2 خط قرمز ترامپ در پرونده قتل خاشقجی

به گزارش بلاگ پو، برگزاری دادگاه فرمایشی عوامل کشتار جمال خاشقجی در عربستان، مولد خشم جامعه جهانی از آل سعود و کاخ سفید (به عنوان تنها حامی این دادگاه مضحک) بوده است.

2 خط قرمز ترامپ در پرونده قتل خاشقجی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، برگزاری دادگاه فرمایشی عوامل کشتار جمال خاشقجی در عربستان، مولد خشم جامعه جهانی از آل سعود و کاخ سفید (به عنوان تنها حامی این دادگاه مضحک) بوده است. دادگاه سعودی اخیرا 5 نفر را به علت قتل فجیع جمال خاشقجی به اعدام و 3 نفر دیگر را به حبس طولانی مدت محکوم کرده و 3 نفر دیگر را از اتهامات تبرئه کرد. در این میان، سعود القحطانی مشاور سابق ولیعهد سعودی، احمد عسیری رئیس سازمان اطلاعات این کشور و محمد العتیبی سرکنسول سابق عربستان در استانبول که 3 عامل اصلی قتل خاشقجی بوده اند، به بهانه نبود(!) اسناد و شواهد کافی از اتهامات موجود تبرئه شده اند! در مقابل، ماهر المطرب که فرمانده تیم عملیاتی کشتار و مثله کردن جسد خاشقجی در استانبول بوده است، به اعدام محکوم شده است. دلیل این موضوع کاملا معین است! زنده ماندن ماهر المطرب منجر به اثبات و افشای نقش هر سه فرد تبرئه شده و فراتر از آنها، محمد بن سلمان در ماجرای قتل روزنامه نگار منتقد سعودی خواهد شد. از این رو 3 عامل اصلی قتل خاشقجی، روی محو ماهر المطرب، جلاد خونریزی که به دستور مستقیم خود آنها دست به این جنایت زده، اتفاق نظر داشته اند.

این دادگاه، به اندازه ای غیرواقعی و نمایشی است که حتی آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس کنندگان آمریکا نیز نتوانسته مخالفت خود با آن را کتمان کند. وی در این باره گفت: این دادگاه و ماهیت آن قابل قبول نیست. صدور حکم اعدام چند تن از متهمان قتل خاشقجی تلاش سعودی برای دور نگه داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد و مشاوران ارشدش از این جنایت است. روایت سعودی درباره انجام عملیات قتل توسط عناصر سرکش برخلاف ادله موجود و ایده بدیهی این جنایت است.

برنی سندرز، سناتور برجسته حزب دموکرات آمریکا نیز معتقد است کمترین شک و شبهه ای درباره ایفای نقش مستقیم بن سلمان در پرونده قتل خاشقجی وجود ندارد. در مقابل، وزارت خارجه آمریکا از برگزاری این دادگاه استقبال کرده و آن را گامی مهم و واقعی از سوی سعودی ها خوانده است! آنیس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در نقد صریح استقبال وزارت خارجه آمریکا از دادگاه فرمایشی سعودی ها می گوید: این احکام هر چیزی بود، جز عدالت. آدم کش های رده پایین در این دادگاه محکوم شدند. این دادگاه تمسخر و مضحکه قانون است.

با این حال سوال اصلی اینجاست: چرا دولت ترامپ قصد دارد هر چه سریع تر پرونده قتل جمال خاشقجی مختومه شود و قاتلان دون پایه تری که در این پروژه دخیل بوده اند سریعا از بین بروند؟ پاسخ این سوال، مربوط به دو خط قرمز ترامپ در مواجهه با پرونده قتل خاشقجی می شود. یکی از این دو خط قرمز، افشای نقش بن سلمان در صدور دستور اعدام و مثله کردن جمال خاشقجی است. رئیس جمهور ایالات متحده بخوبی می داند اگر تحت تاثیر اسنادی که مقامات ترکیه و اعضای ارشد سازمان سیا در اختیار دارند، از نقش منحصربه فرد ولیعهد خونریز سعودی ها در این پرونده پرده برداری شود، کاخ سفید این مهره بی اختیار و فتنه گر را در منطقه غرب آسیا از دست خواهد داد. ضمن آنکه رئیس جمهور ایالات متحده در طول سال های گذشته، از طریق حضور بن سلمان در رأس معادلات سیاسی- اجرایی ریاض، توانسته است پروژه دوشیدن سعودی ها را هدایت و مدیریت کند. ارزش پترودلارهای سعودی برای ترامپ به اندازه ای بالاست که هرگز حاضر نمی شود هزینه توقف واریز مستمر آنها به خزانه کاخ سفید را با دفاع از عدالت بپردازد! این نه تنها خط مشی ترامپ، بلکه روش ثابت و اعمالی دیگر رؤسای جمهوری آمریکا در قبال عربستان سعودی و جنایات این رژیم نیز بوده است.

با این حال، خط قرمز دوم ترامپ برای وی از خط قرمز نخست نیز پررنگ تر است! این خط قرمز، معطوف به نقش جرد کوشنر داماد ترامپ در صدور دستور ربایش خاشقجی است که افشای آن در چنین شرایط حساسی می تواند به پاشنه آشیل رئیس جمهور ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل شود. اگر چه برخی رسانه های آمریکایی از جمله واشنگتن پست و نیویورک تایمز از آگاهی قبلی کوشنر در ماجرای ربایش و قتل خاشقجی و حتی ارتباطات بعدی وی با بن سلمان(پس از وقوع حادثه) برای مدیریت ماجرا خبر داده بودند اما ماجرا به مراتب نسبت به آنچه تصور می شود پیچیده تر است! نشریه ساندی تایمز انگلیس تنها قسمتی اندک از این نقش آفرینی وقیحانه را در یکی از مطالب خود افشا کرده است: جرد کوشنر، داماد ترامپ در تماس تلفنی به محمد بن سلمان توصیه کرده بود هر چه سریع تر پروژه ربایش جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را عملیاتی کند. دستگاه اطلاعات ترکیه این تماس تلفنی را رهگیری کرد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از این اطلاعات استفاده کرد تا ترامپ را برای خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه تحت فشار قرار دهد.

ترامپ بخوبی می داند طرح نام های بن سلمان و کوشنر در پرونده قتل خاشقجی برای وی و همراهانش در کاخ سفید بشدت دردسرساز خواهد شد. در چنین شرایطی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از هرگونه دادگاهی- هر چند مضحک- که حداقل در ظاهر بتواند این پرونده پررمز و راز را مختومه کند، استقبال می کنند.

منبع:وطن امروز

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18484

به "2 خط قرمز ترامپ در پرونده قتل خاشقجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 خط قرمز ترامپ در پرونده قتل خاشقجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید