ملاقات با واروژ کریم مسیحی و اتفاقی که رحمانیان به خواب هم نمی دید
به گزارش بلاگ پو، تعدادی از هنرمندان تئاتر همزمان با روز سینما با واروژ کریم مسیحی، هنرمند سرشناس و بی حاشیه سینمای ایران ملاقات کردند.
به گزارش خبرنگاران، در این ملاقات خودمانی که عصر روز یکشنبه 21 شهریور ماه با حضور جمع محدودی دعوت شده به علت شیوع کرونا به همت خانه هنر کاج و در محل فضای باز این موسسه برگزار گردید، هنرمندانی مانند محمد رحمانیان، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، محمد امیر یاراحمدی، نمایشنامه نویس، افسانه ماهیان، کارگردان و ستاره اسکندری، بازیگر درباره واروژ کریم مسیحی و سینمای ایران سخنانی را مطرح کردند و واروژ کریم مسیحی هم کیک روز ملی سینما را برید.
در شروع، حسام الدین مختاری، مدیر خانه هنر کاج با خوشامدگویی به حاضران ابراز امیدواری کرد که سال آینده روز ملی سینما در دنیای بدون کرونا برگزار گردد و دیگر هیچ هنرمند و هم وطنی را به علت این ویروس منحوس از دست ندهیم.
او این مراسم را شبی به یاد ماندنی دانست و از حضور کریم مسیحی ابراز قدردانی کرد.
سپس محمد امیر یاراحمدی که مدیریت فرهنگی خانه هنر کاج را بر عهده دارد، برگزاری برنامه روز ملی سینما را بهانه ای برای تتازه ملاقات دانست و از حضور واروژ کریم مسیحی به اسم افتخاری عظیم یاد کرد.
افسانه ماهیان، مشاور فرهنگی و عضو اتاق فکر این موسسه هم توضیحاتی درباره فعالیت های آن از جمله راه اندازی مدرسه سیاه ارایه کرد و اطلاع داد که بزودی مدرسه سینما هم در این موسسه شروع به کار می نماید.
در خواب هم نمی دیدم درباره واروژ صحبت کنم
در ادامه، محمد رحمانیان از علاقه فراوان خود به کریم مسیحی سخن گفت و اضافه نمود: در خواب هم نمی دیدم که در برنامه ای با حضور واروژ کریم مسیحی دعوت شوم و درباره او صحبت کنم و این برایم افتخار عظیمی است.
او یادآوری کرد که سینمای ایران به نوعی با حضور ارامنه شروع می گردد و مراسم ملاقات با کریم مسیحی در روز ملی سینمای ایران به نوعی حسن تصادف خوبی است، همچنانکه اولین فیلم مهم سینمای ایران هم به تلاش ارامنه ساخته شده است.
رحمانیان از کریم مسیحی به اسم هنرمندی نام برد که به تمام هنرها از جمله ادبیات و تئاتر آشنایی دارد به گونه ای که فیلم کوتاه فاخته را با ترکیبی از یک اثر ارمنی و داستانی از محمود دولت آبادی ساخته است.
او بعلاوه اسم کرد که در بازسازی هایی که از نمایشنامه هملت شکسپیر صورت گرفته، فیلم تردید کریم مسیحی، نمونه بی بدیلی است.
این نمایشنامه نویس اضافه نمود: ما با همه دانایی مان فیلم می بینیم اما تنها با تماشا چند دقیقه از فیلم های کریم مسیحی، همه دانایی مان رها می گردد و ماهیت سینما را فراموش می کنیم و غرق لذت از آن می شویم. به همین علت تجربه تماشای فیلم های کریم مسیحی با بهرام بیضایی که برای تماشا آثارش باید فسفر سوزاند، فرق دارد.
سپس ستاره اسکندری، بازیگری که سال گذشته اولین فیلم خود را ساخته است، با تایید سخنان رحمانیان به تشابه آثار کریم مسیحی به تئاتر اشاره نمود و اضافه نمود: هنگام تماشا فیلم های آقای کریم مسیحی، زیست همزمان ما با ماجرای این فیلم ها، نکته عجیبی است چراکه از دنیا خود فارغ می شویم و در دنیا فیلم های او زندگی می کنیم.
محمد امیر یاراحمدی هم با اشاره به ویژگی فیلم های کریم مسیحی ادامه داد: با تماشا آثار او ، دنیا مستقل این فیلم ها را باور می کنیم بدون اینکه مشابه آن را در واقعیت دیده باشیم. به همین علت نمی توانیم نمونه ای مشابه فیلم های او پیدا کنیم چون آثارش متعلق به دنیا خود اوست.
کریم مسیحی هم نکاتی را درباره تجربه هایش در سینما اسم کرد و از علاقه مندی اش به اجرای تئاتر سخن گفت و یاد دوستان درگذشته و سفر نموده خود را گرامی داشت.
این برنامه گرچه ملاقات با کریم مسیحی بود، اما خاطراتی درباره دیگر سینماگران ایرانی که تجربه همکاری با این هنرمند را داشته اند، همانند بهرام بیضایی، بهمن فرمان آرا، امیر نادری، کامران شیردل و ... هم مرور شد.
بعلاوه حاضران خاطرات خود را از لذت تماشای فیلم در سالن سینما بیان کردند و حسرت و افسوس خود را از اینکه بسیاری از سینماهای خاطره انگیز همانند سینما عصر تازه تغییر کاربری داده اند، مطرح کردند.
در خاتمه برنامه، رحمانیان یادداشتی را که بهرام بیضایی، پیش تر و به مناسبت عظیمداشت کریم مسیحی نوشته بود، خواند و هنرمندان حاضر، عکسی به یادگاری گرفتند.
حسین کیانی، افسانه ماهیان، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، مونا فرجاد، علی صلاحی، پیغام فروتن، پریدخت عابدین نژاد ، علیرضا بهرامی از دیگر حاضران در این برنامه بودند.
واروژ کریم مسیحی فیلمسازی است که اولین ساخته بلندش، پرده آخر یکی از مهم ترین آثار سینمای ایران به تعداد می آید. او گرچه به جز این فیلم فیلم ،بلند دیگر با نام تردید و چند فیلم کوتاه ساخته ولی سال ها به اسم یکی از برترین تدوین گران و دستیاران کارگردان در سینمای ایران فعالیت نموده و از این نظر حضوری اثرگذار در سینمای کشورمان داشته است.
او در دو فیلم بلندش به تئاتر هم نگاهی داشته است، فیلم پرده آخر او به شیوه نمایشی توجه دارد و فیلم تردید هم بازسازی نمایشنامه هملت اثر شهیر ویلیام شکسپیر است.
عکس هایی که به این خبر ضمیمه شده، از نگین مقدردوست است.
منبع: خبرگزاری ایسناbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها