از کرونا تا واکسن؛ وزارت امور خارجه چه کرد؟

به گزارش بلاگ پو، دستیار وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه در یک رشته توئیت ضمن تشریح اقدامات وزارت امور خارجه پس از شیوع کرونا، خرید واکسن و فراوری مشترک، نوشت: در کنار فراوری پرافتخار داخلی، تا اعلام کفایت وزارت بهداشت، واردات بیشتر و سریع تر در دست پیگیری است.

از کرونا تا واکسن؛ وزارت امور خارجه چه کرد؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک رشته توئیت به اقدامات اجرا شده به وسیله این وزارتخانه پس از شیوع ویروس کرونا و رایزنی ها و تلاش های اجرا شده در راستای خرید و واردات واکسن کرونا پرداخت.

وی نوشت: از روز اول انتشار کرونا، در وزارت خارجه با اهدای محدود ماسک به چین و سپس کار پر استرس انتقال دانشجویان ایرانی از ووهان به تهران درگیر شدیم. کرونا که وارد ایران شد، با اضطرابی چند ماهه پیگیر تامین امکاناتی شدیم که نایاب بود: کیت تشخیص، ماسک، ونتیلاتور، گان، دارو، مواداولیه و این کار تا تابستان 1399 در حد نوعی پل هوایی برای کمک ها ادامه داشت تا با همت پژوهشگران، در این موارد خودکفا شدیم.

زبیب ادامه داد: گام دوم تلاش برای خرید واکسن و تمهید فراوری ملی مشترک بود که از همان تابستان 99 و به صورت موازی پیش رفت.

دستیار وزیر امور خارجه با ذکر این نکته که تامین تجهیزات و مواد اولیه برای فراوری ملی، تا اردیبهشت سال جاری ادامه داشت، یادآور شد: سیاست عدم شرکت در آزمایش بالینی، پیش خرید را مشکل کرد، اما اولین خرید در حد کم از روسیه و بسته اهدایی چین، بهمن 99 رسید. خرید از کوواکس نهایی شد، اما قابل اتکا نبود؛ چون متکی به فراوری دیگران بود. تحریم هم انتقال پول را 3ماه عقب انداخت.

گفتنی است، براساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه درباره خرید دو میلیون دُز واکسن اسپوتنیک وی تا به امروز 920 هزار دزُ وارد ایران شده است. (اینجا بخوانید)

وی به خرید واکسن کرونا از هند و مشکلاتی که در این زمینه پیش آمد و عدم ارسال آن به وسیله هند هم پرداخت و با بیان این که واردات اندکی از هند انجام شد، اما ابتر ماند، افزود: قرارداد فراوری مشترک با کوبا و روسیه امضا شد، اما دستیابی به محصول زمانبر بود، لذا واردات بیشتر و سریع تر حتی در بالاترین سطوح مانند سفر فروردین (وانگ یی) وزیر امور خارجه چین پیگیری شد.

از ابتدای خرداد به صورت غیرمترقبه با مشکل روبرو شدیم

به گزارش فارس، زبیب با ذکر این نکته که دریافت بسته های اهدایی دیگر از چین و واردات تدریجی اسپوتنیک و استرازنکا کمک کرد، اما احتیاج کشور خیلی بیشتر بود، گفت: رایزنی سیاسی موجب جهش واردات در اردیبهشت شد و آرامشی در جامعه ایجاد کرد. اما از ابتدای خرداد به صورت غیرمترقبه با مشکل روبرو شدیم. دوباره اضطراب و تلاش و...

وی ادامه داد: 20 روز تلاش نتیجه داد و از هفته آخر خرداد 2 محموله عظیم (واکسن کرونا) وارد شد.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه یادآور شد: اکنون جهت هموار شده و واکسن بیشتری وارد می گردد، انشاءالله.

وی در انتها با بیان این که در کنار فراوری پرافتخار داخلی، تا اعلام کفایت وزارت بهداشت، واردات بیشتر و سریع تر در دست پیگیری است، گفت: تلاش همکاران در وزارت خارجه و سفارتخانه ها که با سکوت کار کردند و همراهی وزارت بهداشت و بانک مرکزی ستودنی بود.

زبیب در انتها اضافه نمود: می توان انتظار بهتر داشت اما موانع، به ویژه جنایت تحریم را باید در ارزیابی لحاظ کرد.

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه 31 خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این که با توجه به فراوری واکسن کرونا در داخل کشور آیا محتمل است ایران از خارج از کشور واکسن وارد نکند؟ گفت: وزارت خارجه در موضوع واکسن از روز اول با سابقه بسیار درخشانی به کمک وزارت بهداشت شتافت و سعی کرد تا جایی که ممکن بوده احتیاجهای مردم را تامین کند. کمتر واکسنی وارد ایران شده که وزارت امور خارجه از پیشنهاد و گفت وگو، مذاکره و انتقال پول و واردات آن نقش نداشته باشد.

خطیب زاده اضافه نمود: وزارت خارجه، شخص وزیر و معاونان و مدیران این وزارتخانه در حوزه های مختلف در این موضوع مبتکرانه و کنشگرانه عمل نموده و تا روزی دستورالعمل تغییر نکند ادامه می یابد. هفته گذشته محموله ای از چین وارد شد و این هفته هم در دستورکار است. خوشحالیم که واکسن ایرانی و واکسن مشترک ایران و کوبا وارد چرخه سلامت در ایران شده است. فکر نمی کنم واکسن ها فراوری داخل تمامی احتیاجهای داخلی را تامین کند. (اینجا بخوانید)

گفتنی است سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه هم چندی پیش در گفت وگویی با تشریح تلاش های این وزارتخانه برای واردات واکسن کرونا گفت که این جهت ادامه دارد و باز هم واکسن وارد کشور خواهد شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52016

به "از کرونا تا واکسن؛ وزارت امور خارجه چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کرونا تا واکسن؛ وزارت امور خارجه چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید