9 آذر، جشن آذرگان اصیل و باشکوه خجسته باد

به گزارش بلاگ پو، سوم آذرماه در گاهشماری خورشیدی روز آذر نامگذاری شده که جشن آذرگان در این روز برگزار می گردد. دلیل نامگذاری نهمین روز آذر ماه یکی شدن ماه و روز است. ابوریحان بیرونی نقل کرد: روز نهم آذر عیدی است که در این روز به افروختن آتش نیازمند می باشند و این روز جشن آتش است، زرتشت امر نموده در این روز آتشکده ها را زیارت کنند و در کارهای دنیا مشورت کنند. شفتلویتز، یکی از دانشمندان آلمانی در کتابش نوشته که چگونه همه ملل دنیا از هر نژاد آتش را می ستایند و از متمدن ترین کشورها در اروپا تا وحشی ترین قبایل آفریقایی در ستودن این عنصر درخشان با یکدیگر شریک هستند. این مقاله درباره بزرگداشت آذرگان نوشته شده است.

9 آذر، جشن آذرگان اصیل و باشکوه خجسته باد

انگیزه و صندلی بزرگداشت آذرگان در فرهنگ ایران

هم نامی روز و ماه به نام ایزد آذر و بزرگداشت صندلی آن در اندیشه ایرانیان محترم بود. از جشن های مهم آتش در تقویم ایرانیان و ستایش اهورا مزدا جشن آذرگان است، چرا که ایرانیان اعتقاد داشتن آذر ایزد نگهبان آتش و فروزه اهورامزدا است و چون آتشی که از عناصر مهم طبیعت بود، گرمایی جاودانه در حیات زندگی و نور آرام بخشی به دنیای پیرامون جاری می سازد که این خود نشانی از و جود آذر اهورایی است تا در قلب و روح جانان و یاران اهورامزدا راه روشنایی که حکم این روز است بخشد. همچین، روزی در فرهنگ ایرانیان بزرگداشت آذرگان روز دعا و پاکی و جاودانگی جای گرفته تا انگیزه ایی باشد برای آیندگان.

آیین های جشن آذرگان

در روز نهم آذر ماه، زرتشت به یاران و پیروانش دستور داد در آتشکده ها جمع شوند و به پرستش و عبادت بپردازند و برای خودشان و دنیا دعا خیر و برکت نمایند. آیین بزرگداشت آذرگان همچون اسمش با بزرگ و باشکوه است، برگزار نمایندگان جشن بهترین و مرغوب ترین چوب ها را در آتشگاه جمع آوری می نمایند تا در هنگام سوختن شکل زیبا و بوی خوش را در فضا بوجود بیاورد. پس از روخ نمایی شعله های آتش هرکسی به مناسبت آغاز سرما، از آتش گرگرفته آتشگاه ذغال سرخ و آتشینی به منزل خود می برند و قسم می خورند که تا سرانجام زمستان در خانه هایشان فروزان بماند، زیرا روشنایی و گرمای آن را پر از برکت و شادی می دانستند. در هنگام جشن خواندن پنجمین نیایش خرده اوستا به نام آتش نیایش در آذر روز، سنتی همگانی بوده و نیاکانمان آذرگان را روزی خجسته می دانستند و در تمام خانه ها به شادی و خواندن نیایش و برپایی سفره هایی مملو از خوراکی های گوناگون و بر سر بام ها آتش افروخته و با شادمانی در منازل و آتشکده ها، جشن می گرفتند. مسعود سعد سلمان، شاعر پارسی سخن در قطعه هایی که برای نام ماه های ایرانی سروده، درباره آذرماه می گوید:

ای ماه، رسید ماه آذر / بر خیز و بده می چو آذر آذر بفروز و خانه خوش کن / ز آذر صنما به ماه آذر

ای خرامنده سرو تابان ماه / روز آذر می چو آذر خواه شادمان کن مرا به می که دنیا / شادمان شد به فر دولت شاه

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16650

به "9 آذر، جشن آذرگان اصیل و باشکوه خجسته باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 آذر، جشن آذرگان اصیل و باشکوه خجسته باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید