برترین فاصله میان دز های واکسن چقدر باید باشد؟

به گزارش بلاگ پو، یک مطالعه تازه، برای اثربخشی هرچه بهتر واکسن ها توصیه ای تازه درباره فاصله میان دز های واکسن نموده است.

برترین فاصله میان دز های واکسن چقدر باید باشد؟

به گزارش فارس به نقل از سی جی تی ان، طبق یک مطالعه تازه، در غیاب واکسن های اختصاصی امیکرون، افزایش فاصله واکسیناسیون بین دز ها ممکن است سطح بالاتری از محافظت را در برابر انواع فرعی این سویه فراهم کند.

این مطالعه که در اوایل ماه جاری در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، به وسیله گائو فو، آموزشگاهسین آموزشگاه علوم چین (CAS) و مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در چین (CDC) راهنمایی شد.

محققان در این مطالعه سطوح آنتی بادی خنثی سازی علیه سارس-کوو-2 اصلی و زیرشاخه های امیکرون از جمله BA.4 و BA.5 را در نمونه های خون به دست آمده از افرادی که سه دز از واکسن های غیرفعال ساخت چین دریافت نموده بودند، ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد که در هر گروه واکسن، سطوح آنتی بادی خنثی کننده در برابر همه زیرشاخه های آزمایش شده امیکرون به طور معنی داری کمتر از سطوح در برابر سویه اصلی ویروس بود که نشان می دهد این زیر متغیر ها توانایی فرار از محافظت ایمنی را دارند.

اما برای واکسن ZF 2001، محققان دریافتند که سطوح آنتی بادی خنثی کننده با افزایش فاصله بین دوز دوم و سوم، به ویژه در برابر انواع فرعی امیکرون افزایش می یابد.

برای دریافت کنندگان واکسن که بین دز دوم و سوم فاصله زمانی چهار تا شش ماهه داشتند، سطح آنتی بادی خنثی کننده آن ها تقریباً یک ضریب 10 نسبت به نوع اصلی و ضریب تقریباً 30 در برابر همه انواع فرعی امیکرون بالاتر بود. در مقایسه با کسانی که یک ماه فاصله بین دز ها داشتند.

محققان شرح دادند که عملکرد بهتر ZF 2001 به علت استفاده آن از یک دامنه اتصال گیرنده به عنوان آنتی ژن است که می تواند سطوح آنتی بادی های خنثی کننده را علیه زیرشاخه های امیکرون به وسیله تجویز دز های تقویت کننده متعدد القا کند.

واکسن ZF 2001 به طور مشترک به وسیله موسسه میکروبیولوژی تحت CAS توسعه داده شد و شرکت زیست دارویی Anhui Zhifei Longcom Ltd. چین در ماه مارس مجوز بازار مشروط را برای این واکسن اعطا کرد.

نوع فرعی Omicron BA.5 در حال تبدیل شدن به سویه غالب COVID-19 در سراسر دنیا است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 65050

به "برترین فاصله میان دز های واکسن چقدر باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فاصله میان دز های واکسن چقدر باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید