دوچرخه؛ ایمن ترین وسیله رفت وآمد در دوران کرونا
به گزارش بلاگ پو، روزنامه شرق - محمدمهدی گوهری: شیوع ویروس کرونا تحولات زیادی را در زندگی روزمره بسیاری از ما ایجاد و دغدغه هایی را برای انجام اموری که تا قبل از آن بدون کوچک ترین مسئله ای انجام می دادیم، در ذهن ما ایجاد کرد. یکی از این دغدغه ها، نحوه رفت وآمد در سطح شهر است؛ رفت وآمدی ایمن که ما را از آلودگی به این ویروس بیش از سایر روش ها حفظ کند.
در این میان، وزیر بهداشت آلمان به مردم کشورش پیشنهاد استفاده از دوچرخه را داد. این پیشنهاد بهانه ای شد تا شرایط استفاده از دوچرخه در این شرایط در ایران را آنالیز کنیم؛ دوچرخه ای که شاید در نظر بسیاری از ایرانیان وسیله ای تفریحی و بیشتر مختص بچه ها است، اما در کشور های پیشرفته نقشی فراتر از این ایفا می نماید و وارد حوزه حمل ونقل شده است و به آن به عنوان راه حلی برای کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و افزایش سلامت شهروندان توجه می گردد.
پیشنهاد وزیر بهداشت آلمان
چندی پیش، وزیر بهداشت آلمان در مجله اشپیگل به شهروندان آلمانی توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و کاهش احتمال آلودگی، دوچرخه سوار شوند.
این نظر بر اساس تحقیقات محققان آلمانی بیان شده که دوچرخه سواری نه تن ها موجب دورنگه داشتن شما از دیگران می گردد، بلکه خطر آلودگی بر اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می دهد؛ بنابراین با توجه به زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح مختلف، استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی می تواند خطرناک باشد.
یک مزیت دیگر تردد با دوچرخه، کاهش عوارض بیماری های زمینه ای مثل فشارخون و دیابت است. همچنین دوچرخه سواری با بهبود ضربان قلب و تهویه مناسب ریه ها، منجر به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن می گردد.
یک محقق آلمانی معتقد است وقتی شما با شدت بیشتری نفس می کشید، موجب پاکیزه شدن آن ها شده و این مسئله در محافظت بدن در برابر ویروس کرونا بسیار مؤثر است.
دوچرخه سواری در دوران کرونا
دکتر علیرضا بهپور، کوه نورد و متخصص بیماری های عفونی، درباره تأثیر دوچرخه سواری بر سلامت در شرایط شیوع ویروس کرونا، در مصاحبه با شرق بیان نمود: درباره دوچرخه سواری در ایام کرونا، معتقد هستم فاکتور اولیه و بسیار مهمی وجود دارد و آن شرایط انجام دوچرخه سواری است. در این شرایط، دوچرخه سواری حرفه ای و به صورت گروهی فعالیت مناسبی نیست؛ زیرا رعایت نکردن فاصله و دم و بازدم سریع می تواند احتمال بیماری را افزایش دهد و اگر یکی از افراد گروه آلوده به ویروس کرونا باشد، می تواند به ر احتی بقیه نفرات را آلوده کند. شاید این سؤال پیش بیاید که مگر یک فرد آلوده به ویروس کرونا توانایی دوچرخه سواری سنگین را دارد؟ در پاسخ باید گفت یک فرد آلوده به ویروس کرونا در مراحل اولیه ممکن است بتواند به راحتی ورزش کند و مسئله ای نداشته باشد.
درباره دوچرخه سواری در این شرایط باید موضوع را از دو بُعد شخصی و اجتماعی آنالیز کرد. در بعد اجتماعی، شما به عنوان یک دوچرخه سوار باید فاصله ایمنی را از افراد دیگر داشته باشید؛ این افراد می توانند همراهان ورزشکار شما یا عابران پیاده باشند. در بُعد شخصی، اگر ما امکان حفظ فاصله از اطرافیان را داشته باشیم، به راحتی می توانیم از دوچرخه استفاده کنیم که در این شرایط خیلی ایمن تر از وسایل حمل ونقل عمومی است.
پس اصل مهم حفظ فاصله با اطرافیان است. اگر در حین دوچرخه سواری برای ایمنی بیشتر از ماسک استفاده کنیم، راستا های خلوت تر را برای عبور و مرور انتخاب کنیم و همچنین به شرایط جسمانی خود شامل علائم تنگی نفس، آنالیز نداشتن مشکل ریوی و آنالیز توانایی جسمانی خود برای رکاب زدن در مقایسه با گذشته توجه کنیم، دوچرخه سواری می تواند بسیار هم مفید باشد و به عنوان یک وسیله نقلیه شخصی استفاده گردد. ولی اگر در موارد ذکر شده بالا مسئله ای در خود حس می کنید، بهتر است دقت بیشتری کنید؛ زیرا استفاده از دوچرخه و فعالیت جسمانی در صورت آلودگی به ویروس کرونا می تواند نتیجه بدی برای شخص به وجود بیاورد.
مورد دیگری که باید به آن توجه کرد، سنگین نبودن فعالیت جسمانی در این شرایط است. ورزش سنگین و خستگی جسمانی، ایمنی بدن را تا حدی کاهش می دهد و ما را در مقابل این ویروس آسیب پذیرتر می نماید. پس در حالت کلی با توجه به نکات ذکرشده و رعایت مسائل ایمنی دوچرخه می تواند انتخاب خوبی در این شرایط باشد. ولی باید به حفظ فاصله با دیگران توجه ویژه ای داشت و اگر قادر به رعایت آن نیستیم، بهتر است از دوچرخه استفاده نکنیم.
توسعه خودرو محور در ایران
حسین آخانی، استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران و فردی که در زمینه ترویج دوچرخه سواری شهری فعال و دغدغه مند است، درباره استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه در ایران در مصاحبه با شرق بیان می نماید: در ایران شاهد توسعه خودرومحور هستیم و استفاده از خودرو بسیار پرطرفدار است و این استفاده در کوچک ترین راستا ها نیز وجود دارد. در زمینه ترویج دوچرخه سواری در شهر ها اقدامات کمی از سوی مسئولان صورت گرفته است. مهم ترین وظیفه شهرداری ها، ایجاد شبکه راستا های پیوسته دوچرخه سواری در سطح شهر ها است که متأسفانه به درستی انجام نشد. در برخی از شهر ها راستا هایی پراکنده وجود دارد.
دوچرخه گامی پایدار برای کاهش آلودگی
آخانی به عنوان یک گیاه شناس، تأثیر استفاده از دوچرخه را در کاهش آلودگی شهری این گونه بیان می نماید: یک کیلومتر حرکت یک خودرو در شهر، 313 گرم کربن دی اکسید فراوری می نماید؛ برای برطرف این میزان آلودگی احتیاج به 56 اصله درخت است. حجم آلودگی و میزان فضای سبز مورد احتیاج برای برطرف این آلودگی و هزینه توسعه و نگهداری از فضای سبز، هزینه عظیمی است که با پیاده شدن هر راننده از خودروی خود و استفاده از دوچرخه می توان در آن صرفه جویی کرد؛ صرفه جویی در هزینه ای که به تبع آن آلودگی کاهش یافته و سلامت شهروندان نیز افزایش خواهد یافت.
دوچرخه کالایی لوکس
دوچرخه وسیله ای کاربردی است که علاوه بر یاری به تندرستی، یاریی عظیم نیز به کاهش آلودگی هوا در شهر ها می نماید. این نکته در نگاه کشور های پیشرفته در توجه به توسعه و ترویج دوچرخه سواری در بین مردم کشورشان به خوبی دیده می گردد. در ایران، دوچرخه صرفا به عنوان وسیله ای تفریحی دیده می گردد که بیشتر مخاطب آن بچه ها هستند. بااین حال، این نگاه در حال تغییر در بدنه جامعه است؛ به شکلی که هرساله شاهد حضور افراد دوچرخه سوار بیشتری در سطح جامعه هستیم. این تغییر نگاه در بدنه جامعه در حال رخ دادن است؛ اما بدنه مدیریتی کشور هنوز به نگاه درستی در قبال دوچرخه نرسیده است و دوچرخه را جزء کالا های لوکس می داند. شاهد این نگرش را در عوارض 60 درصدی واردات دوچرخه به کشور می توان مشاهده کرد.
بی توجهی به دوچرخه سواری را می توان در سهم اختصاص یافته برای توسعه دوچرخه سواری در بودجه شهرداری ها نیز مشاهده کرد.
دوچرخه سواری در اروپا
برای اطلاع از شرایط استفاده از دوچرخه در کشور های اروپایی، سراغ رضا چراغی صفا که به 29 کشور اروپایی با دوچرخه سفر نموده است، می رویم. وی دراین باره به شرق می گوید: در اروپا دوچرخه یک وسیله نقلیه محسوب می گردد؛ چه برای سفر و چه برای رفت وآمد های شهری. در هر جای اروپا دوچرخه سواری شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در کپنهاگ دانمارک، دوچرخه ها در جهت حرکت ماشین ها حرکت می نمایند؛ اما در دیگر شهر ها این گونه نیست و شما در راستا دوچرخه می توانید در جهت یا خلاف جهت حرکت ماشین ها تردد کنید. در داخل میدان ها هم راستا دوچرخه وجود دارد.
علاوه بر پل عابر پیاده، پل مخصوص و مجزایی برای عبور دوچرخه هم وجود دارد. در خیلی از مناطق شما تا منطقه ای که قصد آغاز دوچرخه سواری را دارید، مخصوصا در مناطق کوهستانی همانند سوئیس، می توانید دوچرخه خود را با قطار ببرید و حتی در برخی قطار ها یک واگن برای دوچرخه وجود دارد. شما می توانید بلیت دوچرخه خریداری کنید و در مقصد دوچرخه سواری نموده و دوباره با قطار به شهر و محل اقامتتان بازگردید. البته سرقت دوچرخه هم در اروپا خیلی زیاد است که خوشبختانه برای من در طول سفرهایم این اتفاق رخ نداده است.
کرونا و استفاده از دوچرخه اشتراکی در تهران
رضا باقری، مدیرعامل شرکت دوچرخه های اشتراکی بیدود، در مصاحبه با خبرنگاران بیان نمود: از زمان شیوع ویروس کرونا در پایتخت، استقبال شهروندان از دوچرخه های اشتراکی بیدود افزایش پیدا نموده است و یکی از مهم ترین علل این استقبال نیز در معرض هوای آزاد قرارگرفتن شهروندان با استفاده از دوچرخه های اشتراکی بیدود است. مدیرعامل شرکت دوچرخه های اشتراکی بیدود اضافه نمود: با توجه به استقبال شهروندان از دوچرخه های اشتراکی، طرح ضد عفونی کردن دوچرخه ها در دستور کار شرکت قرار گرفته است و به شکل روزانه کار ضدعفونی این ناوگان انجام می گردد.
منبع: برترین هاpariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.