14 میلیون دانش آموز کشور تحت آموزش تغذیه

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - تفاهمنامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به امضا رسید.

14 میلیون دانش آموز کشور تحت آموزش تغذیه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت به کانادا از طریق کالج هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش روابط عمومی معاونت تربیت بدنی و سلامت، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با رویکرد سبک زندگی سالم دانش آموزان برگزار و در مورد همکاری اجرای هر چه بهتر پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان تبادل نظر شد.

جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در همین رابطه گفت: با پیگیری و جدیت طرفین در نهایت این تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش به امضا شد و توانستیم در همکاری دو طرفه جمعیت 14میلیونی دانش آموزان و یک میلیونی معلمان که به همراه خانواده های آنها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند برای اجرای برنامه های تغذیه ای، پوشش دهی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، جهادکشاورزی، و سازمان ها و نهاد های دیگر که تامین مایحتاج اولیه را به عهده دارند باید مهمترین هدف آنها ترویج تغذیه سالم باشد، گفت: وقتی که آمار بیماری های غیرواگیر بالای 65درصد است یعنی سلامت عمومی جامعه خوب نیست.

رزاز بیان داشت: با مطالعات اجرا شده 55 تا 60 درصد عامل مرگ و میر بیماری های غیرواگیر مسائل تغذیه ای هستند اگر ما در این بخش ورود پیدا کنیم و سواد تغذیه مردم را بالا ببریم مطمئنا در دو دهه آینده با کاهش بار بیماری ها روبرو خواهیم شد و کاهش 50درصدی بار بیماری غیرواگیر را خواهیم داشت.

در این مراسم که در محل انستیتوی تغذیه ایران برگزار می شد، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: امضای تفاهم نامه با انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور یاری شایانی به همکاری پایدار در راستای تغییر سبک زندگی دانش آموزان دارد .

وی در ادامه با اشاره به طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان اضافه نمود: این طرح چند هدف مهم را مدنظر دارد که مهمترین آن برنامه لقمه سالم و تغذیه سالم دانش آموز است که 40هزار پایگاه تغذیه سالم در کشور را تحت پوشش قرار می هد.

حمیدی اجرای این طرح را در راستای مداخله تغذیه ای 14میلیون دانش آموز دانست و گفت: این طرح همه اقشار جامعه را از جمله افراد لاغر، چاق و متناسب را معین و تحت آنالیز قرار می دهد.

وی با مهم دانستن همکاری با انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در راستای انجام طرح های ملی آموزش و پرورش بیان داشت: با این همکاری ها در قالب کمپین ها و مشاوره ها و مواردی که در تفاهمنامه قید شده است می توان عنوان تغذیه سالم، وزن سالم و زندگی سالم اجرایی کرد.

حمیدی در ادامه هدف از اجرای طرح را کاهش 3درصدی چاقی بین دانش آموزان بیان کرد و گفت: در این راستا کوشش نموده ایم خانواده ها را در این طرح وارد نموده و16الگوی مشارکتی برای آن ها تعریف نموده ایم.

مهرزاد حمیدی اضافه نمود: غربالگری دانش آموزان چاق، مشارکت مؤثر خانواده در کنترل چاقی و اضافه وزن را از جمله برنامه های سال جاری مدارس مطرح کرد و گفت: مدرسه می تواند با اجرای دقیق برنامه های سلامت، به چاقی دانش آموزان خاتمه دهد.

وی گفت: مشکل اضافه وزن در دوران قرنطینه کرونایی را هم باید در نظر گرفت و طرح کنترل اضافه وزن و چاقی بچه ها نیز بر همین اساس طراحی شده است.

وی متذکر شد: بر اساس گزارش های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 60 درصد ابتلا به دیابت و 18 درصد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بر اثر اضافه وزن و چاقی است و همچنین 2 تا 9 درصد هزینه های سلامت صرف پیامد های چاقی افراد جامعه می گردد.

وی از شروع طرح غربالگری دانش آموزان اطلاع داد و اضافه نمود: پس از درج BMI دانش آموزان در سامانه سناد که تا 15 آبان ادامه خواهد داشت، در اسفند دوباره پایش صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: دانش آموزان با یاری خانواده های خود می توانند به وسیله برنامه هایی که در شبکه شاد بارگذاری شده است وزن خود را کنترل نمایند و به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند، بنابراین آموزش خانواده ها یکی از برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت در شرایط کرونا است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36691

به "14 میلیون دانش آموز کشور تحت آموزش تغذیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 میلیون دانش آموز کشور تحت آموزش تغذیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید