بسته شدن بعضی مسیرهای توسعه هوش مصنوعی

به گزارش بلاگ پو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر، تقاضا برای تحصیل در زمینه هوش مصنوعی به شدت بالا است، چون در سطح جهانی و در سطح کشور احتیاج به این تخصص بسیار بالاست.

بسته شدن بعضی مسیرهای توسعه هوش مصنوعی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هادی مرادی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که نرم افزارهای هوشمند حمل و نقل و صنایع نرم افزاری دیگر در سطح خوبی از هوش مصنوعی استفاده می نمایند، اظهار کرد: از سوی دیگر، صنایع دیگری مثل خودروسازی خیلی کم از هوش مصنوعی بهره می گیرند. در بیمه نیز از هوش مصنوعی برای کشف تقلب ها استفاده می گردد. البته، در صنایع خودرو از رباتیک نیز استفاده می گردد؛ اما چندان پیشرفته نیست. در دیگر صنایع مثل صنعت پزشکی، تا حدودی از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر استفاده می گردد .

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش هوش مصنوعی در برنامه هایی چون تاکسی های اینترنتی گفت: هوش مصنوعی می تواند شیوه قیمت گذاری و قیمت مناسب هر سفر را معین کند. مثلا اگر در یک منطقه ای مسابقه فوتبال برگزار شده و تقاضا زیاد و تعداد ماشین ها کم است، هوش مصنوعی قیمت را بالا می برد تا هم تعداد تقاضاها کمی کاهش یابد و هم رانندگان بیشتری ترغیب شوند که به آن نقطه از شهر بروند. در زمینه تقلب ها نیز هوش مصنوعی می تواند فعالیت کند، مثلا گاهی راننده ممکن است سوءاستفاده کند و ادعا کند سفری صورت گرفته، ولی در واقع سفری رخ نداده باشد. برای مقوله امنیت مسافران نیز می توان از هوش مصنوعی استفاده کرد .

هوش مصنوعی چه نقشی در صنعت خودرو می تواند ایفا نماید؟

مدیرگروه هوش ماشین و رباتیک دانشگاه تهران با اشاره به نقش هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی و بیمه، گفت: در صنعت خودروسازی، خودروها می توانند هوشمند شوند؛ یعنی دستگاه هایی طراحی گردد و درون ماشین قرار داده گردد که اطلاعات رانندگی فرد را ثبت کند. بعدتر، این اطلاعات می تواند به یاری صنعت بیمه بیاید و اگر تصادفی رخ داد، بیمه آنالیز کند آیا راننده به طور کلی پرخطر رانندگی می نماید یا خیر. بیمه می تواند با استفاده از این اطلاعات، حق بیمه را بالا یا پایین ببرد .

مرادی با بیان این که هوش مصنوعی در ماشین های هوشمند می تواند سیستم های درون ماشین را کنترل کند، اضافه نمود: هوش مصنوعی می تواند پیش از وقوع اتفاقی به راننده درباره قسمت های مختلف ماشین هشدار دهد. در بعضی از ماشین های خارجی مثل تویوتا حتی برای زاپاس ماشین نیز سنسوری وجود دارد که کنترل می نماید باد لاستیک زاپاس کم شده یا خیر .

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: هوشمندی در خطوط فراوری نیز می تواند اعمال گردد و این فقط متعلق به صنعت خودرو نیست. در خطوط مختلف فراوری، می توان از هوش مصنوعی استفاده کرد تا خطاها معین، برطرف و بهینه سازی انجام گردد تا فراورینمایندگان با هزینه کمتری روبه رو شوند. در حال حاضر بسیاری از جوشکاری هایی که در صنعت خودروی ایران انجام می گردد، دستی است؛ البته از ربات استفاده می نمایند، اما ربات را به عنوان عاملی که بتواند دستگاه سنگین را به یاری انسان بلند کند، به کار می گیرند و نه بیشتر .

وی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم استفاده صنایع خودروسازی از هوش مصنوعی، گفت: صنعت خودروسازی در بسیاری از بخش های فراوری خودرو مطابق تکنولوژی روز دنیا پیش نمی رود و ماشین های ما به دلایل مختلف ایمنی لازم را ندارند؛ بنابراین عجیب نیست که از هوش مصنوعی چندان استفاده نکند .

مرادی با بیان این که آموزش هوش مصنوعی در ایران نسبتا خوب است، گفت: آموزش هوش مصنوعی، در دانشگاه های برتر نزدیک به سطح دنیای است، البته از آن جایی که کشورهای خارجی در حوزه آموزش، تکنولوژی های به روزتری را به کار می گیرند، هنوز با سطح دنیای تا حدی فاصله داریم. از لحاظ تحقیقاتی سطح تحقیقات ایران در سطح دنیای است .

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه داد: الان تقاضا برای هوش مصنوعی به شدت بالا است، چون در سطح دنیای و در سطح کشور احتیاج به این تخصص بسیار بالاست. در حوزه علوم داده پردازش زیادی روی داده ها باید انجام گردد و این امر احتیاج به هوش مصنوعی دارد. به طور کلی این تخصص در ایران و کشورهای دیگر درآمد خوبی می تواند داشته باشد .

علت اقبال به هوش مصنوعی در ایران

دانشیار دانشگاه تهران درباره امکانات سخت افزاری برای توسعه هوش مصنوعی در ایران، گفت: در ایران، سخت افزار متعارفی که در هوش مصنوعی استفاده می گردد، مثلا در حد پردازنده های قوی و کامپیوترها و گرافیک کارت های قوی را می توان تهیه کرد که البته ساخت ایران نیستند؛ اما اگر پردازش های خیلی سریع و پیشرفته را در نظر بگیریم نسبت به امکاناتی که در سطح دنیا وجود دارد، کمبود داریم. مثلا الان شبکه هایی مانند آمازون وجود دارد که امکان پردازش وسیع را فراهم می نماید، اما برای ایران محدودیت های خیلی خاصی دارد. البته شرکت هایی در ایران هستند که دارند کامپیوترهای پیشرفته ای را آماده می نمایند. مثلا در خود دانشگاه تهران نیز سرورهای قوی ای برای پردازنده ها ساخته شده و می توان گفت که 95 درصد احتیاج مملکت را برطرف می نماید. علت این که اقبال به هوش مصنوعی زیاد می گردد، این است که در عین تحریم ها امکان چنین پردازش هایی درون کشور وجود دارد .

مرادی ادامه داد: وقتی سطح احتیاجهای استفاده از هوش مصنوعی بالا می رود، امکانات برای برطرف آن ها در ایران، وجود ندارد. اگر هوش مصنوعی به سنسورهای دقیق احتیاج داشته باشد، در آن سطح نمی توان توقع داشت با توجه به تحریم ها به سطح دنیای برسیم، چون بخش قابل توجهی از این تجهیزات در تحریم هستند و امکان استفاده از آن ها وجود ندارد .

وی با اشاره به ستادهای مختلفی که در زمینه هوش مصنوعی فعالند، گفت: با توجه به این که هوش مصنوعی بین رشته ای است، ستادهای مختلفی در این رابطه فعالند. مثلا ستاد فناوری همگرا و ستاد توسعه علوم شناختی در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می نمایند و طبیعتا آیین نامه هایی دارند که بتوانند به هوش مصنوعی در زمینه های مختلف قدرت ببخشند .

مدیرگروه هوش ماشین و رباتیک دانشگاه تهران درباره نگرانی های دنیای پیرامون گسترش استفاده از هوش مصنوعی، گفت: در سطح دنیای یکی از نگرانی های عمده درباره هوش مصنوعی مسئله حریم خصوصی است. نگرانی دیگر این است که هوش مصنوعی می تواند به شدت قوی گردد و در موقعیت هایی جایگزین انسان گردد و تصمیم گیری هایی داشته باشد. وقتی داده ها زیاد گردد انسان اصلا نمی تواند پردازش کند و مجبور است که به سراغ هوش مصنوعی برود. در این جا ممکن است هوش مصنوعی تصمیماتی بگیرد که صحیح نیست و عده ای نیز ممکن است از این موضوع سوءاستفاده نمایند. این سوءاستفاده ها می تواند تروریستی باشد. این نکته حساسی است و ضروری است بر روی آن تحقیقات گسترده ای انجام گیرد .

بعضی باب های توسعه هوش مصنوعی در ایران بسته می گردد

وی اضافه نمود: در سطح دنیای، یکی از بزرگترین انجمن های متخصصین الکترونیک درباره اخلاق در هوش مصنوعی کار می نمایند و در این حوزه، استاندارد تعریف می نمایند. در ایران چنین اقداماتی متاسفانه چندان انجام نمی گردد، تنها کاری که زیاد انجام می گردد، این است که یک سری از باب های توسعه هوش مصنوعی را می بندند. زیرا می گویند برای حریم خصوصی خطرناک است. این مثال البته به هوش مصنوعی ربط ندارد، اما من به عنوان یک متخصص باید به یوتیوب دسترسی داشته باشم، چون بسیاری از فیلم های تکنیکال بر روی یوتیوب آپلود می گردد؛ اما به دلیل یک قانون کلی مثل فیلترینگ اجازه دسترسی به همه مردم و همین طور متخصصان داده نمی گردد .

مرادی درباره استفاده های مثبتی که می توان از هوش مصنوعی کرد، اما به دلایلی راه آن در ایران بسته شده، گفت: مثلا اپراتورها قرار است سرویسی فراهم نمایند که یکی از این سرویس ها، سرویس های لوکیشن بیس (بر اساس موقعیت مکانی) است که بر مبنای آن بسیاری از سرویس ها مثل سرویس های تبلیغاتی و سرویس های حمایتی می توانند فعال شوند، ولی این اطلاعات بسیار محدود شده و اجازه نمی دهند هیچ تحلیلی بر روی آن ها انجام گردد. علت هم این است که به نظر می آید یکی دو مورد از ترورهای دانشمندان هسته ای بر مبنای این اطلاعات صورت گرفته است. یعنی به این دلیل که اتفاق ناگواری در گذشته افتاده، به طور کلی باب این موضوع بسته شده است. در واقع در یک زمانی راه دسترسی به اطلاعات، بدون قانون باز بوده و اطلاعات به بیرون درز پیدا نموده، ولی قانون گذاری نکردند تا جلوی این اتفاقات ناگوار و سوءاستفاده ها گرفته گردد، بلکه کاملا مانع دسترسی به اطلاعات شده اند. در حالی که از اطلاعات موقعیت محور می توان در هنگام حادثه هایی چون زلزله یا سیل استفاده کرد و افرادی که زیر آوار مانده اند یا خانه آن ها تخریب شده را پیدا کرد .

هوش مصنوعی و خطرهای آن

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران درباره چگونگی آسیب هوش مصنوعی به حریم خصوصی، گفت: ما الان از گوگل مپ استفاده می کنیم و این برنامه به ما یاری می نماید که در سطح شهر با راحتی بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر برسیم. این اطلاعات در گوگل مپ ذخیره می گردد. ساده ترین کاری که برای تعرض به حریم خصوصی افراد می تواند انجام بگیرد، این است که این اطلاعات به شرکت های تبلیغاتی داده گردد و شرکت های تبلیغاتی ما را مورد هجوم تبلیغات قرار دهند. خطرناکترین نوع سوءاستفاده هم این است که ممکن است اطلاعات شخصی فردی با سِمَتی مهم در کشور به سیستم های اطلاعاتی بیگانه داده گردد و برای وی مشکلاتی ایجاد گردد .

مرادی در انتها اعلام کرد: نهادهایی در بعضی کشورهای خارجی وجود دارند که عملکرد شرکت ها را چک می نمایند و اگر این شرکت ها به حریم خصوصی استفاده نمایندگان از محصولات خود تجاوز نمایند، جریمه می شوند. اما وقتی ما یک سری اپلیکیشن بر روی موبایل خود نصب می کنیم که اطلاعات حرکتی ما و لوکیشن ما را می گیرد، اگر جایی بر عملکرد این نرم افزارها نظارت نکند، شرکت ها می توانند این اطلاعات را به شرکت های تبلیغاتی یا سیستم های جاسوسی بفروشند .

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16351

به "بسته شدن بعضی مسیرهای توسعه هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته شدن بعضی مسیرهای توسعه هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید