7 پیشنهاد شرکت های ریلی برای جلوگیری از ورشکستگی در روزهای کرونا

به گزارش بلاگ پو، اعضای انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی، در نامه ای به سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن، از وی خواسته اند تا جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت های حمل ریلی و ایجاد امکان ادامه حیات برای آن ها تدابیری اندیشیده گردد. این انجمن در نامه خود همچنین 7 پیشنهاد برای جبران خسارت شرکت های ریلی در روزهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، فضای کسب و کار با مسائل عدیده ای روبرو شده ارائه نموده است.

7 پیشنهاد شرکت های ریلی برای جلوگیری از ورشکستگی در روزهای کرونا

در این نامه آمده است: بر اساس دستور وزیر محترم راه و شهرسازی تمامی شرکت های حمل و نقل مسافری موظف هستند بنا به درخواست مسافران بدون کسر جریمه بلیت ها را استرداد کنند. این در حالی است که نسبت به سال گذشته سال 99 تعداد مسافرین حمل ریلی کاهش 95 درصدی داشته و متوسط واگن مسافری مورد استفاده در هر ماه که در مدت مشابه سال گذشته در حدود هزار و 730 واگن بوده شدیداً کاهش یافته است.

بر اساس اعداد اعلامی، شرکت های بخش حمل و نقل ریلی تنها به دلیل مسائل ناشی از بیماری کرونا با عدم تحقق درآمدی معادل 5 هزار و 975 میلیارد ریال نسبت به مقدار قابل پیش بینی سال قبل روبرو شده اند.

یادآور می گردد مبلغ عدم تحقق درآمد برای کل شرکت ها بیشتر از این میزان می باشد، اعداد ذکر شده صرفاً مربوط به شرکت هایی است که تا کنون محاسبات خود را انجام داده اند و مابقی شرکت ها در آن لحاظ نشده و در حال محاسبه می باشند.

از این میزان، مبلغ 5 هزار و 58 میلیارد ریال مربوط به کاهش درآمد شرکت های حوزه حمل مسافر و مبلغ 916 میلیارد ریال مربوط به کاهش درآمد شرکت های حوزه حمل بار است.

حمل و نقل مسافری ریلی

در نامه انجمن صنفی شرکت های ریلی عنوان شده که میزان ضربه وارد شده به حمل و نقل ریلی مسافری، به مراتب سنگین تر از حمل ریل باری است. زیرا بیشترین میزان فعالیت شرکتها مسافری در ایام نوروز به منظور کسب درآمد کافی برای جبران کسری ناشی از کاهش مسافرت های ایام غیر پیک است.

1) لغو 90 درصد سفرها و کاهش شدید درآمد پیش بینی شده

2) هزینه های استرداد بلیت

3) تحمیل هزینه های ضد عفونی سالنهای مسافری به شرکت ها

4) هزینه های دستمزد کارکنان در دو بخش مسافری و خدمات وابسته مسافری (نزدیک به 10 هزار نفر) با وجود عدم تحقق درآمد

5) هزینه خرید مواد مصرفی و قطعات مورد احتیاج ایام پیک بر اساس پیش بینی تقاضا

6) هزینه اجاره انبار به منظور دپوی محصولات خریداری شده توسط شرکت های خدمات وابسته مسافری برای پیک نوروز

7) سر رسید تاریخ انقضای محصولات دپو شده جهت پاسخ به تقاضای پیک، توسط شرکت های خدمات وابسته مسافری و تحمیل هزینه های مرتبط به آن

8) عدم امکان دریافت مطالبات شرکت های خدمات وابسته از شرکت های مسافری ریلی به دلیل مسائل اقتصادی شرکت های مسافری ریلی

9) تعهدات اقتصادی پرداخت به تولیدکنندگان اقلام داخل واگن ها از طرف شرکت های خدمات وابسته مسافری

حمل و نقل باری ریلی

انجمن صنفی شرکت های ریلی در این نامه اضافه نموده است: بیش از دو سوم بار ریلی را محمولات معدنی تشکیل داده و عمده درآمد حمل ریلی از حمل بار است و شرکت های باری با توجه به شیوع ویروس کرونا دچار مسائل زیر شده اند:

1) تعطیلی بیشتر معادن و کارخانجات کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری

2) کاهش سطح تقاضای داخلی به سبب رکود ناشی از همه گیری ویروس کرونا

3) کاهش نیروی انسانی برای عملیات تخلیه و بارگیری و در نتیجه کاهش حمل و نقل بار ریلی

4) عدم ورود کشتی ها به بنادر کشور و در نتیجه کاهش حمل کانتینری

5) بسته شدن بعضی مرزهای ریلی بویژه ترکمنستان و کاهش محسوس حمل و نقل بارهای بین المللی

گفتنی است بخشی از لکوموتیو ها در بخش ریلی به شرکت های خصوصی واگذار شده است که با توجه به بهره گیری شرکت راه آهن از لکوموتیو های بخش دولتی، شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو دچار خسارات اقتصادی شده اند. فعالیت این شرکت ها رابطه مستقیم با تشکیل قطار های باری دارد، با کاهش شدید تشکیل قطار در بخش بار در عمل منابع درآمدی این شرکت ها نیز مسدود شده در حالیکه هزینه های ثابت آنها به قوت خود باقی مانده است.

از این رو انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی پیشنهادات خود را برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت های ریلی در هفت بند در این نامه آورده است که به توضیح زیر است.

1) اعمال تخفیف 50 درصدی برای 6 ماهه اول سال 99 در حق دسترسی به خط و اجاره لکوموتیو به منظور افزایش توان اقتصادی شرکت ها.

2) اعطای مهلت پرداخت صورت حساب های جاری و معوقهی شرکت ها به تناسب زیان های وارده برای 6 ماهه اول سال 96 (حتی با فرضحل مشکل کرونا تا انتهای خرداد 99، شرکت ها صرفا برای جبران ضرر، احتیاج به فعالیت فشرده تا چند ماه پس از آن را دارند تا به تدریج در نیمه دوم سال به شرایط عادی برگردند.)

3) تمدید سررسید نوبت تعمیرات سالانه و اساسی واگن ها به تناسب عدم کارکرد آنها.

4) تسهیل در تکمیل و ارسال پرونده های ماده 12 و تبصره 18 و یاری مؤثر برای دریافت مبالغ حاصل از صرفه جویی های به عملی آمده در مصرف حامل های انرژی و همچنین اخذ تسهیلات از بانکها در رابطه با شرکت های متضرر

5) اعمال معافیت 4 میلیون تن- کیلومتر در سهم شبکه و وصول از محل منابع اختصاص یافته ماده 12

6) بخگرددگی اجاره 4 ماهه شرکت های مستأجر توسط شهرداری سایت راه آهن تهران.

7) پیگیری جهت انجام وظیفه قانونی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تأمین هزینه ما به التفاوت بلیتهای نیم بهای اختصاص یافته.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: چمدان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23454

به "7 پیشنهاد شرکت های ریلی برای جلوگیری از ورشکستگی در روزهای کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 پیشنهاد شرکت های ریلی برای جلوگیری از ورشکستگی در روزهای کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید