مهم ترین تحولات جهان در سال 2019 از نگاه روزنامه روس

به گزارش بلاگ پو، به نوشته روزنامه ایزوستیا، از جمله مهم ترین تحولات جهان در سال 2019 می توان به فروپاشی پیمان موشکی روسیه-آمریکا، استیضاح دونالد ترامپ، خداحافظی انگلیس با اتحادیه اروپا و اعتراضات در فرانسه، ونزوئلا و گرجستان اشاره کرد.

مهم ترین تحولات جهان در سال 2019 از نگاه روزنامه روس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، نوشت: فروپاشی پیمان موشکی، استیضاح دونالد ترامپ، جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و اعتراضات در فرانسه، ونزوئلا و گرجستان، تنها بخشی از تحولات مهم و بحث برانگیز در سال 2019 در عرصه روابط بین الملل بشمار می فرایند.

فروپاشی کامل مهمترین پیمان دوجانبه بین روسیه و آمریکا

در اوایل سال 2019 ، ایالات متحده به بهانه نقض توافقات از جانب روسیه خروج خود از پیمان نابودی موشک های برد متوسط و کوتاه تر اعلام کرد. مسکو ادعاهای آمریکا را بی اساس خواند و مدت ها برای حفظ این توافقنامه تلاش کرد، اما پایان مجبور شد خود نیز پیمان موشکی را به حالت تعلیق درآورد.

سپس دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آغاز به اعلام لزوم انعقاد توافقنامه جدید در عرصه موشک، ولی اینبار با مشارکت چین کرد. پکن این نظریه را رد کرد.

این در حالی است که مدت اعتبار یک توافقنامه مهم دیگر در عرصه کنترل تسلیحات- یعنی پیمان مربوط به ادامه کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به استارت-3) هم در اوایل سال 2021 به پایان خواهد رسید، ولی ایالات متحده هنوز تصمیم خود در مورد تمدید یا عدم تمدید آن را اعلام نکرده است.

استیضاح دونالد ترامپ

در ایالات متحده در کل سال 2019 فقط در مورد استعفای قریب الوقوع دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور صحبت می شد. تا اینکه بالاخره در ماه دسامبر، مجلس کنندگان کنگره آمریکا رئیس جمهور را به دلیل سوءاستفاده از قدرت و مانع تراشی در کار کنگره استیضاح کرد.

با این حال، تصمیم گیری نهایی درباره این موضوع بر عهده مجلس سنای آمریکا خواهد بود که آیا رئیس کاخ سفید می تواند به انجام وظایف خود در سال 2020 ادامه دهد یا خیر. به احتمال زیاد، سنای آمریکا ترامپ را تبرئه خواهد کرد.

ضمن اینکه اعلام استیضاح مانع از حضور مجدد رئیس جمهور فعلی در انتخابات سال 2020 نخواهد شد.

خداحافظی لندن با اتحادیه اروپا

در اواخر ماه جولای سال 2019 ، ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس که بیش از هر سیاستمداری دیگر این کشور به خاطر برگزیت مورد شکنجه قرار گرفته بود ، تحت فشار اعضای حزب خود، مجبور به برکناری از سمت نخست وزیری انگلیس شد. بدین ترتیب بوریس جانسون رهبر محافظه کاران رئیس جدید دولت شد که با پیروزی انتخاباتی در اواسط ماه دسامبر، مواضع خویش را تقویت کرد.

بلافاصله پس از رأی گیری، جانسون به رأی دهندگان انگلیسی اطمینان داد که وی تا 31 ژانویه سال 2020 ، بدون هیچ اما، اگر و و شایدی انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

جنبش جلیقه زردها؛ سمبل اعتراض در فرانسه

جنبش جلیقه زردها فرانسوی در اواخر نوامبر 2018 به جهان آمد و در همان سال به نظر می رسد که در حال پیروز شدن است، در سال 2019 ، به تدریج محبوبیت خود را از دست داد. در نوامبر 2019 ، جلیقه زردها در پنجاه و سومین اقدام ، سالگرد موجودیت خود را جشن گرفتند. البته این بار با وجود فعالیت فعال در شبکه های اجتماعی و حمایت 55 درصدی مردم فرانسه، 28 هزار نفر از هواداران آنها (10 برابر کمتر از اولین تظاهرات این جنبش) به خیابانها ریختند.

جلیقه زردها در دوره ریاست جمهوری امانوئل ماکرون به سمبل اعتراض تبدیل شد. سلسله اعتصابات علیه اصلاحات در قانون حقوق بازنشستگی که در اوایل دسامبر در سراسر فرانسه رخ داد نیز بدون مشارکت پیشگامان جنبش ضد ماکرون انجام نشد.

شکست کودتای دولتی تحت حمایت غرب در ونزوئلا

در اواخر ژانویه سال 2019 خوان گوآیدو کفیل ریاست شورای ملی ونزوئلا، خود را رئیس جمهوری این کشور نامید و این رهبر مخالفان بلافاصله از سوی ایالات متحده، شماری از کشورهای اتحادیه اروپا و تمامی کشورهای عضو گروه لیما به جز مکزیک، مورد حمایت قرار گرفت. روسیه از نیکلاس مادورو رئیس جمهوری فعلی ونزوئلا حمایت کرده و این اقدام مخالفان را کودتا اعلام کرد.

در ماه آوریل ، مخالفان عملیاتی تحت عنوان آزادی را آغاز کردند که منجر به یک شورش گسترده شد. با وجود اینکه مقامات رسمی کاراکاس از عدم پیروزیت کودتا خبر دادند، ولی این بحران سیاسی همچنان ادامه دارد.

در پاییز سال 2019 ، اعتراضات گسترده در مخالفت با دولت های حاکم در دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین، از جمله اکوادور، شیلی و بولیوی نیز فرا گیر شد.

نخستین سفر رهبر کره شمالی به روسیه

در اواخر ماه آوریل سال 2019 کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای اولین بار از روسیه دیدن کرد و با قطار زرهی خود وارد منطقه ولادی واستوک (شرق دور روسیه) شد. هدف اصلی وی، جلب حمایت ولادیمیر پوتین در مذاکرات متوقف شده کره شمالی با آمریکا درباره تحریم ها علیه پیونگ یانگ بود که این حمایت را بدست آورد.

در ماه دسامبر، مسکو و پکن پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دادند که خواستار کاهش تحریم ها علیه کره شمالی برای بهبود اوضاع بشردوستانه در این کشور شده است. البته تا به امروز، شرایط آن تعیین نشده است.

نتیجه دور از انتظار انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین

در ماه آوریل سال 2019 ، ولادیمیر زلنسکی هنرپیشه سابق در انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین به پیروزی رسید. وی پیروز شد قاطعانه در دور دوم انتخابات بر پیتر پروشنکو رئیس جمهوری سابق این کشور (با کسب 73 درصد آراء در مقابل 24 درصد از حریف خود) پیروز شود. یکی از وعده های اصلی رئیس جمهوری جدید اوکراین، عادی سازی اوضاع در منطقه دونباس و سرو سامان دادن به روابط کی یف و مسکو بود.

در ماه سپتامبر ، روسیه و اوکراین افراد زندانی و تحت محاکمه در دو کشور را طبق فرمول 35 در برابر 35 تبادل کردند و کمی بعد، دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و مقامات کی یف درباره جداسازی نیروهای نظامی در خطوط تماس جبهه ها در سه منطقه توافق کردند. این اقدام راه برای برگزاری نخستین نشست سران گروه نرماندی (رهبران چهار کشور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) در پاریس بعد از وقفه سه ساله را هموار کرد. این نسیت در تاریخ نهم دسامبر (18 آذر ماه) در پاریس برگزار گشت، البته به رغم پیشرفت در مذاکرات، طرفین نتوانستند درباره تمامی مسائل توافق کنند، ولی قصد دارند به گفت وگوها ادامه دهند.

اعتراضات ضدروسی در گرجستان

در ماه ژوئن سال 2019 ، در تفلیس، پایتخت گرجستان، مخالفت با شرکت کنندگان روسیه در نشست مجمع بین المللی مجلس ارتدکس آغاز کرد. این اعتراضات بلافاصله به یک شورش خیابانی با شعارهای ضدروسی تبدیل شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور توقف کلیه پرواز به گرجستان را صادر کرد.

این اقدام ضربه محکمی به درآمدهای صنعت گردشگری گرجستان وارد کرد و در عین حال برنامه های شهفرایندان روس برای گذراندن تعطیلات در این کشور همسایه را هم خراب کرد. پرواز مستقیم از روسیه به این جمهوری در منطقه قفقاز همچنان غیرممکن است.

آزادی تبعه روس متهم به جاسوسی در آمریکا

در اواخر ماه اکتبر ماریا بوتینا (تبعه روس) متهم به جاسوسی در آمریکا پس از گذشت 18 ماه در یکی از زندان های آمریکایی به میهن خود بازگشت. در ایالات متحده ، وی متهم به کار به عنوان عامل خارجی بدون ثبت نام شدن در فهرست مذکور- یعنی در واقع جاسوسی به نفع فدراسیون روسیه شده بود.

در دادگاه تحقیقات این پفراینده، این شهفرایند روس به توصیه وکیل خود اتهام وارده را پذیرفت. همانطور که وی پس از آزادی توضیح داد، این یک انتخاب بدون انتخاب بود - اگر او درخواست تجدید نظر می کرد، ممکن بود دوباره گناهکار شناخته شده و حکم 15 سال زندان را بدست آورد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18437

به "مهم ترین تحولات جهان در سال 2019 از نگاه روزنامه روس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین تحولات جهان در سال 2019 از نگاه روزنامه روس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید