از مدیریت دیجیتال دارایی به مدیریت دارایی دیجیتال

به گزارش بلاگ پو، ضای دیجیتال بشدت همه چیز را تغییر داده است؛ دنیای پول، ارزش، مالکیت و دارایی های اقتصادی بشدت تحت تأثیر تحول دیجیتال قرار گرفته اند. به همین دلیل بسیاری از مدیران به دنبال مدیریت دیجیتال دارایی هستند، منتها روندی جدیدتر که پیش روی همه قرار گرفته و باید به آن توجه نمایند مدیریت دارایی دیجیتال است.

از مدیریت دیجیتال دارایی به مدیریت دارایی دیجیتال

در جهانی دارایی های دیجیتال چند سالی می گردد که مفهوم کریپتواَسِت (Cryptoassets) یا دارایی های کریپتویی و به تعبیری رمز ارزش خلق شده است؛ در این نوع از دارایی های دیجیتال ما فضای جدیدی از مالکیت را تجربه می کنیم. رمزارزش ها به سه دسته کلی کریپتوکارنسی ها (crypto currencies)، کریپتوتوکن ها (crypto token)و کریپتوکامودیتی ها (crypto commodity) تقسیم می شوند.

کریپتو کارنسی به رمزارز ترجمه شده و یکی از معروفترین انواع دارایی های دیجیتال است؛ مشهورترین رمز ارز جهان نیز بیت کوین است. کریپتوکامودیتی ها توکن هایی هستند که پشتوانه ای مانند طلا و نفت یا کالاهای فیزیکی مانند زعفران دارند؛ در این زمینه می توان از توکن های انرژی نام برد که قابلیت استفاده را به صورت گسترده دارند. کریپتوتوکن ها رمزارزش های بدون پشتوانه ای هستند که پشتوانه آنها کالایی وجود ندارد و از آنها می توان در موارد خاصی مانند احراز یا تأیید هویت استفاده کرد.

از این رو دقت کنیم وقتی درباره ارز دیجیتال صحبت می کنیم باید تفاوت آن با رمزارزها، توکن ها و کریپتو کامودیتی ها و به طور کلی کریپتواست ها را در نظر داشته باشیم و بدانیم که منظور ما چه نوع ابزار مبادله ارزشی است که از آن حرف می زنیم.

اما فایده ارز دیجیتال چیست؟ باید گفت در هر نوع ارز دیجیتالی چه متمرکز و چه غیرمتمرکز، چه توسط بانک مرکزی ایجاد گردد و چه از سوی نهادهایی غیر از بانک مرکزی، مهم ترین ویژگی آنها این است که ما را به جهانی دیجیتال می برند و همه آن مزایایی که در فضای دیجیتال وجود دارد، می توانیم یک جا داشته باشیم، مثلاً می توانیم انتقال ارزش را بسرعت انجام دهیم؛ یا بدون استفاده از شعبه های فیزیکی بانک ها و نهادهای اقتصادی واسط نقل و انتقال، ذخیره، نگهداری و مدیریت ارزش (پول، ارز، مالکیت و …) را انجام دهیم.

اگر ارز دیجیتال متمرکز باشد، به مثابه همین پول هایی است که بانک مرکزی صادر نموده و ما به آنها پول یا ارز می گوییم، ولی اگر غیرمتمرکز باشند، مانند بیت کوین این ویژگی را دارند که در سراسر جهان یک ابزار نقل و انتقال ارزش باشند؛باید دقت کنیم در ارز دیجیتال هایی مانند کریپتوکارنسی ها یا رمزارز ها، مزایایی خلق شده که باعث شده بعضی از نهادهای متمرکز مثل بانک ها هم علاقه داشته باشند وارد این جهانی جدید شوند.

با توجه به دسته بندی که برای ارز دیجیتال ارائه دادیم یعنی همان کریپتو کارنسی، کریپتو کامودیتی ها و کریپتو توکن ها و ارزهای متمرکز، ابتدا باید مدل ذهنی خود را اصلاح کنیم. مفهوم پول در ایران در حال حاضر بشدت مبتنی بر سکه و اسکناس است. این را در زمینه مفهومی مانند ارزها هم می توانیم ببینیم؛ ما سال هاست که از دلار دیجیتال استفاده نمی کنیم و به ابزارهای پرداخت الکترونیکی بین المللی هم دسترسی نداریم؛ از این رو دلار برای ما بیشتر به شکل اسکناس قابل درک است و به دلیل تحریم ها و محدودیت هایی که برای کشورمان وجود دارد، اجازه دسترسی به ابزارهای مرسوم دیجیتال را نداریم، پس هر ابزار جایگزینی را که در این زمینه خلق می گردد باید با آغوش باز بپذیریم. جهان درهایش را به روی ما بسته و بستن درهای (جهانهای)جدید به روی خودمان اشتباه است.

در نهایت این که وقتی از ارزهای دیجیتال CBDC صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که کشورها و نهادهای حاکمیتی که مورد اعتماد مردم هستند هم می توانند وارد این فضا شوند و آغاز به رقابت با بقیه نمایند، یعنی اگر قرار است مثل یک پول که در کشور یکتا و انحصاری است با موضوع ارز دیجیتال بانک مرکزی برخورد کنیم حتماً شکست خواهیم خورد. نکته مهم این است کشورها سعی می نمایند ابزارهای مختلفی را مطرح نمایند که بتوانند با ابزارهایی مثل بیت کوین و اتریوم رقابت نمایند؛ در چین یوان دیجیتال خلق شده و درامریکا هم لیبرا به جاهای خوبی رسیده و در کشورهای دیگر هم ارزهای دیجیتال جای خودشان را پیدا نموده اند؛ در ایران هم باید از این فرصت استفاده کنیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44030

به "از مدیریت دیجیتال دارایی به مدیریت دارایی دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مدیریت دیجیتال دارایی به مدیریت دارایی دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید