بودجه 1401 منطقی است، کسری بودجه سال آینده کمتر خواهد شد

به گزارش بلاگ پو، صبح امروز یکشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با حضور در بهارستان، لایجه بودجه سال 1401 را تقدیم مجلس کرد، بر اساس جداول بودجه سال 1401، سهم فروش نفت از 349 هزار میلیارد تومان در امسال به حدود 389 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با رشد 9 درصدی همراه بوده، در عین حال 526 هزار میلیارد تومان برای عایدی های مالیاتی در نظر گرفته شده که این رقم در بودجه سال گذشته 325 هزار میلیارد تومان بوده و با افزایش 61 درصدی روبرو بوده است.

بودجه 1401 منطقی است، کسری بودجه سال آینده کمتر خواهد شد

به گزارش خبرنگاران، بعلاوه صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت در روز با نرخ هر بشکه 60 دلار و قیمت هر دلار 23 هزار تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. بعلاوه در بودجه سال آینده عدد قابل توجهی برای پرداخت بدهی صندوق های بازنشستگی و تأمین اجتماعی پیش بینی شده است، این رقم در مجموع به حدود 200 هزار میلیارد تومان می رسد.

این درحالیست که دولت برای سال بعد تصمیم دارد ارز 4200 تومانی را به جزء برای دارو و گندم حذف کند، از سویی منابع حاصل از حذف ارز 4200 تومانی به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار می گیرد که در این رابطه دولت می تواند بین 150 هزار تومان تا 250 هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه کند.

بعلاوه حداقل حقوق پیشنهادی برای سال 1401 با رشد 29 درصدی از 3.5 میلون تومان به 4.5 میلیون تومان رسیده، افزایش حقوق ها به صورت کلی در سال 1401 در یک بازه 6 تا 29 درصدی محقق خواهد شد که میانه آن 10 درصد اعلام شده است.

دولت سعی نموده انضباط مالی در بودجه را رعایت کرد

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل مالی در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه بودجه سال آینده با فرض افزایش ده درصدی حقوق کارمندان به صورت میانه بسته شده است، گفت: براساس جداول بودجه سال آینده، سقف بودجه 1372 هزار میلیارد تومان خواهد بود، این در حالی است که می توان گفت دولت کوشش زیاده نموده انضباط مالی را در بودجه سنواتی پیاده کند و جلوی کسری شدید بودجه را بگیرد، به همین دلیل، در امسال رقم کسری بودجه دولت حدود 400 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: دولت به علت جبران هزینه های خود بر اساس حکم بودجه امسال مجاز بود تا سقف 135هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کند که با پر شدن این سقف، دولت موافقت افزایش سقف فروش اوراق به 270 هزار میلیارد تومان را گرفته است تا بتواند کسری بودجه خود را پوشش دهد، از سویی عایدی فروش نفت نیز در بودجه سال آینده به حدود 400 هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این رقم در امسال 349هزار میلیارد تومان بوده است.

شقاقی گفت: بعلاوه عایدی های مالیاتی نیز حدود 520 هزار میلیارد تومان تعیین شده در حالیکه این رقم در بودجه امسال 325 هزار میلیارد تومان بوده است، در این رابطه به نظر بنده اعداد و ارقام عایدی های مالیاتی و فروش نفت در سال آینده واقع بینانه و منطقی است و قابلیت تحقق را دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فروش اوراق بدهی در سال آینده با کاهش روبرو شده است، افزود: این منبع عایدیی در سال آینده به 88 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا نموده، بنابراین تا اینجا حدود هزار هزار میلیارد تومان از عایدی های دولت تعیین شده، بعلاوه مابقی این رقم تا سقف بودجه یعنی 1372 هزار میلیارد تومان نیز قرار است از محل مولد سازی دارایی های دولت و فروش اموال مازاد دولت تامین گردد، بنابراین به نظر می رسد کسری بودجه سال آینده به مراتب از سالجاری کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: از سویی با توجه به مذاکرات هسته ای که در وین جریان دارد، به نظر می رسد در نهایت توافق حاصل گردد، اگر چنین موضوعی رقم بخورد به طور قطع اندازه فروش نفت ایران بسیار بیشتر از یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز با قیمت 60 دلاری که در بودجه پیش بینی شده، خواهد بود، بنابراین می توان گفت، عایدی بیشتری از فروش نفت نسبت به آن چیزی که در بودجه پیش بینی شده می توان کسب کرد، از سویی بسیاری از کارشناسان پیش بینی می نمایند قیمت نفت در سال آینده بالای 70 دلار خواهد بود که این فرایند می تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد، چرا که بهای فروش هر بشکه نفت در بودجه 60 دلار تعیین شده است.

این اقتصاددان در خصوص حذف ارز 4200 تومانی در سال آینده نیز گفت: قرار است ارز دارو و گندم حفظ گردد و پنج قلم دیگری که امروز به آن ها ارز 4200 تومانی تعلق می گیرد، از این چرخه خارج شوند بنابراین، در سال آینده به اعتقاد بنده شرایط برای حذف دلار 4200 تومانی فراهم است و دولت می تواند در مقابل آن یاری های دیگری را از لحاظ معیشتی به مردم ارائه دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60080

به "بودجه 1401 منطقی است، کسری بودجه سال آینده کمتر خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 1401 منطقی است، کسری بودجه سال آینده کمتر خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید