آشنایی با H30 کراس و ابعاد و زوایا این خودرو در یک نگاه
به گزارش بلاگ پو، خودروی H30 کراس محصولی است که با همکاری شرکت فرانسوی پی اس ای، شرکت چینی دانگ فنگ و همراهی شرکت ایران خودرو فراوری شده و از جمله محصولات حاضر در بازار خودروی ایران به شمار می رود. برخورداری H30 کراس از قیمت رقابتی موجب شده است که نام این خودرو بیش از پیش بر زبان بیافتد و بعضی نظرها را به سمت خود جلب نماید.
فارغ از بحث قیمت H30 کراس که در انتهای این متن به آن اشاره خواهیم نمود، باید اعتراف کرد که این خودرو در عمل به بحران هویت مبتلا است. به این معنی که H30 کراس در ظاهر و باطن خود میان یک خودروی کراس اور کوچک جثه یا یک سدان هاچ بک تنومند و همچنین یک استیشن میانه اندام معلق مانده و در عین این که در نگاه نخست تمام آنها است، در عمل هیچ کدام از آنها نیست. در واقع این خودرو را می توان به شترمرغی تشبیه کرد که هنگام بار بردن مرغ می شود و در وقت تخم گذاشتن به شتر تبدیل می شود. با این حال H30 کراس از وجود قابلیت ها و امکاناتی بهره می برد که قادرند این خودرو را از رقابت با سایر خودروهای فراوری داخل سربلند بیرون بیاورند. به عنوان مثال می توان به نرم بودن و کاملا تحت کنترل بودن رانندگی با آن اشاره نمود.
مشخصات فنی H30 کراس
اگر خودروی H30 کراس را به لحاظ بهره مندی از بعضی خصوصیات ظاهری در قامت یک خودروی کراس اور یا شبه شاسی بلند ببینیم، باید ادعا کنیم که مشخصات فنی این خودرو در قیاس با رقبا چندان چنگی به دل نمی زند. اگرچه H30 کراس از وجود موتور شناخته شده چهار سیلندر مدل TU5 با برخورداری از 1.6 لیتر گنجایش و 16 سوپاپ بهره می برد، اما هنگامی که حدبیشتر قدرت 105 اسب بخاری این خودرو (با احتساب 5750 دور در دقیقه) و حدبیشتر گشتاور 142 نیوتن متری آن (با احتساب4000 دور در دقیقه) با وزن 1230 کیلوگرمی این خودرو ترکیب می شود، مجال چندانی برای رضایت مطلق از مشخصات فنی H30 کراس باقی نمی گذارد.
در این میان با توجه به جایگاهی که خودری H30 کراس از آن برخوردار است، مبتنی بودن سیستم انتقال قدرت این خودرو بر حالت دیفرانسیل جلو (بر مبنای جعبه دنده اتوماتیک) چندان دور از انتظار جلوه نمی کند. هرچند که طراحی و فراوری این جعبه دنده اتوماتیک توسط شرکت AISIN ژاپن موضوعی است که می تواند به خودی خود یک نکته مثبت قلمداد شود.
لازم به ذکر است که ترکیب قابلیت های جعبه دنده مذکور با توان موتور این خودرو به رانندگان این اجازه را می دهد تا در مدت 12.5 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابند و جدا از آن در نهایت به حدبیشتر سرعت 183 کیلومتر در ساعت برسند. افزون بر مواردی که به آنها اشاره شد، می توانید سایر مشخصات فنی H30 کراس را در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید.
مشخصات فنی H30 کراس | |
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور (لیتر) | 1.6 لیتر |
حدبیشتر توان موتور (اسب بخار) | 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حدبیشتر گشتاور (نیوتن متر) | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
استاندارد حد آلایندگی | یورو 4 |
حدبیشتر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 183 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.5 |
سیستم انتقال قدرت | جعبه دنده اتوماتیک، دیفرانسیل جلو |
مصرف سوخت ترکیبی بر حسب لیتر به ازای هر صد کیلومتر | 7.04 |
طول خودرو (میلی متر) | 4351 |
عرض خودرو (میلی متر) | 1760 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | 1528 |
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و جلو (میلی متر) | 2610 |
وزن بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی | 1230 کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 51 |
حجم فضای صندوق عقب (لیتر) | 417 |
حجم فضای صندوق عقب بر حسب لیتر با جایگاه های تا شده عقب | 1137 |
امکانات و قابلیت های H30 کراس
نکته نه چندان جالب در رابطه با H30 کراس آن است که این خودرو تنها پیروز به کسب سه خبرنگاران از پنج خبرنگاران ممکن در پشت سر نهادن تست ایمنی موسسه چینی سی ان سی ای پی شده است. این در حالی است که بیشتر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران هر پنج خبرنگاران ممکن مربوط به این تست را کسب نموده اند. در واقع کیفیت ایمنی در H30 کراس کم و بیش شبیه به بیشتر خودروهای ساخت داخل است و در این زمینه باید H30 کراس را با خودروهای ایرانی قیاس کرد.
نمود این امر را می توان در سیستم ترمز طراحی شده برای این خودرو مشاهده کرد؛ به گونه ای که ترمز جلوی آن در حالت دیسکی خنک شونده و ترمز عقب آن به شکل دیسکی توپر طراحی شده است و همانند بسیاری از خودروهای ایرانی تنها شاهد استفاده از دو تکنولوژی ترمز ضد قفل اِی بی اس و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ای بی دی هستیم. با این حال وجود چهار کیسه هوای ایمنی در بخش جلوی این خودرو (دو کیسه هوای اصلی و دو کیسه هوای جانبی برای جایگاه راننده و شاگرد) موجب می شود که سرنشینان این خودرو اندکی احساس امنیت بیشتری کنند.
در میان امکانات موجود در خودروی H30 کراس می توان به برخورداری این خودرو از سیستم تهویه اتوماتیک و همچنین وجود فرمان هیدرولیکی اشاره نمود. لازم به ذکر است که این فرمان از قابلیت تنظیم در چهار حالت مختلف برخوردار است و از وجود کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث (MFC) بهره می برد. همچنین این خودرو از وجود یک نماشگر 6.5 اینچی با قابلیت پخش فایل های تصویری برخوردار است که از USB ،AUX ،GPS ،SD Card و بلوتوث پشتیبانی نموده و توانایی های آن توسط چهار عدد بلندگو تکمیل می شود.
در مجموع امکانات و قابلیت های موجود در H30 کراس کم و بیش به همان مواردی محدود می شود که این روزها می توان آنها را در سایر خودروهای مشابه و هم رده مشاهده کرد. حتی می توان گفت که این خودرو نسبت به بسیاری از همتایان و رقیبان خود از قابلیت ها و امکانات جانبی کمتری برخوردار است. در ادامه می توانید سایر قابلیت ها و امکانات مهم H30 کراس را در قالب لیست زیر مشاهده کنید:
- مجهز به چراغ های عقب LED و چراغ های جلو LED کریستالی
- وجود چراغ های مه شکن در جلو و عقب
- برخورداری از آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن و دارای راهنما
- بهره مندی از شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب
- برخورداری از جایگاه پارچه ای دو رنگ
- وجود روکش چرمی در غربیلک فرمان
- برخورداری از تزئینات طرح متال
- وجود قطعات تزیینی دور بدنه
- بهره مندی از آینه های جانبی و سپرهای هم رنگ با بدنه
- وجود سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر در کنار بهره مندی از قفل میکرو سوییچی درهای خودرو
- وجود سنسور دنده عقب
- برخورداری از چراغ مه شکن جلو و عقب و همچنین دوربین دید عقب
- بهره مندی از قابلیت ایزوفیکس
- برخورداری از رینگ اسپورت و آلومینیومی 16 205/50R
- وجود جایگاه راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت مختلف و جایگاه های عقب تاشو
- برخورداری از جا عینکی، اسپویلر عقب و کامپیوتر سفری
- وجود چراغ مطالعه جلو و عقب
- برخورداری از سان روف برقی
مشخصات ظاهری و قیمت H30 کراس
همان گونه که در ابتدای این متن به آن اشاره شد، شکل کلی H30 کراس از طراحی معلق و پا در هوایی برخوردار است. اما فارغ از این نکته باید گفت که نوع طراحی این خودرو در بخش ظاهری آن تقریبا معمولی است و در کل جزییات چشمگیر یا خیره کننده ای را به نمایش نمی گذارد.
شاید آن چه بیش از همه در طراحی نمای ظاهری این خودرو جلب توجه کند استفاده از زبانه های پلاستیکی برای حجم بخشی است که دور تا دور بدنه این خودرو را فرا گرفته است. وجود این حاشیه ها اندکی موجب تنومند جلوه کردن بدنه H30 کراس شده است و در نوع خود نکته مثبتی به شمار می رود. هرچند که تقابل این موضوع با اندازه نه چندان عظیم چرخ ها ترکیب چشم نوازی پدید نیاورده و ظاهر عجیبی به پایین گلگیرها بخشیده است. به گونه ای که از نمای کنار، خودروی H30 کراس به فردی شباهت دارد که شلوار کوتاهی بر تن داشته و جوراب چندان بلندی هم برای پوشش این ضعف به پا ننموده است.
در فضای داخلی H30 کراس اما شاهد رویارویی با سر و شکل بهتری هستیم و طراحی این فضا به صورت شکیل تری انجام گرفته است. البته کیفیت پایین مواد به کار رفته در طراحی و ساخت فضای داخلی این خودرو اندکی از شایستگی های کلی کابین H30 کراس می کاهد. جالب این جا است که مواد به کار رفته در طراحی بخش های مختلف کابین این خودرو حتی از بسیاری از خودروهای ساخت داخل نیز کیفیت پایین تری دارند.
لازم به ذکر است که این روزها مدل صفر کیلومتر خودروی H30 کراس با قیمتی معادل 48 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می رسد و شاید بتوان آن را یکی از ارزان قیمت ترین محصولات شبه کراس اور حاضر در بازار لقب داد.
در مجموع و با وجود تمام نکاتی که در این متن به آن اشاره شد، می توان ادعا کرد که H30 کراس به عنوان یک خودروی معمولی قادر به برطرف نیازهای بسیاری از خودرو دوستان خواهد بود و علاوه بر آن این خودرو از رقابت مستقیم با بسیاری از محصولات ساخت داخل نیز سربلند بیرون می آید. با این حال اگر به دنبال خرید یک کراس اور نسبتا ارزان قیمت هستید، به این نکته توجه داشته باشید که اچ سی کراس یک خودروی کراس اور واقعی نیست و تنها از شکل و شمایل یک خودروی شاسی بلند یا شبه شاسی بلند برخوردار است.
به طور کل اگر قادر به چشمپوشی از فضای نسبتا فراخ این خودرو هستید، می توانید به سراغ گزینه های دیگری نظیر تیپ های مختلف از پژو 206 نیز بروید و روی آنها متمرکز شوید. در انتها شما را به مشاهده ویدیویی از معرفی این خودرو دعوت می کنیم.
منبع: setare.comwonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی
10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس