توصیه ها درباره تهیه سیم کارت به زائران اربعین

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، نقش ابزارهای ارتباطی در برقراری ارتباطات مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، همه ساله پررنگ تر می گردد و این موضوع سبب شده تا هرسال تدابیر ویژه ای برای تامین ارتباطات بدون نقص و با کیفیت در این ایام درنظر گرفته گردد.

توصیه ها درباره تهیه سیم کارت به زائران اربعین

ترافیک مکالمات ایران و عراق 20 برابر می گردد

اگرچه در شرایط عادی میزان ترافیک مکالمات میان ایران و عراق روزانه حدود 150 هزار دقیقه تخمین زده می گردد، اما برآوردها نشان می دهد که این میزان در ایام اربعین به بیش از 20 برابر افزایش می یابد. برای مثال طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت سال گذشته و در فاصله یک هفته مانده تا روز اربعین (از 23 تا 30 مهرماه 97) بیش از 5.5 میلیون دقیقه مکالمه بین عراق و ایران تبادل شد که سهم تماس از عراق به ایران بیشتر بوده است.

از این رو با توجه به افزایش چندبرابری احتیاج مشترکان به خدمات ارتباطی در مرزهای دو کشور، وزارت ارتباطات با ایجاد کمیته تامین مناسبتهای ملی مذهبی متشکل از شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، مخابرات و اپراتورهای موبایل، در قالب افزایش ظرفیت زیرساختهای ارتباطی، تخصیص باندفرکانسی جداگانه، راه اندازی اینترنت وای فای و کیوسکهای تلفن در مرزهای منتهی به خاک عراق (خسروی، مهران، شلمچه و چزابه)، نصب آنتن های موبایل سیار و افزایش ظرفیت آنتن دهی، همه ساله امکاناتی را برای زائران اربعین فراهم می نماید.

با این وجود اما آنالیز ها نشان می دهد که با توجه به ازدحام جمعیت در مرزهای کشور و نیز به دلیل کمبود امکانات در کشور عراق، زائران اربعین در سالهای گذشته از دریافت خدمات ارتباطی رضایت کامل نداشته و آنطور که باید نمی توانستند مکالمه پیروز داشته و یا از اینترنت بدون قطعی و وصلی استفاده نمایند.

سال جاری اما برای تامین ارتباطات زائران اربعین حسینی، وزارت ارتباطات از چندماه پیش مذاکرات خود را با طرف عراقی شروع کرد تا مسائل کمبود ظرفیت در کشور عراق که سبب شده سالهای گذشته، بعضی ارتباطات به پیروزیت نرسد، برطرف گردد. از سوی دیگر، با دستور وزیر ارتباطات، شرکت زیرساخت، اپراتورهای موبایل و شرکت مخابرات ایران نیز نسبت به افزایش ظرفیتهای شبکه خود اقدام نموده اند.

تمهیدات زیرساخت ارتباطی اربعین در 3 استان

افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطی پایانه مرزی مهران به عراق به وسیله شبکه فیبر نوری زیرساخت از 20 گیگابیت برثانیه به 50 گیگابیت برثانیه و اجرای 500 کیلومتر شبکه فیبرنوری و افزایش ظرفیت 4 برابری شبکه فیبرنوری استان در راستاهای 6 گانه منتهی به شهر مهران و پایانه مرزی از جمله اقدامات اعلام شده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای تأمین احتیاج سرویس های ارتباطی زائرین است.

علاوه بر اجرای راستا جدید فیبر نوری (OPGW) ایلام - اسلام آباد به طول 110 کیلومتر به عنوان راستا چهارم ارتباطی استان ایلام، دو دستگاه دیزل پرتابل جهت مواقع اضطرار به عنوان پشتیبان منابع تغذیه سیستم های ارتباطی در شهر مهران و پایانه مرزی در نظر گرفته شده است.

درهمین حال پهنای باند دیتا و شبکه فیبرنوری مورد احتیاج اپراتورها و شرکت مخابرات برای ارائه سرویس مطلوب به زائرین در ایام اربعین حسینی (ع) تامین شده است.مدیریت ارتباطات زیرساخت استان ایلام نیز اقدام به واگذاری فضا، دکل ، آنتن و پاور به دستگاههای خدمات رسان از جمله فوریت های پزشکی، اورژانس، هلال احمر و... برای ارائه خدمات دهی مطلوب به زائران نموده است.

مرزهای چزابه و شلمچه در استان خوزستان نیز به منظور تقویت راستاهای پشتیبان شبکه دیتای این استان در ایام اربعین، سه لینک 100G در راستا اهواز - کرمانشاه ، دو لینک 10G در راستا اهواز - ایلام و یک لینک 10G در راستا دزفول - کرمانشاه به عنوان طرح های توسعه ای به اجرا درآمده است.

بهره برداری از کابل نوری 48 کر راستا خسروی - قصر شیرین ، نصب سوئیچ دیتا در قصر قدیم و واگذاری مستقیم پهنای باند، آماده سازی نصب فضا و برق تجهیزات رادیویی، نصب و راه اندازی یک لینک رادیو STM 4 بین ایستگاه های خسروی و نواکوه ، نصب آنتن و فیدر رادیویی در ایستگاه های خسروی و نواکوه و افزایش پهنای باند اینترنت برای مخابرات منطقه کرمانشاه، از جمله تمهیدات ارتباطی این استان اعلام شده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص طرح تامین راستاهای پشتیبان جهت ارتباطات بین الملل با کشور عراق نیز بیان کرد: با نصب تجهیزات و کابل کشی فیبرنوری در پایانه چذابه ، طرح تامین راستاهای پشتیبان جهت ارتباطات بین الملل با کشور عراق از این راستا فراهم شده است. به منظور خدمات رسانی ارتباطی مطلوب به زائران اربعین حسینی، کشیک های مدیریت ارتباطات زیرساخت خوزستان از 17 تا 28 مهرماه جهت هرگونه هماهنگی با اپراتورها در راستای پایداری شبکه ارتباطی آماده همکاری هستند.

ظرفیت شبکه ارتباطی برای زائران اربعین 2 برابر شد

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تبادل نظر با خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت تامین ارتباطات برای زائران اربعین حسینی گفت: ما طی 3 روز گذشته از مرزهای خسروی، مهران ، شلمچه و چذابه بازدید داشتیم و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای تامین سرویس دهی به زوار اربعین قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون تمامی راستاهای زیرساخت ارتباطی منتهی به پایانه های مرزی کشور، مجهز به فیبرنوری شده و پهنای باند اینترنت نیز برای پایانه ها فراهم است، گفت: با توجه به اینکه سال گذشته در مقطعی با قطعی فیبرنوری روبرو شدیم، سال جاری دو راستا فیزیکی جداگانه به صورت پشتیبان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ارتباطات رادیویی در همه مرزهای کشور برقرار است، ادامه داد: یک ارتباط ماهواره ای نیز برای راستا شلمچه و چذابه درنظر گرفته شده که در صورت لزوم و در موارد خاص، امکان برقراری ارتباطات را فراهم می نماید.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در کلیه جاده های منتهی به پایانه های مرزی کشور، درایو تست (تست کیفیت با ماشین) انجام شده است، اضافه نمود: غیر از معدود نقاط کور در این راستاها، کل راستا تحت پوشش نسل 3 و 4 تلفن همراه واقع شده است.

وی با اشاره به تصادف ماشین حمل سوخت در محور ایلام به مهران که 3 روز گذشته باعث ایجاد ترافیکی چندساعته برای زائران شده بود، گفت: در آن مقطع به دلیل تجمع بیش از حد، شبکه ارتباطی در آن راستا با مشکل روبرو شده بود و بعضی کاربران دچار اختلال مقطعی شده بودند که بلافاصله با استقرار 2 سایت موقت، مشکل برطرف شد.

فلاح جوشقانی در خصوص نصب سایتهای موقت و پرتابل در نقاط جاده ای منتهی به پایانه های مرزی کشور برای بهبود ارتباطات زائران اربعین تاکید نمود: عملیات نصب 8 سایت موبایل در کرمانشاه، 5 سایت در ایلام و 7 سایت در خوزستان از سال گذشته انجام شده است و سال جاری نیز 5 سایت موقت تلفن همراه در پایانه خسروی، 13 سایت در مرز مهران و 14 سایت موقت در چذابه و شلمچه نصب و راه اندازی شده است.

رئیس رگولاتوری با اشاره به اینکه پیش بینی می گردد سال جاری تعداد زائران اربعین نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یابد، اظهار داشت: ظرفیت شبکه ارتباطی کشور برای تامین ارتباطات زوار نسبت به سال گذشته 2 برابر شد.

زائران اختلالات را به سامانه 195 اعلام نمایند

وی با تاکید بر اینکه تیم های فنی و پشتیبان از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها در پایانه ها مستقر شدند، اضافه نمود: یک تیم پایش و پاسخگویی نیز در پایانه های مرزی مستقر هستند که در صورت بروز مشکل و اعلام آن، می توانند موضوع را گزارش و پیگیری نمایند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه راستا ارتباطی ما با زائران، سامانه 195 است، گفت: زائران می توانند در صورت بروز مشکل ارتباطی، گزارش آن را به سامانه تلفنی 195 اعلام نمایند تا به طور ویژه به آن رسیدگی گردد.

وی گفت: برای برطرف مشکل نقاط کور و مسائل سایتهای BTS ، هماهنگی های مناسبی در حال اجرا است و حتی بعضی سایتها به دلیل نبود امکانات، در حال سرویس دهی با ژنراتور هستند.

فلاح جوشقانی افزود: گزارشی که از سوی اپراتورهای عراقی اعلام شده است نیز نشان می دهد آنها نسبت به افزایش ظرفیت در خاک عراق اقدام نموده اند و پوشش اینترنت وای فای در نجف و کربلا را وعده داده اند. اینترنت در کشور عراق 3G است و اپراتورهای این کشور اعلام نموده اند که آمادگی کامل برای ارائه خدمات به زوار اربعین را دارند.

اینترنت در عراق 40 تا 50 برابر گران تر از ایران

معاون وزیر ارتباطات در خصوص تعرفه مکالمه و اینترنت برای زائران گفت: با مذاکرات انجام شده پیروز شدیم حدود 600 تا 700 تومان به ازای هر دقیقه مکالمه، تعرفه ها را کاهش دهیم.

وی گفت: سال گذشته در ایام اربعین به دلیل آنکه شرکت ارتباطات زیرساخت، مسئول ارتباطات تلفنی بین الملل بود، تعرفه مکالمات به ازای هر دقیقه حدود 900 تومان کاهش یافت اما سال جاری با توجه به آزادسازی سرویس دهی در تلفن بین الملل، اپراتورهای ایرانی با مذاکراتی که انجام دادند در نهایت هر دقیقه مکالمه در اربعین را نسبت به روزهای عادی سال، حدود 600 تا 700 تومان کاهش دادند.

وی به زائران اربعین توصیه کرد که اگر قصد استفاده از سرویس رومینگ با سیم کارتهای خود را دارند، سرویس رومینگ گوشی خود را قبل از خروج از خاک ایران فعال نمایند. در همین حال توصیه می گردد در صورت استفاده از رومینگ، کاربران بسته اینترنت ویژه اربعین را که اپراتورهای موبایل ایرانی پیشنهاد داده اند فعال نمایند و از اینترنت آزاد استفاده ننمایند. چرا که قیمت اینترنت در عراق 40 تا 50 برابر گران تر از ایران است.

فلاح جوشقانی گفت: به زائران توصیه می گردد برای استفاده از اینترنت، از وای فای رایگان موکب ها در راستا نجف و کربلا استفاده نمایند و یا اینکه بسته اینترنت ویژه اربعین را شارژ نمایند. در غیر اینصورت از سیم کارت عراقی برای دیتا استفاده نمایند. چرا که اپراتورهای عراقی نیز بسته های ویژه اینترنت برای زائران در نظر گرفته اند که مقرون به صرفه تر است.

به گزارش خبرنگاران، مطابق با اعلام وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه، درصورتی که زائران از سیم کارتهای ایرانی و رومینگ استفاده نمایند، نرخ مکالمه مشترکان همراه اول با ایران دقیقه ای 3200 تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه ای 2100 تومان، ارسال پیامک 900 تومان و هر مگابایت اینترنت همراه 850 تومان محاسبه می گردد.

درهمین حال اپراتور ایرانسل هزینه تماس با ایران را 3200 تومان، هزینه تماس داخل عراق و هزینه دریافت تماس را 2100 تومان برای مشترکان خود در نظر گرفته است. هزینه ارسال پیامک نیز 900 تومان است. همچنین هزینه تماس از ایران با شماره های عراقی نیز در تعرفه ویژه اربعین سال جاری، 2100 تومان در نظر گرفته شده است.

این اپراتورها بسته های ویژه اربعین نیز برای مشترکان خود در نظر گرفته اند.

زائران باید توجه داشته باشند که روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامک نیز رایگان است.

زائران سیم کارت عراقی را از مراکز معتبر تهیه نمایند

معاون وزیر ارتباطات همچنین به زائران اربعین توصیه کرد که در صورتی که تمایل به خرید سیم کارت عراقی دارند، آن را خارج از مرز و در خاک عراق و از مراکز معتبر و مراکز فروش سیم کارت اپراتورهای عراقی تهیه نمایند.

فلاح جوشقانی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که بعضی در پایانه های مرزی اقدام به فروش سیم کارتهای عراقی می نمایند که این سیم کارتها هیچگونه تضمینی ندارد و احتمال کلاهبرداری برای آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه فروش سیم کارت خارجی در ایران غیرقانونی است و رگولاتوری تضمینی برای آن نمی دهد، اضافه نمود: زائران در صورتی که قصد خرید سیم کارت عراقی دارند، آن را از نمایندگی های مجاز در کشور عراق و با ارائه مدارک هویتی، تهیه نمایند.

رئیس رگولاتوری همچنین نسبت به سوءاستفاده کلاهبرداران از بسترهای ارتباطی برای فریب زائران اربعین حسینی، هشدار داد و گفت: با توجه به سوءاستفاده کلاهبرداران از بسترهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، مشترکان تلفن همراه و زائران اربعین حسینی در صورت دریافت هرگونه پیامک بر بستر تلفن همراه یا پست در شبکه های اجتماعی یا لینک های اینترنتی ناشناس مبنی بر ارائه سرویس خاص در این ایام، از ارسال هرگونه کد درخواستی برای عضویت در آن سرویس یا دانلود نرم افزار خودداری نمایند.

وی با بیان اینکه ما به اپراتورهای تلفن همراه نیز هشدار داده ایم که حساسیت های لازم را در این زمینه داشته باشند و خدمات خود را با شناسنامه های تعیین و قابل شناسایی و یا اعلام در سایت های خود، به زائران ارائه دهند.

فلاح جوشقانی با اشاره به سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم کارت گفت: چنانچه زائران اربعین حسینی، پیامکی با عنوان (ماسک) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مبنی بر صدور سیم کارت به نامشان دریافت کردند باید به دفاتر فروش اپراتورها مراجعه و سیم کارت ثبت شده را مسدود و غیبرطرفال نمایند.

وی با بیان اینکه شاهد رواج سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم کارت بدون اطلاع آنها هستیم، اضافه نمود: سیم کارت های ثبت شده بدون اطلاع مالکان آنها، مسدود می گردد. پیش از این نیز سوءاستفاده از اطلاعات هویتی حجاج بیت الله الحرام، برای ثبت گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در سامانه گمرک انجام شده بود. به همین دلیل برای جلوگیری از تضییع حقوق زائران اربعین حسینی، از آنها می خواهیم از اسناد هویتی خودشان به طور جدی محافظت نمایند.

معاون وزیر ارتباطات اضافه نمود: زائران درصورت ثبت سیم کارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتماً سیم کارت را غیبرطرفال نموده و شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات 195 ثبت نمایند.

نقاط مجهز به وای فای رایگان در پیاده روی اربعین کدامند

در همین حال وزیر ارتباطات نقاط مجهز به اینترنت وای فای رایگان را در راستا پیاده روی زائران اربعین 98 بیان کرد.

براساس این اعلام، زائران می توانند در این نقاط از اینترنت رایگان استفاده نمایند.

- موکب حضرت زهرا (نجف، ثوره العشرین، ابتدای راستا)

- مسجد و مقبره الحکیم (نجف، زیر پل ثوره العشرین اول راستا)

- عمود 202 موکب امام خمینی

- عمود 286 موکب امام رضا

- عمود 309

- عمود 460 موکب احباب الزهرا

- عمود 548

- عمود 707 موکب امام رضا

- عمود 828 موکب صاحب الزمان

- عمود 953 موکب شهید الله

- عمود 1120 موکب خدام الحسین

- عمود 1222 الحسین یجمعنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13462

به "توصیه ها درباره تهیه سیم کارت به زائران اربعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه ها درباره تهیه سیم کارت به زائران اربعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید