بهترین روش مطالعه برای امتحان کدام است؟

به گزارش بلاگ پو، بهترین روش مطالعه برای امتحان چیست؟ این سوالی است که بیشتر افراد در شب های نزدیک به امتحانات پایان ترم، از خود می پرسند و در جستجوی یافتن بهترین پاسخ برای آن هستند. احتمالا نگرانی زیادی برای امتحانات دارید، اما با کمی برنامه ریزی استراتژیک، می توانید بالاترین میزان بهره وری را از مطالعات خود داشته و با توجه به ظرفیت های خود بهترین نمرات را کسب کنید.

بهترین روش مطالعه برای امتحان کدام است؟

در اینجا هدایت هایی در جهت بهترین روش مطالعه برای امتحان ارائه شده است که می توانند به بالا رفتن اعتماد به نفس، تمرکز بیشتر و یادگیری بهینه تر یاری نمایند.

با استفاده از این هدایت ها و به کار بردن شان، امکان جبران برخی از کمبودهایی که پیش از این در مطالعه دروس خود انجام داده اید را خواهید داشت. اما اگر تنها چند روز به امتحان باقی مانده و هیچ چیزی از دروس وابسته به آن نمی دانید، با یاری این روش ها و هیچ روش دیگری توقع معجزه نداشته باشید! در این شرایط به کار بردن روش های زیر؛ تنها می تواند اوضاع را از بدتر به بد تبدیل سازد!

بهترین روش مطالعه برای امتحان

1. اهداف خود را درک کنید

دانش آموزان بیشتر اوقات در یک چرخه تحصیل، یادگیری و آزمون قرار می گیرند و شناخت و درکی نسبت به اهداف خود طی آن ندارند. در حالی که با شناخت و درک اهداف از یادگیری، شرکت در یک کلاس و حضور در جلسه آزمون مربوط به آن، رویکرد به مراتب بهتری خواهید داشت. شما باید از خود بپرسید که چرا وقت و انرژی تان را صرف مطالعه این دروس نموده و به چه دلیل می خواهید نمره بالایی در آن درس دریافت کنید؟ با شناخت هدف خود از درس خواندن و مطالعه یک واحد درسی خاص، انگیزه های قوی برای دنبال کردن آن به همراه پیروزیت بالا به دست خواهید آورد.

2. اولویت بندی نمایید

شما باید بین دروس خود اولویت بندی نمایید. این کاملا اشتباه است که نسبت به تمام آن ها رویکرد مشترک داشته باشید، زیرا به حتم شما در درسی قوی تر از دروس دیگر بوده و عاقلانه است که روی آن سرمایه گذاری بیشتری نمایید. بنابراین زمان خود را روی بخشی از مطالب که قادر به درک و یادگیری آن نیستید تلف نکنید. با اولویت بندی، بهره وری تان در مطالعه بالا رفته و بیشترین نمره را از اطلاعات مفید خود به دست خواهید آورد.

3. محتوا و شکل آزمون ها را مشخص کنید

ببینید که آزمون پیش روی شما چه مطالبی را پوشش می دهد؟ همین طور از فرمت و شکل برگزاری آن اطلاع یابید؟ آیا این یک آزمون مفهومی و تشریحی خواهد بود یا سوالات به صورت تستی و چهارگزینه ای، مطرح می شوند؟ شما می توانید این سوالات را از معلمان و استادان خود، پیش از روز برگزاری آزمون پرسیده و با آمادگی کامل به مطالعه مشغول شوید. حتما می دانید که مطالعه برای یک آزمون تشریحی با مطالعه برای یک آزمون تستی، متفاوت خواهد بود.

در برخی از مقاطع تحصیلی و برای شرکت در برخی امتحانات عظیم چون کنکورهای سراسری، آزمون های آزمایشی سراسری برگزار می گردد که توصیه می کنیم حتما در آن ها شرکت داشته باشید. این آزمون ها چیزی شبیه به جلسه اصلی امتحان بوده و شما فرصت دارید تا به خوبی خود را در آن ها محک زده و نقص ها و اشکالات خویش را رفع نمایید.

** بهترین روش مطالعه برای امتحان **

4. حداقل یک ماه زودتر از زمان آزمون، مطالعه را آغاز کنید

بهترین زمان مطالعه دروس، هفتگی و مطابق با شرکت در کلاس مربوط به آن ها است. به این شکل برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه و یادگیری داشته و ذهن شما نیز طی یک نظم و ترتیب به دریافت و پذیرش اطلاعات می پردازد. اما اگر این فرصت را از دست داده و گام به گام با برگزاری جلسات کلاس به مطالعه دروس خود نپرداخته اید، باید یک ماه پیش تر از زمان برگزاری آزمون نهایی، مطالعه جدی و زمان بندی شده را آغاز کنید.

اتلاف وقت بیشتر برای آغاز مطالعه، با ریسک عظیمی همراه است و به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

5. یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید

اگر برنامه درست و عملیاتی برای مطالعه دروس خود ایجاد نکنید، مطالعات شما تنها وقت گذرانی در کتابخانه یا هر محل دیگری خواهد بود. شما نمی دانید باید چه مبحثی را دنبال نموده و قرار است به آن چه میزان وقت اختصاص دهید. در این صورت نه تنها نتیجه ای برایتان حاصل نخواهد شد، بلکه وقت گذرانی بی فایده و بی نتیجه، موجب خستگی ذهن و کسالت شده و شما را از هدف دورتر خواهد ساخت.

بنابراین ضروری است که یک برنامه کاملا مدون و عملیاتی تدارک دیده و مطابق دستورالعمل های آن پیش بروید.

به طور مثال بخشی از برنامه عملیاتی مطالعه روزانه شما، می تواند به توضیح زیر باشد:

  • 10صبح تا 12 ظهر: صفحات 1 تا 25 کتاب درسی زیست شناسی
  • 12 تا 12:15 ظهر: استراحت کوتاه
  • 12:15 تا 13 بعد از ظهر: نمودارهای سلولی
  • 13:00 تا 13:30 بعد از ظهر: مرور یادداشت ها (این یادداشت ها را طی مطالعه باید برداشته باشید.)

این برنامه ریزی علاوه بر این که به کار مطالعه شما نظم خواهد بخشید، مزیت دیگری نیز دارد: با در اختیار داشتن یک برنامه از پیش تنظیم شده، تسلط و مدیریت کامل روی ساعت های روز خود داشته و می توانید کارهایتان را به درستی زمان بندی نمایید.

6. تا حد امکان آزمون آزمایشی برای خود ترتیب دهید

احتمالا معلم ها و استادان شما، نمونه سوالات امتحانی متعددی برای آموزش و آمادگی پیش از آزمون در اختیارتان قرار خواهند داد. این نمونه سوالات امتحانی بهترین ابزار، برای آمادگی آزمون نهایی هستند. در صورتی که امکان آن را دارید، خود نیز به برگزاری آزمون های نمونه پرداخته و خود را در همان شرایط امتحان و در رویارویی با سوالات قرار دهید. به خاطر داشته باشید که مطالعه به تنهایی کافی نیست و حتما باید در مقام جوابگویی به سوالات بربیایید.

7. فاکتورهای محرک حواس پرتی را کنار بگذارید

اگر قرار باشد مطالعه درستی انجام داده و بازدهی عالی از آن داشته باشید، باید هر چه باعث حواس پرتی شما می گردد را کنار بگذارید. اعتیاد دائمی به توییتر و اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، مطالعه شما را تحت تاثیر قرار می دهد. گوشی هوشمند خود را کنار گذاشته و برای مطالعه در محیطی آرام و بدون مزاحمت قرار بگیرید.

** بهترین روش مطالعه برای امتحان **

8. با صدای بلند بخوانید

بخش عظیمی از مطالعه، به خواندن اختصاص می یابد. با صدای بلند بخوانید و به ذهن خود این فرصت را بدهید که جملات و اطلاعات را با قدرت بیشتری جذب کند. بلند خواندن، باعث می گردد تا چشمان شما با بی دقتی از روی متون حرکت ننموده و ذهن کاملا بیدار و مطلع باشد. زمانی که با صدای بلند درس می خوانید، مجبور به تمرکز روی کلمات شده و هر بخش از مطلب را با میخ در مغز خود می کوبید! این درست مانند نوشتن نکات مهم روی کاغذهای یادداشت است که باعث می گردد آن نکات در ذهنتان تثبیت گردند.

همچنین دنبال کنید: 7 راه حل مفید و آسان برای افزایش قدرت ذهن

9. به صداهای ضبط شده مربوط به دروس خود، گوش دهید

اگر دسترسی به فایل های صوتی از دروس خود دارید، فرصت فوق العاده ای در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در حال قدم زدن، استراحت کردن، تمرینات ورزشی، شستن ظروف و … می توانید به این فایل های صوتی گوش داده و همزمان با کاری که انجام می دهید؛ مطالب درسی تان را نیز مرور کنید. معمولا می توان در کلاس های درسی، به ضبط صدای استاد به یاری یک دستگاه ضبط صدای جیبی پرداخت. این موضوع باعث می گردد تا همواره به صورت زنده همان مطالب طلایی کلاس را در اختیار داشته و در چنین شرایطی با گوش دادن به آن ها، دروس خود را مرور نمایید.

10. در کلاس های مرور مطالب شرکت کنید

اگر استاد شما جلساتی برای مرور مطالب مهم ترتیب داده است حتما در آن ها شرکت کنید. به خاطر داشته باشید که در این جلسات تمام نکات مهم و حائز اهمیت، از زبان کسی که قرار است خود طراح سوالات باشد، گفته می گردد. به واقع در این جلسات پاسخ سوالات روز امتحان را از زبان استاد خواهید شنید. بنابراین با از دست دادن جلسات مرور، خود را از در اختیار داشتن پاسخنامه امتحانی محروم ساخته اید!

11. به ازای هر ساعت مطالعه، 5 دقیقه استراحت داشته باشید

تخته گاز جلو رفتن، به سرعت شما را خسته خواهد نمود. ضروری است که به ازای هر یک ساعت مطالعه، 5 دقیقه را به استراحت اختصاص دهید. این استراحت کردن می تواند به کمی قدم زدن، گپ زدن با افراد خانواده یا دوستان، میل کردن چیزی و یا بستن چشمانتان، محدود گردد. به هر صورت شما به کمی استراحت و دور شدن از مطالب درسی احتیاج خواهید داشت.

** بهترین روش مطالعه برای امتحان **

12. جهت انجام بهترین روش مطالعه برای امتحان از موسیقی کلاسیک بهره مند شوید

تحقیقات ثابت نموده است که مطالعه حین گوش دادن به موسیقی کلاسیک، میزان بهره وری در یادگیری را به مراتب افزایش می دهد. این را برای خود امتحان کنید، شاید در خصوص شما جوابگو نباشد. اما در صورتی که گوش دادن به موسیقی کلاسیک را مناسب و دارای کارایی یافتید، نت های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. چه کسی بیشتر روح و مغز شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟ موتزارت؟ باخ؟ بتهوون؟ یا …

13. استقامت خود را افزایش دهید

ضروری است که سطح استقامت و پایداری خود را افزایش دهید. آیا اکنون روزانه 10 فلش کارت را مطالعه نموده و در ذهن جای می دهید؟ چه می گردد اگر این تعداد را به روزی 15 فلش کارت افزایش دهید؟ این به پایداری و مقاومت بالای شما در مطالعه احتیاج دارد. خستگی را از خود دور نموده و با اعتماد به نفس بالا و احساس قدرت بر دروسی که پیش رویتان قرار گرفته است بتازید. 10 فلش کارت کافی نیست؟ آن را به 15 عدد تبدیل ساخته و با قدرت و استقامت به انجامش برسانید.

14. از اپلیکیشن ها یاری بگیرید

در چند مورد قبل اشاره کردیم که باید شبکه های اجتماعی و دنیای وابسته به وب را حین مطالعه کنار بگذارید، اما در خصوص اپلیکیشن های یاری درسی چطور؟

شاید در اینجا کمی قانون شکنی نموده و از اپ های یاری تحصیلی برای تلطیف فضا و تغییر شکل مطالعه استفاده کنیم. این اپلیکیشن ها به شما اجازه می دهند تا دروس خود را به شکلی دیگر مرور نموده و در پایداری ذهنی نسبت به آن ها، پیروز تر باشید.

** بهترین روش مطالعه برای امتحان **

15. به خود پاداش بدهید

در زمان مطالعه برای حضور در جلسه امتحان، باید از روش چوب و هویج برای خود بهره ببرید. اگر برنامه های از پیش تدوین شده خود را به درستی انجام داده و از زیر بار انجام وظایفی که برای خود تعریف نموده اید، شانه خالی ننموده باشید، مستحق دریافت جایزه خواهید بود. این جایزه می تواند هر چیز خوشایندی برای شما باشد. شاید بخواهید نیم ساعت را به شبکه های اجتماعی اختصاص دهید! به هر حال شما در اجرای برنامه های مطالعه خود پیروز شده و مستحق دریافت چنین جایزه ای هستید. این به شما روحیه بخشیده و موجب می گردد تا مجددا برای انجام برنامه و پیشبرد مطالعه دروس طبق قوانین خود، ثابت قدم و پایدار باشید.

به همین سبک، در صورت رعایت نشدن کامل برنامه مطالعه دروس از سوی شما، باید محرومیت هایی برای خود در نظر بگیرید. این تنبیه هایی که برای خود اعمال می کنید، باعث می شوند تا در روز بعدی نسبت به دنبال کردن منظم و صحیح برنامه درسی خود، دقیق و مسئول باشید. از یاد نبرید که حتی یک روز برهم زدن برنامه از پیش تدوین شده برای مطالعه بهینه دروس، موجب به هم خوردن برنامه های آینده شده و جبران کردن آن، فوق العاده سخت خواهد بود.

16. از تکنیک های حفظ کردن مطالب بهره مند شوید

تکنیک های مختلفی برای به خاطر سپردن بهتر مطالب وجود دارد و توصیه می گردد که حتما از این تکنیک ها به نفع یادگیری خود، بهره برداری کنید. به طور نمونه شبیه سازی تصویری و یا مرتبط کردن مطالب با فضاهایی آشنا، خواندن با یک ریتم و آهنگ خاص، کد گذاری و … در به خاطر سپردن قوی آن ها یاری خواهد نمود.

17. چند ساعت پیش از جلسه آزمون، مطالعه را رها کنید

ضروری است حتما چند ساعت پیش از جلسه آزمون، مطالعه را رها کنید. مرور کردن های پر استرس و همراه بردن جزوات به جلسه آزمون، غیر از کم کردن اعتماد به نفس و کاهش تمرکز شما، ثمر دیگری نخواهد داشت. تا اینجای کار به حد کافی مطالعه نموده اید! پس شب قبل از آزمون را به راحتی خوابیده و صبح نیز مطالعه کردن را کنار بگذارید.

خط پایانی

امیدواریم با به کار دریافت این روش های مطالعه به پیروزیت بیش از پیش در آزمون های درسی خود برسید. در صورتی که داوطلب کنکور هستید، خواندن جملات انگیزشی کنکور نیز به شما روحیه مضاعفی خواهد داد.

شما چه تکنیک های دیگری برای یادگیری سریع و بهینه می شناسید؟ تجربه شما از شرکت در جلسات آزمون با آمادگی کامل و یا بدون آمادگی چطور بوده است؟ از چه روش هایی برای مطالعه بهینه و رسیدن به ضریب یادگیری بالا استفاده می کنید؟ تجربه های خود را به وسیله ارسال پیغام با ما و دیگر خوانندگان انگیزه در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33646

به "بهترین روش مطالعه برای امتحان کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش مطالعه برای امتحان کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید