توصیه های غذایی برای محافظت از پروستات

به گزارش بلاگ پو، در کشورهای آمریکای شمالی از هر شش مرد یک نفر از سرطان پروستات رنج می برد. خوشبختانه با داشتن تغذیه ای سرشار از مواد مغذی و کاهش مصرف چربی ها می توان با خطر ابتلا به این سرطان مقابله کرد. برای آشنایی بیشتر با مواد غذایی ضد سرطان پروستات با ما همراه باشید.

توصیه های غذایی برای محافظت از پروستات
رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و چربی های سالم می تواند از پروستات شما محافظت کند. مواد غذایی که برای پروستات مفید شناخته می شوند عبارت اند از:

بادام زمینیهمه انواع مختلف آجیل، منبع غنی از ماده معدنی سلنیوم هستند که برای سلامت پروستات اهمیت دارد. در حقیقت، تنها حدود 30 گرم بادام زمینی می تواند ده برابر نیاز روزانه از سلنیوم را برای بدن فراهم کند. مطالعات نشان می دهد مصرف سلنیوم با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

بادام زمینی در اصل یک دانه است نه یک آجیل، اما به دلیل پوسته چوبی ای که دارد به آن آجیل می گویند، وقتی پوسته اش باز گردد، بین 8 تا 24 دانه در آن وجود دارد.

این آجیل/دانه منبع خیلی خوبی برای روی و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت پروستات می باشد. به علاوه بادام زمینی همه آمینواسیدهای ضروری برای ساخت پروتئین ها را دارد، همچنین این آجیل یک منبع مناسب برای منیزیوم و تیامین می باشد.

میزان بالای چربی اشباع آن باعث محدود شدن مصرف آن به هفته ای چند اونس(هر اونس 28 گرم) می گردد، اما به دلیل این که منبع سرشاری از سلنیوم است برای سلامت پروستات شما بسیار مفید می باشد.

کلم بروکلیکلم بروکلی سرشار از مواد مغذی بسیار مفید می باشد. کلم بروکلی به عنوان عضوی از خانواده گیاهان چیلیپایی است، خانواده ای که با گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و تعداد دیگری سبزی ها شناخته می گردد. کلم بروکلی میزان زیادی مواد دارویی سولفورفان و ایندول ها دارد، که هر دوی آن ها ویژگی های ضد سرطانی دارند.

سولفورفان فعالیت آنزیم های دتوکسیفیکیشن بدن را افزایش می دهد، آنزیم هایی که عناصر به وجود آورنده احتمالی سرطان را سریع تر از بین می برند. طبق مطالعات اخیر این خانواده گیاهی رشد سول های سرطانی پروستات را سرکوب می کنند، و همچنین تولید آنتی ژن اختصاصی پروستات را نیز محدود می کنند.

تحقیقات غربالگری راجع به پروستات، ریه، کولورکتال و سرطان تخمدان نشان داد که خوردن بروکلی بیشتر از یک بار در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستان مرحله 3 و 4 را 45 درصد کاهش دهد. سالم ترین راه برای استفاده از بروکلی، بخارپز کردن آن برای کمتر از 5 دقیقه است.

اگر سبزیجات بیشتر از 5 دقیقه پخته شوند، ویژگی ضد سرطانی مواد دارویی آن ها از بین می رود.

فلفل قرمزفلفل قرمز تند که به عنوان چیلی شناخته می گردد، منبع مواد محافظ پروستات است. فلفل قرمز تندی خود را از ماده ای به نام کپسایپین دریافت می کند. در حالی که کپسایین با توانایی ضد دردی که دارد شناخته می گردد، مطالعات نشان داد این ماده همچنین می تواند سلول های سرطانی مانند سلول های سرطانی پروستات را از بین ببرد.

به طور خاص نشان داده شده که کپسایپین می تواند باعث القای آپوپتوز (مرگ خودخواسته سلول) سلول های سرطانی گردد. کپسایپین این کار را با حمله به پروتئین های تولید کننده انرژی سلول به نام میتوکندری انجام می دهد. همچنین این کار را بدون صدمه به سلول های سالم اطراف سلول های سرطانی انجام می دهد.

همراه با تونایی های ضد سرطانی، کپسایپین همچنین دارای فواید قلبی عروقی به دلیل آنتی اکسیدان قوی اش بوده که با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد تصلب شراین می گردد می جنگد. از دیگر فواید آن میتوان به جلوگیری از ایجاد زخم، باز کردن و تخلیه بینی محتقن و کاهش صدمات سلولی که می توانند به عوارض دیابتی منجر شوند اشاره کرد.

چای سبزقدرت دارویی چای سبز مربوط به ترکیبات آنتی اکسیدان آن به نام کاتچین می باشد. کاتچین نوعی پلی فنول است که به از بین بردن باکتری ها و ویروس ها کمک می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند و با انواع مختلف سرطان مانند سرطان پروستات می جنگد. گرچه انواع مختلفی کاتچین وجود دارند.

تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول موجود در چای سبز می تواند به میزان قابل توجهی سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات و سطح دو بیومارکر دیگر برای سرطان پروستات را کاهش دهد. کاتچین موجود در چای سبز همچنین ممکن است به مردانی که در مرحله قبل از سرطان پروستات هستند کمک کند.

تحقیقات نشان داده افرادی که در مرحله پیش سرطانی پروستات هستند با مصرف روزانه میزانی کاتچین خطر تبدیل به سرطان پروستات در آن ها کاهش یافته و همچنین بروز علائم دستگاه ادراری تحتانی را کاهش می دهد، موضوعی که کاتچین را تبدیل به ماده مفیدی برای درمان علائم ناشی از بزرگی خوش خیم پروستات می کند.

تحقیقات فراوان نشان داده اند مردانی که روزانه حداقل سه فنجان چای سبز در روز می نوشند، خطر ابتلای آن ها به سرطان پروستات کاهش می یابد. کارشناسان متوجه شده اند ترکیبات چای سبز با فعالیت آنزیمی که باعث ایجاد سرطان پروستات می شوند تداخل می کنند و این ترکیبات باعث القای آپوپتوز در سلول های سرطانی نیز می شوند.

قارچقارچ ها به ویژه قارچ های آسیایی، فواید بسکمک شامل کمک به از بین بردن سرطان دارند. یکی از انواع قارچ های آسیایی که سابقه طولانی مدت استفاده به عنوان مواد دارویی دارد، به نام شیتاکی میباشد. این قارچ دارای لنتینا، نوعی بتا گلوکان که خاصیت ضد سرطانی دارد می باشد. برای مثال مطالعه ای که در سال های اخیر اجرا شده است نشان داده که قارچ شیتاکی انتشار تومور را در موجودات آزمایشگاهی سرکوب می کند.

در مطالعه قبلی لنتینا مانع رشد و توسعه سرطان روده در موش ها شده است. تا به امروز هیچ مطالعه ای راجع به اثر قارچ شیتاکی در سرطان پروستات انجام نشده است.

قارچ آسیایی همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به نام ال-ارگوتیونین است. مطالعات نشان داده است ارگوتیونین با غلظت بالایی در قارچ شیتاکی، صدف، گوش ماهی، قارچ ریشی و قارچ مایتیک وجود دارد. ارگوتیونین ویژگی های آنتی اکسیدانی خود را برای محافظت از سلول های بدن که شامل سلول های پروستاتی هم می شوند استفاده می کند. تحقیقات نشان داده است ارگوتیونین از سلول ها در برابر صدمات سم ها و دیگر مواد محافظت می کند.

تخم کدوتخم کدو فواید بی نظیری برای پروستات دارد، به خصوص برای مردانی که بزرگی خوش خیم پروستات دارند. این شرایط که باعث بزرگ شدن غده پروستات می گردد، مردان بالاتر از 50 سال را معمولا درگیر می کند. یکی از مسائلی به که ایجاد این شرایط کمک می کند، تحریک بیش از حد سلول های پروستاتی از طریق تستوسترون و دیگر هورمون ها مانند دهیدروتستوسترون است. روغن موجود در دانه های کدو می تواند به جلوگیری از اثر هورمون ها با افزایش ضخامت سلول های پروستاتی کمک کند.

روغن تخم کدو همچنین حاوی کاروتنوئیدها و امگا 3 می باشد. تحقیقات نشان داده است مردانی که کاروتنوئید رژیم غذایی بالایی دارند، خطر کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات آن ها را تهدید می کند.

زردچوبهماده فعال زرچوبه کارکومین است که مزه تلخ و شیرین ادویه را به وجود می آورد. تحقیقات اخیر نشان داده است کارکومین باعث جلوگیری از انتشار سرطان پروستات (متاستاز) می گردد.

همچنین دیگر مطالعات کشف کرده که زردچوبه توانایی القای مرگ خودخواسته سلول های سرطانی را دارا می باشد. چیزی که به نام آپوپتوز شناخته می گردد.

انارتحقیقاتی فراوانی راجع به فواید مصرف انار اجرا شده است. به خصوص انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد دارویی به نام الاژیتانین است که به ویژه برای ارتقای سلامت پروستات مفید میباشد. مطالعات نشان داده خواص انار باعث جلوگیری از رشد و تکثیر سرطان پروستات و همچنین تسریع مرگ سلول های سرطانی می گردد.

در دیگر مطالعات نشان داده شده که الاژیتانین می تواند با رشد عروق خونی تازه ارتباط داشته باشد، چیزی که برای رشد تومور پروستات ضروری می باشد. همچنین نشان داده شده آب انار به میزان قابل توجهی پیشرفت سرطان پروستات در مردانی که جراحی یا رادیودرمانی برای بیماریشان داشته اند اما میزان PSA آن ها کاهش نیافته است را کاهش داده است. 1

دانه کنجدیکی از غذاهای مفید برای پروستات دانه های کنجد است. دانه های کنجد غنی از ویتامین روی هستند. مطالعات اجرا شده نشان می دهد، مصرف این ماده معدنی برای سلامتی پروستات ضروری است. معمولا میزان ویتامین روی، در مردان مبتلا به سرطان یا بزرگی پروستات، بسیار پایین است و گاهی اوقات، میزان آن تا 75 درصد کمتر از افرادی است که پروستات سالم دارند.

روی، از طریق غذا جذب می گردد و بنابراین، مصرف آن، آسان تر از مکمل های روی است. با مصرف دانه های کنجد، بادام زمینی، لوبیا و دانه کدو تنبل، منابع روی شما تکمیل می گردد.

فلفل دلمه ایبا توجه به بررسی های علمی و پزشکی باید گفت که، ویتامین C موجود در سبزیجات ممکن است در مبارزه با بزرگی پروستات نقش داشته باشد. فلفل دلمه ای حاوی میزان زیادی ویتامین C و یکی از غذاهای مفید برای پروستات است.

یک فنجان فلفل خرد شده حاوی 200 درصد از مصرف روزانه مورد نیاز ویتامین C است. سایر سبزیجات حاوی ویتامین C که می توانید در رژیم غذایی خود را اضافه کنید عبارتند از:

کلم بروکلی

گل کلم

آووکادوشاید شما بپرسید چه میوه ای برای پروستات خوب است؟ جواب ما آووکادو است چرا که این میوه غنی از بتا سیتوستول است، این ماده نوعی استرول گیاهی است که باعث کاهش علائم مرتبط با بزرگی پروستات می گردد. افرادی که مکمل بتاسیتوستول مصرف می کنند معمولا دارای جریان ادرار بهتری هستند.

علاوه بر آوکادو، سایر غذاهای غنی از بتا سیتوسترول عبارتند از:

دانه کدو تنبل

جوانه گندم

سویا

گردو

سویاسویا یکی از غذاهای مفید برای پروستات است. مطالعات اخیر نشان می دهد، ایزوفلاونهای سویا باعث کاهش خطر بیماری های پروستات می شوند. اما مطالعات دیگری نشان می دهد که سویا تنها رشد سلول های سرطانی را در پروستات کاهش می دهد.

ایزوفلاونهای سویا، علائم و نشانه های اختلالات دستگاه ادراری را کنترل می کند. برای دریافت سایر منابع ایزوفلاونهای سویا، می توانید مواد غذایی دیگری را هم امتحان کنید از جمله:

شیر سویا

سویا پخته شده 2

میوه های توتیتوت فرنگی، بلوبری، تمشک و شاه توت که از خانواده توت ها هستند، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و موجب حذف رادیکال های آزاد بدن می شوند. رادیکال های آزاد از محصولات جانبی فعالیت های بدن است که به مرور زمان موجب آسیب می گردد.

مرکبات پرتقال، لیمو و گریپ فروت حاوی میزان بالایی ویتامین C هستند و در محافظت از غده پروستات، بسیار مؤثر هستند.

ماهی سالمونسالمون سرشار از چربی ها و اسیدهای چرب سالم، مانند امگا 3 است و برای پیشگیری و کاهش التهاب های بدن مفید است. دیگر ماهی های آب سرد مانند ماهی ساردین و قزل آل، نیز دارای این ویژگی بوده و سرشار از اسیدهای چرب مفید هستند.

گوجه فرنگیگوجه سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن بوده و برای غده پروستات، بسیار مفید است. پختن گوجه و مصرف آن به شکل سس یا سوپ گوجه، موجب آزاد شدن لیکوپن موجود در گوجه می گردد و جذب آن از طریق بدن آسان تر می گردد.

سیر و پیاز طی یک سری تحقیقات اجرا شده از طریق دانشمندان، نشان داده شد افرادی که بیشتر سیر و پیاز مصرف می کنند کمتر دچار بزرگی پروستات می شوند. البته اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است اما به طورکلی سیر و پیاز دارای خواص بسیار زیادی هستند. 3

پی نوشت:

1.www.drprostat.ir

2.www.nabzema.com

3.www.dr-valipour.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57633

به "توصیه های غذایی برای محافظت از پروستات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های غذایی برای محافظت از پروستات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید