تحلیل وال استریت از خنثی شدن کوشش آمریکا برای منزوی کردن تهران

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، وال استریت ژورنال در این تحلیل می نویسد: ایران و چین، در رویارویی با کوشش های آمریکا برای منزوی کردن ایران، یک توافق گسترده مالی و امنیتی را امضا کردند که نیز به پیشبرد کوشش های دیرپای تهران برای تعمیق پیوندهای سیاسی در بیرون مدار قدرت های غربی کمک می رساند.

تحلیل وال استریت از خنثی شدن کوشش آمریکا برای منزوی کردن تهران

هرچند جزئیات این توافق هنوز منتشر نشده اما پیش نویسی که سال گذشته از این توافق بیرون آمد، در بردارنده سرمایه گذاری چین در گستره ای از پروژها از انرژی هسته ای، بنادر، راه آهن و دیگر زیرساخت ها تا انتقال فن آوری نظامی و سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران می گردد.

به نوشته وال استریت، در برابر چین هم از عرضه پایدار نفت ایران برخوردار خواهد شد.

دو طرف همچنین توافق نموده اند که یک بانک ایرانی، چینی تأسیس نمایند که می تواند به گریز تهران از تحریم های آمریکا که ایران را از دسترسی به سامانه های بانکی دنیا محروم ساخته، کمک رساند.

این توافق، همکاری میان تهران و پکن را در زمانه ای تعمیق می دهد که چین خواستار نفوذ بیشتری در خاورمیانه است و ایران هم به دنبال راه هایی برای حمایت از مالی است که با تحریم های آمریکا، فرونشسته است… برجام، چشم اندازی از باز شدن راه سرمایه گذاری خارجی در ایران را با خود داشت اما خروج آمریکا از آن، همراه با اعمال تحریم های سخت موجب شد که بسکمک از شرکت های غربی از سرمایه گذاری در ایران بازمانده و پرهیز نمایند. اکنون توافق با چین، چشم انداز سرمایه گذاری خارجی را برای ایران می گشاید.

مشاور ارشد گروه بین المللی بحران و یکی از نویسندگان کتابی درباره روابط ایران با چین و روسیه، می گوید: به نظرم این توافق، تا اندازه ای اروپا و آمریکا را آشفته می نماید چرا که به نظر می رسد ایران راهی را برای بیرون شدن از عسرت مالی یافته است.

واردات نفت چین از ایران این اواخر به شدت افزایش یافته است. انتظار می رود که در ماه مارس، روزانه 918 هزار بشکه نفت ایران به چین صادر گردد که بالاترین حجم از زمان اعمال تحریم کامل آمریکا بر نفت ایران در دو سال پیش است.

این گزارش ها، موجب شد که دولت بایدن به چین هشدار دهد که تحریم های زمان ترامپ بر صادرات نفت ایران را علیه چین اعمال خواهد نمود.

بر اساس این گزارش، از سرگیری بخشی از تجارت نفتی، همراه با اقتصاد تقویت شده داخلی، به رشد ملایمی در اقتصاد ایران منجر شد و تهران را از اهرمی در گفتگوهای احتمالی هسته ای با دولت بایدن بهره مند کرد… دیپلمات های غربی که ملاقات وزیر خارجه چین از تهران را دنبال کردند، در پی نشانه هایی بودند که چین بتواند بن بست هسته ای میان ایران و آمریکا را بگشاید.

مشاور ارشد گروه بین المللی بحران می گوید که به رغم مخالفت های داخلی در ایران، توافق با چین این علامت را به غرب می دهد که تهران از متحدانی نیرومند برخوردار است از جمله کشوری که یک کرسی دائم در شورای امنیت سازمان ملل دارد.

در انتها این مطلب آمده است: با این حال، این مشارکت، محدودیت هایی دارد و راه و رسم بده بستان چین در خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45600

به "تحلیل وال استریت از خنثی شدن کوشش آمریکا برای منزوی کردن تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل وال استریت از خنثی شدن کوشش آمریکا برای منزوی کردن تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید