اعجاز سرپنجه قلم بر تن سفال

به گزارش بلاگ پو، و آنگاه که سرانگشتانت را برای نوازش و لمس ظرافت این هنر اصیل بر تن ظروف میناکاری این هنرمند خوش سلیقه می بری، بته جقه ها و نقوش ریز و چشم نوازی که بر گستره آبی و نیلی جا خوش نموده اند، بدون اغراق چشمانت را چنان شیفته خود می کند که دمی دوست نداری از آن دیده برداری! گویی روح هنرمند در این هنر جاری است و حس زیبایی خواهانه ات را سیراب می نماید.

اعجاز سرپنجه قلم بر تن سفال

این تلفیق هنر آتش و خاک همراه با رنگ های روحانی زلال، چون آب شفاف است، چون آینه نازک است و ظریف چون دل، ناب است و سره چون مشک و تو در این هنر اصیل چنان غرق یک حس خوب و عجیب می شوی که نگارگری صراحی سفال را ترجمانی از یک رباعی خیام و جام فیروزه ای را برگردانی از یک غزل حافظ رویا پردازی می کنی،آرزو داری قلم مو سرپنجه هنرمندانه اش بودی و در این اقلیم اسلیمی ها با چرخش قلم در دنیای میناکاری رنگ ها را معنا می کردی!

علی علیخانی یکی از کارآفرینان هنرمند اسدآبادی است که به همراه همسر خود با راه اندازی کارگاه میناکاری در روستای بادخوره با این هنر اصیل ایرانی برای تعدای از جوانان شهرستان اشتغال ایجاد نموده و این هنر ارزنده از صنایع دستی ایرانی را علاوه بر کاشانه های ایرانی به دیگر کشورها نیز صادر می نماید و هنر ایرانی را به رخ دنیایان می کشد.

این کارآفرین اسدآبادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: فعالیت کارگاه خود را در روستای بادخوره به عنوان یکی از کارگاه های عظیم میناکاری شهرستان از سال 94 شروع نموده و با تعهد اشتغال سه نفر هم اکنون 30 نفر در این کارگاه به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

علی علیخانی با بیان اینکه در حال حاضر فراوریات کارگاه میناکاری وی علاوه بر استان های مختلف سطح کشور از جمله شیراز ،تهران ، استان های شمالی به کشورهای خارجی نیز صادر می گردد، افزود: ایتالیا، ارمنستان، قطر و عراق از جمله کشورهایی هستند که فراوریات کارگاه میناکاری بنده به این کشورها صادر شده و استان شیراز نیز ضمن خریداری فراوریات کارگاه ما، این فراوریات را به صورت غیر مستقیم به کشور دبی صادر می نماید.

وی با بیان اینکه به همراه همسر خود دوشادوش در مدیریت کلیه امور کارگاه همکاری دارند، افزود: راه اندازی دومین کارگاه میناکاری (نقاشی روی سفال) در روستای بادخوره از برنامه های آینده بنده و همسرم بوده که با راه اندازی این کارگاه با تعهد اشتغال چهار نفر مانند کارگاه اول به طور قطع بیش از سهمیه تعهد شده اشتغال محقق خواهد شد.

علیخانی با اشاره به اینکه در شهر اسدآباد نیز دارای دو کارگاه میناکاری است، اعلام کرد: حضور همسرم در کلاس های میناکاری و آشنایی با نقاشی روی سفال موجب علاقه مندی بنده مانند همسرم به هنر میناکاری شد و این هنر روح نواز بنده را هم به اشتغال در میناکاری سوق داد.

وی با بیان اینکه کار نقاشی روی سفال را پله پله و گام به گام از آموزش شروع نموده و سپس با مهارت در این هنر نسبت به فراوری محصولات میناکاری اشتغال یافته است، افزود: با فراوری محصولات میناکاری با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به وسیله شبکه های اجتماعی و پیج های اینستاگرامی بازاریابی فراوریات خود را انجام می دادیم و کم کم با رونق دریافت کارمان به فکر ایجاد و راه اندازی کارگاه افتادیم و در حال حاضر در شهرستان دارای سه کارگاه میناکاری کاری هستیم که دو کارگاه در شهر اسدآباد و یک کارگاه در روستای بادخوره در حال فعالیت بوده و پیگیر راه اندازی کارگاه چهارم میناکاری خود هستیم.

علیخانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که آیا شرایط کرونا بر اشتغال آنان تأثیری داشته است یا خیر؟، بیان نمود: با توجه به شرایط کرونا و اینترنتی شدن خرید و فروش ها، بازار خرید محصولات به وسیله اینترنتی رونق دو چندانی گرفته و حتی به نسبت قبل از کرونا فروش دو چندان شده است .

وی که در حال حاضر به همراه همسر خود با توجه به داشتن مجوز و مدرک از فنی وحرفه ای به صورت بین کارگاهی نیز به ارائه آموزش در کارگاه خود مشغول هستند، با اشاره به اینکه در راه اندازی کارگاه روستای بادخوره از تسهیلات اشتغال روستایی افزون بر 200 میلیون تومان در سال 98 استفاده نموده است، خاطر نشان کرد: ریاست میراث فرهنگی شهرستان و رئیس صندوق کار آفرینی اسدآباد یاری و حمایتی بسیاری از بنده در راه اندازی کارگاه داشته اند که قابل تقدیر و قدردانی است.

این هنرمند افزود: نزدیکی این روستا به مرکز شهر ، فضای مناسب، ظرفیت و پتانسیل ها، دسترسی آسان و تردد راحت در حمل و نقل و نیز ایجاد اشتغال برای جوانان روستا از جمله دلایل انتخاب این روستا برای راه اندازی کارگاه میناکاری در روستا بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون از 30 نیروی انسانی مشغول در کارگاه روستای بادخوره تعداد 10 نفر از اهالی بومی روستا و مابقی از اهالی شهرستان هستند، یادآور شد: در حال حاضر در کارگاه میناکاری بنده بیش از 500 نوع محصول مختلف از انواع سفال میناکاری می گردد .

این کارآفرین اوج کار خود را اسفند و شهریور دانست و اظهار کرد: در اسفند ماه با توجه به در آستانه سال نو بودن و عید نوروز میزان سفارشات به لحاظ آذین سفره هفت سین با سفال میناکاری بالا بوده و بازار در شهریور و اسفند رونق دو چندانی دارد.

علیخانی بیان نمود: برای میناکاری سفال فراوریات خود را به صورت صددرصدی از لالجین تهیه و تأمین می کنیم ضمن اینکه در حال حاضر تغییر قیمت ها از سفال تا رنگ، یکی از مهمترین مسائل در بحث میناکاری بوده که بسیار اذیت کننده است .

این هنرمند کارآفرین در ادامه با بیان اینکه پشتکار داشتن در کار از مهمترین رموز پیروزیت بوده و یک کارآفرین پیروز باید حوصله و پشتکار داشته باشد که در مقابل سختی ها و کمبودها و... مقاومت کند، اظهارکرد: خلاق بودن از شروط اصلی پیروزیت در کار و کارآفرینی به شمار می رود چرا که خلاقیت انسان را از پیچ و خم هایی که در کار پیش می آید می رهاند و تفاوت ها را رقم می زند.

وی با تأکید بر اینکه مهارت موجب ایجاد اشتغال بوده و جوانان به توانایی و قدرت تغییر خود در عرصه کارآفرینی باید ایمان داشته باشند، اظهار کرد: متأسفانه جوانان امروز بدون هیچ مهارتی جویای کار و شغل هستند که این امر غیرممکن خواهد بود.

علیخانی میناکاری را به عنوان یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی از لذت بخش ترین فعالیت های هنری دانست و توضیح داد: این هنر لذت بخش ضمن ایجاد آرامش روحی و معنوی در هنگام کار روندی را برای بروز خلاقیت ها و استعدادها و مهارت های فردی فراهم آورده و حتی یک شغل مناسب برای ایجاد آرامش در ذهن است و فرصت مناسبی برای خلق آثار هنری جدید به وجود می آورد.

این کار آفرین هنرمند افزود: در هنر میناکاری نقوش اسلیمی و ختایی و رنگ های دلنشین همه دست به دست هم داده اند تا این اثر زیبا خلق گردد و در حین خلق آن احساس آرامش زیادی دریافت خواهی کرد که به نظر من یکی از ویژگی های منحصربه فرد هنر میناکاری است.

وی صنایع دستی و هنرهای سنتی را مادر میراث فرهنگی و گردشگری کشور دانست و گفت: هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، خالقان میراث فرهنگی در همه جای دنیا هستند.

علیخانی با بیان اینکه صنایع دستی ایران در همه دنیا شناخته شده بوده و فرش دست باف ایران و میناکاری و سفال ایران اعتبار و شهرت دنیای دارد، اعلام کرد: همه این ظرفیت ها برند ایران و نام ایران را در دنیا دارای صندلی شاخص نموده و فراوری و بازاریابی صنایع دستی ایران را کم هزینه نموده است و می تواند ظرفیت درآمدزایی خوبی برای فراوریکننده و سرمایه گذار ایجاد کند .

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد نیز در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان اسدآباد دارای 16 کارگاه صنایع دستی بوده که از این تعداد، 12 کارگاه صنایع دستی به میناکاری اختصاص دارد.

کامران اکبری شایگان با اشاره به وجود بیش از 250 کارگاه صنایع دستی خانگی در سطح شهرستان، افزود: از این تعداد واحدهای صنایع دستی خانگی در رشته های مختلف بیش از 100 واحد به کارگاه های خانگی میناکاری اختصاص دارد.

وی میناکاری را از جمله صنایع دستی پیروز و مطرح در شهرستان اسدآباد برشمرد و بیان نمود: فراوریات میناکاری شامل نقاشی روی سفال شهرستان اسدآباد به سراسر استان های کشور و حتی به بعضی از کشورهای همسایه نیز برای فروش ارسال و صادر می گردد.

اکبری شایگان در ادامه با بیان اینکه 500 نفر از هنرمندان و فعالان صنایع دستی اسدآبادی در این شهرستان کارت شناسایی صنایع دستی دارند، یادآور شد: در حال حاضر 70 نفر از فعالان و هنرمندان صنایع دستی شهرستان اسدآباد بیمه تأمین اجتماعی و 250نفر بیمه روستایی و عشایری هستند.

وی کارگاه های صنایع دستی خانگی این شهرستان را در زمینه های نقاشی سفال(میناکاری)، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، رودوزی و چرم مطرح کرد و گفت: علاوه بر 12 کارگاه میناکاری در شهرستان سه کارگاه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و یک کارگاه ملیله کاری در شهرستان دارای فعالیت بوده و 500 نفر از هنرمندان اسدآبادی به هنر نقاشی روی سفال اشتغال دارند.

شایگان ادامه داد: شهرستان اسدآباد دارای چهار کارگاه عظیم در بحث میناکاری و نقاشی روی سفال در شهر اسدآباد، بادخوره ،خاکریز و مزرعه بید بوده که با توجه به زیبایی و کیفیت کار در میناکاری و نقاشی سفال این فراوریات صنایع دستی شهرستان به استان های مختلف چون تهران، تبریز، اصفهان توسط این کارگاه ها ارسال و صادر می گردد.

وی با اشاره به اینکه فروش نقاشی روی سفال شهرستان به استان های دیگر به وسیله کارگاه های فوق به شکل اینترنتی نیز انجام می گیرد، افزود:در حال حاضر دیگر محصولات فراوریی نقاشی روی سفال کارآموزان و کلاس های صنایع دستی در این راستا نیز با بازاریابی این کارگاه های عظیم به دیگر استان ها برای فروش ارسال می گردد که این امر حاکی از کیفیت کار و زیبایی و ظرافت کار هنرمندان این شهرستان در میناکاری و نقاشی روی سفال دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد با بیان اینکه سفال خام هنر میناکاری و نقاشی روی سفال شهرستان از شهر لالجین تهیه می گردد، اظهار کرد: در کوشش هستیم تا با پیگیری های لازم و با تسهیلات لازم بحث فراوری سفال نیز در شهرستان اسدآباد انجام و رونق گیرد.

اکبری شایگان در خاتمه با بیان اینکه سال گذشته افزون بر یک میلیارد تومان تسهیلات به کارگاه های صنایع دستی این شهرستان پرداخت شد، افزود: در رابطه با تسهیلات کرونا نیز سال گذشته 500 تا 600 میلیون به کارگاه های صنایع دستی و صنایع دستی خانگی تسهیلات پرداخت شد.

انتهای پیغام

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: گردشبان
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49982

به "اعجاز سرپنجه قلم بر تن سفال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعجاز سرپنجه قلم بر تن سفال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید