توان رویارویی با تمام حریفان داخلی و خارجی

به گزارش بلاگ پو، ششمین نسل از تویوتا کمری دنده اتوماتیک دارای قابلیت های ویژه ای است که امکان رویارویی و رقابت با اکثر رقبای موجود در بازار خودروی ایران را می یابد. در این کلاس محصولات متنوع وارداتی و تولید داخل عرضه شده اند که مقایسه با نماینده هر دو گروه، برای روشن شدن سطح کیفی تویوتا کمری، می تواند قابل توجه باشد.

توان رویارویی با تمام حریفان داخلی و خارجی

مقایسه با هیوندای آزرا

هیوندای آزرا (Hyundai Azera) محصولی از کمپانی کره ای هیوندای است که در سال 2007 عرضه شد. شاید مقایسه تیپ پایه مدل 2008 آزرا با تیپ GL نسل ششم تویوتا کمری دنده اتوماتیک، شرایط برابری را برای مقایسه جنبه های مختلف این خودروهای آسیایی برقرار کند. هرچند عدم برابری در بخش موتوری مشهود است و آزرا 2008 دارای پیشرانه 3300 سی سی است و نسخه 3500 سی سی تویوتا کمری در ایران به ندرت عرضه شده است. به هرترتیب، هیوندای آزرا با بهره گیری از این پیشرانه توانمند، امکان تولید 235 اسب بخار قدرت را دارد و اضافه نیروی آزرا منجر به حرکت پرشتاب تر و قوی تر آن به نسبت کمری می شود. البته، نباید از مصرف 13 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر محصول هیوندای، در برابر 8.2 لیتر مصرف سدان تویوتا به راحتی گذشت. در بحث طراحی ظاهری، مشخص است که ظاهر ساده، زیبا و باوقار هر دو خودرو سلیقه طیف وسیعی از مشتریان را برآورده می کند؛ البته کلیت طراحی کمری نسبتاً هماهنگ تر و جذاب تر از آب درآمده است. درون کابین هم دور از انتظار نیست که به واسطه استفاده از متریال مرغوب تر، ارگونومی و راحتی صندلی ها، دوام بیش تر قطعات، ترکیب چشم نواز رنگ ها و متریال های مختلف و… فزونی از آنِ سدان نیمه لوکس ژاپنی باشد! اما اگر امکانات تیپ پایه هیوندای آزرا را در مقابل فهرست محدود امکانات تیپ GL قرار دهیم، به خاطر استفاده از موارد افزون تری چون تنظیم برقی گودی کمر، پشت سری فعال شونده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسورهای رطوبت و پارک و باران، گرم کن آینه و از همه مهم تر سان روف، تویوتا کمری هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اما از قلم نیاندازید که اعمال قانون منع واردات خودروهای برخوردار از پیشرانه های بالای 2500 سی سی منجر به توقف واردات آزرا نیز شده است و این موضوع بر سهولت خریدوفروش و دسترسی آسان به قطعات و خدمات این خودروی کره ای تأثیر چشم گیری گذاشته و منطق حکم می کند که از قدرت، شتاب و امکانات متعدد هیوندای آزرا چشم بپوشیم و خرید یک دستگاه تویوتا کمری دنده اتوماتیک نسل ششم را بر این خودرو ترجیح بدهیم.

مقایسه با نیسان ماکسیما دنده اتوماتیک مونتاژ

وقتی نسل پنجم تویوتا کمری (کمری گرند) بعد از آزادسازی واردات خودرو در سال 1383 پا به بازار ایران گذاشت، خیلی زود متوجه حضور رقیب قدرتمندی به نام نیسان ماکسیما (Nissan Maxima) شد. زیرا علاوه بر واردات این خودرو، شرکت پارس خودرو طی سال های 1380 تا 1390، اقدام به مونتاژ دو مدل دنده اتوماتیک و دنده دستی این خودروی اصالتاً ژاپنی می کرد و در آن زمان، ماکسیما یکی از محبوب ترین و پرقدرت ترین سدان های بازار خودروی نه چندان متنوع ایران بود. اگر بخواهیم نسل ششم تویوتا کمری دنده اتوماتیک را مقابل نسخه جعبه دنده اتوماتیک ماکسیمای مونتاژ قرار بدهیم، ابتدا باید به تفاوت توان فنی این دو خودرو اشاره کنیم. پیشرانه 6 سیلندر 3000 سی سی ماکسیما امکان تولید 227 اسب بخار (البته برخی منابع از جمله کاتالوگ رسمی پارس خودرو، 200 اسب بخار را اعلام می کنند) قدرت را دارد و با شتابی برابر، از توانی بالاتر به نسبت کمری برخوردار است. جعبه دنده 4 دنده اتوماتیک محصول نیسان در برابر عملکرد بی نقص جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک محصول تویوتا واقع شده است و عملکرد سیستم تعلیق آن به هیچ وجه به پای رقیب ژاپنی نمی رسد.

درکل، وقتی از نسخه دنده اتوماتیک نسل ششم تویوتا کمری حرف می زنیم، بحث بر سر تکنولوژی سطح بالای صنعت خودروسازی ژاپن در برابر سطح بسیار نازل تر محصولات تولید داخل است، هرچند ماکسیما نیز در اصل یک محصول ژاپنی است، ولی صنعت مونتاژ خودروی ایران در زمینه وفاداری به اصول و سطح کیفی خودروهایی که امتیاز ساخت و راه اندازی خط مونتاژ آن را از کمپانی مادر دریافت کرده، کارنامه قابل قبولی ندارد. این معضل در کیفیت و امکانات ماکسیمای تولید پارس خودرو نیز مشهود است و با وجود نظارت های شرکت نیسان، تفاوت های کاملاً مشهودی بین نسخه اصل با نسخه مونتاژ داخل این خودرو توی ذوق می زند! به طورمثال، با وجود این که نیسان ماکسیما در زمان عرضه اش از امکانات مدرن و کارآمدی برخوردار بود، ولی نمونه مونتاژ داخل این خودرو آن چنان عاری از امکانات رفاهی است که حتی تیپ پایه کمری (کمری GL) نیز، با همان آپشن ها و امکانات کم تعداد و سطح پایینش، توان مقابله با آن را دارد.

با درنظر دریافت اختلاف سطح چشم گیر در مباحث مهمی چون نحوه مونتاژ، کیفیت متریال مصرفی، میزان استهلاک قطعات و… میان این دو خودرو، هر خریداری که توان پرداخت هزینه مازاد تویوتا کمری را دارد، نباید برای انتخاب آن در برابر ماکسیمای مونتاژ داخل تعلل کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیوار
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8398

به "توان رویارویی با تمام حریفان داخلی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان رویارویی با تمام حریفان داخلی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید