سرنوشت ترامپ در انتخابات آینده به کرونا گره خورده است

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران - گروه بین الملل: بازگشت به ناسیونالیسم و راست گرایی افراطی در اروپا و آمریکا در سال های اخیر به معضل بزرگی برای این کشورها مبدل شده است. راستگرایی افراطی با زمینه های سفیدبرتر پنداری در آمریکا که از سوی دونالد ترامپ مورد حمایت قرار گرفته و در دوران ریاست جمهوری وی از رشد قابل ملاحظه ای نیز برخوردار بوده، سبب تشدید نگرانی هایی در این کشور شده است.

سرنوشت ترامپ در انتخابات آینده به کرونا گره خورده است

این معضل به عنوان میراث پایدار اتحادیه اروپا علاوه بر تبعات و پیامدهای ناخوشایند، نگرانی های جدی را در کشورهای عضو این بلوک سیاسی و مالی برانگیخته است. ناسیونالیسم افراطی که در سال های اخیر به شکلی روزمره مردم کشورهای ایتالیا، سوئد، دانمارک، فرانسه، آلمان، انگلیس، اتریش، هلند، مجارستان و لهستان را هدف قرار داده به یکی از نقاط ضعف اتحادیه اروپا مبدل شده است.

از سوی دیگر خیزش چین به عنوان قدرتی بزرگ در منطقه و جهان، قدرت هژمون ایالات متحدۀ امریکا را به چالش کشیده است. بنابراین می توان گفت یکی از مسائل اساسی آمریکا در حال حاضر و در آینده چین است. در اسناد مختلف امنیتی غربی از جمله در بیانیه کنفرانس امنیتی مونیخ چین به همراه روسیه به عنوان تهدید مطرح شده اند. سوال اینجاست که آیا واشنگتن قادر به مهار چین است؟

علاوه بر مسائل فوق، مسئله مهم جهانی در حال حاضر نحوه مقابله با ویروس کرونا و کاهش پیامدهای مالی آن است. شیوع ویروس کرونا این نکته را یادآور شد که تهدیداتی وجود دارند که در سایه همکاری کشورها راحت تر قابل حل هستند. آیا جامعه جهانی از آسیب های ناشی از شیوع این ویروس درس خواهد گرفت و آیا شاهد افزایش همکاری بین المللی برای رفع تهدیدات جهانی خواهیم بود؟

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با پل پیلار رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام داده که در ادامه می آید.

لازم به ذکر است که پل پیلار از اساتید دانشگاه جرج تاون آمریکا است و تا به امروز مسئولیت های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می توان به ریاست واحد تحلیل عملیات های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

*مهمترین دلایل اقبال به راستگرایان و ناسیونالیستها در اروپا و آمریکا چیست؟

ظهور ناسیونالیسم راست گرایانه -به عنوان مثال، راهپیمایی ملی در فرانسه، گزینه جایگزین برای آلمان در آلمان و کل پدیده ترامپ در ایالات متحده -عمدتا احساس ناامنی و تهدید از دست دادن در بین شهروندان سفیدپوست بومی - مخصوصاً مردان طبقه متوسط را نشان می دهد.

یک عامل مالی بزرگ برای این امر وجود دارد که متکی به ترس از دست دادن شغل و امنیت مالی است. آنها تقصیر ضرر شغلی را گردن مهاجران و سایر خارجی ها می اندازند حتی اگر اتوماسیون ارتباط بیشتری با چنین ضررهایی داشته باشد. با این حال ترس و جذابیت ناسیونالیسم بیگانه هراسی فراتر از اقتصاد می رود و شامل ترس عمومی تر از دست دادن قدرت و جایگاه برای افراد، نژادها و قومیت های مختلف نیز می شود.

*یکی از مهمترین مسائل مرتبط با تحولات خاورمیانه اعلام آمریکا مبنی بر خروج نیروهایش از این منطقه بود. ولی در عمل این موضوع رخ نداده است. به نظر شما آمریکا در چه صورتی نیروهای خود را از منطقه خارج می کند؟

بین آنچه که عموم مردم آمریکا در مورد خروج ارتش آمریکا از خاورمیانه می خواهند و اینکه چگونه مسائل خاص و تهدیدات درک شده در آن منطقه از لحاظ سیاسی نقش بازی می کنند ناهماهنگی وجود دارد.

بیشتر آمریکایی ها از دخالت کمتر ایالات متحده در جنگ ها در خاور میانه حمایت می کنند و دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از این مضمون و شعار استفاده کرد. اما هنوز هم در گفتمان سیاسی آمریکا این حس قوی وجود دارد که ایالات متحده باید در صورت لزوم بتواند مسائل آن منطقه و هر منطقه دیگر را با نیروی نظامی حل نماید.

سیاستمداران آمریکایی تمایلی به عقب نشینی ندارند - اگر فرصتی وجود داشته باشد که مخالفان سیاسی آنها را برای اتفاقات بدی که متعاقباً در هر کشوری که از آن خارج می شوند رخ دهد مقصر بدانند.

بنابراین ایالات متحده حتی از لحاظ نظامی از خاورمیانه خارج نمی شود، علی رغم آنچه ترامپ یا هر نامزد دیگری ممکن است باعث شده رأی دهندگان این انتظار را داشته باشند.

*یکی از مسائل اساسی آمریکا در حال حاضر و در آینده چین است. در اسناد مختلف امنیتی غربی از جمله در بیانیه کنفرانس امنیتی مونیخ چین به همراه روسیه به عنوان تهدید مطرح شده اند. آمریکا چگونه قادر خواهد بود چین را مهار کند؟ آیا سیاست مهار جواب خواهد داد؟

لازم به یادآوری است که سیاست اصلی مهار همانطور که در مورد اتحاد جماهیر شوروی اعمال می شد مبتنی بر ایده خرید زمان، تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از تضادهای داخلی خود بود.

سیستم شوروی سرانجام فرو ریخت، اما هنوز مشخص نیست که آیا چیزی قابل مقایسه با سیستمی که حزب کمونیست چین برپا کرده است رخ خواهد داد یا خیر.

بنابراین سیاست مهار ممکن است به همان روش کار نکند. در این میان، احتمالاً چین نیز باید بر مواردی از جمله حفظ ناوبری در دریاها در منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام تمرکز کند، بدون تلاش برای ادعای تسلط بر آن منطقه توسط ایالات متحده آمریکا.

سیاست ایالات متحده و سیاست دیگر کشورهای غربی نیز باید در جهت تشویق چین جهت اینکه پکن به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی بازیگری مسئول و سازنده باشد - موقعیتی که قدرتش به آن داده است - باشد.

*شیوع ویروس کرونا این نکته را یادآور شد که تهدیداتی وجود دارند که در سایه همکاری کشورها راحت تر قابل حل هستند. آیا جامعه جهانی از آسیب های ناشی از شیوع این ویروس درس خواهد گرفت و آیا شاهد افزایش همکاری بین المللی برای رفع تهدیدات جهانی خواهیم بود؟

این ویروس مطمئناً به لزوم همکاری بین المللی در پاسخ به چنین تهدیدهای جهانی اشاره دارد و می توان امیدوار بود که در این رابطه درس هایی فرا گرفته شود. متأسفانه برخی از پاسخ ها به این بیماری همه گیر مناسب نیست زیرا اقدامات بهداشت عمومی ممکن است نگرشها را در جهت مخالف سوق دهد. ناسیونالیست های بیگانه هراس به این ویروس به عنوان یک تهدید خارجی که از مرزهای بین المللی عبور می کند و باید مرزها بسته شود نگاه می کنند.

*آثار مالی ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی چه خواهد بود؟ این موضوع چه تأثیری بر انتخابات آینده آمریکا خواهد داشت؟

از قبل مشخص بود که رکود مالی ناشی از آن شدید خواهد بود، احتمالاً در مقیاس رکود سالهای 2008-2009. معمولاً چنین رکود مالی خبرهای بدی برای رهبران سیاسی فعلی است و از این نظر رکود مالی علیه انتخاب مجدد ترامپ مؤثر خواهد کرد.

با این حال، آنچه رأی دهندگان آمریکایی به آن واکنش نشان می دهند، جهت تغییر در شرایط مالی آنها است. اگر رکود مالی در تابستان سال 2020 شکوفا شود و بهبود مالی تا زمان انتخابات در ماه نوامبر آغاز شود، ممکن است شرایط سیاسی ترامپ از گذشته بهتر به نظر برسد.

* مهمترین تحولات بین المللی در اروپا، آمریکا، آسیا و خاورمیانه طی یک سال گذشته چیست؟

با توجه به تأثیر مالی جهانی، بیمار همه گیر کرونا ویروس اکنون باید به عنوان یکی از مهمترین تحولات سال گذشته در نظر گرفته شود. مسئله مهم دیگر برگزیت است که تاثیر زیادی بر اتحادیه اروپا و انگلیس دارد. در خاورمیانه، جنگ در سوریه با دخالت ها و اقدامات بین المللی و افزایش تنش ناشی از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 22331

به "سرنوشت ترامپ در انتخابات آینده به کرونا گره خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت ترامپ در انتخابات آینده به کرونا گره خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید