تداوم جنگ لفظی بین بروکسل- لندن در مناقشات پسا برگزیتی

به گزارش بلاگ پو، مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس همچنان یکدیگر را متهم به نقض توافق برگزیت نموده و جنگ لفظی را در مناقشات بر سر مرزهای ایرلند به راه انداخته اند.

تداوم جنگ لفظی بین بروکسل- لندن در مناقشات پسا برگزیتی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از روزنامه اتریشی وینر سایتونگ، مناقشات پسا برگزیتی بین انگلیس و اتحادیه اروپا بالا گرفته است.

انگلیس مناقشات با اتحادیه اروپا درباره قواعد ویژه برای ایرلند شمالی را با اتهامات سختی علیه بروکسل مورد انتقاد قرار داده است.

دومینک راب، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته سیاستمداران اتحادیه اروپا را متهم کرد که وحدت و تمامیت ارضی انگلیس را زیر سوال می برند.

یک نماینده بلند پایه اروپایی هم در حاشیه اجلاس جی هفت با کلمات آشکار و هشدار دهنده ای بوریس جنسون، نخست وزیر انگلیس را به پایبندی به توافقات انجام گرفته بین طرفین فراخواند.

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی هم روز شنبه بعد از مصاحبه با جانسون گفت: هر دو طرف باید به آنچه توافق نموده اند پایبند بوده و آن را اجرا نمایند. وی تاکید نمود: اتحادیه اروپا در این مسئله کاملا اتفاق نظر دارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم تاکید نمود که انگلیس باید به وعده های خود در قبال اروپا عمل نموده و به قواعد و چارچوب توافق برگزیت احترام بگذارد. صدر اعظم آلمان هم در مصاحبه با جانسون بر این مسئله تاکید نموده بود.

در مقابل جانسون هم تهدید نموده که اقدامات یکجانبه را در قبال اروپا در پیش گرفته و صراحتا این مسئله را رد ننموده است که بند اضطراری مورد توافق برای مرز ایرلند که اصطلاحا ماده 16 نامیده می گردد را بکار ببرد. این بند کنترل های در مرز بین ایرلند شمالی و ایرلند را پیش بینی نموده است.

وی در مصاحبهیی با اسکای نیوز گفته است: بعضی از سیاستمداران اروپایی نمی فهمند که انگلیس یک کشور است و ما باید این را در مغز آن ها فروکنیم. وی توپ را در زمین اتحادیه اروپا دانسته و گفت : این مسئله باید برای اتحادیه اروپا آشکار گردد که ما آنچه را لازم است انجام می دهیم.

دلیل این مناقشات پروتکل ایرلند شمالی است که چند ماه پیش به عنوان بخشی از توافق برگزیت مورد توافق طرفین نهاده شد. این پروتکل باید از کنترل ها در مرزهای بین ایراند شمالی و ایرلند جلوگیری کند. اما به وسیله این توافق یک مرز گمرکی جدید با بقیه انگلیس ایجاد شده که منجر به موانع تجاری شده است. پیامد آن شورش ها و درگیری هایی در انگلیس رخ داد و منجر به نارضایتی های در بعضی از شهروندان شد.

دومینیک راب از اتحادیه اروپا خواست به انگلیس احترام بگذارد. وی تاکید نمود: ما همیشه دیده ایم که چگونه نمایندگان برجسته اتحادیه اروپا درباره ایرلند شمالی صحبت می نمایند که انگار این کشوری دیگر است.

وزیر کشاورزی و محیط زیست انگلیس هم روز سه شنبه اتحادیه اروپا را متهم کرد که کوشش جدی برای اجرای معاهده برگزیت به روشی عملی و اطمینان از دسترسی آزاد کالا به ایرلند شمالی انجام نداده است.

پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت مهلت های مشخصی را معین می نماید که در آن کالاهای مختلفی می توانند برای مدتی بدون مانع از مرزهای کالایی جدید بین ایرلند شمالی و انگلیس عبور نمایند.

دولت محافظه کار بوریس جانسون اخیرا در تصمیمی یکجانبه مهلت کنترل ورود و خروج محصولات غذایی بین ایرلند شمالی و انگلیس را به مدت 6 ماه دیگر و تا سرانجام ماه سپتامبر 2021 تمدید کرد. این مهلت در سرانجام ماه مارس منقضی می شد. در حالی که طبق توافقنامه برگزیت هر تصمیمی در این باره باید در مذاکرات اتحادیه اروپا و بریتانیا گرفته گردد.

اتحادیه اروپا تصمیم یکجانبه دولت بریتانیا مبنی بر ادامه کنترل ورود و خروج مواد غذایی بین انگلیس و ایرلند شمالی را شدیدا محکوم کرد و آنرا نقض اساسی توافق نامه برگزیت خواند

اتحادیه اروپا تنها در دو ماه اول سال 2021، ژانویه و فوریه، به بریتانیا زمان داده بود تا برای جلوگیری از هرج و مرج و تحت فشار قرار ندادن شرکت ها، کنترل ورود و خروج مایحتاج اولیه را در دست بگیرد تا این شرکت ها با قوانین جدید برگزیت در دوران پسا برگزیت بیشتر آشنا شوند.

در پی نهایی شدن برگزیت در سال گذشته شهروندان بریتانیایی در ایرلند شمالی با مسائل عدیده کمبود محصولات غذایی روبرو شدند. دلیل اصلی آن چک و بازبینی محصولاتی بود که ناگزیر باید از مرز جمهوری ایرلند، عضوی از اتحادیه اروپا، عبور می کرد تا به ایرلند شمالی برسد.

بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا با چالش های تازه ای در مرز با ایرلند روبرو شده است. مرز ایرلند و ایرلند شمالی یکی از دلایل اصلی تنش ها و طولانی شدن مذاکرات بین مقامات دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا در جریان مصاحبههای برگزیت بود.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50135

به "تداوم جنگ لفظی بین بروکسل- لندن در مناقشات پسا برگزیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم جنگ لفظی بین بروکسل- لندن در مناقشات پسا برگزیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید