9 سوغاتی معروف استانبول

به گزارش بلاگ پو، رسم خرید سوغاتی از دیرباز با سفر همراه بوده است. در واقع خرید سوغاتی گذشته از جنبه مادی، حسی زیبا است که با آن می توان لذت سفر را با دیگران به اشتراک گذاشت. بنابراین بهتر است سوغاتی را اصیل و برگرفته از فرهنگ و رسم و رسوم کشورها انتخاب کنیم. در ادامه می خواهیم به معرفی معروف ترین سوغاتی های استانبول بپردازیم.

9 سوغاتی معروف استانبول

استانبول با یادگارهای باشکوه از دوران عثمانی شهری تاریخی است که با تمدن مدرن اروپایی درهم آمیخته و نام خود را در جهانی گردشگری کنار نام پربازدیدترین شهرهای جهان قرار داده است. اما این شهر برای ایرانیان محبوبیت ویژه ای دارد، دو عامل مسافت کم و احتیاج نداشتن به دریافت ویزا، را به اولین انتخاب ایرانیان برای سفر تبدیل نموده است. در تور ترکیه از جاذبه های این شهر لذت ببرید.

استانبول نیز همانند بسیاری از شهرهای جهانگردی جهان سوغاتی های مخصوص به خود را دارد که در عین جذاب بودن، بخشی از فرهنگ و تمدن ترکی را به نمایش می گذارد.

سوغاتی های استانبول

سوغاتی های استانبول همانند جاذبه هایش جذاب و ارزشمند هستند. در ادامه با سوغاتی های معروف این شهر آشنا می شویم.

1- راحت الحلقوم ترکی

راحت الحقوم یا لوکوم، شیرینی آشنا برای ایرانیان است. اما راحت الحلقوم های استانبول طعمی متفاوت و بی نظیر دارند که به راحتی نمی توان از آن ها گذشت. این شیرینی های کوچک و خوشمزه با نشاسته و شکر تهیه شده و برای سلیقه های مختلف با طعم های پسته، گلاب، پرتقال، لیمو، دارچین و انواع آجیل ترکیب می شوند. راحت القوم را در بیشتر فروشگاه های استانبول می توان پیدا کرد. این شیرینی ها در بسته بندی های مختلف به فروش می رسند و با طعم بی نظیرشان یکی از محبوب ترین سوغاتی های استانبول برای دوستان و آشنایانی که عاشق شیرینی هستند محسوب می شوند.

2- چای و ست چای خوری

چای با فرهنگ سنتی استانبول پیوندی دیرینه دارد و همواره یک پای پذیرایی در میهمانی های مردم ترکیه به حساب می آید. چای های ترکیه با عطر و طعم دلچسبشان در تمام جهان مشهورند و از اصلی ترین سوغاتی های استانبول به شمار می آیند.

استانبولی ها چای را در قوری های مخصوص دم نموده و همراه شیرینی های لذیذ سرو می نمایند. علاوه بر چای، سرو دمنوش های گیاهی مختلف نیز در استانبول رواج دارد. شما می توانید این نوشیدنی های خوش طعم را از بازار عظیم استانبول تهیه نموده و به عنوان سوغات به خانه ببرید. البته خرید چای ترکی بدون قوری و ست مخصوص چای خوری کامل نمی گردد. بنابراین اگر می خواهید حال و هوای ترکی به میهمانی های خود بدهید، بهتر است همراه چای، کتری و استکان های مخصوص را نیز خریداری کنید.

3- ادویه های مخصوص ترکی

اگر شما هم عاشق عطر و طعم شده اید، رفتن به بازار ادویه را در برنامه های خود قرار دهید. استانبول سرزمین ادویه هاست و هر نوع ادویه با هر عطر و طعمی را می توان در این بازار پیدا کرد.

ادویه های این بازار عظیم در ظرف های مخصوص ریخته شده اند و به محض ورود بوی تند و تیز آن ها را می توان حس کرد. چنانچه می خواهید ادویه را به عنوان سوغات خریداری نموده و به همراه داشته باشید، از فروشندگان بخواهید آن ها را در ظرف های مخصوص ریخته و برایتان بسته بندی نمایند. ادویه های ترکی از بهترین سوغاتی های استانبول برای افرادی ست که عاشق آشپزی و پختن غذا با عطرهای جدید و متفاوت هستند.

4- نماد چشم زخم یا نظر قربانی

هنگام گشت وگذار در بازار استانبول، چشم های عظیم آبی رنگ در طرح های مختلف بیشترین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می نماید. این چشم های آبی یا همان چشم نظر که برای ما ایرانی ها کاملا آشنا هستند، از معروف ترین سوغاتی های استانبول محسوب می شوند.

چشم نظر در گذشته برای دور ماندن از آسیب و چشم بد استفاده می شده است و امروزه نیز با توجه به اعتقاد دارنده آن کاربرد خود را حفظ نموده و برای برخی از افراد فقط جنبه تزئینی دارد. چشم نظرها به صورت گردنبند، دستبند، گوشواره، مگنت و … ساخته می شوند و به توجه با طراحی زیبا و حجم کوچکشان سوغاتی ارزشمند و پرطرفدار به حساب می آیند.

5- انواع لباس

بی راه نیست اگر بگوییم پوشاک اولین چیزی است که پس از شنیدن نام استانبول به آن فکر می کنیم. این شهر به لطف داشتن مقادیر زیادی از پشم و پنبه، یکی از فراوری نمایندگان انبوه لباس در سراسر جهان است و برندهای پوشاک ترک توانسته اند به پرطرفدارترین برندهای جهانی در این زمینه تبدیل شوند. پس نمی توان به مهد مد در آسیا سفر کرد و با چمدانی پر از لباس های ترکی به خانه برنگشت.

مراکز خرید استانبول در کنار جاذبه های این شهر از اصلی ترین دلایلی هستند که جهانگرد های مختلف از سراسر جهان را به سمت استانبول جذب می نماید. در این مراکز خرید شما می توانید از لباس هایی با قیمت مناسب گرفته تا انواع برندها را به عنوان سوغات خریداری کنید. البته اگر می خواهید برندهای ترک را با بهترین قیمت خریداری کنید فصل را از دست ندهید.

6- قهوه ترک

هنگام قدم زدن در خیابان های استانبول عطری بی نظیر گردشگران را به سمت کافه های دنج این شهر می کشاند. جای تعجب نیست، شما به شهر قهوه سفر نموده اید. چه اهل قهوه باشید چه خیر، بی شک بارها و بارها نام قهوه ترک را شنیده اید و هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که طعم قهوه ترک را با طرز تهیه مخصوص در کافه های استانبول تجربه کنید.

قهوه ترک از اصلی ترین سوغاتی های استانبول است که هواداران زیادی از سراسر جهان دارد. درست است که این قهوه را می توان از فروشگاه های ایران نیز تهیه کرد اما خرید قهوه ترک از استانبول، تجربه ای متفاوت و لذت بخش خواهد بود.

7- ظروف سفال و سرامیک ایزیک

پس از گشت وگذار در میان آثار تاریخی استانبول و دیدن شکوه و زیبایی قصرهای این شهر، داشتن یادگاری کوچک از این شکوه و جلال آرزوی هر فرد خواهد بود. شما می توانید با خرید ظروف سفالی که با الهام از جاذبه های استانبول ساخته شده اند، بخشی از تاریخ ترکیه را در خانه داشته باشید و یا به عنوان سوغاتی به دوستانتان هدیه دهید.

کاسه های سرامیکی، گلدان ها و سایر ظروف سفالی و سرامیکی علاوه بر جنبه تزئینی، ارزش تاریخی نیز دارند چرا که مردم ترکیه از دیرباز برای صرف غذا و نوشیدنی از این ظروف استفاده می کردند.

8- آلات موسیقی سنتی

استانبول علاقه مندان به آلات موسیقی را نیز دست خالی به خانه برنمی گرداند، این شهر مرکز فروش تمبک و سایر آلات موسیقی سنتی است. حتی اگر اهل نواختن موسیقی سنتی نیستید، می توانید این آلات را به عنوان بخشی از فرهنگ استانبول به عنوان تزئین در دکور خانه بهره ببرید.

9- جواهر و محصولات چرمی

طلا و جواهر همواره به عنوان یک سوغات محبوب، مورد استقبال قرار می گیرد. استانبول مرکز طلا و اکسسوری های لباس در ترکیه است و فروشگاه های زیادی انواع این وسایل کوچک اما محبوب را به فروش می رسانند. در واقع بیشتر این زیورآلات که توسط هنرمندان استانبولی ساخته می شوند، در فهرست ارزشمندترین سوغاتی های استانبول قرار می گیرند.

علاوه بر زیورآلات محصولات چرمی از قبیل کیف، کفش کمربند و … را از مراکز خرید استانبول می توان خرید. محصولات چرم استانبول به دلیل ارزانتر بودن نسبت به سایر کشورها بسیار پرطرفدار بوده و خریداران زیادی دارند.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از سوغات استانبول را خوراکی ها تشکیل می دهند، هنگام خرید سوغاتی از فروشنده بخواهید محصولات را با دقت بسته بندی کند تا هنگام خروج در گیت های دچار مشکل نشوید.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: ستاره ونک
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23325

به "9 سوغاتی معروف استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 سوغاتی معروف استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید