تحولات قرقیزستان؛ مدیریت بحران در حیاط خلوت روس ها

به گزارش بلاگ پو، تحولات اخیر قرقیزستان از یک سو نشان دهنده وجود اپوزیسیون تاثیرگذار و قدرتمند در جزیره دموکراسی آسیای مرکزی است و از سوی دیگر حساسیت و توانایی مدیریت بحران توسط روسیه را گوشزد می نماید.

تحولات قرقیزستان؛ مدیریت بحران در حیاط خلوت روس ها

به گزارش دفاتر منطقه ای خبرنگاران، تحولات اخیر در جمهوری قرقیزستان از یک سو نشان دهنده وجود اپوزیسیون تاثیرگذار و قدرتمند در جزیره دموکراسی آسیای مرکزی است و از سوی دیگر حساسیت و توانایی مدیریت بحران فدراسیون روسیه را در منطقه گوشزد می نماید.

پس از به قدرت رسیدن جین بیک اف به عنوان کاندیدای حزب سوسیال دموکرات و متعاقب آن برنامه مبارزه با فساد دولت جدید که منجر به برکناری تعدادی از مقامات و در نهایت به حذف مصونیت سیاسی رئیس جمهور سابق آتامبایف منجر شد شکاف در بدنه حزب سوسیال دموکرات و دو رئیس جمهور را بیش از هر زمان دیگر نمایان کرد.

عزم دولت برای حل و فصل مسالمت آمیز این اختلافات و همچنین ملاقات ولادیمیر پوتین با آتامبایف نیز نتوانست مانع از مانور قدرت اپوزیسیون به وسیله تجمعات و تظاهرات در نقاط مختلف گردد.

انتها در تاریخ 16 مرداد(7 آگوست) منطقه کویتاش در اطراف بیشکک که محل زندگی و ملاقات­های آتامبایف بود به عنوان قطعه انتهای این پازل از سوی هر دو طرف در نظر گرفته شد. بعد از آنکه آتامبایف درخواست وزارت کشور قرقیزستان را برای بازپرسی رد کرد کمیته امنیت این کشور برای دستگیری وی اقدام نمود که با واکنش هواداران وی روبرو شد.

این حادثه باعث کشته و زخمی شدن چندین نفر شد. متعاقب آن نشست­هایی در کمیته امنیت قرقیزستان و مجلس این کشور برگزار و بر حل و فصل سریع موضوع تاکید کردند.

در سطح منطقه ­ای کشورهای همسایه از جمله روسیه و قزاقستان نگرانی خود را بصورت آشکار بیان نموده و طرف­های درگیر را به خویشتن­داری دعوت کردند. در سطح ملی نیز مردم با انتشار پیام­هایی مانند ما سومین انقلاب را نمی خواهیم نسبت به حوادث واکنش نشان دادند.

در تاریخ 17مرداد(8آگوست) با رایزنی­های مقامات مختلف کشور آتامبایف دستگیر و با حکم دادگاه شهر بیشکک تا انتها ماه جاری میلادی در بازداشت قرار خواهد داشت.

پیچیدگی اوضاع زمانی بیشتر شد که یک روز بعد از دستگیری آتامبایف، آموربیک بابان­اف رئیس اسبق حزب ریسپوبلیکا (جمهوری) و نماینده سابق مجلس که مدت دو سال و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 به دلیل ایجاد پرونده قضایی به اتهام تحریک و ایجاد تنفر قومی در روسیه به سر می برد وارد فرودگاه ماناس شد و بازداشت هم نشد.

وی در ادامه روز عید قربان را به مردم قرقیزستان تبریک گفت و سپس به منطقه آت­باشی در استان نارین رفت.

روسیه این بحران را مربوط به امور داخلی قرقیزستان دانسته ولی در عین حال خود را ملزم به حل و فصل آن و قرقیزستان را یکی از شرکای مهم منطقه­ای خود معرفی می ­کرد.

در این راستا مدودوف نخست وزیر روسیه که برای شرکت در نشست نخست وزیران کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا در بیشکک حضور داشت با محمد قالی عبدلقاضی اف نخست وزیر و جین بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان دیدارهای فشرده­ای را برگزار کرد و در همه این دیدارها بر حل و فصل آنی و دور از خشونت این بحران تاکید داشت.

آنچه به­ عنوان فانوس دریایی در تلاطم این تحولات بیش از همه خودنمایی می­ کند اقدامات آشکار و پنهان روسیه در جهت کنترل هر چه بهتر بحران بود.

مهم ترین وجه این حوادث جابجایی اپوزیسیون قرقیزستان یعنی ورود بابان­اف و خروج آتامبایف از صحنه سیاسی است. این اقدام نشان دهنده آگاهی و دغدغه روسیه نسبت به بحران­های آینده در کشور قرقیزها است.

کوشش قدرت­های ثالث برای تغییر بازی قدرت در این کشور که نمونه آن را در چین ­هراسی در جامعه قرقیزستان شاهد هستیم روسیه را برآن داشته تا به دنبال یارگیری و مدیریت بحران­های احتمالی در آینده باشد و لذا برای این موضوع نیازمند رهبران نزدیک به خود است.

سنت سیاسی روسیه در منطقه ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با ساختارهای رسمی و دولت­های مستقر است ولی اقدامات قدرت­ های فرامنطقه ­ای از جمله آمریکا، روسیه را به این باور رسانده که اپوزیسیون­های امروز ممکن است بهترین نقش را در تحولات آینده ایفا نموده و نقش ب­سزایی در بازتعریف قدرت در کشورهای مختلف داشته باشند.

اما اینکه چگونه دولت­های منطقه نسبت به این روابط واکنش نشان می­ دهند، به بازی­های پشت پرده و سهم­ خواهی آنها بستگی دارد.

ح

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10281

به "تحولات قرقیزستان؛ مدیریت بحران در حیاط خلوت روس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات قرقیزستان؛ مدیریت بحران در حیاط خلوت روس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید