جوکر و بتمن در میانه آشوب بغداد ، طراح گرافیک عراقی از سینما الهام می گیرد

به گزارش بلاگ پو، دود آسمان بغداد را سیاه نموده است، تظاهرکنندگان ماسک به صورت زده اند و پرچم عراق را تکان می دهند و در پیش زمینه مردی با دمپایی و تلفنی در دست دیده می گردد و در وسط فریم ناگهان جوکر را می بینیم.

جوکر و بتمن در میانه آشوب بغداد ، طراح گرافیک عراقی از سینما الهام می گیرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از نشنال امارات، مردی که مانند شخصیت جوکر در فیلم جوکر با بازی واکین فونیکس کت وشلوار گل و گشاد ارغوانی رنگ به تن دارد، صورتش را به شکل یک دلقک گریم نموده است و موهای به رنگ سبز در آمده اش را باد به هم ریخته است. جوگر در وسط فریم با معترضان بغدادی می دود.

در توضیح عکس می خوانیم: جوکر از سینما بیرون می آید و به معترضان در خیابان های بغداد می پیوندد.

  • همه چیز درباره شخصیت جوکر

  • فراوری دنباله جوکر | فیلیپس و فینیکس دوباره همراه می شوند

این تصویر تغییریافته کار احمد شوقی، طراح گرافیک است که در عراق زندگی می نماید. او پس از دیدن شباهت میان بغداد و گاتهام سیتی پر از جرم و جنایت پی برد، تصمیم گرفت از تصویر جوکر استفاده کند.

او می گوید هنگامی که تظاهرات در بغداد آغاز شد، شرایط کاملا یادآور گاتهام سیتی بود. همه جا تاریک بود، صدای مکرر شلیک گلوله می آمد،آسمان را دود سیاه ناشی از سوزاندن لاستیک ها که برای راه بندان ها به کار رفته بودند، پوشانده بود و اینترنت قطع و وصل می شد.

این فارغ التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای بغداد در رشته نقاشی می گوید سه بار فیلم جدید جوکر را دیده است تا به شباهت میان این کمدین مشتاق پایمال شده و معترضان عراقی پی برد.

او می گوید: دیدن اینکه شخصی بیچاره و شکست خورده مانند آرتور فلک (شخصیت جوکر در فیلم) به علت نادیده گرفته و به حاشیه رانده شدن همیشگی می تواند به جوکر شریر بدل گردد، برای الهام بخشی کافی بود.

شوقی می گوید او هوادار چنین تبدیلی نیست، بلکه رخ دادن آن را هشدار می دهد.

در عراق با وجود ثروت عظیم نفتی اش، از هر پنج نفر یک نفر زیر خطر فقر زندگی می نماید. تقریبا 60 درصد جمعیت 40 میلیونی کشور زیر 25 سال دارند و میزان بیکاری جوانان بالا است.

  • عکس روز: تظاهرات در تحریر

  • بتمن توک- توک می راند

یک عکس دیگر دست کاری شده دیگر شوقی یک توک توک (سه چرخه های موتوری) را با پرچم عراق نشان می دهد که تصویری سایه نما از بتمن پشت فرمان است است و دیواری از آتش در پشت آن دیده می گردد.

این سه چرخه ها که شکل موتوردار ریکشاها هستند، نماد برجسته ای در اعتراضات عراقی ها هستند. رانندگان توک-توک که زندگیشان را از راه رساندن مسافران از لابلای ترافیک سنگین بغداد می گذرانند، اکنون نقش امدادگرانی را ایفا می نمایند که مردم زخمی و آسیب دیده را از مهلکه خارج می نمایند. در توضیح این عکس می خوانیم: درود بر راننده توک -توک.

شوقی درباره این عکس می گوید: می خواستم به رانندگان توک -توک ادای دینی کنم و فکر کردم بتمن بازنمایی ایدئالی برای آنها است. بتمن بر خلاف سایر ابرقهرمان ها نامیرا نیست و قدرت های فوق طبیعی ندارد. قهرمانی او از قدرت اراده و شجاعتش ناشی می گردد. به نظرم منصفانه است که رانندگان توک توک را با او مقایسه کنیم. آنها در شرایط هایی دیگران جزئت یاری ندارند، جانشان را برای در امان ماندن تظاهرنمایندگان به خطر می اندازند.

  • هنر اعتراض ؛ نقاشی های دیواری در بغداد

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16963

به "جوکر و بتمن در میانه آشوب بغداد ، طراح گرافیک عراقی از سینما الهام می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوکر و بتمن در میانه آشوب بغداد ، طراح گرافیک عراقی از سینما الهام می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید