13 ادویه و سبزی خوشمزه که فوایدشان برای سلامتی اثبات شده است

به گزارش بلاگ پو، وقتی آشپزی می کنیم مقداری از گیاهان مختلف را به عنوان طعم دهنده و ادویه به غذای خود اضافه می کنیم و این کار را بدون فکر کردن به خواص آن ها انجام می دهیم. درست است که ادویه ها و گیاهان طعم خوبی به غذا می دهند اما بد نیست که از خواص سلامتی آن ها هم اطلاع داشته باشیم. این موضوع در جایی اهمیت خود را نشان می دهد که به دنبال تنظیم یک رژیم غذایی مناسب و سلامت هستیم. پس بهتر است خاصیت ادویه ها را بدانیم و آگاهانه از آن ها استفاده کنیم.

13 ادویه و سبزی خوشمزه که فوایدشان برای سلامتی اثبات شده است

امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم تا شما را با خواص سلامتی 13 گیاه خوش طعم آشنا کنیم و ببینیم چه گیاهی برای مبارزه با کدام بیماری مناسب تر است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خواص ادویه ها و سبزی ها برای سلامتی بدن

گیاهان منشا ادویه های مختلف هستند. گل، میوه، دانه، ساقه، برگ و ریشه گیاهان مختلف پس از خشک شدن به عنوان ادویه و طعم دهنده غذا استفاده می شوند. پس جای تعجب ندارد که منبع شگفت انگیزی از آنتی اکسیدان باشند. بسیاری از ادویه ها خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارند و معمولا سرشار از ویتامین B و مواد معدنی هستند. برخی از گیاهان و ادویه ها هم به کاهش وزن، کنترل اشتها یا ایجاد احساس سیری کاذب یاری می نمایند.

نکته مهم در استفاده از خاصیت ادویه ها این است که باید به صورت تازه استفاده شوند. ادویه هایی که در قفسه فروشگاه ها مانده اند با گذر زمان خاصیتشان را از دست داده و فقط رنگ و طعم از آن ها باقی مانده است. اگر به ادویه های ارگانیک دسترسی ندارید حداقل می توانید آن ها را به صورت تازه خریداری نموده و خودتان خشک کنید. مثلا می توانید زنجبیل یا رزماری را به صورت تازه بخرید و خودتان در خانه آن ها را خشک و آسیاب کنید. همچنین ادویه هایی مثل فلفل و سماق که دانه گیاهان هستند را هم می توانید به صورت دانه درسته خریداری نموده و هر دفعه به میزان احتیاجتان پودر کنید. با این کار مواد مغذی و خاصیت ادویه ها را حفظ خواهید کرد.

13 سبزی عالی و ادویه بی نظیر مفید برای سلامتی

برای پخت یک غذای خوش طعم به چیزی بیشتر از نمک و فلفل احتیاج است و اینجاست که ادویه ها و گیاهان خوش طعم به یاری ما می آیند. در ادامه طعم دهنده هایی را معرفی می کنیم که به کاهش فشار خون، افزایش سلامتی قلب، کاهش سطح قند خون و کاهش کلسترول یاری نموده و خواص سلامتی بی شماری دارند. حتی اگر هوادار مصرف ادویه هم نیستید، راه های زیادی وجود دارد که بتوانید کمی از آن را در برنامه غذای خود جای داده و از خواص آن ها استفاده کنید.

1. دارچین

دارچین بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در بین تمام ادویه ها دارد. مطالعات نشان داده است که دارچین می تواند التهاب را کاهش دهد. همچنین در کاهش سطح قند خون و فشار خون هم مؤثر است. از دارچین برای رفع حالت تهوع استفاده می گردد و در کاهش وزن هم تأثیر دارد. این ادویه با خود مواد معدنی مهمی مثل منگنز، آهن و کلسیم را به همراه دارد، همچنین خواص ضد میکروبی آن می تواند به افزایش ماندگاری غذاها یاری کند.

روش استفاده

طعم دارچین با انواع غذاهای شیرین و غیرشیرین سازگاری دارد. یک قاشق غذاخوری دارچین را به خمیر پنکیک اضافه کنید، پودر دارچین را روی سیب پخته شده بپاشید یا کمی از آن را با گرانولا مخلوط کنید. حتی می توانید دارچین و فلفل را با هم مخلوط نموده و روی غذا بپاشید.

2. ریحان

این سبزی خوش عطر و طعم خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد، از بروز آرتروز جلوگیری نموده و اختلالات گوارشی را هم رفع می نماید. مطالعات نشان داده است که ریحان خاصیت ضدسرطانی دارد و عصاره ی برگ آن می تواند با سم زدایی، مواد سرطان زا را از بدن خارج کند.

روش استفاده

ریحان تازه خواص بیشتری دارد اما اگر قصد دارید آن را خشک کنید باید خیلی سریع آن را مصرف کنید، چون گذر زمان باعث از بین رفتن خواص سلامتی ریحان می گردد. از ریحان می توانید در تهیه املت استفاده کنید یا همراه با سبزیجات پخته یا کبابی، سوپ یا سالاد استفاده کنید. همچنین می توانید آن را همراه با پنیر و گوجه فرنگی و نان به عنوان صبحانه یا عصرانه بخورید.

3. زردچوبه

زردچوبه صندلی خاصی در آشپزی منطقه خاورمیانه و هند دارد. این ادویه خاصیت ضد آلزایمر داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

روش استفاده

از زردچوبه در تهیه املت، سوپ، طبخ گوشت، سس ها و پخت هر نوع گیاهی استفاده می گردد. همچنین می توانید آن را دم نموده و مانند دمنوش مصرف کنید. مخلوط زردچوبه و فلفل سیاه طعم خاصی به غذا می بخشد و برای سلامتی هم مفید است.

4. سیر

تحقیقات نشان داده است که سیر خواص ضد سرطانی دارد و مصرف مداوم آن می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین مخلوط ویتامین C، عسل و سیر خام به عنوان یک داروی عالی برای سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شده است.

روش استفاده

مصرف سیر به شکل تازه همواره بهترین گزینه است، اما اگر از پودر آن هم استفاده کنید از خواص و طعم آن بی بهره نخواهید ماند. سیر را می توانید با انواع گوشت ها، ماهی ها، سبزیجات خام یا پخته و حتی تخم مرغ استفاده کنید.

5. شوید

شوید مسکن خوبی برای درد معده است و تهوع صبح گاهی را هم از بین می برد. روغن معطر شوید هم در درمان بیماری های کیسه صفرا، کلیه ها، معده و کبد مؤثر است و می توانید مانند دارو از آن استفاده کنید.

روش استفاده

اگر شوید در معرض حرارت قرار بگیرد بخش زیادی از خواص خود را از دست می دهد، پس بهتر است آن را به صورت خام استفاده کنید. شما می توانید ماهی را با شوید تازه خرد شده مزه دار کنید، آن را در سالاد بریزید یا برای تهیه سس استفاده کنید.

6. فلفل قرمز تند (فلفل کاین)

هرچه میزان تندی فلفل بیشتر باشد برای بدن مفیدتر است. کپسایسین ماده ای است که باعث تندی فلفل شده و همین ماده است که به سلامتی بدن یاری می نماید. کپسایسین فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و در بدن با رادیکال های آزاد مبارزه می نماید. همچنین در کنترل سطح کلسترول، تقویت متابولیسم و مبارزه با بیماری های قلبی و کبد چرب هم تأثیر مثبت دارد.

روش استفاده

اگر با مصرف ادویه میانه ای ندارید می توانید کمی فلفل کاین به غذاهای پختنی یا سس ها اضافه کنید تا از خواص سلامتی آن استفاده کنید. البته بهتر است اولین بار از مقدار کمی از این فلفل استفاده کنید تا با میزان تندی آن آشنا شوید، سپس میزان آن را بر اساس علاقه اتان تغییر دهید.

7. دانه رازیانه

این دانه های مغذی منبع فیبر، آهن و ویتامین C هستند. علاوه بر آن مقادیر بالایی از منگنز در این دانه ها یافت شده که به رشد استخوان، تنظیم سطح قند خون و درمان زخم ها یاری می نماید. همچنین مصرف این دانه ها به صورت دمنوش می تواند جلوی اشتهای کاذب را گرفته و به کاهش وزن یاری کند.

روش استفاده

بهتر است دانه های رازیانه را در زمانی که به آن احتیاج دارید آسیاب کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد. از آن برای پخت گوشت استفاده کنید یا کمی تفت داده و به سس گوجه فرنگی اضافه کنید. حتی می توانید دانه های تازه را دم نموده و به صورت دمنوش مصرف کنید.

8. نعنا

مصرف این گیاه خوش عطر و طعم از ایجاد نفخ جلوگیری نموده و برای رفع مسائل گوارشی بسیار عالی است. مطالعات نشان داده اند که استشمام عطر نعنا می تواند حافظه و عملنمودهای شناختی مغز را تقویت کند.

روش استفاده

می توانید نعنای تازه را مانند چای دم نموده و به صورت گرم بنوشید. همچنین می توانید برگ های تازه آن را خرد نموده، با آن سس تهیه کنید و گوشت کباب را با آن طعم دار کنید. نعنا و ریحان را خرد کنید و کمی تفت بدهید و از آن در تهیه غذا استفاده کنید. اگر می خواهید بستنی شکلاتی بخورید چند برگ نعنا روی آن بگذارید و از طعم و خواص آن لذت ببرید.

9. پونه کوهی

پونه کوهی از خانواده مرزنجوش است و خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد سرطان دارد. همچنین مصرف این گیاه می تواند به تعدیل سطح قند خون و تسکین التهاب ها یاری کند.

روش استفاده

پونه کوهی تازه یا خرد شده را پودر نموده و در سوپ، سس و انواع خورشت ها استفاده کنید. همچنین می توانید غذاهای کبابی را با آن طعم دار نموده و سپس کباب کنید.

10. زیره

بعد از فلفل سیاه، زیره در دنیا بیشترین استفاده را دارد و در بیشتر غذاهای مکزیکی از آن استفاده می گردد. زیره خاصیت ضد میکروبی داشته و نفخ شکم را کاهش می دهد.

روش استفاده

زیره سبز را همراه با فلفل چیلی مخلوط کنید و یک ادویه خوش طعم برای تهیه سوپ، ترشی، پخت گوشت و سس سالاد آماده کنید. همچنین می توانید زیره را با دیگر ادویه های کاری پودر کنید و در پخت مرغ از آن استفاده کنید.

11. رزماری

رزماری ظاهری زیبا و عطری قوی دارد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و در مبارزه با انواع مختلف سرطان و تومور تأثیر مثبت دارد. همچنین به دلیل وجود ترکیبات ضدالتهابی طبیعی در آن، به کاهش التهابات یاری می نماید.

روش استفاده

از ترکیب رزماری و لیمو در غذاها استفاده کنید و از عطر و طعم خاص آن لذت ببرید. اگر اهل درست کردن صابون هستید از رزماری و گل محمدی در ترکیب آن استفاده کنید، این ترکیب عطر شگفت انگیزی دارد. اسانس یا عصاره رزماری خاصیت ضدعفونی نماینده دارد.

12. آویشن

این گیاه از خانواده نعنا و حاوی ماده ای به نام تیمول است. تیمول یک آنتی اکسیدان قوی و ضد میکروب است که در فراوری دهان شویه استفاده می گردد. اگر دهان خود را با دم نموده آویشن بشویید همان خاصیت دهانشویه را خواهد داشت. از تفاله آویشن پخته شده می توانید برای درمان عفونت های مختلف استفاده کنید اما بهتر است قبل از مصرف حتما در این باره با پزشک مشورت کنید.

روش استفاده

وقتی آغاز به پخت غذا می کنید در همان ابتدا برگ های آویشن را به آن اضافه کنید تا در طول پخت عطر، طعم و خواص خود را آزاد کند. از پودر آویشن می توانید به عنوان ادویه روی پیتزا استفاده کنید. برگ های آویشن را دم کنید و مانند چای بنوشید.

13. گشنیز

این گیاه به سم زدایی بدن یاری نموده و فلزات سنگین را از آن خارج می نماید. مقدار زیادی آنتی اکسیدان در گشنیز وجود دارد که می تواند مسائل دستگاه گوارشی را بهبود بخشیده و کلسترول بالا را کنترل کند. در طب سنتی ایرانی از این گیاه برای کاهش اضطراب و درمان بی خوابی استفاده می گردد.

روش استفاده

گشنیز تازه را خرد کنید و روی سالاد، ساندویچ و سوپ بریزید. همچنین می توانید با گشنیز خرد شده و روغن های گیاهی سس تهیه کنید و از آن روی غذاها استفاده کنید.

سخن آخر

استفاده از گیاهان و ادویه ها در پخت غذا علاوه بر ایجاد طعم خوب، به سلامتی بدن هم یاری می نماید. خاصیت ادویه ها مخصوص خواص سلامتی آن ها بسیار زیاد است اما باید حد تعادل را در مصرف رعایت کنید تا به کبدتان آسیب نزنید. اگر قصد دارید از دمنوش ادویه ها و گیاهان به صورت دارو استفاده کنید حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

اگر دوست دارید با خواص سلامتی گیاهان و ادویه های بیشتری آشنا شوید نام آن ها را در قسمت کامنت ها بنویسید تا در مطلبی دیگر به آنالیز آن ها بپردازیم.

منبع: wellnessmama

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47010

به "13 ادویه و سبزی خوشمزه که فوایدشان برای سلامتی اثبات شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 ادویه و سبزی خوشمزه که فوایدشان برای سلامتی اثبات شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید