170 شهر در تنش آبی

به گزارش بلاگ پو، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر تعداد شهرهای با تنش آبی در دوره خشکسالی به حدود 170 شهر رسیده که 50 شهر آن پر تنش هستند.

170 شهر در تنش آبی

به گزارش خبرنگاران، قاسم تقی زاده خامسی امروز(یکشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه تعداد شهرهای با تنش آبی در دوره خشکسالی 547 شهر بود اظهار کرد: تعداد این شهرها اکنون کاهش یافته و حل مشکل شهرهای دارای تنش آبی بیشتر به خاطر فرسودگی شبکه آب است که حل این موضوع احتیاج به سرمایه بسیار زیادی دارد.

وی درباره طرح های انتقال آب از دریای خزر گفت: همچنان منتظر اخذ مجوز محیط زیست هستیم و تا زمانی که در مورد این مسئله تصمیم گیری نگردد، این طرح وارد مرحله اجرا نخواهد شد.

به گفته وی برای تامین آب شرب تمام کشور از منابعی که در دسترس داریم استفاده خواهیم کرد اما باید استفاده از منابع در چارچوب قوانین باشد. یکی از این چارچوب ها اخذ مجوز از سازمان محیط زیست است. به همین دلیل تا زمانی که مجوز از سوی سازمان محیط زیست اخذ نگردد، طرحی اجرا نخواهد شد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 100 سد در دست مطالعه واقع شده است که اگر محیط زیست برای این سدها مجوز ندهد اجرایی نخواهد شد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای تفکیک آب شرب از غیرشرب در کشور گفت: برای کشوری شبیه ما با توجه به میزان مصرف درست نیست که از آب تصفیه شده برای شست وشو و مصارف دیگری غیر از شرب بهره گیری گردد اما به دلیل اینکه تفکیک آب شرب از غیر شرب هزینه زیادی دارد، عملا این کار از نظر مالی به صرفه نیست اما کار درستی است که می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بارندگی 51 سال اخیر بیانگر این است که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و بارندگی های نامتوازنی را تجربه می نماید، گفت: ایران همواره گرفتار خشکسالی بلندمدت و ترسالی کوتاه مدت است. به گونه ای که بعد از یک دهه خشکسالی وارد دوره ترسالی شده ایم که البته همواره بارندگی ها در سال های پرآب همراه با سیل و تخریب بوده است.

او با تاکید بر اینکه 45 درصد جمعیت کشور یا دسترسی به منابع آب ندارند و یا دسترسی آنها به منابع آن کم است که مجبوریم آب شرب را از حوزه های دیگر منتقل کنیم، اظهار کرد: برای تامین آب شرب در کشور از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد تعرفه برق چاه هایی که اضافه برداشت آب دارند گفت: هزینه این مشترکان به صورت پلکانی افزایش خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش این تعرفه در کنار تشویق هایی که صورت می گیرد به منظور رعایت مصرف بهینه ضروری است تاکید نمود: اعمال این تعرفه برای جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی موثر بوده چرا که در حال حاضر سفره های زیرزمینی با کاهش پنج میلیارد و 700 میلیون متر مکعبی درگیر هستند که با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر یک میلیارد متر مکعب آن جبران شده است.

انسداد 10 هزار چاه غیرمجاز

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اقدامات انجام شده برای انسداد چاه های کشاورزی در کشور گفت: 10 هزار چاه غیرمجاز مسدود شد و اکنون حدود 320 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که از این تعداد 30 هزار چاه مصرف چندانی ندارد و 116 هزار از این چاه ها عمق زیر 20 متر دارد به همین دلیل باید سراغ چاه هایی برویم که بیش از اندازه مصرف آب می نمایند.

وی با اشاره به انتقاد وزارت جهاد کشاورزی درباره رهاسازی وزارت نیرو برای رسیدگی به چاه های غیرمجاز گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی همکاری لازم را با ما داشته باشد قطعا چاه های بیشتری را پلمب خواهیم کرد و برای این مسئله احتیاجمند همکاری آنها هستیم.

ایران وارد نماینده آب نخواهد شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ایران تا چند سال وارد نماینده آب خواهد شد تاکید نمود: با توجه به منابع آبی موجود در کشور و اقداماتی که برای مدیریت مصرف و افزایش بهره وری صورت می گیرد، ایران در سال های آینده وارد نماینده آب نخواهد شد.

معاون وزیر نیرو توضیح داد: در این بین ضروری است تا بهره وری آب افزایش یابد و اگر سالی به عنوان ترسالی شناخته می گردد، اینگونه نباشد که مردم نسبت به مصرف آب توجه نداشته باشند چرا که اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد، ممکن است دچار مشکل شویم اما اگر یک اجماع در مدیریت مصرف صورت گیرد در سال های آینده وارد نماینده آب نخواهیم شد.

تجهیزات صنعت آب 30 درصد فرسوده است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر میزان فرسودگی تجهیزات آبی و اقداماتی که در این بین انجام شده است نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر 30 درصد تجهیزات موجود در صنعت آب فرسوده هستند که احتیاج به تعمیر و یا تغییر دارند و برای این مسئله نیز اقدامات متعددی انجام شده اما اصلاح تمام زیرساخت ها احتیاجمند سرمایه زیادی است.

وی با اشاره به میزان هدررفت آب در کشور گفت: در استان های مختلف این عدد متفاوت است اما بطور میانگین میزان هدررفت آب 20 درصد اعلام شده ولی به نظر می رسد که این عدد بیش از این باشد.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای جبران این مسئله گفت: در بعضی از نقاط صرفه مالی ندارد که یک بخش را تعمیر کنیم و بهتر است که کل خطوط به صورت کامل بازسازی گردد که این مسئله هزینه زیادی دارد. اما طبق برنامه قرار بود که سالی یک یا دو درصد از این 20 درصد کاسته گردد اما به دلیل اینکه عمر مفید خطوط لوله از این یکی - دو درصد بیشتر است، نمی توان این موضوع را در زمان کم سر و سامان داد.

افزایش همکاری ایران و افغانستان در صنعت آب

وی درباره تعامل با افغانستان و تخصیص آب هیرمند از این کشور خاطرنشان کرد: امروز هیاتی از افغانستان وارد ایران می شوند و بعد از ظهر با مسئولان آبی این کشور گفت وگو خواهیم داشت. البته تا کنون نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده، بطور مثال نقشه برداری در کارهای مشترک زیست محیطی تعریف شده است که امیدواریم نتیجه خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی در مورد پروژه تامین آب غیزانیه گفت: شبکه آب رسانی در این منطقه کیفیت خود را به دلیل فرسوده بودن از دست داد و وزارت نیرو خط جدیدی را احداث نموده و قرار شده که در سه فاز اجرایی گردد که تا کنون آبرسانی به 35 روستا انجام شده و قرار شده که تا نیمه شهریور دسترسی به آب پایدار در این منطقه انجام گردد.

مشکل آب غیزانیه تا شهریور رفع می گردد

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای حل مشکل آب این منطقه را 190 میلیارد تومان خاطرنشان کرد و اضافه کرد: خطوط قبلی آب در این منطقه فعال است اما این منطقه به دلیل فرسوده بودن خطوط دچار مشکل شد که تا تابستان مشکل این منطقه رفع خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این که به تدریج وارد تغییر اقلیم شده ایم، گفت: یکی از اثرات آن این است در سال آبی جاری شاهد این بودیم که استان های کم آب نسبت به استان های با بارندگی بالاتر بارش بیشتری داشتند به طور مثال در هرمزگان و سیستان و بلوچستان که سال های گذشته بارندگی کم بود بارش بیشتری را شاهد بودیم که این مسئله در آذربایجان شرقی و غربی صدق نمی نماید.

وی با تاکید بر این که مدیریت منابع آب می بایست با در نظر دریافت نامتوازان بودن بارندگی جمعیت و تغییر اقلیم همراه باشد، گفت: 188 سد عظیم در کشور وجود دارد که دوره های خشکسالی آب کمتری در آنها جاری است اما در زمان پر بارش دو برابر مخازن ورودی داشتیم. تا جای که مجبور شدیم 40 میلیارد متر مکعب آب را به سمت تالاب ها و دریا رهاسازی کنیم.

تقی زاده ضمن انتقاد از کشت برنج در 17 استان کشور گفت: در بخش کشاورزی که 90 درصد آب مصرف می گردد می بایست به سمت بهره وری و الگوی کشت مناسب برویم در کشوری که گاهی سرانه آب به زیر 150 متر مکعب می رسد نباید در 17 استان برنج آن هم به صورت غرقابی.

وی با تاکید بر این که نباید آب به صورت مجازی صادر گردد و باید الگوی کشت آبیاری به سمت گلخانه ای و مدرن پیش برود، گفت: مشکل اساسی آب کشور در بخش کشاورزی است و تا زمانی که شیوه آبیاری تغییر پیدا نکند نباید اجازه دهیم که کشت توسعه یابد.

افزایش 500 هزار متر مکعبی مصرف آب در تهران

وی با اشاره به میزان مصرف آب در تهران گفت: میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 تا 20 درصد افزایش یافته به گونه ای که 500 هزار متر مکعب آب بیشتری مصرف شده که این میزان به اندازه سه شهر کشور است.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا میزان مصرف 35 درصد افزایش یافته بود که با صرفه جویی و همکاری مردم این رقم کاهش یافت. اما به طور کلی افزایش مصرف، شبکه را دچار افت فشار می نماید و با توجه به این که لوله ها و تصفیه خانه ها محدود طراحی شدند ممکن است با مشکل روبرو شویم.

80 درصد مخازن کشور پر هستند

وی با اشاره به شرایط مخازن سدهای کشور گفت: اکنون 80 درصد مخازن سدهای کشور یعنی 40 میلیارد متر مکعب پر هستند و به لحاظ مخازن سدها تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته نداریم؛ هر چند که میزان ذخایر سه تا چهار درصد کاهش یافته اما ورودی سدها در سال گذشته دو برابر امسال بود.

وی اضافه کرد: با اشاره به پیش بینی های انجام شده به نظر می رسد که ذخایر تامین موجود تامین آب کشاورزی 20 درصد بیشتر از سال گذشته باشد.

افزایش 15 درصدی ظرفیت نیروگاه های برق آبی

تقی زاده خامسی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ظرفیت نیروگاه های برق آبی در کشور گفت: در امسال ظرفیت نیروگاه های برق آبی 15 درصد افزایش یافته و در تابستان امسال 9000 مگاوات فراوری برق از برق آبی ها خواهیم داشت که این رکورد در صنعت برق آبی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در 188 سد عظیم کشور 52 میلیارد متر مکعب ذخیره آبی دارند و اکنون 119 سد در حال ساخت داریم که در دولت یازدهم 42 سد ساخته شده و تا خاتمه دولت تعداد سدهای ساخته شده به عدد 50 افزایش می یابد، توضیح داد: 155 تصفیه خانه در دست بهره برداری داریم که از این تعداد 15 تصفیه خانه آب و 18 تصفیه خانه فاضلاب در سال 1398 ساخته شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه طبق برنامه قرار است 10 میلیون و 900 هزار جمعیت روستایی به آب پایدار دسترسی داشته باشند، اضافه کرد: امسال 12 تصفیه خانه آب و 15 تصفیه خانه فاضلاب روستایی به نتیجه می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28694

به "170 شهر در تنش آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "170 شهر در تنش آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید