9 تندیس شناخته شده بودا در سرتاسر جهان

به گزارش بلاگ پو، بر پایه اعتقاد پیروان آیین بودا، سیذارتا گوتاما یا گوتام بودا، در دوران زندگی اش به نیروانا یا به بیان واضح تر همان روشن بینی دست یافت. مذهب بوداییسم که به طور حتم در دوره بعد از حیات بودا شکل گرفت در تعالیم خود راه و رسم درست زندگی را که برگرفته از آموزه ها و خط مشی بودا (فرد روشنی یافته) است توصیف می کند. سده چهارم تا ششم پیش از میلاد مسیح (ع) تاریخ پیدایش این مذهب قلمداد می شود. برای آشنا شدن بیشتر با مذهب بودا و شناخت معروف ترین تندیس های بودا با خبرنگاران همراه شوید.

9 تندیس شناخته شده بودا در سرتاسر جهان

خرد، مبنا و اساس فلسفه آیین بودا را تشکیل می دهد. اگرچه اندیشه ها و عقاید بودا همانند سایر مکاتب دینی در دنیا با تفاسیر گوناگونی ارایه می گردد، اما بخش مهمی از این تضارب آرا و تحول مفاهیم دینی می تواند به دلیل گسترش قلمرو این مذهب در مناطقی بسیار دورتر از مبدا پیدایش و شکوفایی اش باشد. اندیشیدن به یک حقیقت همیشه ذهن آدمی را به شگفتی وا می دارد و آن این که، عنصر ایمان به مکاتب آیینی با چه وسعتی چهار گوشه دنیا را درمی نوردد. تندیس های شناخته شده بودا که در سرزمین های مختلف سر برآورده اند، به رغم وجود اختلافات ظریف فرهنگی در میان کشورها، نشان درخشانی از پیروزی عقلانیت و خردورزی در گیتی هستند.

1.بودای بزرگ (بیهار، هند)

تندیس بودای بزرگ در بودا گایا دیانا مودرا یا حالت تعمق و اندیشه بودا را به تصویر کشیده است. این تندیس مرتفع با بلندای 25 متر از ماسه سنگ و گرانیت قرمز ساخته شده و 10 هزار نفر در ساخت آن شرکت داشته اند. بودا گایا محل رفت وآمد پیوسته گردشگران از سراسر دنیا است، زیرا این مکان به عنوان محلی شناخته شده است که در آن گوتام بودا در زیر درختی به نام (Bodhi tree) نشست و به روشن بینی دست یافت. این محل در نزدیکی پرستشگاه ماهابودی واقع شده است که از میراث دنیای یونسکو به شمار می رود. تندیس یادشده در سال 1989 به دست دالایی لامای چهاردهم رهبر دینی بوداییان تبت تقدیس شد.

2.تندیس بودا (حیدرآباد، هند)

این تندیس که با نام دریاچه معروف هو ساین سوگار نیز شناخته می گردد در ایالت تلانگانای هند واقع شده است. این تندیس به طور خاص به خاطر بنای متمایزی که دارد و با گرانیت سفید تک سنگ ساخته شده معروف است. تندیس مورد بحث بر روی یک سکوی بتنی قرار گرفته و در دریا کارگذاری شده و به دست شخصی به نام S.M. Ganapathi Sthapati بنا شده است. یک دست این تندیس به سمت شانه بالا آمده که این حالت صفت آبایا مودرا یا رهایی از ترس را در بودا نشان می دهد. تندیس مذکور مرتفع ترین مجسمه بودا در دنیا است که در ساخت آن از یک سنگ واحد استفاده شده است.

3.لشان بودای بزرگ (لشان، چین)

چشم انداز دیدنی کوهستان امی (Emeishan) که تندیس لشان بودای بزرگ را در خود جای داده، در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است. هنگامی که نخستین معبد بودایی با نام (Guangxiang) در سده یکم پس از میلاد در این مکان ساخته شد آیین بودا نخستین بار به سرزمین چین راه یافت. بودای بزرگ بنایی جذاب و پر ابهت در این مکان مذهبی است؛ این تندیس غول پیکر 71 متر ارتفاع دارد و از هر حیث بزرگ ترین مجسمه بودا در سراسر دنیا محسوب می گردد. تاریخ ساخت این بنای عظیم به سده هشتم میلادی برمی گردد. بازدیدکنندگان از این پیکره آنگاه که احساس می کنند بودا به ناحیه پایین دست خود یعنی جایی که سه رودخانه Minjiang، Dadu و Qingyi به هم می رسند چشم دوخته، غرق در اندیشه و شگفتی می شوند. این تندیس در دامنه قله Xijuo حکاکی شده است.

4.تیان تان بودا (جزیره لانتائو، هنگ کنگ)

تیان تان بودا که در روستای Ngong Ping با نام بودای بزرگ هم شناخته می گردد، به حالت نشسته بر روی یک تخت نیلوفر آبی و بر بالای محراب قرار گرفته است. این محراب پایه تندیس محسوب می گردد و احتمالا مظهری از محراب بهشت بوده یا اینکه کوهستان تیان تان را در فرهنگ چین به صورت نمادین نشان می دهد. تیان تان بودا از برنز ساخته شده، 34 متر ارتفاع دارد و تمثال Sakyamuni Buddha (سیذارتا گوتاما بودا) را به نمایش درآورده است. در اطراف این تندیس شش مجسمه کوچک دیگر نیز دیده می گردد که هر کدام در حال تقدیم کردن گل، کُندر (گیاهی که از آن بخور خوشبو تهیه می گردد)، مرهم، چراغ، میوه و موسیقی به تیان تان بودا هستند؛ این شش عنصر در حقیقت شش اصل کمال یعنی بخشندگی، بردباری، خیرخواهی، اخلاق، تفکر و خردورزی را در آیین بودا مجسم می کنند. اعتقاد بوداییان بر این است که هر کس این شش کمال را حاصل کند به روشن بینی دست خواهد یافت.

5. بودای بزرگ (مُنیوا، میانمار)

این تندیس که متعلق به صومعه بودایی معروف Maha Bodhi Ta Htaung در مینوا است به فرمان Sayadaw U Narada راهب اعظم صومعه ساخته شد. تندیس بودای ایستاده در فاصله سال های 1996 تا 2008 بنا شده است. ارتفاع این تندیس با احتساب تخت زیرینش که پایه تندیس محسوب می گردد به حدود 116 متر می رسد. این سازه دارای 31 طبقه است که به طور نمادین 31 مرتبه وجودی در آیین بودا را نشان می دهد. تندیس بودا در حالت درازکش پیش از بودای ایستاده و در آغاز دهه 1990 ساخته شد. گفتنی است که در صومعه Maha Bodhi Ta Htaung تعداد بسیار زیادی از تصاویر بودا چهره شده و هزاران درخت بودا (نوعی درخت انجیر که در معابد بوداییان پرورش می یابد) در محوطه آن دیده می گردد.

6.بودای بزرگ (کاماکورا، ژاپن)

تندیس بودای بزرگ در ژاپن متعلق به معبد Kōtoku-in بوده و در شهر کاماکورا مرکز استان کاناگاوا واقع شده است. معبد نامبرده وابسته به فرقه Jōdo-shū یکی از فرقه های بودایی است که در حدود سال 1243 در دوران حکومت کاموکارا، با تلاش بانو Inada و یک کشیش بودایی به نام Jōkō بنا شده است. این تندیس که شمایل Amida Buddha یا Amitābha در زبان سانسکریت را نشان می دهد یکدست از برنز ساخته شده است. لفظ Amitābha اشاره به بودای الهی دارد و مظهر نور بیکران است. دو مدرسه Mahāyāna و Vajrayana که از مدارس مشهور بوداییان در ژاپن هستند هرکدام تفاسیر متفاوتی از اوصاف نمادین بودا ارایه می دهند.

7.گال ویهارا بودا (پلننرووا، سریلانکا)

معبد گال ویهارا در شهر باستانی پلننرووا در بخش شمال مرکزی سریلانکا واقع شده است. این معبد به دلیل دارا بودن چهار تصویر متفاوت از بودا در میان پیروان بوداییسم بسیار مشهور است. هر چهار تصویر روی یک لاشه سنگ گرانیت حکاکی شده اند و شاهکاری حیرت انگیز در عرصه پیکرتراشی برشمرده می شوند. معبد سنگی گال ویهارا دو تندیس هم از بودا دارد که یکی ایستاده و دیگری در حالت درازکش است. ارتفاع این تندیس ها حدود 4.6 متر است و طول یکی از آن ها به 14 متر می رسد. هنر پیکره تراشی نمایان در این تندیس ها با سبک پیکره تراشی دوره پیشین یعنی دوران Anuradhapura تفاوت هایی دارد؛ اما چنان که پیداست آرا و نگرش های فرقه Mahayana و مکتب هنری Amaravati (سه سده پیش از میلاد در مرکز هند) به نوبه خود بر طراحی این پیکره ها تاثیر گذارده اند. بنا بر اعتقادات بوداییان، تندیس بودا در حالت درازکش حالت پاری نیروانا یا مرحله نیروانا (روشن بینی) پس از مرگ را نشان می دهد.

8.بودا آیوتایا (تایلند، آیوتایا)

آیوتایا قدیمی ترین تندیس بودا در تایلند به شمار می رود و در معبد Wat Phanan Choeng واقع شده است. معبد موردنظر در محل پیوند دو رودخانه Chao Phraya و Pa Sak واقع شده و تاریخ ساخت آن به سال 1324 میلادی بازمی گردد. بنا بر اعتقادات بوداییان تایلند، این تندیس حافظ جان دریانوردان است. تندیس آیوتایا تا به امروز چندین بار تخریب و بازسازی شده است. در سال 1854 پادشاه تایلند King Mongkut نام تندیس را به Phra Puttha Thrai Ratana Nayok تغییر داد. گفتنی است که سبک معماری چینی هم در طراحی معبد Wat Phanan Choeng تاثیرگذار بوده است. این معبد هنوز هم نزد مردم تایلند و چین محبوبیت زیادی دارد و با نام Sam Pao Kong در میان توده مردم شناخته می گردد.

9.بودا در حالت درازکش (تایلند، بانکوک)

وات فو نام معبدی باستانی در تایلند است که در آن تندیس Phra Buddhasaiyas یا بودا در حالت درازکش آرمیده است. این پیکره 15 متر ارتفاع دارد و بلندای قد آن 43 متر است. معبد وات فو از نگاه همه پیروان بودا یک مرکز زیارتی تلقی نمی گردد اما نزد جامعه تایلند دارای محبوبیت است. قسمت پای این تندیس با بهره گیری از صدف های درخشان نگین کاری شده است. راهروهای مجاور سالن اصلی هم 108 قدح برنزی را در خود جای داده اند که به شکل مقتضی به 108 منش ممتاز و فرخنده بودا اشاره دارند. منبع: Buzzle

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: کجارو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19745

به "9 تندیس شناخته شده بودا در سرتاسر جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 تندیس شناخته شده بودا در سرتاسر جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید