داستان سقوط غولی به نام نوکیا
به گزارش بلاگ پو، داستان سقوط آزاد شرکت نامدار نوکیا حکایتی عجیب و در عین حال آموزنده است و سایر شرکت های کوچک و عظیم در سرتاسر دنیا می توانند از این داستان درس های زیادی را استخراج نمایند.

به گزارش Brand minds، داستان اصلی نوکیا به دهه آخر قرن بیستم و دهه نخست قرن بیست و یکم بر می گردد گویی که شرکت نوکیا به این دلیل دچار سقوط و اضمحلال شد که نتوانست انتقال درست و کاملی به قرن بیست و یکم داشته باشد و در همان قرن بیستم در جا زد و به همین خاطر هم به اسم نمونه ای شاخص از شرکت های شکست خورده و بازمانده از کاروان شتابان تکنولوژی شناخته می گردد.
بیایید نقطه شروع داستان عجیب و پرماجرای نوکیا را سال 1995 در نظر بگیریم یعنی زمانی که سود عملیاتی شرکت نوکیا از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت. بعد از این رکوردشکنی شرکت نوکیا بود که مدیران نوکیا با اعتماد به نفس بالا اقدام به افزایش محصولات و توسعه شبکه فروش و بازاریابی خود کردند و توانستند تا سال 1999 سود عملیاتی شرکت را به بیش از چهار میلیارد دلار برسانند یعنی چهار برابر سال 1995.
در نتیجه شرکت نوکیا توانست در این سال های واپسین از قرن بیستم خود را به اسم شناخته شده ترین و برترین برند تلفن همراه در دنیا ثابت کند و این فرایند را در دو، سه سال نخست قرن بیست و یکم هم تداوم بخشد به طوری که مدل گوشی نوکیا 1100 در سال 2003 به اسم پرفروش ترین و پیروز ترین گوشی تلفن همراه تمام زمان ها شناخته شد و تا سال 2007 که شرکت اپل وارد دنیای تلفن همراه شد به یکه تازی خود در دنیای تلفن های همراه ادامه داد، به طوری که در سال 2007 بیش از نیمی از گوشی های تلفن همراه به فروش رفته در دنیا به شرکت نوکیا تعلق داشت، حال آنکه سهم سایر رقبا از این بازار هر کدام کمتر از 5 درصد بود.
با این همه مدیران شرکت نوکیا از یک عامل غفلت کردند و آن ورود شرکت بسیار نوآور و مبتکری به نام اپل بود که از همان شروع ورودش به عرصه گوشی های تلفن همراه نشان داد که اندیشه های ناب و حرف های زیادی برای زدن در این عرصه دارد و می تواند رقیبی سرسخت و جدی برای نوکیا باشد، اما مدیران نوکیا، سرمست از پیروزیت های عظیم پیشین خود رقیب تازه وارد خود را خیلی دست کم گرفتند و مطمئن بودند که شرکت اپل که در آن موقع هیچ سابقه ای در زمینه فراوری گوشی تلفن همراه نداشت نمی تواند برای نوکیا خطرساز باشد.
شرایط وقتی برای نوکیا سخت تر شد که پروژه این شرکت در سال 2010 با اسم کشنده آی فون به شکست عظیمی برای نوکیا تبدیل شد. در این سال مدیران نوکیا کوشیدند تا با عرضه مدل های مختلفی به بازار با قیمتی بسیار پایین تر از آی فون حکم مرگ زودهنگام آی فون را صادر نمایند و این رقیب تازه وارد را از بازار حذف نمایند غافل از اینکه آی فون اپل آمده بود تا بماند و رقبای خود را کنار بزند و به سرعت به پیش برود که همین طور هم شد.
در شش سال بعد از ظهور آی فون یعنی تا سال 2013 آی فون اپل روزبه روز پیروز تر و مقبول تر می شد و نوکیا روزبه روز به قهقرا می رفت، به طوری که در فاصله سال های 2007 تا 2013 ارزش بازار نوکیا نزدیک به 90 درصد سقوط کرد و در همان سال بود که به وسیله شرکت مایکروسافت خریداری شد و پس از آن بود که مورد شرکت نوکیا به اسم نمونه ای شاخص از عدم تطبیق یافتن یک شرکت با شرایط نو و شرکتی که سقوط آزاد عظیمی را تجربه نموده است به وسیله اساتید دانشگاه و پژوهشگران مورد مطالعه قرار گرفته و می گیرد.
با نگاهی کوتاه به داستان سقوط نوکیا می توان به سه دلیل اصلی برای سقوط آزاد نوکیا دست یافت که عبارتند از:
1- عقب تر بودن تکنولوژی استفاده شده در مدل های مختلف نوکیا در مقایسه با آی فون های اپل
2- غرور و خودعظیم بینی شدید در میان مدیران نوکیا
3- نداشتن بصیرت و فقدان منظره روشن از آینده در شرکت نوکیا
براساس نتایج تحقیق دو تن از اساتید دانشگاه در سنگاپور در سال 2015 مهم ترین دلایل سقوط آزاد شرکت نوکیا در دهه نخست قرن بیست و یکم به توضیح زیر بود:
- در سال های نخست قرن بیست و یکم نوکیا دچار پدیده ای به نام هراس سازمانی شد که دلیل آن وجود رهبران سازمانی دمدمی مزاج و مغرور در رأس نوکیا و مدیران میانی ترسو و بله قربان گو در این شرکت بود. در واقع از داستان هایی که به وسیله بسیاری از کارکنان نوکیا نقل شده است چنین برمی آید که اغلب مدیران میانی نوکیا به خاطر از دست دادن مقام خود و مورد غضب رهبران نوکیا قرار گرفتن از بیان واقعیت ها به آن ها خودداری می کردند و فقط در پی تحقق بخشیدن به اهداف عملیاتی دیکته شده به وسیله رهبران نوکیا بودند و همین محافظه کاری و خودخواهی مدیران میانی نوکیا بود که در نهایت موجب بی اطلاعی مدیران ارشد نوکیا نسبت به ضعف های شدید و عقب بودن فاحش سیستم عامل نوکیا موسوم به Symbian در مقایسه با سیستم عامل اپل یعنی IOS شد، درحالی که شرکت نوکیا سال ها فرصت داشت تا کیفیت و کارآیی سیستم عامل خود را ارتقا دهد که چنین نکرد.
- مدیران نوکیا از بیم از دست دادن سرمایه گذاران، تامین نمایندگان و مشتریان خود از اذعان به ضعیف بودن توان تکنولوژیک نسبت به رقبایی همانند اپل خودداری کردند، اما بعد ها و پس از برملا شدن این عقب ماندگی و درماندگی نوکیا در رقابت با محصولات پیروزی همانند مدل های مختلف آی فون اعتماد و اعتقاد سرمایه گذاران و مشتریان به نوکیا ناگهان فرو ریخت.
- نبود پیوند های لازم بین مدیران ارشد و مدیران میانی شرکت نوکیا از یکسو و برخورد قهرآمیز با مدیرانی که حقایق و واقعیت ها را بازگو می کردند موجب شد تا هدف های آرمان گرایانه و دست نیافتی و نامناسبی به وسیله مدیران ارشد نوکیا بر شرکت تحمیل گردد که انطباقی با واقعیت ها نداشت و در نتیجه قابل اجرا نبود. حال آنکه در شرکت اپل عکس این حالت حاکم بود و اهداف و برنامه ها از کف شرکت می جوشید و در رأس شرکت به تایید نهایی می رسید و در نتیجه با واقع بینی بسیار بیشتری همراه بود.
منبع: فرارو0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ
thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان