حیدری: تعطیلی کتاب فروشی ها لطمه سنگینی به بازار نشر وارد آورد ، در شرایط فعلی فضای مجازی و فروش آنلاین محصولات می تواند راهگشا باشد
به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران مرتضی حیدری مدیر انتشارات آیندگان با این شرح که وقوع حوادثی هم چون شیوع ویروس کرونا تاثیرات منفی بر کل جامعه دارد و صنف چاپ و نشر هم از این قاعده مستثنا نیست به هنرآنلاین گفت: با شیوع ویروس برای جلوگیری همه گیری آن مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. مخاطب اصلی کتاب که این قشر هستند نیز از چرخه بازار حذف شد. در واقع یک ترم تحصیلی که به صورت مجازی برگزار می گردد، فروش نسخه چاپی کتاب را حذف می نماید که با این شرایط عملا تولیدات ناشران روی دست شان می ماند.
او با بیان این که تعطیلی کتاب فروشی ها که ویترین فروش کتاب هستند، لطمه سنگینی به بازار نشر کشور وارد آورد، ادامه داد: در شرایط عادی جامعه بهترین حمایت از ناشران ثابت نگه داشتن قیمت ملزومات فراوری کتاب است. ولی در این شرایط می توان راه چاره هایی از جمله پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای پرداخت بدهی ها و تخصیص یارانه کاغذ را در نظر گرفت. البته اگر حمایتی هم صورت می گیرد یکسان باشد و همه ناشران را شامل گردد نه این که به چند ناشر اختصاص یابد.
حیدری با بیان این که معین است برگزاری نمایشگاه کتاب در این شرایط امکان پذیر نیست، افزود: این موضوع واقعا خسارت سنگینی برای ناشران به همراه دارد. یک ناشر برای فراوری یک عنوان کتاب ماه ها زمان صرف می نماید از حروف چینی، ویرایش، دریافت مجوزهای لازم چاپ و آماده سازی که هزینه های بالایی به ناشر تحمیل می نماید که با توجه به نوع توزیع کتاب و برگشت سرمایه به صورت چک های طولانی مدت است. برگزاری نمایشگاه کتاب یاری بزرگی به برگشت بخشی از هزینه های فراوری کتاب و هزینه های جاری انتشارات بود، چون فروش نقدی به همراه داشت. در واقع یک ناشر در طول سال فقط 10 روز فرصت فروش نقدی فراوریات خود را دارد.
او توضیح داد: به نظرم برای جبران این خسارت هزینه ای که برای برگزاری نمایشگاه تخصیص داده می گردد صرف خرید کتاب از ناشران گردد تا حداقل بخشی از زیان های ناشی از لغو نمایشگاه جبران گردد. بدهی هایی که ناشران به چاپ خانه ها و صحافی ها دارند واقعا مسئله ای است که برای آن باید فکری کرد. معمولا در این مقطع سال ناشران شلوغ ترین روزهای خود را می گذرانند ولی سال جاری بدترین حالت ممکن پیش آمده و انباشت بدهی هایی که برنامه ریزی برای پرداخت را برای بعد از نمایشگاه موکول نموده بودند، مشکل ساز شده و همین طور چک های مراکز پخش و کتاب فروشی ها.
حیدری با بیان این که باید برای کاهش هزینه های فراوری کتاب چاره ای اندیشیده گردد، گفت: در شرایط عادی هم برای خرید کتاب قشر بزرگی از جامعه با مشکل روبرو هستند و ترجیح می دهند به جای خرید کتاب مایحتاج اولیه زندگی را تامین نمایند و کتاب در اولویت چندم هر خانه است.
او افزود: در شرایط فعلی برای ارتباط با مخاطب تنها فضای مجازی و فروش آنلاین محصولات می تواند راهگشا باشد. همین طور استفاده از ظرفیت های اینستاگرام برای معرفی فراوریات و بازخورد مخاطب که البته این روش شاید سی درصد شرایط قبل از کرونا را هم جبران نکند ولی چاره دیگری نیست.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانtafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره
namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو
asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه