بازندگان رشد 13 درصدی شاخص کل

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، هر چند در 11 روز معاملاتی اخیر شاخص کل بورس تهران با افزایش 8/ 12درصدی همراه شده و نماگر هم وزن نیز رشد 3/ 8درصدی را ثبت نموده است، اما همه صنایع این بازار سبزپوش نبودند.

بازندگان رشد 13 درصدی شاخص کل

از این رو شاهد افت میانگین قیمت سهام در 6 گروه بورسی بودیم که قریب به اتفاق این گروه ها در زمره صنایع تک سهم بازار قرار می گرفتند و همین موضوع نیز سبب رشد کمتر شاخص هم وزن شد.

در صدر این گروه ها نماد صنعت وسایل ارتباطی با تک سهم ولپارس می درخشد که نزول 9/ 18 درصدی را در 11 روز معاملاتی گذشته ثبت نموده است. این گروه در زمان اصلاح 4 ماهه بازار سهام نیز با افت 5/ 68 درصدی روبرو شده بود.

محصولات چرمی با افت 1/ 18 درصدی، انتشار و چاپ با کاهش 6/ 13 درصدی، استخراج سایر معادن با افت بیش از 8/ 10درصدی و محصولات چوبی با کاهش 8/ 6 درصدی دیگر صنایع بازنده در روزهای صعودی بورس تهران بودند. اما در میان این گروه ها نام صنعت چند رشته ای صنعتی نیز به چشم می خورد.

گروهی که در زمان اصلاح بورس به موجب متوقف بودن یکی از بزرگان بازار یعنی شستا از افت بیشتر مصون مانده بود و با کاهش 45 درصدی روبرو شده بود. در روزهای صعودی اخیر اما 3/ 4 درصد دیگر از ارتفاع شاخص این صنعت کاسته شده است که مهم ترین دلیل آن نیز معاملات منفی و فشار فروش فزاینده در نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بوده است.

اولین هفته آذر سبزپوش شد

همان طور که اشاره شد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران معاملات آخرین روز هفته را با افزایش عرضه در کلیات بازار شروع کرد و در دقایق ابتدایی با افت 10 هزار واحدی به عدد 347/ 1 میلیون واحد بازگشت. اما در ادامه ورق برگشت و بسیاری از نمادها مخصوصا کامودیتی ها با افزایش تقاضا روبرو شدند. به این ترتیب شاخص کل بورس با رشد بیش از 10هزار واحد معادل 74/ 0 درصد معاملات خود را سبزپوش به سرانجام رساند و به سطح 367/ 1 میلیون واحد رسید. شاخص کل هموزن اما از همان ابتدای معاملات با افزایش تقاضا همراه بود و درنهایت با رشد 17/ 1 درصدی در بیشترین مقدار روزانه خود بسته شد. این امر بیانگر افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای شرکت های کوچک بازار سهام است. در فرابورس نیز این شاخص رشد 252 واحدی را تجربه کرد. به این ترتیب معاملات اولین هفته آذر ماه پس از سبز دو هفته منفی، با رشد 6/ 1 درصدی شاخص کل به سرانجام رسید.

در چند روز اخیر به دنبال انتشار شیوه نامه جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد نمادهای فولادی با افزایش عرضه روبرو شدند. این امر اثر منفی بر سایر نمادها نیز داشت. اما روز سه شنبه در پی اعتراض فولادسازان، محمد نهاوندیان معاون مالی رئیس جمهور جلسه ای جهت رسیدگی و احتمالا تعدیل در این شیوه نامه ترتیب داد. امید فولادسازان به این موضوع در کنار فرایند مثبت در بازارهای جهانی به مثبت شدن و افزایش تقاضا در نمادهای فولادی و کالایی ها منجر شد. به طوری که فولاد به عنوان لیدر در نمادهای این گروه با صف خرید همراه بود.

نماد معاملاتی شستا که چند روزی است از نگاه بعضی از سهامداران متهم در ایجاد فضای منفی در کلیات بازار بود، به رغم اینکه تا سقف قیمت هم پیشروی داشت در نهایت مغلوب فروشندگان شد و با صف فروش معاملات خود را سرانجام داد و شاخص کل بورس را 2615 واحد پایین کشید.در جریان داد و ستدهای روز چهارشنبه از 347 نماد بورسی 2/ 41 درصد از نمادها صف خرید به ارزش 1431 میلیارد تومان تشکیل دادند.

همچنین 6/ 14 درصد از نمادها صف فروش 646 میلیاردی داشتند. نماد بانکی وتجارت با حجم 234 میلیون سهمی سنگین ترین صف خرید و کفپارس بیشترین حجم صف فروش را داشت.در فرابورس نیز از 131 نماد (تابلوی اصلی فرابورس) 73 نماد معادل 7/ 55 درصد از نمادها صف خرید به ارزش 693 میلیارد تومان داشتند. اما تنها 15 نماد به ارزش 200 میلیارد تومان صف فروش تشکیل دادند. تلیسه بیشترین حجم صف خرید و بکهنوج با صف فروش 128 میلیون سهمی سنگین ترین صف فروش این بازار بود.در بازار پایه فرابورس از 127 نماد معامله شده 41 درصد از نمادها (52 نماد) صف خرید 356 میلیارد تومانی و 57 نماد معادل 8/ 44 درصد از نمادها صف فروش 597 میلیارد تومانی داشتند.

سامان با صف خرید 116 میلیون سهمی سنگین ترین حجم صف خرید و لکما با حجم 143 میلیون سهمی سنگین ترین صف فروش را در این بازار فرابورسی دارا بودند.در مجموع کل معاملات بورس و فرابورس 6/ 59 درصد از نمادها در محدوده مثبت و 5/ 34 درصد از نمادها در محدوده منفی به معاملات خود سرانجام دادند.

سه نماد فملی، فولاد و شپنا بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس و بپاس، آریا و میدکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در معاملات مجموع بورس و فرابورس برخلاف روز سه شنبه سهامداران حقیقی بیشتر از سهامداران حقوقی خریدار بودند.

به این ترتیب در معاملات بورسی سهامی به ارزش 201 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ها به سبد حقیقی ها منتقل شد. در معاملات فرابورسی نیز سهامی به ارزش 6/ 93 میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی ها افزوده شد. ارزش معاملات کل بورس و فرابورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بیش از 2/ 31 هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد بورس به رغم کاهش نسبت به روز سه شنبه، اما رقم قابل توجه 14 هزار و 183 میلیارد تومان را ثبت کرد. در فرابورس نیز ارزش معاملات خرد 3 هزار و 748 میلیارد تومان رقم خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بورس را در صفحه اختصاصی ارز و طلا خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 38585

به "بازندگان رشد 13 درصدی شاخص کل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازندگان رشد 13 درصدی شاخص کل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید