10 نکته ضروری که برای پیشگیری از خفه شدن کودکتان باید بدانید

به گزارش بلاگ پو، خفگی چهارمین دلیل اصلی مرگ و میر ناگهانی در بین بچه ها کم سن و سال است. اگر چه خفگی به طرز غیر قابل باوری ترسناک است، اما با اقدامات ایمن و هوشمندانه تا حد زیادی قابل پیشگیری است. در این مقاله از خبرنگاران مگ 10 راه چاره کارشناسانه برای شما فراهم نموده ایم تا فرزندتان را از خفه شدن در امان نگه دارید. البته با پزشک متخصص اطفال، هلال احمر یا مرکز بهداشت در محل زندگی تان نیز مشورت کنید تا کاملا با روش های پیشگیری از خفه شدن بچه ها آشنا شوید.

10 نکته ضروری که برای پیشگیری از خفه شدن کودکتان باید بدانید

1 . کودک نباید مصرف مواد غذایی جامد را خیلی زود آغاز کند

آغاز مصرف مواد غذایی جامد مرحله مهمی از زندگی کودک است، پس خیلی برای آن عجله نکنید. می توانید بین سنین 4 تا 6 ماهگی به فرزندتان پوره بدهید اما حداقل تا 8 ماهگی غذاهایی که احتیاج به جویدن دارند را به فرزندتان ندهید. وقتی فرزندتان به حد کافی عظیم شد که بتواند جویدن مواد غذایی را آغاز کند، اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی را به خوبی ریز نموده اید و در گلوی کودک گیر نمی نمایند.

2 . زمانی که کودک تان غذا می خورد، او را رها نکنید

حتی اگر مطمئن هستید که برای فرزندتان، تنها خوراکی های مناسب سنش را فراهم می کنید، اما اتفاق ممکن است رخ بدهد. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان حین غذا خوردن صاف روی جایگاه اش می نشیند و تمام اشیاء کوچک روی میز یا هر جای دیگر، خارج از دسترس فرزندتان قرار دارند. خفگی خیلی سریع می تواند رخ دهد، پس هیچ وقت هنگام صرف وعده های غذایی یا میان وعده ها، فرزندتان را به حال خود رها نکنید.

3 . فرزندتان نباید مواد غذایی پرخطر را مصرف کند

اگر چه ممکن است وسوسه نماینده به نظر برسد که کمی از آنچه خودتان می خورید را به فرزندتان هم بدهید اما سعی کنید که این کار را انجام ندهید. بسیاری از مواد غذایی که ما به راحتی می توانیم مصرف کنیم، خطر خفگی برای بچه ها را به دنبال دارند. زیرا بچه ها در حال یادگیری جویدن و بلعیدن هستند.

هات داگ، پاپ کورن، ناگت، ماهی های با استخوان، انگور، پنیر حبه ای، کره بادام زمینی، میوه های خشک شده، مغزیجات، آبنبات های سفت و بعضی دیگر از مواد غذایی به عنوان مواد غذایی خطرناک برای بچه ها محسوب می شوند.

4 . زمان صرف غذا عجله نکنید

زمان صرف غذا، یکی از پرجنب و جوش ترین زمان های روز محسوب می گردد. سعی کنید که قبل از نشستن برای صرف غذا، چند نفس عمیق بکشید تا بتوانید ریلکس کنید و الگوی مناسبی برای درست غذا خوردن فرزندتان باشید. اگر با عجله غذای خود را میل کنید، این امر باعث می گردد که فرزندتان هم این عادت را تقلید کنید و اگر فرزندتان برای غذا خوردن عجله کند، دهان او پر از غذا خواهد شد که واقعا خطرناک است.

5 . به فرزندتان اجازه ندهید که با دهان پر بدود

بریده بریده نفس کشیدن، تنفس سخت یا افتادن غیر منتظره همگی می توانند هنگام دویدن اتفاق بیفتند. هر گونه قطع شدن غیر عادی در جریان تنفس می تواند باعث استنشاق مواد غذایی ای گردد که در دهان کودک هستند. پس به او اجازه این کار را ندهید.

6 . تنها اسباب بازی های مناسب سن کودک را خریداری کنید

قبل از این که برای فرزندتان اسباب بازی بخرید، رده سنی پیشنهادی روی بسته بندی اسباب بازی را در نظر بگیرید. رده سنی نه تنها به شما این امکان را می دهد که بدانید اندازه اسباب بازی برای فرزندتان مناسب است یا نه، بلکه به شما این اطمینان را می دهد که اسباب بازی دارای قطعات کوچکی نیست و خطر خفگی را به دنبال ندارد.

7 . به طور مداوم اسباب بازی های قدیمی فرزندتان را چک کنید

حتی اگر تنها از اسباب بازی های مناسب سن فرزندتان استفاده می کنید اما هنوز هم ضروری است قسمت آسیب دیده یا لق اسباب بازی ها را مد نظر بگیرید. اسباب بازی های حیوانات که با الیاف پر شده اند یا اسباب بازی های نرم می توانند خطرناک باشند، خصوصا اگر فرزندتان با دهان خود یک تکه از آن ها را جدا کند. اگر اسباب بازی های پلاستیکی به طور ناگهانی از دست فرزندتان بیفتند ممکن است بشنمایند. هر اسباب بازی ای که پاره شده، شکسته یا ترک خورده را باید دور بیندازید یا قبل از این که فرزندتان دوباره با آن بازی کند آن را تعمیر کند.

8 . مگنت های یخچال را دور از دسترس فرزندتان نگه دارید

مگنت های یخچال اشیاء جالبی برای بچه ها هستند و هر چیزی که در دست فرزندتان باشد ممکن است سر از دهان او در بیاورد. علاوه بر این که مگنت ها یک خطر جدی برای خفگی در نظر گرفته می شوند، می توانند برای دستگاه گوارش مضر باشند. پس مراقب باشید و برای حفظ امنیت کودک، مگنت ها را دور از دسترس او نگه دارید.

9 . به فرزندان عظیم ترتان تمیز کردن را یاد بدهید

اگر فرزندان عظیم تری در خانه دارید به آن ها یاد بدهید که بعد از این که بازی شان تمام شد، اسباب بازی های خود را جمع نمایند و دور از دسترس اطفال قرار بدهند. ممکن است بچه ها کم سن، وسوسه شوند که قطعات کوچک اسباب بازی ها را در دهان خود بگذارند. شرح این که اعضای خانواده باید در مسئولیت مراقبت و حفظ امنیت بچه ها سهیم شوند، درس مهمی است که همه اعضای خانواده باید آن را یاد بگیرند.

10 . برای موقعیت های اورژانسی آماده باشید

برای پیدا کردن کلاس هایی در مورد احیای قلبی ریوی اطفال و یاری های اولیه در مورد خفگی، با هلال احمر محل زندگی تان تماس بگیرید یا به صورت آنلاین دنبال این کلاس ها بگردید. همچنین شماره پلیس، آتش نشانی، بیمارستان و اورژانس را نزدیک تلفن نگه دارید و در گوشی موبایل خود ذخیره کنید. با یادگیری نحوه واکنش نشان دادن در موقعیت های اورژانسی، از لحظات حساس بهره ببرید و زندگی فرزندتان را نجات دهید.

اگر کودکم دچار خفگی شد چه کنم؟

در این قسمت به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید هنگام بروز خفگی به یک نوزاد (زیر 12 ماه) یاری کنید. همچنین به معرفی اقداماتی که نباید انجام دهید نیز خواهیم پرداخت.

1 . تشخیص این که فرزندتان واقعا دچار خفگی شده است

ممکن است نوزاد سرفه کند یا اوق بزند. این موضوع کمی ترسناک به نظر می رسد اما اگر نوزاد می تواند سر و صدا فراوری کند و نفس بکشد، در حقیقت خفه نشده است.

خفگی زمانی اتفاق میفتد که نوزاد قادر به گریه کردن یا سرفه کردن نیست. در زمان بروز خفگی، نوزاد قادر به نفس کشیدن و فراوری هیچ سروصدایی نیست زیرا راه های تنفسی او کاملا مسدود شده اند.

2 . با اورژانس تماس بگیرید

می توانید زمانی که در حال مراقبت از نوزاد هستید، از دوست تان یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که با اپراتور فوریت های پزشکی تماس بگیرد.

مراحلی که در حال اجرا آن ها هستید را با اپراتور در میان بگذارید. اگر در هر نقطه ای از این فرایند، فرزندتان هوشیاری خود را از دست داد، باید مجددا با اورژانس تماس بگیرید.

3 . کودک را دمر روی ساعدتان بیندازید

برای نگه داشتن نوزاد در این شرایط، از رانتان یاری بگیرید. با کف دستی که آزاد است، به قسمت بین استخوان کتف ضربه بزنید. برای موثر بودن، این ضربه باید سریع و تا حدی قوی باشد. این اقدام باعث ایجاد فشار و لرزش در راه های هوایی نوزاد می گردد که باعث خروج جسم خواهد شد.

4 . نوزاد را به عقب برگردانید

نوزاد را روی ران قرار دهید، در شرایطی که سر نوزاد پایین تر از قفسه سینه او قرار داشته باشد. با انگشت اشاره و انگشت میانی، استخوان جناغ سینه نوزاد (که بین سینه ها و کمی پایین تر از آن ها واقع شده است) را پیدا کنید. 5 بار با اعمال فشار مناسب به این نقطه فشار وارد کنید تا قفسه سینه را حدود یک سوم به سمت پایین حرکت دهید.

این اقدام به انتقال هوا از ریه ها به سمت راه های هوایی و خروج جسم یاری می نماید.

5 . تکرار کنید

اگر جسمی که در راه های هوایی نوزاد گیر نموده هنوز خارج نشده و کودک هنوز قادر به نفس کشیدن نیست، دستورالعمل های بالا را دوباره تکرار کنید. سپس دوباره به قفسه سینه فشار وارد کنید. همچنین اگر فرزندتان هوشیاری خود را از دست داد فورا با اورژانس تماس بگیرید.

مواد غذایی و اجسامی که سبب خفگی نوزاد می شوند

بعضی از این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • تکه هایی از میوه های خام یا سبزیجات
  • مارشمالو و قند و پولکی
  • تکه های گوشت
  • آدامس

اگر چه ما می دانیم که شما هیچ وقت به یک نوزاد آدامس یا آبنبات سفت نمی دهید اما ممکن است فرزندتان این خوراکی ها را روی زمین پیدا کند. حتی محتاط ترین والدین هم ممکن است از بعضی از اجسام کوچکی که روی زمین افتاده اند غافل شوند و فرزندشان آن ها را پیدا کند.

سایر اجسامی که می توانند در خانه پیدا شوند و سبب بروز خفگی در نوزاد شوند عبارتند از:

  • تیله بازی
  • بادکنک
  • سکه
  • دکمه
  • باتری
  • سر اتوماتیک
  • تاس
  • سایر اجسام ریز در خانه

ممکن است فرزندتان در اثر نوشیدن نوشیدنی هایی نظیر شیر مادر، شیر خشک و حتی با آب دهان و مخاط خودش خفه گردد. راه های هوایی نوزادان کوچک هستند و به راحتی مسدود می شوند.

یکی از دلایلی که هنگام کوشش برای نجات نوزاد، باید سر نوزاد پایین تر از قفسه سینه او باشد این است که جاذبه می تواند به خارج کردن مایعات و پاک کردن راه های هوایی او یاری کند.

کارهایی که نباید انجام دهید

فقط زمانی که جسمی که در دهان نوزاد گیر نموده قابل مشاهده است و امکان خارج کردن آن با نوک انگشت وجود دارد، با انگشت تان سعی در خارج کردن جسم کنید.

در صورتی که جسمی که در دهان نوزاد گیر نموده قابل مشاهده نیست، خارج کردن آن با انگشت، سخت تر از آن چیزی است که فکرشان را می کنید و با این کار ممکن است جسم را بیشتر به سمت راه های هوایی نوزاد هل دهید.

اگر چه فشار به شکم می تواند به تکان دادن اجسامی که در راه های هوایی بچه ها و عظیمسالان هستند یاری کند اما می تواند برای اندام های در حال رشد نوزاد خطرناک باشد.

ممکن است شنیده باشید که برعکس کردن نوزاد و نگه داشتن او به وسیله پاهایش می تواند موثر باشد. اما این ایده خوبی نیست زیرا باعث می گردد که جسم مورد نظر به طور عمیق تری وارد گلو گردد. همچنین ممکن است طی این فرایند، نوزاد به طور ناگهانی از دستتان بیفتد.

چه موقع احتیاج به CPR (احیای قلبی ریوی) می گردد؟

اگر فرزندتان هوشیاری خود را از دست داد، اپراتور فوریت های پزشکی به شما آموزش می دهد که تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس، تکنیک CPR را انجام دهید. هدف CPR لزوما برگرداندن نوزاد به حالت هوشیاری نیست. بلکه، این فرایند برای حفظ انتقال خون و اکسیژن به بدن (و مهم تر از همه به مغز) انجام می گردد.

یک ست CPR شامل 30 فشار به قفسه سینه و 2 تنفس دهان به دهان است:

1. نوزاد را روی یک سطح صاف و سفت (همچون زمین) قرار دهید.

2. دنبال جسمی که در دهان نوزاد گیر نموده است بگردید. تنها در صورتی که قابل مشاهده است و امکان خارج کردن آن با انگشت وجود دارد، آن را خارج کنید.

3. دو انگشت را روی استخوان جناغ سینه نوزاد قرار دهید. فشاری وارد کنید که قفسه سینه نوزاد را حدود یک سوم به سمت پایین می برد. این کار را با ریتمی حدود 100 الی 120 فشار در هر دقیقه انجام دهید. 30 فشار به قفسه سینه را کامل کنید.

4. سر نوزاد را به عقب برگردانید و چانه او را بالا ببرید تا راه های هوایی او را باز کنید. 2 تنفس دهان به دهان به نوزاد بدهید. هر یک از تنفس ها باید 1 ثانیه کامل طول بکشد.

5. این فرایند را تا زمانی که اورژانس برسد تکرار کنید.

همانطور که گفتیم با کمی مراقبت و نکات ساده می توانید از خفگی در بچه ها پیشگیری کنید. اما اگر غذا یا جسمی در گلوی فرزندتان گیر کرد، مهمترین نکته این است که خونسردی خود را حفظ نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع: mom365, healthline

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46901

به "10 نکته ضروری که برای پیشگیری از خفه شدن کودکتان باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته ضروری که برای پیشگیری از خفه شدن کودکتان باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید