یک فرمولاسیون نانویی جادویی برای محافظت از مغز بعد سکته

به گزارش بلاگ پو، یافته های اخیر نشان می دهد که نانوذرات حاوی ترکیبات محافظ عصبی ممکن است موجب کاهش شدت سکته مغزی شده و شانس بقا را بهبود می بخشد.

یک فرمولاسیون نانویی جادویی برای محافظت از مغز بعد سکته

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، نتایجی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد هنگامی که NA 1، یک ترکیب محافظت نماینده، درون نانوذرات قرار گرفته و به مغز تحویل داده می گردد، میزان شدت سکته مغزی را کاهش داده و شانس بقا را در یک مدل موشی که سکته مغزی را تجربه نموده، بهبود می دهد.

در یک کارآزمایی اولیه (آزمون Escape-Na 1)، Na 1، یک پپتید کوچک طراحی شده برای حفظ سلول های مغز از مرگ پس از سکته مغزی، نتایج نشان داد، زمانی که Na 1 به بیماران تحت درمان تزریق شد نتایج مثبتی به دست آمد. بعضی از بیماران در آزمون فعال نماینده پلاسمینوژن بافت را به صورت تزریق داخل وریدی دریافت کردند و عملکرد دارو در این بیماران از نتایج عملکرد Na 1 ضعیف تر بود.

جیانگ بینگ ژو، نویسنده اصلی مقاله مربوط به این فناوری و دانشیار متخصص جراحی مغز و اعصاب و مهندسی زیست پزشکی دانشگاه ییل در نیوهن می گوید: NA 1 به بسیاری از اندام ها، سلول ها و پروتئین ها در بدن متصل می گردد. بدون حفاظت، این پپتید نمی تواند با کارایی بالا به مغز برود و در صورتی که به مغز وارد نگردد، این پپتید محافظت نشده به سلول های دیگری وارد می گردد که سایت هدف ما نیست.

برای وارد کردن NA 1 دقیقا به جایی که مورد احتیاج است، این تیم تحقیقاتی نانوذرات هدفمندی را طراحی کردند تا بتواند این پپتید را به بخش هایی از مغز که از کمبود اکسیژن رنج می برد منتقل نموده و در آن این ترکیب انباشته گردد.

در مطالعه روی موش های آزمایشگاهی که از سال 2016 تا سال 2020 اجرا شده، محققان توانایی نانوذرات پر شده با Na 1 و Na 1 محافظت نشده را برای بهبود بقاء، کاهش عوارض سکته مغزی و کاهش تورم مغزی آنالیز کردند. هر دو روش درمانی حاوی دوز مشابه Na 1 (50 میکروگرم) به صورت داخل وریدی به موش هایی با انسداد شریان مغزی تزریق شد.

محققان دریافتند اندازه سکته مغزی 69.8 درصد در میان موش های تحت درمان با نانوذرات حاوی Na 1 کاهش یافت، در مقایسه با 0.7 درصد برای موش هایی که تحت درمان با Na 1 قرار نگرفتند. تورم مغزی در میان موش های تحت درمان با نانوذرات کپسوله شده با Na 1، 60.3 درصد کاهش یافت، در مقایسه با 3.3 درصد برای کسانی که با Na 1 کپسوله نشده اند، درمان شده اند.

متوسط روز های بقای بیش از 14 روز در میان موش های درمان شده با نانوذرات Na 1 بود، در حالی که برای موش هایی که با Na 1 کپسوله نشده درمان شدند، این رقم کمتر از شش روز بود.

هنگامی که Na 1 توسط نانوذرات تحویل داده می گردد، همان دوز Na 1 که در مطالعه قبلی موثر نبود، به منطقه سکته مغزی می رسد و درجه ای شگفت انگیز از اثربخشی را فراهم می نماید. استفاده از نانوذرات در درمان سکته مغزی ممکن است در های جدیدی را برای ارائه NA 1 و سایر درمان ها باز کند. از آنجایی که نانوذرات خود به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می نمایند، ممکن است نتیجه سکته مغزی را نیز بهبود بخشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47005

به "یک فرمولاسیون نانویی جادویی برای محافظت از مغز بعد سکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فرمولاسیون نانویی جادویی برای محافظت از مغز بعد سکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید