آینده روابط واشنگتن و ریاض به کدام سو می رود؟

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از رأی الیوم، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه هفته گذشته طی سخنرانی در جمع خبرنگاران از احتمال بروز بعضی تغییرات در شیوه تعامل دولت بایدن با عربستان سعودی و محدود شدن ارتباطات میان رئیس جمهور جدید آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی اطلاع داد.

آینده روابط واشنگتن و ریاض به کدام سو می رود؟

سخنگوی کاخ سفید در ادامه وعده داد که دولت بایدن طی روزهای آینده از ابعاد پنهان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد خاندان آل سعود رونمایی می نماید.

رأی الیوم در اینباره می نویسد: منطق سیاست و عقل در این باره حکم می نماید که آمریکا تمایل ندارد اطلاعات این چنینی را افشا کند مگر اینکه قصد داشته باشد به شیوه جدید و تحول یافته ای روابط خود را با پادشاهی عربستان سعودی از نو تنظیم کند.

رونمایی از اطلاعات سری و محرمانه قتل خاشقجی که اسناد، تصاویر و صدای خاشقجی در حین کشتن وی موجود است نمی تواند تنها با نیت پر کردن صفحات روزنامه ها و مطبوعات صورت گیرد بدون شک برملا کردن چنین اطلاعاتی هدف مهم تری را دنبال می نماید هدفی که ممکن است در تغییر تاریخ روابط ریاض و واشنگتن در خلال سال های آینده خلاصه گردد بویژه آنکه پیشتر آوریل هاینز رئیس سی آی ای تاکید نموده بود که تمامی شواهد این پرونده نشان می دهد که بن سلمان همان شخصی است که دستور قتل خاشقجی و قطعه قطعه کردن بدن او یا سوزاندن آن را صادر نموده است.

از سوی دیگر تمرکز دولت جدید آمریکا به رهبری بایدنِ دموکرات بر سرانجام جنگ یمن و تاکید بر اینکه این کشور در بحران شدید انسانی به سر می برد و کوشش برای حل آن بدون مجازات بن سلمان به عنوان نخستین شخصی که آتش این جنگ ویرانگر را شعله ور ساخت، امکانپذیر نیست اما می گردد اینگونه حدس زد که دموکرات ها پرونده ترور خاشقجی را به عنوان یک گام اصلی در موضوع حل بحران یمن در نظر می گیرند.

بن سلمان مضمون پیغام آمریکایی ها را به خوبی متوجه شده دقیقاً همانگونه که تمایلات جدید دولت تازه روی کارآمده بایدن را متوجه شد؛ دولتی که از پرونده های حقوق بشر به عنوان سلاح جدید استفاده می نماید. به همین منظور هم بن سلمان اقدام به ایجاد یک سری اصلاحات اساسی در نظام قضائی خود کرد و بعضی از زندانیان سیاسی بویژه زندانیان با ملیت آمریکایی از جمله لجین هذلول را آزاد کرد البته آزادسازی این تعداد زندانی در برابر سیل بزرگ زندانیان سیاسی و امنیتی عربستان سعودی همچون محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی هم پیمان دولت اوباما اصلاً عدد قابل توجهی به شمار نمی آید.

در روزهای آینده تعیین می گردد که چه اقداماتی از سوی دولت بایدن رقم خواهد خورد و سیر روابط میان ریاض و واشنگتن به کدام طرف سوق پیدا خواهد نمود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44540

به "آینده روابط واشنگتن و ریاض به کدام سو می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده روابط واشنگتن و ریاض به کدام سو می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید