ارتقاء بهره وری انرژی در صنایع ایران با حمایت یونیدرو

به گزارش بلاگ پو، طرح ارتقاء آگاهی و فرهنگ بهره وری انرژی در صنایع انرژی بر ایران با حمایت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد به صورت پایلوت در شرکت فولاد آلیاژی ایران در استان یزد اجرایی شد.

ارتقاء بهره وری انرژی در صنایع ایران با حمایت یونیدرو

به گزارش خبرنگاران، نسیم شکاری مدیر هماهنگ نماینده این طرح ملی در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) در حاشیه مراسم افتتاح کمپین ارتقاء فرهنگ بهره وری انرژی در شرکت فولاد آلیاژی ایران در یزد اظهار کرد: طرح بهره وری انرژی در صنایع انرژی بر ایران با حمایت مالی تسهیلات محیط زیست جهانی(GEF)، در شاخه تغییرات آب و هوایی و توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) به عنوان کارگزار اجرایی GEF در ایران و در راستای بخشی از وظایف این سازمان و همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به وسیله ارتقاء بهره وری انرژی در صنایع بزرگ کشور از آگوست 2012 شروع به کار نموده و به مدت شش سال ادامه دارد.

به گفته وی، هدف اصلی این طرح که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز به عنوان همکار اجرایی دولتی در آن همکاری دارد، پیشبرد و ارتقای بهره وری انرژی در پنج صنعت کلیدی کشور(آهن و فولاد، پتروشیمی، پالایش نفت، سیمان و آجر) با توسعه یک چارچوب ملی برای استانداردهای سیستم مدیریت انرژی، یاری به ظرفیت سازی به وسیله آموزش، مطالعات محک زنی انرژی و شناساندن فناوری های بر تر به صنایع است.

شکاری اضافه کرد: یکی از فعالیت های این طرح، ارتقاء آگاهی و فرهنگ بهره وری انرژی به وسیله به اشتراک گذاشتن تجربه های موفق بین المللی، مطالعات موردی برگزیده و معرفی بهترین فن آوری های در دسترس، به وسیله وب سایت طرح و سایر ابزارهای فرهنگ سازی از جمله برگزاری سمینار، انتشار کتابچه، پوستر و بروشورهای آموزشی است.

وی اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف فوق و پس از برگزاری جلسات توجیهی اولیه و جلب موافقت طرفین، شرکت فولادآلیاژی ایران در یزد به عنوان پایلوت طرح ارتقاء فرهنگ بهره وری انرژی انتخاب شد.

مدیر هماهنگ نماینده این طرح ملی در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) توضیح داد: در این پایلوت سه راه حل فرهنگ سازی به صورت همزمان پیگیری می گردد که شامل کارزار اطلاع رسانی عمومی در کارخانه جهت حساس کردن تمام کارکنان به موضوع بهره وری انرژی، ارتقا مهارت های ارتباطی مدیران و اپراتورهای کوره های قوس الکتریکی جهت توجه بیشتر به مساله انرژی و نهایتاً کاهش مصرف انرژی در کوره قوس شماره 3 به صورت آزمایشی برای بسط در تمام شرکت و ارائه الگویی به تمام کشور برای ترویج آن است.

وی با بیان این که کارزار اطلاع رسانی عمومی در کارخانه در قالب برگزاری کمپین بر پایه نقشه راه ها و موارد اجرا شده در کشورهای دیگر و به مدت یک هفته با به کارگیری ظرفیت های داخل وخارج شرکت برای در کانون توجه قرار دریافت موضوع بهره وری انرژی اجرا می گردد، ابراز امیدواری کرد که این کمپین نه تنها در عملیات صنعتی بلکه در خانواده های پرسنل فولاد آلیاژی ایران در مورد مدیریت بهینه انرژی نهادینه گردد.

وی اظهار کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران از بهترین های صنایع فولادی کشور است که روند کاهشی شاخص های عملکردی انرژی در آن طی سال های گذشته، بیانگر رویکرد مثبت این مجموعه به ارتقای بهره وری انرژی در این بخش است.

شکاری با بیان این که 80 تا 85 درصد از انرژی الکتریکی این شرکت در بخش کوره های قوس الکتریکی مصرف می گردد، بیان نمود: در راستای تحقق ارتقای مهارت های ارتباطی مدیران و اپراتورهای کوره های قوس الکتریکی، کارگاه آموزشی برای هر دو این گروه هدف برگزار و با تکیه بر روش بازاریابی اجتماعی جامعه محور سه شیفت از کارکنان کوره قوس شماره 3، پس از شرکت در یک دوره آموزشی یک روزه، اطلاعات مورد احتیاج برای تغییر برخی از رفتارهایشان به منظور کاهش مصرف انرژی دریافت کردند و به صورت مداوم به آن ها بازخورد ارائه می گردد تا تعهد آنها به کاهش مصرف انرژی تقویت گردد.

صرفه جویی 10 درصدی انرژی با ارتقای بهره وری در بازه 2 ساله

علیرضا چایچی مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: فولاد آلیاژی به عنوان اولین شرکت اجرای طرح ارتقای فرهنگ بهره وری انرژی سعی دارد با برگزاری این کمپین انرژی دغدغه صرفه جویی از این سرمایه ملی را به تمام جامعه گوشزد کند و طی پنج روز برگزاری این کمپین، مدیریت بهینه انرژی را از محیط خانواده صنعت فولاد آلیاژی به سوی خانواده های پرسنل نیز سوق دهد.

وی با بیان این که در این طرح صرفه جویی 4 تا 10 درصدی مصرف انرژی دنبال می گردد، اظهار داشت: این طرح طی چهار ماه گذشته در شرکت عملیاتی شده ولی با توجه به زمانبر بودن فرهنگ سازی در این زمینه پیش بینی می گردد اهداف طرح در افق 1.5 تا 2 ساله محقق گردد.

مصرف سالیانه 3600 گیگاوات ساعت برق در صنایع فولادی یزد

محمد حسن صباغ زادگان مدیر عامل برق منطقه ای استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به رویکرد کاهش 10 درصدی مصرف انرژی الکتریکی در این کمپین، توضیح داد: این کاهش مصرف قطعاً صرفه جویی در مصرف آب و سوخت و بهبود محیط زیست را نیز رقم خواهد زد.

وی با اشاره به مصرف 70 درصد برق استان در بخش صنعت یزد، میزان مصرف صنایع فولاد استان در سال گذشته را 3600 گیگاوات ساعت خواند و گفت: با صرفه جویی 10 درصدی مصرف برق صنایع فولاد استان 360 گیگاوات ساعت صرفه جویی مصرف برق در استان صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر براساس آمارها به ازای هرگیلو وات ساعت برق فراوریی، 0.21 لیتر آب و 0.25 مترمکعب گاز مصرف و 700 گرم گازهای آلاینده فراوری گردد، با صرفه جویی 10 درصدی مصرف برق تنها صنایع فولاد استان و نیل به اهداف طرح در این بخش در مجموع 75.6 میلیون لیتر آب معادل مصرف سالیانه 210 خانوار ایرانی و 90 میلیون مترمکعب سوخت(گاز) معادل مصرف سالیانه 30 هزار خانوار ایرانی صرفه جویی و از فراوری جمعاً 252 هزار تن گازهای آلاینده جلوگیری خواهد شد.

برخورداری تمام صنایع یزد از انرژی گاز تا خاتمه سال

علی اکبر میدان شاهی مدیر عامل شرکت گاز استان هم با اشاره به سهم 75 درصدی انرژی گاز در سبد انرژی خانوارهای ایرانی، رسالت این دستگاه خدمات رسان را مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر تمام شهرها و 85 درصد از روستاهای واجد شرایط استان از نعمت گاز بهره مند هستند، گفت: متاسفانه در بخش صنعت به اهداف پیش بینی شده دست نیافته ایم ولی در برنامه سال جاری شرکت گاز برخوداری تمام صنایع استان از این نعمت خدادادی مدنظر است.

مدیان شاهی به سوبسید 240 میلیون تومانی دولت به بخش صنعت برای اجرای طرح بهره مندی از گاز اشاره و خواهان اهتمام بیشتر صنایع در این خصوص شد.

صرفه جویی 20 درصدی آب بخش صنعت یزد تا افق 1400

محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این مراسم با اشاره به سهم 85 درصد بخش کشاورزی، هفت درصدی صنعت و هشت درصدی مصارف شرب و بهداشت از مجموع آب مصرفی در استان، از اجرای طرح 100درصد صرفه جویی آب در استان در بازه زمانی 5 ساله براساس برنامه سازگاری با کم آبی اطلاع داد.

وی اضافه کرد: براساس این طرح 50 درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی، 30 درصد در بخش شرب و بهداشت و 20 درصد از آب بخش صنعت در استان تا افق 1400 صرفه جویی خواهد شد که البته صرفه جویی بخش صنعت با بازچانی در همین بخش استفاده خواهد شد.

جوادیان زاده با بیان این که در سال های اخیر تنها مردم را به مشکل کم آبی هشدار داده ایم ولی راه حلی برای روبرو با آن ارائه ننموده ایم، از اجرای طرح سپاس آب برای تجلیل از بهترین الگوهای صرفه جویی در مصرف آب در بخش های کشاوری، صنعت و شرب و بهداشت اطلاع داد و گفت: الگوی مصرف برترین های ملی در جامعه ترویج داده خواهد شد.

لازم به یادآوری است؛ در ایران معمول ترین رویکرد به کاهش مصرف انرژی، تغییرات تکنولوژیکی است به طوری که همیشه گمان بر این است که در صورتی که تجهیزات و تکنولوژی ها ارتقاء پیدا نمایند، مصرف انرژی کاهش می یابد.

البته هرچند در بسیاری از موارد تغییرات تکنولوژیک، مصرف انرژی را که مربوط به دستگاه های فرسوده یا تکنولوژی های قدیمی است کاهش می دهد اما تغییر تکنولوژی و تجهیزات بسیار پرهزینه است و در بسیاری از موارد مشکل در تجهیزات نیست، بلکه در بهره برداری ضعیف از تجهیزات و تکنولوژی های موجود است که در این موارد با بهبود عملکرد اپراتورها و تنظیمات درست یک تجهیز می توان میزان قابل توجهی صرفه جویی در مصرف انرژی ایجاد کرد.

برای مثال آنالیز ها نشان می دهد ارائه یک بازخورد ساده از میزان مصرف انرژی که فرد مسئول آن است و کمی راهنمایی در خصوص راه حلهای ساده کاهش مصرف، می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی مرتبط با فعالیت هر اپراتور و در مجموع بهینه سازی مصرف انرژی کل شرکت داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد تغییرات کوچک در رفتار افراد می تواند اثرات مثبت بسیار بزرگ و مداومی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد، به شرط این که به افراد آگاهی و اطلاعات کافی داده گردد. در عین حال باید به خاطر داشت که در صورتی که افراد را در مسیر درستی راهنمایی کنیم و آنها را در راه بهره وری انرژی تشویق کنیم و رفتارهای درست آنها را تقویت کنیم، می توانیم منتظر نتایج مثبت قابل توجهی باشیم.

مطالعات جهانی در بخش ساختمان های خانگی و تجاری و حمل و نقل نشان می دهد به کار بردن راه حلهای آگاهی رسانی و تغییر فرهنگ، که غالباً بی هزینه یا کم هزینه هستند، حداقل سه درصد و حداکثر 15 درصد منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. البته مطالعاتی وجود دارد که کاهش مصرف انرژی را تا 50 درصد هم نشان داده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2937

به "ارتقاء بهره وری انرژی در صنایع ایران با حمایت یونیدرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقاء بهره وری انرژی در صنایع ایران با حمایت یونیدرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید