دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا در میناب برگزار می گردد

به گزارش بلاگ پو، دبیر دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا با اشاره به اینکه نخل در میناب صندلی خاص و ویژه ای داشته و معیشت اکثر مردم این منطقه از گذشته تاکنون به آن وابسته است، گفت: یکم شهریورماه برای دومین سال پیاپی جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا در میناب باشکوه تر از گذشته برگزار می گردد.

دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا در میناب برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران، مردم درگذشته غذا، مسکن، و بیشتر وسایل مورداستفاده در زندگی روزمره خود را از نخل به دست آورده اند و این وابستگی ها باعث گردیده آیین ها و رسوم خاص به هنگام برداشت و نگهداری و عمل آوری این محصول به وجود آید.

دبیر دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا در گفت وگو با خبرنگاران، هدف از برگزاری این رویداد را بازسازی آئین ها و رسومات گذشتگان و قدم در راه حفظ و احیای آنان برشمرد و گفت: حمایت از قشر باغدار باعث ایجاد شور و نشاط جمعی در این شرایط دشوار می گردد.

علیرضا جعفری با بیان اینکه این چنین مراسمات و برنامه ها تأثیر بسزایی در جذب گردشگر و بالاخص مخاطب های فرا استانی خواهد داشت، اظهار کرد: در کوششیم مُغ و مُشتا را همچون جشنواره های گلاب گیری کاشان، انگور ارومیه، انار ساوه و... که هرساله در حال برگزاری است و به برندی معتبر در سطح کشور و حتی بین الملل تبدیل گردیده، مبدل کنیم.

وی با اشاره به برگزاری بخش هایی از این جشنواره در سال گذشته، بیان نمود: سال جاری سعی داریم با اجرای یک برنامه کامل تر، جهت رسیدن به یک جشنواره آیینی بزرگ در سال های آتی کوشش کنیم.

دبیر این جشنواره، مُشتاداری، مُغ بُری، کُنگ جوشی، شیره گیری، سِوِندبافی، صنایع دستی و برگزاری بازی های بومی و محلی را از مهم ترین برنامه های این رویداد مطرح نمود و گفت: مراسم با مُغ بری شروع و بعدازآن به صورت کارناوال تا محل جاگذاری دیگ ها (نزدیک مشتا) همراه با نواختن موسیقی سنتی ادامه خواهد داشت.

جعفری، ادامه داد: در بین راه گروه هایی در حال سوند بافی هستند که مردم می توانند از نحوه کار آن ها بازدید نموده تا به محل مُشتا برسند.

وی به ساخت نشیمن گاه های محلی(گفاره) جهت مستقر شدن حاضرین و مشاهده مراسم اشاره نمود و اضافه نمود: خانه ای بومی ساخته گردیده از اجزای نخل نیز برپا خواهد شد که دیدن آن برای بسیاری از مردم خاطره انگیز خواهد بود.

این فعال حوزه هنر و فرهنگ میناب، مُشتا را محل جمع آوری، فرآوری، عمل آوری و نگهداری تا قبل از مرحله فروش یا همان انبار نامید و تأکید کرد: در واقع مشتا یک کارگاه سنتی است که محصول برداشت گردیده را به آنجا منتقل نموده و بعداز انجام مراحل فرآوری به مرحله فروش یا انبار می رسد.

دبیر دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا، برداشت محصول نخل با روش بریدن خوشه های رسیده در گویش بومی را مُغ بُری نام برد و توضیح داد: یکی از روش های قدیمی عمل آوری محصول بعد از مُغ بُری، کُنگ جوشی است که در آن هنگام از جمله رسوم رایج و بجا مانده از گذشتگان برگزاری آن همراه با نواختن ساز و دهل و خواندن نواهای محلی است.

جعفری، برگزاری این جشنواره آیینی، سنتی را ماحصل دو سال تحقیق و ارائه طرح های مختلف عملیاتی در این زمینه دانست و اعلام نمود: امروزه به دلایل مختلف نخل داری در شهرستان میناب با چالش های اساسی روبرو است که اگر برای هرکدام از آن ها چاره ای اندیشیده نگردد، با روندی تدریجی در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نخلستان های میناب خواهیم بود.

به گزارش خبرنگاران، علاوه بر اهداف یاد گردیده از برگزاری دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا، نگاه بلند مدت به نخل و خرما نیز وجود دارد تا با جلب توجه باغداران و عموم مردم و مسئولان به ارزش های این درخت مقدس، زمینه را برای بالابردن ارزش اقتصادی محصولات نخل فراهم کرد.

دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا یکم شهریورماه در نخلستان مرکز تحقیقات کشاورزی میناب واقع در بلوار رسالت از ساعت 16:30 برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1397 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 575

به "دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا در میناب برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ و مُشتا در میناب برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید