آیا پرمویی در زنان می تواند نشانه ای نگران کننده باشد؟

به گزارش بلاگ پو، پرمویی یا هیرسوتیسم به علل مختلفی مثل سندرم پلی کیستیک و مصرف بعضی داروها ممکن است در بدن زنان اتفاق بیفتد.

آیا پرمویی در زنان می تواند نشانه ای نگران کننده باشد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، هیرسوتیسم، یک شرایط رشد موی سر با الگوی مردانه در زنان است. هیرسوتیسم به میزان زیادی باعث رشد موهای تیره در نواحی بدن مانند صورت، سینه و کمر می گردد.

میزان موهای بدن شما تا حد زیادی توسط آرایش ژنتیکی تان معین می گردد.دامنه وسیعی از توزیع مو, ضخامت و رنگ آن، به خاطر تفاوت در ارث و ژنتیک وجود دارد با این حال, هیرسوتیسم یا پرمویی زنان یک بیماری پزشکی است که می تواند از هورمون های مردانه به نام آندروژن ها و عمدتاً تستوسترون ایجاد گردد و می تواند به خاطر یک ویژگی خانوادگی باشد.

ترکیبی از درمان های پزشکی و خود درمانی ها, می تواند بهبودی در هیرسوتیسم ایجاد کند.

علائم پرمویی زنان:

هیرسوتیسم یا پرمویی زنان، موی محکم و تیره بدن است که در جایی از بدن ظاهر می گردد که در آن قسمت ها زنان معمولاً مویی ندارند - عمدتاً صورت, سینه و کمر. می تواند بسته به نژاد و فرهنگ متفاوت باشد. هنگامی که سطوح بالای آندروژن منجر به هیرسوتیسم می گردد, نشانه های دیگری ممکن است در طول زمان گسترش یابند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بم شدن صدا
  • کچلی
  • آکنه
  • کاهش اندازه سینه
  • افزایش جرم ماهیچه ای
  • عظیم شدن کلوتری

علل پرمویی زنان:

در سن بلوغ, تخمدان های دختران آغاز به فراوری ترکیبی از هورمون های زنانه و مردانه می نماید و باعث رشد مو در زیر بغل و ناحیه گردن می گردد. اگر این مخلوط با مقدار زیادی از هورمون های جنسی مردانه, نامتعادل گردد, ممکن است که هیرسوتیسم رخ دهد.

هیرسوتیسم و پرمویی زنان می تواند ناشی از این موارد باشد:

سندرم تخمدان پلی کیستیک:

این، شایع ترین علت هیرسوتیسم ناشی از عدم تعادل هورمون های جنسی است که می تواند منجر به دوره های نامنظم, چاقی, نازایی و گاهی کیست های متعدد بر روی تخمدان ها باشد.

سندروم کوشینگ:

این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن شما در معرض مقادیر بالای هورمون کورتیزول قرار گیرد.این بیماری می تواند ناشی از ترشح زیاد هورمون کورتیزول توسط غده های آدرنالی باشد و یا اینکه از داروهای زیادی مانند پردنیزون استفاده می کنید.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال:

این بیماری ارثی با فراوری غیرطبیعی هورمون های استروئیدی از جمله کورتیزول و آندروژن توسط غده های آدرنالی معین می گردد.

تومورها:

به ندرت, یک تومور ترشح آندروژن درون تخمدان یا غده های آدرنالی می تواند باعث پرمویی گردد.

داروها:

بعضی داروها می توانند باعث پرمویی شوند. این موارد شامل داروهایی هستند که برای درمان زنان مبتلا به اندومتریوز استفاده می گردد. گاهی, پرمویی زنان یا هیرسوتیسم می تواند بدون هیچ علت مشخصی رخ دهد. این اتفاق بیشتر در بعضی جوامع مانند زنان مناطق مدیترانه ای, خاورمیانه و جنوب آسیا رخ می دهد.

عوامل خطر پرمویی زنان:

عوامل متعددی می توانند بر احتمال ابتلا به پرمویی تاثیر بگذارند, از جمله:

سابقه خانوادگی:

عواملی که می توانند بر هیرسوتیسم تاثیر بگذارند، شامل هیپرپلازی مادرزادی آدرنال و سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

نسل و نسب:

زنان کشورهای مدیترانه ای, خاورمیانه و آسیای جنوبی احتمالاً بیش از زنان دیگر به هیرسوتیسم یا پرمویی زنان مبتلا می شوند.

چاقی:

چاقی باعث افزایش فراوری آندروژن می گردد که می تواند پرمویی را بدتر کند.

مسائل و عوارض پرمویی زنان:

هیرسوتیسم می تواند ناراحت نماینده باشد. بعضی زنان در خصوص داشتن موی اضافی بدن خود مطلع هستند. بعضی دچار افسردگی می شوند. همچنین, اگرچه پرمویی یا هیرسوتیسم علل فیزیکی ندارد, اما علت اصلی میتواند، عدم تعادل هورمونی باشد.

اگر شما هیرسوتیسم و دوره های نامنظم دارید, ممکن است سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید که می تواند مانع از باروریتان گردد. زنانی که داروهای ویژه ای برای درمان پرمویی مصرف می نمایند، باید از بارداری اجتناب نمایند.

پیش گیری از پرمویی زنان:

اغلب هیرسوتیسم ها قابل پیش گیری نیستند. اما اگر اضافه وزن داشته باشید می تواند به کاهش پرمویی یاری کند, به خصوص اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید.

تشخیص پرمویی زنان:

آزمایش ها میزان هورمون های خاصی را در خون شما اندازه گیری می نمایند، از جمله هورمون تستوسترون یا دیگر هورمون ها. این آزمایش ها می توانند به معین این مساله یاری نمایند که آیا سطوح آندروژن شما بالا است یا خیر.

اگر اینطور است، پزشک ممکن است یک سونوگرافی یا سی تی اسکن را توصیه کند تا تخمدان و غده های آدرنالی را برای وجود تومورها یا کیست ها آنالیز کند. پزشکتان ممکن است شکم شما را معاینه کند و تست لگن انجام دهد تا به دنبال توده هایی بگردد که می تواند یک تومور را نشان دهد.

درمان پرمویی زنان:

درمان برای پرمویی اغلب شامل ترکیبی از درمان های اختلال زیربنایی است، در صورتی که روش های درمانی، و دارو وجود داشته باشد.

داروهای پرمویی زنان:

داروهایی که برای پرمویی مصرف می گردد، معمولاً تا شش ماه طول می کشد، و میانگین طول عمر یک فولیکول مو قبل از این که تفاوت قابل توجهی را در رشد مو ببینید.

داروها شامل این موارد هستند:

وسایل پیش گیری از بارداری:

قرص های کنترل بارداری یا دیگر وسایل ضد بارداری هورمونی، که حاوی استروژن و پروژستین هستند، پرمویی را با فراوری آندروژن درمان می نمایند. وسایل پیش گیری از بارداری یک درمان مشترک برای پرمویی در زنانی هستند که می خواهند باردار شوند. عوارض جانبی ممکن، شامل گیجی، تهوع، سردرد و ناراحتی شکمی می باشند.

درمان پرمویی زنان با داروی جلوگیری بارداری

ضد آندروژن ها:

این نوع داروها از چسبیدن آندروژن ها به گیرنده هایشان در بدن شما جلوگیری می نمایند. آن ها بعضی اوقات پس از شش ماه در صورتی تجویز می شوند که موارد ضدبارداری خوراکی به اندازه کافی موثر نباشند.

رایج ترین آنتی آندروژنی که برای درمان پرمویی استفاده می گردد، اسپیرونولاکتون (آلدکتون) است. از آنجایی که این داروها می توانند باعث ایجاد نقص های مادرزادی شوند، استفاده از روش های جلوگیری از بارداری در هنگام مصرف آن ها مهم است.

کرم موضعی:

افلورنتین (وانیکا) یک کرم تجویزی است که به طور ویژه برای موهای صورت زائد در زنان وجود دارد. به طور مستقیم به ناحیه آسیب دیده صورت اعمال می گردد و به کاهش رشد موی جدید یاری می نماید، اما نمی توانید از موی موجود خلاص شوید.

دستورالعمل ها:

برای حذف دائمی موهای ناخواسته، گزینه ها عبارتند از:

الکترولیزیز:

این درمان شامل قرار دادن یک سوزن کوچک روی تمام کیسه های مویی است. این سوزن، جریان الکتریسیته را به جریان می اندازد تا فولیکول آسیب ببیند و در نهایت فولیکول را از بین ببرد. ممکن است به چندین درمان احتیاج داشته باشید.

الکترولیزیز موثر است اما می تواند دردآور هم باشد. استفاده از کرم بی حسی قبل از درمان می تواند ناراحتی را کاهش دهد.

لیزر درمانی:

پرتوی نور شدید (لیزر) از روی پوست شما عبور می نماید تا به کیسه های ترشحی مو آسیب برسد و از رشد مو جلوگیری کند. ممکن است به چندین درمان احتیاج داشته باشید. شما ممکن است بعد از درمان لیزر قرمزی پوست و تورم پوست را داشته باشید.

درمان لیزر برای حذف مو بسیار گران است و خطر سوختگی و تغییر رنگ پوست را به ویژه در افراد با پوست برنزه و یا تیره به همراه دارد.

سبک زندگی و درمان های خانگی پرمویی زنان:

روش های خود مراقبتی برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت و بدن عبارتند از:

کندن:

استفاده از موچین روشی خوب برای حذف چند تار مو است، اما برای پاک کردن یک ناحیه عظیم مو مفید نیست.

تراشیدن:

تراشیدن سریع و ارزان است، اما باید به طور منظم تکرار گردد زیرا مو را فقط از سطح پوست از بین می برد.

وکس:

وکس زدن شامل استفاده از موم گرم بر روی پوست است که در آن موهای ناخواسته رشد می نمایند. پیش از این هم در بخش دنیای مد کامل شرح دادیم که برا یاین روش وقتی موم سفت می گردد، آن را از پوست می نمایند تا موهایتان را بکند. وکس زدن موهای زائد می تواند یک ناحیه عظیم را به سرعت پاک کند، اما ممکن است به طور موقت سوزش داشته باشد و گاهی باعث خارش پوست و قرمزی می گردد.

موبر شیمیایی:

به صورت ژل، لوسیون یا کرم وجود دارد، با شکستن ساختار پروتیینی مو کار می نمایند. بعضی از مردم نسبت به مواد شیمیایی استفاده شده در موبرها حساسیت دارند.

دکلره کردن:

به جای کندن موهای ناخواسته بدن، بعضی از زنان از دکلره کردن، استفاده می نمایند. دکلره کردن، مو را محو می نماید و کم تر قابل مشاهده می نماید. دکلره کردن می تواند باعث حساسیت پوست گردد، بنابراین ماده سفید نماینده را ابتدا در ناحیه کوچکی از بدنتان آزمایش کنید.

نکات طبیعی برای مدیریت هیرسوتیسم و پرمویی زنان :

زنان علاقمند به درمان های طبیعی برای پرمویی هستند که بیشتر گزینه های حذف مو طبیعی هستند. این نکات طبیعی عنوان شده در بخش سلامت نمناک را در نظر بگیرید تا رشد مو و علائم دیگر پرمویی را مدیریت کنید:

  • داشتن وزن سالم
  • درمان آکنه
  • شانس خود را در باروری افزایش دهید
  • مواظب احساسات . عاطفه خودتان باشید
  • یک روتین از بین بردن موی ساده داشته باشید

نکات کلیدی هیرسوتیسم و پرمویی زنان:

پرمویی یک مشکل سلامتی است که تنها بر زنان اثر می گذارد.

باعث رشد مو با الگوی مردانه در مناطقی مانند صورت، سینه، شکم و کمر می گردد.

هم چنین می تواند باعث کچل شدن، افزایش میزان ماهیچه، آکنه، کاهش اندازه سینه و علائم دیگر گردد.

بیشتر زنان دارای پرمویی نیز سندرم تخمدان تخمدان دارند، این شرایط باعث عدم تعادل در هورمون ها می گردد که اغلب منجر به پرمویی می گردد.

درمان PCOS اغلب می تواند علائم پرمویی را تسکین دهد.

درمان های سنتی برای پرمویی عبارتند از:پاک سازی مو و قرص های کنترل بارداری.

گزینه های دیگر شامل تنظیمات دارویی و داروهای خاص برای مبارزه با فراوری آندروژن است- هورمونی که باعث افزایش رشد مو می شوند.

حتی بدون درمان، پرمویی خودش باعث مسائل سلامتی فیزیکی نمی گردد. با این حال، ظهور مو در جایی که انتظار نمی رود باعث ناراحتی بعضی از زنان می گردد.

ممکن است منجر به عزت نفس پایین و یا مشکل در سلامت عاطفی گردد.

اگر علائم بیماری دارید، به دنبال یک تشخیص و آزمایش رسمی برای پرمویی تان باشید.

با درمان، این شرایط دراز مدت می تواند به خوبی مدیریت گردد. علائم آن نیز به طور معمول درمان می شوند، زیرا فراوری آندروژن ها به طور طبیعی با سن کاهش می یابد.

پرمویی یا هیرسوتیسم به علل مختلفی مثل سندرم پلی کیستیک و مصرف بعضی داروها ممکن است در بدن زنان اتفاق بیفتد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40923

به "آیا پرمویی در زنان می تواند نشانه ای نگران کننده باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پرمویی در زنان می تواند نشانه ای نگران کننده باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید