دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته، هدف اصلی ما تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز است

به گزارش بلاگ پو، جان بابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته، توضیح داد: هدف اصلی ما تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز برای شکستن سیکل ویروس و واکسینه شدن گروه های پرخطر است.

دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته، هدف اصلی ما تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، قاسم جان بابایی در برنامه طبیب با اشاره به افول ویروس در کشور گفت: هر زمان که مردم همراهی کردند پیک بیماری را شکستند، در اواخر خردادماه به دلیل مراعات مردم به بهترین نقطه رسیده بودیم، در واقع این ویروس به ما یاد می دهد که هر وقت که شما غفلت کردید بعد از دو هفته درگیر پیک شدید می شوید، نگران شب یلدا بودیم، اما خوشبختانه با همکاری مردم توانستیم از آن با موفقیت عبور کنیم.

این پزشک متخصص با تأکید براینکه در حال حاضر مراجعات به یک سوم کاهش پیدا نموده و امیدواریم تعداد فوتی ها به زودی به زیر 100 نفر برسد، اعلام کرد:همه این ها دستاورد خود مردم است، ما در حال حاضر به دلیل اعمال محدودیت ها بسیار شرمسار مردم هستیم، چون بسیاری از کسب و کار ها تعطیل شد و به هرحال صدماتی به خانواده ها زد، اما چاره ای جز آن نبود، الان اروپا با همه تکنولوژی ها و زیرساخت هایی که دارند در همین پیک با کمبود تخت روبرو شدند و این نشان می دهد آن چیزی که می تواند توازن را برهم بزند عدم رعایت پروتکل هاست.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشور ها آمار درستی نمی دهند و نمی توان شرایط آن کشور ها را به درستی آنالیز کرد، اظهار کرد:، اما وقتی کشوری مثل ایران آمار می دهد این نشانه ثبت درست است، این نیست که در کشور های همسایه تعداد فوتی های کمی داشته باشند. درواقع مهمترین عامل مرگ ومیر بار بیماری است، زمانی که بار بیماری زیاد بود روزی حدود چهار هزار بستری داشتیم و در پیک آخر 23 هزار بستری داشتیم خوب انتظار 400 فوتی را هم داشتیم، ولی امروز که بستری به زیر هفت هزار رسیده امیدواریم که تعداد فوتی ها هم به حداقل برسد و فرایند رو به کاهش برود.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: اگر بار و سیکل بیماری را بشکنیم تعداد فوتی ها کم خواهد شد و موضوع دیگر مراقبت و حافظت مناسب از افراد شنماینده در برابر عوارض کروناست. در طول این مدت دو سوم مرگ ومیر در افراد بالای 60 سال بوده، پس نگهداشت و مراقبت از این عزیزان خود به خود تعداد مرگ ومیر را پائین خواهد آورد. پس بدون اینکه کسب وکار ها را مختل کنیم با عدم تجمع و رفت وآمد های بی مورد می توان ویروس را کنترل کرد، ادارات و سازمان های دولتی باید بیشترین مراقبت را داشته باشند و از برگزاری جلسات بی مورد و تجمعات و نشست های بی دلیل پرهیز نمایند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:، چون همین افراد وقتی وارد منزل می شوند می توانند پدر ها و مادر ها و افراد پرخطر را نیز آلوده نمایند و در این صورت هر کاری کنید درصدی از آن ها فوت می نمایند، افراد سالمند وقتی مبتلا شوند هر چقدر هم مراقبت کنید نمی توانید جلوی اثرات ویروس را در آن ها بگیرید، اصلا ذات این بیماری همین است.

این پزشک متخصص در پاسخ به این سؤال که برای خرید واکسن منتظر چه چیز هستیم یادآور شد: واکسن از همه راستا ها در حال پیگیری است، در داخل هم از اول دنبال ساخت واکسن بوده و امروز منتظر خروجی آن هستیم، از یک طرف منتظر سبد کوواکس هم هستیم، موضوع واکسن به وسیله خود جناب رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت مستقیما پیگیری می گردد، در وزاتخانه هم 50 درصد وقت مان درگیر خرید واکسن است، لذا مردم نگران خرید و توزیع واکسن نباشند، در حال حاضر همه کشور ها در نوبت هستند.

جان بابایی ادامه داد: ما از هر منبعی نمی خواهیم خرید کنیم، چون بحث مسائل مالی و سیاسی هم مطرح است، ولی روی همه واکسن هایی که مطمئن هستیم کار می کنیم و بخشی هم روی فراوری داخل خودمان حساب کردیم، هم دولت و هم وزارت بهداشت همه انرژی خودش را روی این کار گذاشته، اما یادمان باشد که واکسن ویروس را در جامعه صفر نمی نماید بلکه اثرات آن را خفیف می نماید و باز هم مهمترین کار همان رعایت پروتکل هاست.

وی همچنین بیان کرد: ما نمی توانیم بسیاری از رفتار های غلط گذاشته را دوباره تکرار کنیم، ما باید سبک جدیدی از زندگی را داشته باشیم، مثلا شاید در سازمانی کل مدیران کل از سراسر کشور را برای جالسات جمع می کردند و چهار ساعت برایشان صحبت می کردند، اما امروز با تکنولوژی های جدید لزومی به این کار نیست، در همین یک سالی که جلسات مجازی برگزار گردید اوضاع بهتر نبود؟

جان بابایی با اشاره به اینکه امروز بیش از 98 درصد جلسات خود ما مجازی برگزار می گردد، اظهار کرد: کرونا درس آموخته های بسیاری برای ما داشت که باید از این تجربیات استفاده کنیم، جهان از خدمات آی تی استفاده می کرد ما هم آموختیم استفاده کنیم، همچنین سطح سواد سلامت مردم بسیار بالاتر رفته به همین دلیل ما سال جاری خیلی آنفولانزا نداشتیم و کلی از مراجعات آلرژیک ما کم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: پرهیز از مهمانی های طولانی مدت، ضدعفونی ها، فاصله گذاری مناسب را در آینده حتی بعد از کرونا هم باید ادامه دهیم، به نظر من مهمترین مشکل ما در ادارات و سازمان هاست، جلسات طولانی، مراسم های افتتاح همه این ها باید الکترونیک گردد، این دستاورد ها ما را در برابر همه عفونت ها مصون نگه می دارد.

وی با تأکید بر اینکه تمام کوشش این است که به امید خدا به زودی و حتی تا انتها سال با واکسینه شدن مردم سیکل بیماری بشکند، توضیح داد: امیدواریم تا انتها سال افراد با ریسک بالا واکسینه شوند، هدف اصلی تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از عید با همین هدف است و به امید خدا اگر با همین فرمان برویم انشاءالله می توانیم در نوروز حداقل بیماری را داشته باشیم.

این مقام مسؤل در انتها یادآور شد: ضمن اینکه یکی دیگر از عوامل شکستن سیکل در کنار رعایت پروتکل ها این است که افرادی که علامت دار هستند سریع به مراکز 16 گانه که تست در آن ها رایگان است مراجعه نمایند، چراکه ما امروز دیگر با فراوریات داخلی در ارائه کیت های تشخیصی مسئله ای نداریم، لذا افراد حتما با دیدن علامت ها اول فکر نمایند کروناست و در کنار رعایت پروتکل ها سریع تست دهند و ایزوله شوند و اطرافیان هم سریع تست دهند، با همه این رعایت ها انشاءالله سیکل بیماری در داخل شکسته شده و بعد از این تنها باید نگران ورود ویروس به کشور باشیم.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40891

به "دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته، هدف اصلی ما تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت و وزارت بهداشت همه انرژی خود را روی تهیه واکسن گذاشته، هدف اصلی ما تأمین واکسن از هر منبعی تا قبل از نوروز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید