جهان رو به نیستی می رود

به گزارش بلاگ پو، این روزها دو سالگرد ویژه برای من از راه رسیده است. یکی سالگرد شکست ام در برابر جورج دبلیوبوش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 امریکا و بهتر بگوییم سالگرد حکم نهایی دیوانعالی امریکا در خصوص رقابت بسیار نزدیکم با بوش که به سود وی و به ضرر من اعلام و موجب قطعیت ریاست جمهوری وی شد. البته همین امروز (دوشنبه 24 آذر) زمانی است که دیوانعالی امریکا مشابه این کار را با جو بایدن در رقابت وی با دونالدترامپ بر سر انتخابات امسال انجام خواهد داد.

جهان رو به نیستی می رود

سالگرد دوم برای من مورد و مناسبت ویژه تر و دلپذیرتری است. زیرا پنجمین سالگرد تنظیم و تصویب توافقنامه آب و هوایی پاریس به حساب می آید که خرسندم در تبیین و اجرایی شدن آن سهم بسزایی داشتم. متأسفانه یکی از اولین اقدامات ترامپ پس از ورودش به کاخ سفید خروج از این تفاهمنامه بود، آن هم در حالی که 194 کشور توافق کرده بودند برای نجات کره خاکی و هستی بشر گازهای گلخانه ای را حذف کنند و در افزایش محیط های سرسبز و پر درخت کوشا باشند. حالا منتظرم بایدن در همان روز نخست آغاز رسمی ریاست جمهوری اش بازگشت امریکا به این تفاهمنامه را اعلام و اجرایی کند. بالاتر از همه اینها خوشحالم که با حذف تندروی های ترامپ و با مبنا قرار دریافت افکار عقلایی تر بایدن امریکا می تواند نقش پیشروی خود را پس از چهار سال عزلت نشینی های ناشی از اقدامات افراطی ترامپ بازیابد. البته کارهای فراوان و سختی پیش روی اوست و بدتر و سخت تر از همه مهار ویروسی است که امریکا را به محیطی قبرستان گونه تبدیل کرده است. بایدن به جز کرونا برای روبه راه کردن مجدد اقتصاد ورشکسته امریکا کارشاق تری را مقابل خود خواهد دید. حتی اگر همه اینها در کار نبود رئیس جمهوری جدید امریکا با این سؤال روبرو است که چرا هیچ کاری برای درآوردن طبقه متوسط از زیر فشار طاقت فرسای مسائل معیشتی در این کشور صورت نگرفته و فقط زندگی آنها است که با آمدن هر دولتی همچنان تحت مخاطره واقع شده است و سیل قبوض عقب افتاده و... زندگی های بسیاری را به فلاکت خواهد کشاند. من مطمئنم که نبرد با کووید19 دیر یا زود به سود بشر به پایان خواهد رسید ولی این اطمینان را در مورد نجات طبقات مختلف تحت فشار اقتصادی در امریکای شاقتصادی و همچنین رنگین پوستان و مهاجرانی ندارم که در زمان روی کار آمدن جمهوریخواهان و بویژه ترامپ انواع ظلم ها بر سرشان نازل شده است. با این همه اجازه بدهید متذکر شوم که مهم ترین کوشش بشر که حتی در جایگاهی بالاتر و مهم تر از تمام موارد فوق قرار می گیرد، لزوم کوشش برای نجات کره زمین از تبعات بلایای بزرگی است که کج کرداری های چند دهه اخیر بشر به این سیاره تحمیل کرده است.

تغییرجای خشکسالی و برف

این بلاها شرایط زیستی قاره ها را تغییر داده و بسیاری از آب و هواها را واژگون و زندگی ها را در مخاطره قرار داده زیرا چیزهای تازه ای را به محیط ها افزوده و تزریق کرده که برای اهالی آنجا بشدت ناشناس و غیرعادی است. بارش برف در کشور های بشدت گرمسیر و خشکسالی نسبی در مناطق سرد سیر از نتایج این وارونگی ها است و لایه اوزونی که از چند جا سوراخ شده، همچون منفذ بدخیمی است که غلیظ ترین گازهای مرگ زا را دائماً به سوی بشر سرگردان و حیران سوق می دهد. هرگز سابقه نداشته که بخشی از یخ های قطبی به میزان و شکلی ذوب شوند که در دو سه سال اخیر مشاهده شده و این رویداد نیز محصول آزمایش های هسته ای متعدد یا اقدامات توسعه طلبانه و عملکرد صنایعی است که هرچیز طبیعی را ویران و زرادخانه های شیمیایی را تجهیز می کنند تا مثلاً یک کشور شرق آسیایی در ستیز سیاسی با امریکا سلاح های کشنده بیشتری در اختیار داشته باشد و پنتاگون را مجبور به عقب نشینی کند.

رستگاری بشر غیرممکن تر شده است

قربانی همه این سیاست ها محیط زیست و تمدن ها و شهرهایی است که ابتدا بر پایه سلامتی انسان ها و گیاهان سر به فلک کشیده و آب های حاصلخیز بنا نهاده شدند ولی در طلیعه سال 2021 به شهرها و مناطق خاکستری رنگی تبدیل شده اند که بوی دود و حس و حال گازهای سمی و هولناک را به سرعت در شامه انسان جای می دهند و مرگ آفرین جلوه می کنند. نجات کره زمین از این بلایا و رستگاری بشر در شرایطی سخت تر و بواقع غیر ممکن تر شده که تا همین دو سه روز پیش درگیری وسیع طرفداران مسلح ترامپ با طرفداران بایدن در کوچه و خیابان های بسیاری از شهرهای امریکا جریان داشته و تندروی ها به اصل حاکم در این کشور تبدیل شده است.

ما شکی نداریم که دانشمندان جهان ده ها طرح تازه را برای جلوگیری از فرسایش فزاینده زمین رو خواهند کرد اما وقتی جهان ملعبه دست سیاستمدارانی زیاده خواه در غرب است، چگونه می توان به استفاده درست از این روش ها و اکتشافات امیدوار بود؟ به گفته متخصصان امر اگر انتشار و بسط گازهای گلخانه ای و مواد شیمیایی در سطح جهان به سرعت و تا حد 50 درصد کاهش نیابد، شاید سال 2030 را اصلاً به چشم نبینیم و حتی اگر ببینیم، سال 2040 و زنده ماندن در آن تاریخ رؤیایی بیش از حد غیر واقعی خواهد بود. اگر می خواهیم از فرایند بشدت نگران کننده گرمایش کره خاکی بواقع از مرگ محتوم آن جلوگیری کنیم ابتدا دولت ها باید فارغ از حسدها و بدخواهی ها دست همکاری به یکدیگر بدهند و چهار سال زمامداری سرشار از تفرقه ترامپ را برای همیشه دور بریزیم و به جانشینان او و سران اروپایی فرصت یک همکاری تازه را بدهیم. این نه یک انتخاب بلکه الزام است.

منبع: TheNewYorkTimes

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39911

به "جهان رو به نیستی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان رو به نیستی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید