اندیشکده، نژادپرستی علیه چین در آمریکا ریشه های تاریخی دارد

به گزارش بلاگ پو، یک اندیشکده غربی در تشریح نژادپرستی های اخیراً مشاهده شده علیه اتباع آسیایی تبار در آمریکا به تشریح ریشه های تاریخی این نوع نژادپرستی پرداخته است.

اندیشکده، نژادپرستی علیه چین در آمریکا ریشه های تاریخی دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک اندیشکده بریتانیایی در تحلیلی با اشاره به اظهارات چین هراسانه مقام های آمریکایی علیه چین بعد از شیوع ویروس کرونا به تشریح تاریخ دیرینه نژادپرستی آمریکا علیه افراد آسیایی تبار پرداخته است.

اندیشکده کانورسیشن مطلب را با اشاره به یادداشتی از اندرو یانگ، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شروع نموده و نوشته او با نگارش مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست از آمریکایی های آسیایی تبار خواسته به بخشی از راه چاره برای مقابله با کووید-19 (بیماری کروناویروس 2019) تبدیل شوند.

یانگ در این مقاله از آمریکایی های آسیایی تبار خواسته در شرایط افزایش اقدامات نژادپرستانه و ضد آسیایی که رقم آن در حال حاضر به 100 مورد در یک روز رسیده لباس های قرمز، سفید و آبی (رنگ پرچم آمریکا) به تن نمایند.

در این تحلیل آمده قبل از آن ترامپ به کوووید-19 لقب ویروس چینی بدهد یانگ معتقد بود که تحت کنترل آوردن این ویروس آمریکا را از شر نژادپرستی ضدآسیایی نجات خواهد داد. اما تاریخ آمریکا و آسیا، در بر دارنده واقعیت هایی دیگر است.

تاریخ نژادپرستی ضد آسیایی

تا قبل از شروع بحران کووید-19 روایت غالب درباره آمریکایی های آسیایی تبار این بود که آنها اقلیت الگو هستند. این مفهوم که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شده بر آن است که آمریکایی های آسیایی تبار به دلیل موفقیت های مالی شان ایده آل ترین نژاد مهاجر به آمریکا بودند.

با این حال، کانورسیشن پس از اشاره به این موضوع می نویسد: اما در ایالات متحده، آمریکایی های آسیایی تبار از دیرباز در کشوری که سیاست مهاجرتی اش فقط به سفیدپوستان ارج می نهد تهدید محسوب شده اند. به این گروه لقب تهدید زرد داده می شد و باور بر این بود که آنها کثیفند و صلاحیت به دست آوردن شهفرایندی آمریکا را ندارند.

اواخر قرن نوزدهم، ملی گرایان سفیدپوست هجمه های تبلیغاتی بیگانه هراسانه ای را درباره اینکه چینی ها کثیف هستند در سانفرانسیسکو به راه انداختند. چنین نگرش هایی به تصویب قانونی بدنام به نام قانون منع چینی ها منجر شد. این نخستین قانونی در ایالات متحده بود که مهاجرت به این کشور را صرفاً بر اساس نژاد ممنوع می کرد. قانون منع چینی ها مهاجرت تمامی اتباع چین به آمریکا را به مدت 10 سال متوقف کرد.

مطابق این تحلیل، در اوایل قرن بیستم، مقام های آمریکایی در فیلیپین که قبلاً به صورت رسمی مستعمره آمریکا بود، اتباع فیلیپینی را بر اساس این فرض که آنها مردمانی کثیف و بی فرهنگ هستند تحقیر می کردند. افسران استعماری و پزشکان دو گروه را دشمن می دانستند: فیلیپینی های شورش نموده علیه قانون آمریکا و بیماری های حاره ای که در بدن بومی ها جا خوش نموده بود. آنها با اشاره به بی قاعدگی های سیاسی و پزشکی در نزد فیلیپینی ها حکومت استعماری آمریکا بر این جزایر را توجیه می کردند.

19 فوریه 1942، رئیس جمهور وقت آمریکا فرانکین دلانو روزولت با امضای فرمان اجرایی 9066 دستور بازداشت افراد مظنون به دشمنی با آمریکا را صادر کرد. با آنکه این حکم به بدرفتاری با آمریکایی های آلمان تبار و ایتالیایی تبار هم منجر شد، اما بیشتر بازداشتی ها در سال 1942 را اتباع ژاپنی تشکیل می دادند. بسیاری از این افراد آمریکایی های نسل دوم و سوم و شهفرایندان طبیعی آمریکا بودند.

کانورسیشن در ادامه تصریح نموده در قرن بیست یکم، آمریکا و حتی شهرهای شمالی این کشور که بافتی کاملاً چندفرهنگی دارند هنوز هم کانون نژادپرستی به شمار می فرایند. در جریان شیوع ویروس سارس در سال 2003 این مناطق درست همانند امروز شاهد افزایش نژادپرستی علیه آسیایی تبارها بود.

کاریان لئونگ جامعه شناس آمریکایی در تحقیقی سال 2008 نژادپرستی هر روزه علیه چینی ها و فیلیپینی های شاغل در بخش سلامت بعد از بحران شیوع سارس را مستند نموده است. او نوشته با آنکه این افراد به جهت شاغل بودن در بخش بهداشت و سلامت مورد احترام قرار دارند اما در راه بازگشت به خانه نگران سوءقصد به جانشان هستند. میهن پرستی، حتی اگر به شکل قرار دریافت شما در جبهه مقدم مبارزه با بیماری ها متجلی گردد، مهاجران آسیایی را در برابر نژادپرستی آمریکایی مصون نمی کند.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24500

به "اندیشکده، نژادپرستی علیه چین در آمریکا ریشه های تاریخی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، نژادپرستی علیه چین در آمریکا ریشه های تاریخی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید