80درصد قطعات خودرو در بازار قاچاق است

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - دبیر انجمن قطعه سازان خودرو می گوید از 1200 واحد قطعه ساز شناسنامه دار کشور، حدود 400 واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل بسر می برند.

80درصد قطعات خودرو در بازار قاچاق است

آرش محبی نژاد درگفتگوی ویژه خبری اضافه کرد: تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود 2 هزار واحد است که 800 واحد آن ها شامل زیرپله ای ها و واحد های بدون شناسنامه کوچک می گردد.

وی ادامه داد: از تعداد کل 1200 واحد قطعه ساز دارای شناسنامه تقریباً 700 واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متأسفانه حدود 400 واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر می برند، روی هم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده می گردد.

محبی نژاد توضیح داد: با اینکه فقط نیمی از توان فراوریی قطعه سازان کشور فعال است، تمام فراوریات قطعه در کشور به راحتی به فروش می رسد.

وی همچنین با اشاره به حضور 550 هزار نفر کارگر در صنف قطعه سازی اضافه کرد: بیش از 150 هزار نفر از این تعداد در حالت تعلیق به سر می برند.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: کل مطالبات زنجیره فراوری قطعه سازی داخل حدود 34 هزار میلیارد تومان است که از این میزان با کسر 6 هزار میلیارد تومان چک های خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان واقع شده است و حدود 9 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سررسید گذشته است.

مدیرعامل ساپکو هم از بلاتکلیف بودن 57 هزار دستگاه انواع خودرو در پارکینگ های ایران خودرو اطلاع داد.

عادل پیرمحمدی اضافه کرد: هر کدام از این خودرو ها برای رسیدن به دست مصرف نماینده، متوسط احتیاجمند پنج الی شش قطعه می باشند.

وی ادامه داد: در حالی که خودرو های دپو شده در پارکینگ های ایران خودرو چشم به راه پنج الی شش قطعه هستند تا به دست مردم برسند، ارزش دلاری قطعات دپو شده ایران خودرو در گمرک کشور حدود 250 میلیون دلار است.

مدیرعامل ساپکو همچنین گفت: کسری قطعات 57 هزار خودروی ناقص رسوب شده در پارکینگ، امکان فراوری داخل ندارند.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان کشور هم در سوی دیگر استودیو از رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه خودرویی در گمرکات کشور اطلاع داد و اضافه کرد: بخشی از این میزان قطعه به بازار یدک مربوط می گردد، ولی آن چه مربوط به خودرو های ناقص ایران خودرو می گردد همین 250 میلیون دلار است.

آقای مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه از رسوب سه و هفت دهم (3/7) میلیون تن کالای غیرضروری در گمرکات کشور اطلاع داد و اضافه کرد: حدود 80 درصد از این میزان کالا بدون مشکل و ایراد در صف ترخیص هستند.

وی درباره دپوی کالا های مربوط به خودروسازان گفت: با حکم رئیس سازمان گمرکات کشور برای ترخیص 300 میلیون تن کالای مربوط به خودروسازان اقدام نموده ایم که بدون احتیاج به کد رهگیری از سوی بانک مرکزی نسبت به ترخیص آن اقدام شده است.

ارونقی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه ستاد هماهنگی مالی دولت مبنی بر صدور مجوز ترخیص قطعاتی که تا 99/4/24 در گمرک رسوب شده اند آن هم بدون احتیاج به صدور کد رهگیری از سوی بانک مرکزی اضافه کرد: در مصوبه ای دیگر، فهرست بعضی اقلام، استخراج و به گمرک ارسال شده و طبق آن، حدود 350 میلیون دلار برای وزارت صمت فرستاده شده و مقرر شده است در مدت یک هفته آینده، بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری برای این دسته از کالا ها اقدام کند، حال باید منتظر ماند و دید که اقدام مقتضی اخذ می گردد یا خیر؟

محبی نژاد به واردات قطعات خودرویی قاچاق تحت عنوان ته لنجی اشاره نمود و اضافه کرد: در حال حاضر تحت عنوان ته لنجی؛ لنج لنج قطعه وارد کشور می گردد.

وی گفت: قاچاقچیان وارداتی بدون انتقال ارز، بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات؛ کالا وارد می نمایند و به جرأت می توان گفت؛ 80 درصد کالا های قاچاق در توان فراوریی کشور است و مضاف بر آن پس از فراوری در داخل کشور، صرفه مالی بسیاری به همراه خواهد داشت.

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: شناسه گذاری کالا های وارداتی و اعلام آن ها به وارد نمایندگان؛ یکی از مهمترین اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این موضوع سبب شناسایی و تشخیص کالای قاچاق از کالای غیرقاچاق می گردد.

وی ادامه داد: امید است که تا سرانجام سال جاری بتوانیم شناسه گذاری قطعات خودرویی را تکمیل کنیم.

مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نیز در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: 99 درصد کالا های قاچاق موجود در بازار لوازم یدکی خودرو از گمرک خارج می گردد، البته آن چه در بازار به عنوان کالای قاچاق یاد می گردد؛ کالای بی کیفیت است و کالای قاچاق واقعی حجم بسیار ناچیزی از قطعات را شامل می گردد.

محبی نژاد با تکذیب ادعای آقای کاظمی مبنی بر حجم ناچیز کالای قاچاق لوازم یدکی در بازار گفت: بیش از 80 درصد قطعات موجود در بازار به وسیله قاچاق کالا وارد کشور می گردد، زیرا حجم واردات رسمی کالا در سال 98 بسیار کمتر از یک میلیارد دلار بوده، این در حالی است که سال های قبل ارزش دلاری کالا های وارد شده از درگاه رسمی بیش از یک میلیارد و 600 (1/6) میلیون دلار بوده است.

وی یکی از مسائل اقتصاد کلان کشور را معامله مواد اولیه کالا های فراوری داخلی با دلار عنوان کرد و اضافه کرد: مادامی که مواد اولیه فراوریات داخلی با دلار معامله گردد نمی توان قیمت نهایی کالا های فراوری داخل را متناسب با سطح مالی جامعه طرح و بیان نمود و در حال حاضر قیمت بسیاری از قطعات هنوز به روز نشده است و با دلار 13 هزار تومان مشخص و عرضه می گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35475

به "80درصد قطعات خودرو در بازار قاچاق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80درصد قطعات خودرو در بازار قاچاق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید