بیش از 75 درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، سیاوش افضلی، با بیان اینکه تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات حق نمایندگان است و درست است که استفاده گردد، توضیح داد: نکته ای که در این میان پنهان مانده این است در طرح تحقیق و تفحص فقط شرکت دخانیات مورد توجه قرار گرفته نه کل صنعت. این در حالی است که از سال 1391 پس از اجرای خصوصی سازی و انتزاع وظایف حاکمیتی و واگذاری آن به وزارت صنعت، شرکت دخانیات بخش کوچکی از صنعت دخانیات ایران است، به طوری که از گردش اقتصادی 40 هزار میلیارد تومانی صنعت دخانیات تنها 1000 میلیارد تومان، یعنی کمتر از 10 درصد از آن مربوط به شرکت دخانیات است.

بیش از 75 درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی

وی با بیان اینکه ضروری است مسئله سهم پایین شرکت دخانیات ایران از بازار هم مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، گفت: در حال حاضر شرایط فراوری و سهم از بازار شرکت دخانیات ایران نسبت به دهه 80 خوب نیست که باید دلیل آن تعیین گردد. این در حالی است که قدمت صنعت دخانیات به نزدیک 100 سال می رسد، گستردگی زیادی در سطح کشور دارد و معنای واقعی زنجیره صنعت از جمله کشاورزی، عمل آوری و فراوری خرمن تا فراوری سیگار و فروش در این شرکت ایجاد شده است. همچنین باید شرایط دقیق 39 هزار میلیارد تومان گردش مالی، یعنی بیش از 90 درصد از گردش مالی صنعت در شرکت های چندملیتی تعیین گردد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به صدور مجوزهایی در حوزه صنعت دخانیات از سال 1391 و برطرف انحصار از این صنعت، توضیح داد: حال حاضر 70 تا 80 درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی و نهایتاً 14 درصد از بازار دخانیات در اختیار شرکت دخانیات ایران است که البته این رقم در سال گذشته هفت درصد بوده است. البته با توجه به اینکه محصولات شرکت دخانیات ایران در کلاس C و D و در نتیجه ارزان است به لحاظ ریالی سهمی کمتر از 10 درصد بازار دخانیات را به خود اختصاص داده است.

چگونه شرکت های چندملیتی، گوی رقابت را از دست فراوریکنندگان سیگار ربودند؟

افضلی همچنین با بیان اینکه شرایط امروز شرکت دخانیات ایران نتیجه سیاست گذاری های یک دهه اخیر است که احتیاج به تحقیق و تفحص دارد، گفت: در دهه 80 عمده محصولات خارجی به وسیله قاچاق وارد کشور می شد، بنابراین در سطح کلان طرحی تحت عنوان مبارزه مالی با قاچاق شروع شد که بر اساس آن در یک بازه زمانی سه ساله حدود 85 درصد بازار دخانیات به مدیریت دولت درآمد و هم زمان از برندهای داخلی حمایت شد، به طوری که قرار بود شرکت های خارجی برای بخشی از بازار سیگار فراوری کند که امکان فراوری آن در داخل وجود نداشت. همچنین شرکت های خارجی حق نداشتند به طور مستقیم در ایران کارخانه تأسیس کنند و یا کارخانه های شرکت های ایرانی را خریداری کنند، بلکه قرار بود ذیل شرکت دخانیات به عنوان شرکت ملی با استفاده از نیروی انسانی و انتقال تکنولوژی فعالیت کنند و همچنین بابت فراوری هر پاکت سیگار در ایران به شرکت دخانیات ایران که به عنوان یک شرکت زیرمجموعه وزارت صنایع که کننده دولت بود حق فراوری پرداخت کنند.

این در حالی است که به گفته این مقام مسئول از سال 1391 به بعد شرکت های چندملیتی توانستند به طور مستقل در کشور فعالیت فراوریی داشته باشند، هر محصولی که می خواهند در کشور فراوری کنند و مانند گذشته هم به دولت پرداخت نداشتند. همچنین در حال حاضر عمده محصولات شرکت های خارجی، هم رده محصولات داخلی است. به عبارت دیگر شرکت های خارجی، حلقه سودده زنجیره صنعت دخانیات را در دست گرفتند، درحالی که هیچ گونه مسئولیتی در زمینه بخش کشاورزی و اشتغال نمی پذیرند و حتی خرمن آماده را به صورت 100 درصد به کشور وارد می کنند و در سیگار پر می نماید که مشابه واردات قطعات منفصله برای فراوری خودرو است. به عبارت دیگر در حال حاضر تمام هزینه صنعت دخانیات برای شرکت دخانیات و حلقه های سودده آن برای شرکت های خارجی است که ضروری است این موضوع هم در طرح تحقیق و تفحص مجلس آنالیز گردد.

وی همچنین با اشاره به لزوم واردات بخشی از خرمن برای فراوری سیگار، اظهار کرد: هیچ کشوری خرمن کامل برای فراوری سیگار را در اختیار ندارد، اما شرکت های خارجی به طورکلی از توتون ها و خرمن های داخلی استفاده نمی کنند. همچنین در کشورهای دیگر تعرفه هایی برای واردات خرمن در نظر گرفته می گردد که عدم استفاده از خرمن های داخلی جبران گردد، اما در ایران این اتفاق نمی افتد.

افضلی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس قانون تجارت خارجی، شرکت های خارجی حداکثر می توانند 35 درصد سهم بازار را داشته باشد، اظهار کرد: این در حالی است که در حال حاضر بر اساس آمار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، فقط دو شرکت اصلی خارجی فراوری سیگار در کشور 65 تا 70 درصد بازار را در اختیار دارند.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که انجمن فراوریکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اخیراً اعلام نموده بود در حال حاضر 55 درصد بازار در اختیار برندهای بین المللی و 45 درصد در اختیار فراوریکنندگان داخلی است.

سهم 20 درصدی قاچاق در بازار سیگار

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به سهم 20 درصدی قاچاق سیگار از بازار مصرف داخلی کشور، اظهار کرد: ورود نهادهای نظارتی، قضایی و رسانه ملی به موضوع قاچاق سیگار و توجه ویژه به این آفت مالی در کشور فرصت خوبی است، اما مبارزه با قاچاق صرفاً با سیاستگذاری حل وفصل نمی گردد و باید ابزارهای لازم برای مبارزه با قاچاق سیگار اعم از لجستیک، نیروی انسانی و دانش لازم نیز وجود داشته باشد که شرکت دخانیات با تجربه دهه هشتاد خود می تواند در این مقوله به حاکمیت یاری کند.

افضلی در خاتمه درباره شرایط کنونی شرکت دخانیات گفت: فراوری شرکت دخانیات ایران در 9 ماهه ابتدایی امسال 30 درصد بیشتر از کل فراوری سال 1398 بوده و پیش بینی می گردد تا خاتمه سال نیز بیش از 60 درصد افزایش فراوری نسبت به سال گذشته داشته باشد. فروش محصولات شرکت دخانیات نیز در 9 ماهه امسال بیش از 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

منبع: ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41692

به "بیش از 75 درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 75 درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید