بیابان زدایی در کشور با کشت کاکتوس اپنتیا

به گزارش بلاگ پو، ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تجاری سازی گونه ای از کاکتوس و کاهش مصرف آب از پروژه ای برای کشت این گونه حمایت نموده است.

بیابان زدایی در کشور با کشت کاکتوس اپنتیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علی کاظمی، مجری طرح کشت نوعی گونه کاکتوس درباره اهمیت اجرای آن گفت: اپنتیا گونه ای است که در این طرح روی توسعه کشت آن کار می گردد. میوه آن با رنگدانه های بسیار مصارف دارویی و خوراکی دارد. گام نخست ما در این طرح انجام تحقیقات روی کشت این گونه با ایجاد سه پایلوت است.

وی ادامه داد: این پایلوت ها در شهرهای زابل، بوشهر و مازندران راه اندازی شده است تا تحقیقات روی این گونه کامل گردد. در مرحله بعد روی فرآوری آن تحقیقات لازم انجام می گردد. اما مهمترین هدف از کشت آن بیابان زدایی است. زیرا این گونه احتیاج آبی بسیار کمی دارد و از سویی قابلیت کشت در زمین های مختلف را نیز دارا است. اما کشت آن در سه نقطه در این طرح نیز برای آنالیز زمان رویش آن است. زیرا ایران کشوری چهار فصل است و از این طریق می توان بهترین زمان برای کشت در هر نقطه را در نظر گرفت.

وی توضیح داد: کشت آن اشتغالزایی را به دنبال دارد و پس از خاتمه پروژه کشاورزان و مردم محلی نیز می توانند برای کشت آن اقدام نمایند.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند سال پیش سازمان خواروبار جهانی راه چارهی برای مبارزه با خشکسالی در کشورهای کم آب ارائه داد که کاشت گونه ای از کاکتوس آن راه چاره بود؛ گونه ای که زادگاه و خانه اش مکزیک و آمریکای لاتین است. این گونه اواخر دهه 80 به کشور وارد شد، اما کشت آن به صورت پراکنده تنها در نقاطی از کشور انجام شد. این گونه علاوه بر اینکه مصرف آب بسیار کمی دارد، دارای مزایای دیگری نیز است که می توان به فراوری فرآورده های دارویی یا مصرف خوراکی آن اشاره نمود. البته در این میان نباید از فراوری روغن از دانه آن نیز غافل شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20233

به "بیابان زدایی در کشور با کشت کاکتوس اپنتیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیابان زدایی در کشور با کشت کاکتوس اپنتیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید