اصلاح ساختار بودجه با کاهش وابستگی به نفت

به گزارش بلاگ پو، خبرگزاری خبرنگاران- سرفصل درآمد ها شاید مهم ترین بخش بودجه سال آینده باشد که کمیسیون تلفیق مجلس قرار است در راستای اصلاحات ساختاری بودجه تغییراتی را در آن ایجاد کند.

اصلاح ساختار بودجه با کاهش وابستگی به نفت

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، یکی از موضوعاتی که کارشناسان برای اصلاح بودجه بر آن تاکید دارند، افزایش درآمد های مالیاتی است، بدون اینکه فشار به طبقه متوسط و پایین جامعه وارد شود و همچنین کاهش وابستگی به نفت در بودجه که از کسری و ایجاد تورم جلوگیری خواهد کرد.

در بخش مالیات، منابعی که دولت از مالیات برای سال آینده پیش بینی کرده، در مجموع 250 هزار میلیارد تومان است که مجلس با اصلاحاتی آن را به 300 هزار میلیارد تومان رسانده، یعنی 50 هزار میلیارد تومان کم شدن از سهم نفت در بودجه و اضافه شدن به سهم مالیات.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسون تلفیق در این باره می گوید یکی از منابع مالیاتی، افزایش دریافتی مالیات برارزش اضافه کرده است که از 81 هزار میلیارد تومان لایحه دولت به 113 هزار میلیارد رسیده است.

وی اضافه کرد:، اما این افزایش به معنی بیشتر شدن نرخ مالیات نیست، حتی در اصلاحیه مجلس نرخ مالیات بنگاه های مالی و اصناف از 25 درصد امسال به 20 درصد کاهش یافته و در عوض برای جلوگیری از خام فروشی معافیت مالیاتی صادرات مواد خام معدنی و فرآورده های نفتی و همین طور معافیت مالیاتی مناطق آزاد حذف شده است و از طرف دیگر برخی پایه های مالیاتی هم اضافه شده است.

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون مالی مجلس می گوید برای مالیات خانه های خالی 2000 میلیارد تومان و برای خودرو ها و منازل لوکس 9000 میلیارد تومان در نظرگرفته شده و مالیات بر سیگار هم از 2000 میلیارد تومان به 7000 میلیارد تومان افزایش یافته است.

این ها را باید اضافه کرد به اصلاح مالیات کارمندان دولت که قرار است به نسبت درآمد ها باشد، به شکلی که حقوق کمتر از چهار میلیون تومان معاف از مالیات است و به همین نسبت مدیری که 33 میلیون تومان حقوق دریافت می کند باید 6 میلیون و 450 هزار تومان یعنی حدود دو برابری دریافتی یک کارگر مالیات بپردازد.

الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس می گوید با اصلاح اجرا شده حدود 10 درصد مالیات کارمندان دولت نسبت به لایحه بودجه دولت کاهش می یابد.

اما در موضوع درآمد های نفتی، دولت پیش بینی کرده سال آینده روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت بفروشد و فقط از فروش نفت 199 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، اعداد و ارقامی که به نظر مجلسی ها بسیار خوشبینانه است و آنرا به روزانه یک و نیم میلیون بشکه کاهش داده اند، موضوعی که با انتقاد رئیس جمهور نیز روبرو شد.

شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون تلفیق در این باره می گوید ما بودجه را دوسقفی بسته ایم و هیچ محدودیتی برای دولت وجود ندارد که بتواند نفت بیشتری بفروشد، با این حال دولت 275 هزار میلیارد تومان درآمد از منابع تملک سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی با منشاء نفت در نظر گرفته و همچنین 70 هزار میلیاد تومان از محل فروش اوراق سلف نفتی و برداشت بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی را در لایحه بودجه آورده که مجلس این موارد را اصلاح کرده است.

وی اضافه کرد: دولت در مجموع 394 هزار میلیارد تومان منابع نفتی از فروش نفت، سهم صندوق توسعه ملی و پیش فروش اوراق سلف نفتی و سایر منابع در نظر گرفته است که مجلس این عدد را با بیش از 30 درصد کاهش به 260 هزار میلیارد تومان رسانده است.

در مجموع مجلس با وجود کاهش وابستگی بودجه به نفت، منابع درآمدی را با شفاف سازی برخی تبصره های بودجه از 495 هزار میلیارد تومان به 799 هزار میلیارد تومان رسانده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42354

به "اصلاح ساختار بودجه با کاهش وابستگی به نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح ساختار بودجه با کاهش وابستگی به نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید