جهاددانشگاهی به فراوری پانسمان زخم بیماران EB می پردازد

به گزارش بلاگ پو، رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت:جهاد دانشگاهی در جهت یاری به خودکفایی کشور به فراوری پانسمان بیماران EB می پردازد.

جهاددانشگاهی به فراوری پانسمان زخم بیماران EB می پردازد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از جهاددانشگاهی، سید مهدی طبایی رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، صبح امروز 25 آبان ماه در نشست خبری ششمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت که در سالن همایش دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار گردید؛ گفت: مشکل زخم در انسان یک بحث مهم و جدی محسوب می گردد جهاد دانشگاهی نیز با توجه به رسالت خود با نگاه فناورانه و نو به حوزه زخم و ترمیم بافت وارد شده و این حوزه را از اولویت های پژوهشی خود قرار داده است.

وی با اشاره به فعالیت های این مجموعه اظهار کرد: فعالیت های این مجموعه سبب ایجاد پژوهشکده زخم و ترمیم بافت شده که یک پژوهشکده منحصربه فرد در این زمینه است که به صورت تخصصی به این موضوعات می پردازد.

طبایی اضافه نمود: موضوعات مختلفی مانند پیشگیری، آموزش اعم از عمومی و کادر درمانی، پژوهش و حوزه درمانی در این پژوهشکده به بیماران زخمی در حال ارائه هستند. کلینیک تخصصی این حوزه هم فعال است و به بیماران خدمت رسانی می نماید.

رئیس ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت ادامه داد: در این کنگره دستاورد های پژوهشی داخلی و بین المللی در حوزه زخم و ترمیم بافت ارائه خواهد شد. امیدواریم برگزاری این گونه رویداد های علمی بتواند به تشکیل هسته تحقیقاتی کاربردی و یافتن راه حال و ایده های جدید در این حوزه بیانجامد.

سرپرست پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت کلینیک تخصصی زخم جهاددانشگاهی در حوزه درمان، شرح داد: زخم ها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شوند که با توجه به آمار بالای جراحات و تصادفات در کشور به طور روزانه با نوع حاد زخم ها سروکار داریم؛ این در حالی است که زخم های مزمن بر اثر بیماری ها و شرایط خاص جسمی ایجاد می شوند.

وی از جمله بیماری های منجر به زخم مزمن را بیماری های عروقی، وریدی و شریانی، دیابت و نیز زخم های بستر عنوان نمود و اضافه نمود: آمار قابل توجهی در جهان دچار زخم های مزمن هستند که این آمار یک تا دو درصد جامعه را شامل می گردد.

طبایی با اشاره به بار مالی ایجادشده به دلیل زخم های مزمن، بیان نمود: به عنوان مثال زخم های مزمن در آمریکا 25 تا 100 میلیارد دلار بار مالی ایجاد می نماید به طوری که میلیون ها نفر به دنبال درمان های نوین این حوزه هستند.

رئیس ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اضافه نمود: طی این کنگره استارت آپی از ایده های زخم و ترمیم بافت برگزارشده و ایده های برتر مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

وی در مورد آمار موجود از افراد دچار زخم در کشور گفت: متاسفانه به علت عدم ثبت الکترونیکی اطلاعات بیماران آمار های دقیقی در دست نیست، اما با توجه به آمار شش میلیون نفر افراد مبتلا به دیابت و نیز با توجه به این که 25 درصد این افراد دچار زخم های مزمن می شوند پیش بینی ما این است که تنها یک و نیم تا دو و نیم میلیون نفر به دلیل دیابت در معرض زخم های مزمن هستند که به ویژه زخم اندام تحتانی در این افراد خطرناک بوده و 28 درصد افرادی که دچار زخم پای دیابتی می شوند بعد از دو سال فوت می نمایند.

طبایی یکی از اقدامات اولیه در حوزه زخم را پانسمان های مناسب دانست و تاکید نمود: نمونه های داخلی و خارجی این پانسمان ها وجود دارند. زخم مزمن به دلیل ماهیت آن که متوجه شرایط سلامتی فرد است به نوعی است که هیچ پانسمانی به تن هایی نمی تواند ادعا کند که برای آن مناسب است و در این حوزه برنامه های چندگانه و تخصصی باید اجرا گردد.

سرپرست پژوهشکده زخم و ترمیم بافت اظهار کرد: استفاده از پرده آمیوتیک پرده حائل جنین در شکم مادر و فرآوری آن به عنوان زخم پوش گاهی اوقات می تواند پانسمان مناسبی برای بعضی از زخم های مزمن باشد که در این حوزه پژوهشگاه رویان به صورت تخصصی کار می نماید و یکی از شرکت های دانش بنیان که در این حوزه کار انجام داده است نیز در قالب کارگاه به معرفی دستاورد های خود طی زمان برگزاری کنگره می پردازد.

وی آموزش صحیح به افراد و خانواده افراد دچار بیماری های پرخطر را از جمله اقدامات موثر پیشگیرانه در این حوزه دانست و گفت: باید بتوانیم با آموزش صحیح از ایجاد زخم های اضافه در افراد دیابتی جلوگیری کنیم، هم چنین آگاهی بخشی در زمینه دیابت، کنترل فشارخون، واریس و ... نیز از جمله اقدامات پیشگیرانه به حساب می آید.

رئیس ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اضافه نمود: با توجه به افزایش سن جامعه و جمعیت در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نیازمند پیشگیری در این حوزه هستیم.

طبایی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای بیماران EB در اثر تحریم ها به وجود آمده است، اظهار کرد: این زخم ها نیز به نوعی زخم های مزمن هستند و پانسمانی که برای این زخم ها به کار می رود برای زخم های دیگر نیز کاربردی است، جهاددانشگاهی قرار است در جهت یاری به خودکفایی کشور در این زمینه به یاری بیماران EB بپردازد و وارد فرایند فراوری پانسمان های این بیماران گردد.

جزییاتی از برگزاری چهارمین کنگره بین المللی زخم

رضا حسین زاده دبیر اجرایی ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت نیز در این نشست خبری، زمان برگزاری این کنگره را 28 تا 1 آذرماه عنوان نمود و گفت: این کنگره در محور های مختلفی مشغول جذب مخاطب است به طوری که در حوزه های بالینی، پایه و فنی و مهندسی مقالات زیادی دریافت نموده ایم.

وی با اشاره به این که 450 مقاله به دبیرخانه علمی کنگره ارسال شده و 210 مقاله پذیرفته شده است، بیان نمود: در طول کنگره حدود 95 سخنرانی، 144 پوستر و 10 کارگاه ارائه شده و ثبت نام چهار کارگاه نیز در کنگره اجرا شده، اما برگزاری آن ها در شرایطی آزمایشگاهی و خارج از کنگره خواهد بود.

دبیر اجرایی ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت با اشاره به حضور 10 سخنران مدعو از کشور های پاکستان، ترکیه، آلمان، لبنان، کانادا و آمریکا اضافه نمود: دو تفاهم نامه با کشور های ترکیه و پاکستان و آلمان که فعالیت های شاخصی در حوزه زخم و ترمیم بافت دارند به امضا می رسانیم و این کشور ها به صورت علمی و اجرای در حوزه زخم و ترمیم بافت با ما همکاری می نمایند.

وی در خاتمه با اشاره به برگزاری استارت آپ ویکند در حوزه زخم و ترمیم بافت در تاریخ 14 و 15 آذرماه گفت: کشور پاکستان بعد از دریافت نوبل از سوی عبدالولی خان به خودباوری در حوزه زخم و ترمیم بافت رسیده و کشور ترکیه نیز فعالیت های شاخصی در این حوزه انجام داده و انجمن زخم ترکیه با عنوان یارا در این حوزه با ما همکاری دارند.

لازم به ذکر است، ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت با هدف ارتقاء روش های درمانی و کاربرد فناوری های نوین به همت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی و پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت این واحد سازمانی، 28 آبان تا 1 آذرماه در سالن همایش های رازی برگزار می گردد.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16254

به "جهاددانشگاهی به فراوری پانسمان زخم بیماران EB می پردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهاددانشگاهی به فراوری پانسمان زخم بیماران EB می پردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید