12 اشتباه رایج در تمیز کردن خانه که زمان شما را تلف می نمایند

به گزارش بلاگ پو، اغلب افراد دوست دارند منزل بسیار تمیزی داشته باشند و بیشتر اوقات وقت زیادی را به انجام کارهای نظافت منزل اختصاص می دهند. با این وجود، چند اشتباه تمیز کردن منزل وجود دارند که باعث هدر رفتن زمان و انرژی می شوند. برای کاهش زمان تمیز کردن منزل، باید اشتباهات نظافت را شناخته و از انجام آن ها اجتناب کنیم.

12 اشتباه رایج در تمیز کردن خانه که زمان شما را تلف می نمایند

وقتی زمان تمیز کردن منزل فرا می رسد، اغلب افراد می خواهند تا حد ممکن منزل رادر کوتاه ترین زمان به تمیزترین حالت تبدیل نمایند. اما یک سری عادت های تمیز کردن وجود دارند که می توانند ما را از جهت داشتن منزل تمیزتر منحرف نمایند. عادت هایی مانند: فراموشd تمیز کردن ابزار نظافت (بله، شستن ماشین لباسشویی هم امکان پذیر است) یا خیس نکردن ظرف های کثیف می تواند باعث هدر رفتن زمان ارزشمندمان گردد. به امید اینکه روتین نظافتی که داریم را هرچه سریع تر و موثرتر انجام دهیم، می توانیم زمان بیشتری را به کارهای مهم تر اختصاص دهیم. در این مطلب، دوازده اشتباه تمیز کردن منزل که باعث از دست رفتن زمان می گردد و باید از آن ها اجتناب کنیم را آنالیز نموده ایم. با انجام تغییرات کوچک در عادت های تمیز کردن، هر هفته زمان بیشتری را در اختیار داشته باشید.

1. تمیز نکردن دستگاه ها؛ اولین اشتباه تمیز کردن منزل

ماشین های ظرفشویی و لباسشویی برای تمیز کردن لباس ها و ظرف ها طراحی شده اند، اما آیا خود این دستگاه ها احتیاجی به تمیز شدن ندارند؟ باید دقت کنید که اگر به صورت منظم ماشین ظرفشویی خود را تمیز نمی کنید، تکه ها و باقیماند ه های غذا می توانند باعث ایجاد بوی بد شوند. اگر متوجه شدید که ظرف های تازه شسته شده، کدر هستند یا لباس های تازه شسته شده بوی بد نم دارند، باید بدانید که این ها نشانه قطعی غفلت از نظافت این دستگاه ها هستند. به جای هدر دادن زمان و آب، در ابتدا ماشین لباسشویی را تمیز کنید، سپس در دور دوم لباس ها را در آن قرار دهید تا کارکرد موثرتری داشته باشد.

راهکار: ماشین ظرف شویی را به این صورت تمیز کنید که یک فنجان سرکه سفید را در محفظه بالایی بریزید.

  • 8 نکته کلیدی که قبل و بعد از خرید ماشین لباسشویی باید بدانید

2. استفاده از پارچه های کثیف برای نظافت (یا استفاده از نوع اشتباه پارچه)

اگر پیشخوان های آشپزخانه و شیشه ها را با دستمال کثیف پاک می کنید، در حقیقت آن ها را تمیز نمی کنید. با این کار نه تنها به صورت غیرعمدی باعث پخش شدن باکتری ها در منزل خود می شوید، بلکه ممکن است آینه ها و شیشه ها حتی کثیف تر از قبل شوند.

راهکار: پارچه های نظافت کثیف را کنار بگذارید و در پی پارچه های میکروفایبر باشید که رد پرز از خود باقی نمی گذارند و هر زمان که احتیاج به تمیز شدن و بازسازی داشته باشند، می توانید آن ها را در ماشین لباسشویی بیندازید. الیاف محکم بافته شده حتی می توانند باکتری را با یا بدون یاری پاک نماینده های شیمیایی از بین ببرند و پاکیزگی را به مرحله بالاتری برسانند.

3. استفاده نکردن از ابزار مناسب هر کار

گاهی اوقات ابزارها و وسایل تخصصی، ارزش هزینه کردن ندارند و گاهی هم سرمایه گذاری های ارزشمندی هستند که باعث صرفه جویی در زمان و ساده تر شدن زندگی می شوند. هنگام نظافت منزل، ابزار زیادی وجود دارند که کارهای خسته نماینده و زمان بر را بسیار ساده تر می نمایند. اگر همچنان پرده های کرکره ای پنجره را با حوله کاغذی پاک می کنید یا از یک چهارپایه پله دار تاشو برای زدودن غبارهای گچ بری استفاده می کنید، باید بدانید که راه های ساده تری هم برای این کارها وجود دارد.

راهکار: از برس های پاک کردن پرده برای صرفه جویی در زمان بهره ببرید. اگر در حال حاضر از یک گردگیر جمع شو برای از بین بردن لکه هایی که دسترسی به آن ها سخت است، مانند: بالای پیشخوان آشپزخانه و بالای قاب پنجره، استفاده نمی کنید، بهتر است یکی از آن ها را سفارش دهید.

4. خیس نکردن ظرف های کثیف قبل از شست و شو

در صورتی که قابلمه ها و ماهیتابه ها را پس از صرف غذا روی اجاق گاز می گذارید، به پنیر و سس باقی مانده اجازه می دهید که به ماهیتابه بچسبند. در این صورت، پس از تمام شدن غذا، با غذای پخته شده ای روبرو می شوید که به یک خراشیدن سخت و زمان بر احتیاج دارد.

راهکار: پس از آشپزی، سعی کنید به انتقال غذا به بیرون از ماهیتابه و قابلمه پس از پختن غذا و غوطه ور کردن ظرف ها در آب گرم و کف دار عادت کنید. توجه داشته باشید که اگر با قابلمه های آلومینیومی آشپزی می کنید، در ابتدا اجازه دهید کمی سرد شوند. آب سرد به صورت بالقوه باعث کج شدن قابلمه داغ گردد.

5. خالی نکردن کیسه جاروبرقی

پس از اینکه جاروبرقی کشیدن کل خانه را تمام کردید، آخرین کاری که باید انجام دهید این است که زمانی را صرف خالی کردن کیسه یا پاک کردن برس ها صرف کنید. اما اگر این کار را انجام ندهید، در آینده زمان بیشتری را از دست خواهید داد. به محض اینکه کیسه جاروبرقی با زباله های ریز پر گردد و برس ها با خز و موی خیس گرفته شوند، جاروبرقی به خوبی کار نخواهد کرد.

راهکار: دو دقیقه را برای خالی کردن کیسه جاروبرقی اختصاص دهید تا در آینده زمان استفاده از جاروبرقی را کاهش دهید. راه چاره نهایی هم این است که از جاروبرقی های روباتیک بهره ببرید که می توانند بیشتر کارها را برایتان انجام دهند و بعضی انواع آن ها حتی سطل و کیسه خودشان را هم خالی می نمایند.

  • آیا باید جارو برقی رباتیک خریداری کنید؟ (5 نکته مهم که باید بدانید)

6. اشتباه تمیز نکردن منزل از بالا به پایین

به روتین معمول خود برای تمیز کردن اشپزخانه فکر کنید. آیا با جارو زدن زمین آغاز می کنید، سپس پیشخوان را تمیز می کنید و در نهایت روی کابینت های آشپزخانه را گردگیری می کنید؟ اگر فرایند نظافت شما چنین است، باید توجه کنید که خرده زباله ها و گرد و غبار، روی کف زمینی که به تازگی تمیز شده است می ریزند. راه چاره بهتری برای این مساله وجود دارد.

راهکار: به تمیز کردن از بالا به پایین عادت کنید. با تمیز کردن گرد و غبار بالای کابینت ها، سطوح و پیشخوان ها قبل از رفتن به سطوح پایین تر و کف زمین آغاز کنید. با این روش، کار قبلی ضایع نمی گردد که مجبور شوید به عقب بازگردید و زمان را هدر دهید.

  • چگونه یخچال را در 15 دقیقه تمیز و مرتب کنیم؟

7. اشتباه تمیز نکردن منزل به صورت مداوم و روزمره

آیا به صورت روزمره منزل خود را نظافت می کنید یا ترجیح می دهید همه کارها را برای یک جلسه نظافت آخر هفته نگه دارید؟ اگر چه نظافت آخر هفته کار اشتباهی نیست و یک برنامه شلوغ پر فعالیت هفتگی می تواند گزینه دوم را امکان پذیرتر کند. اگر هر روز نظافت کنید، در وقت خود صرفه جویی نموده اید. با تمام شدن روز شنبه، لکه ها ایجاد می شوند، سطل های زباله بزرگ تر می شوند و کار سخت تر به نظر می رسد.

راهکار: در صورتی که برایتان امکان پذیر است، چند دقیقه ای را به تمیز کردن آلودگی ها زمانی که اتفاق می افتند، اختصاص دهید؛ با انجام این کار در آینده از خودتان بابت اینکه مجبور نخواهید بود برای از بین بردن لکه سخت از روی فرش کوشش کنید، تشکر خواهید کرد. پیش از اینکه به رختخواب بروید، 5 دقیقه را به تمیز کردن اسباب بازی های بچه ها و جمع آوری کاغذها یا لباس هایی که در نقاط مختلف خانه ریخته شده است، اختصاص دهید. پس از سرانجام پنج دفیفه، زمان استراحت است. پنج دقیقه زمان کافی برای تمیز کردن همه چیز نیست، اما جلسه نظافت آخر هفته شما را سرعت می بخشد.

8. درست تمیز نکردن آینه ها

این مساله یک اشتباه ناشیانه کلاسیک در نظافت است. افراد برای پاک کردن آینه به صورت معمول شیشه پاک کن را روی آینه اسپری می نمایند و با یک پارچه مایکروفایبر، اسکاچ یا روزنامه آن را پاک می نمایند؛ اما نتیجه نهایی یک آینه کدر با رگه هایی از خاک به جا مانده روی سطح آن است. علت این مساله این است که در ابتدا باید با یک پارچه تمیز همه گرد و غبار و آلودگی روی آینه را تمیز کنید. پس از انجام این کار، شیشه پاک کن مرحله بعدی نظافت را انجام خواهد داد.

9. اشتباه در تمیز کردن پنجره ها

مانند آینه ها، شیشه های پنجره را هم باید اول با یک دستمال از گرد و غبار پاک کنید و سپس سراغ شیشه پاک کن بروید. اگر تمیز کردن پنجره ها را در زمان مناسبی از روز انجام دهید، احتیاجی به تکرار فرایند نیست. زمانی که خورشید در آسمان است، به هیچ عنوان پنجره ها را تمیز نکنید. برای این کار یک روز ابری را انتخاب کنید یا اوایل عصر که گرمای خورشید شدت ندارد، نظافت پنجره ها را انجام دهید. علت این مساله این است که نور خورشید شیشه ها را گرم نموده و به سرعت شیشه پاک کن را خشک می نماید و پس از دستمال کشیدن رگه هایی روی شیشه باقی می گذارد. از این رو، تا زمانی که رد رگه ها پاک گردد، باید به صورت مکرر شیشه را پاک کنید. تمیز کردن پنجره را در روز سرد انجام دهید تا مجبور به انجام دوباره آن نشوید.

  • برترین روش برای تمیز کردن پنجره دوجداره

10. شست و شوی فرش به جای لکه زدایی

وقتی با لکه تازه ایجاد شده روی فرش روبرو می شوید، به احتمال زیاد آن را با شست و شوی شدید مورد حمله قرار می دهید که نه تنها باعث پخش شدن لکه می گردد، بلکه باعث آسیب رساندن به الیاف فرش می گردد. از طرف دیگر، لکه زدایی می تواند عملکرد بهتری در جذب رطوبت و رنگ لکه بدون ایجاد صدمه به فرش داشته باشد. اگرچه، استفاده از چند پارچه تمیز برای غوطه ور کردن لکه تا زمانی که دیگر رطوبتی برای جذب شدن وجود نداشته باشد، هم موثر است و پس از آن، می توانید با گام های دیگر برای از بین بردن لکه های فرش، اقدام کنید.

11. عدم شناخت ابزار نظافت

گاهی اوقات ابزار نظافت باعث می شوند زمان زیادی از دست برود. کمی آنالیز و تحقیق انجام دهید و مطمئن شوید که ابزار نظافت را به درستی برای هدف مورد نظر خود انتخاب نموده اید. به عنوان مثال، هنگام شستن کف قابلمه ها و ماهیتابه ها به جای اسفنج های نرم از اسکاچ های زبر بهره ببرید. در صورتی که اسکاچ نرم را برای این کار انتخاب کنید، مدت زمان زیادی را در آشپزخانه باید بگذرانید.

12. محصولات نظافتی؛ هر چه کمتر بهتر

در حقیقت طبیعی است که فکر کنید هر چه محصولات بیشتری را برای نظافت بهره ببرید، نتیجه کار تمیزتر خواهد بود. اما آیا تا به حال هنگام شستن لباس ها میزان خیلی زیادی پودر لباسشویی در ماشین لباسشویی ریخته اید؟ در صورتی که این کار را انجام داده اید، به احتمال زیاد لباس ها با پودر به جامانده روی آن ها بیرون می آیند یا لباس ها سخت و سفت خواهند بود و احتیاج به یک آبکشی دیگر برای شفافیت خواهند داشت. هنگام استفاده از جلا دهنده وسایل هم ماجرا به همین صورت خواهد بود؛ در صورتی که میزان زیادی از آن ها را بهره ببرید، لایه ای را روی وسایل به جا می گذارند که برای تمیز کردن احتیاج به پاک کردن شدیدتر و زمان بیشتر خواهد داشت. جدا از این مساله، در نهایت میزان بسیار زیادی از محصولات پاک نماینده را استفاده خواهید کرد.

در سرانجام

نظافت منزل کاری وقت گیر و حوصله بر است. اغلب افراد می خواهند در کمترین زمان ممکن تمیز کردن خانه را انجام دهند، اما انجام چند اشتباه تمیز کردن منزل باعث هدر رفتن وقت و انجام دوباره کارها گردد.

به نظر شما چه اشتباهات دیگری موجب هدر رفتن زمان در تمیز کردن منزل می شوند؟

منبع: Real Simple, Simply Maid

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 59066

به "12 اشتباه رایج در تمیز کردن خانه که زمان شما را تلف می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 اشتباه رایج در تمیز کردن خانه که زمان شما را تلف می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید