رافائل میناسکانیان: دعا می کنم جشنواره موسیقی جوان ادامه یابد
به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - رافائل میناسکانیان گفت در جشنواره موسیقی جوان اجراهایی را دیده است که حیرت انگیز بوده اند و این در حالی است که هر سال رپرتوار جشنواره سخت تر شده است.

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، میناسکانیان که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را عهده دار بوده ضمن اینکه جشنواره موسیقی جوان را از مهمترین جشنواره های موسیقی و بسیار مفید و موثر ارزیابی می نماید، معتقد است این جشنواره همواره با مانع تراشی هایی روبرو بوده است.
میناسکانیان ادامه داد: با وجود همه کارشکنی ها در برگزاری جشنواره، فرایند آن همواره رو به رشد بوده و هر سال بهتر از سال قبل برگزار شده و دستاوردهای خوبی داشته است. البته به جز سال جاری که به دلایلی تعداد شرکت نمایندگان بسیار کاهش داشته است.
این نوازنده و مدرس پیانو بیان داشت: ما هر سال رپرتوار برنامه را دشوارتر نموده ایم و سعی نموده ایم برای شرکت نمایندگان چالش ایجاد کنیم تا شرکت نمایندگان بیشتر کوشش و بهتر عمل نمایند. خوشبختانه همواره جواب داده و تا امروز هم پیروز بوده ایم.
این استاد نوازندگی پیانو در پاسخ به این سوال که علاقمندان به این ساز و شرکت نمایندگان این رشته در جشنواره معمولا از چه قشری هستند، شرح داد: از اقشار مختلف در این رشته شرکت نماینده داریم. البته بیشتریت با طبقه میانه جامعه است اما کسانی هستند که از شهرستان های دور آمده اند و ما را با اجرای فوق العاده خوبشان، غافلگیر نموده اند. من در این جشنواره اجراهایی دیده ام که حیرت انگیز بوده اند و این در حالی است که هر سال رپرتوار جشنواره سخت تر شده است.
رافائل میناسکانیان معتقد است که همه دست اندرکاران جشنواره و حتی شرکت نمایندگان نگران تداوم جشنواره هستند. او در این باره شرح داد: همواره شاهد مانع تراشی هایی برای برگزاری جشنواره بوده ایم و سال جاری بیشتر از قبل نگرانیم که مبادا جلوی برگزاری جشنواره گرفته شود. جشنواره موسیقی جوان بارها از همین بی مهری ها و بی توجهی ها آسیب دیده است؛ مثلا سال جاری خیلی دیر برای برگزاری آن تصمیم گیری شد.
به گفته میناسکانیان هر سال به طور میانه تقریبا حدود 60 نفر از گروه سنی الف در بخش نوازندگی پیانو شرکت می کردند، حدود 40 نفر از گروه سنی ب در این بخش رقابت داشتند و از گروه سنی ج تقریبا 30 نفر در جشنواره حضور داشتند اما سال جاری به جز شرکت نمایندگان گروه الف که خیلی تغییر چشمگیری نداشتند، از گروه سنی ب فقط 11 نفر و از گروه سنی ج فقط 3 نفر در بخش نوازندگی پیانو حضور دارند.
این مدرس پیانو معتقد است: این کاهش چشمگیر نتیجه بی برنامه گی مدیران دولت در برگزاری جشنواره است. اگر زودتر تصمیم می گرفتند که جشنواره برگزار شود، فرصت بیشتری برای ارائه رپرتوار جشنواره در اختیار بود و بچه ها می توانستند سر فرصت تمرین نمایند و الآن تعداد بیشتری از آنها آماده حضور در جشنواره بودند.
استاد نوازندگی پیانو خاطر نشان کرد:شرایط کنونی کمی نگران نماینده است اما دعا می کنم جشنواره ادامه داشته باشد چون مایه پیشرفت موسیقی در کشور است و به اعتلای موسیقی عمیق و فرهیخته یاری می نماید.
*افزایش تعداد شرکت نمایندگان سازهای بادی-برنجی در جشنواره پانزدهم
فرشاد شیخی داور بخش هورن جشنواره پانزدهم موسیقی جوان گفت:سال گذشته هیچ شرکت نماینده ای در بخش سازهای بادی برنجی شرکت ننموده بود. اما سال جاری تعداد شرکت نمایندگان به 11 نفر ارتقا پیدا نموده است. این یعنی تعداد شرکت نمایندگان از دو برابر دوره سیزدهم هم بیشتر شده و این جای امیدواری دارد.
شیخی درباره تعداد شرکت نمایندگان در جشنواره گفت: سال گذشته هیچ شرکت نماینده ای در بخش سازهای بادی برنجی شرکت ننموده بود. دوره قبل تر، یعنی دوره سیزدهم در مجموع از تمام گروه های سنی فقط 5 شرکت نماینده در بخش سازهای بادی برنجی حضور داشتند. سال جاری تعداد شرکت نمایندگان به 11 نفر ارتقا پیدا نموده است. این یعنی تعداد شرکت نمایندگان از دو برابر دوره سیزدهم هم بیشتر شده و این جای امیدواری دارد.
به اعتقاد این نوازنده هورن، افزایش تعداد شرکت نمایندگان سازهای بادی و برنجی به شکل برگزاری جشنواره بر می شود. او در این باره گفت: معتقدم علت اصلی آن برگزاری جشنواره به صورت مجازی است. چون مخاطب این جشنواره جوان ها و نوجوان ها هستند که بیشتر آنها با تجهیزات و امکانات روز آشنایی دارند و در نتیحه ساده تر و آسان تر از همواره توانسته اند در این رقابت عظیم شرکت نمایند و به همین علت سال جاری استقبال بیشتری را شاهد هستیم.
این نوازنده بر همین اساس پیشنهاد داد: کاش این امکان وجود داشته باشد که بعد از خاتمه پاندومی کرونا هم علاقمندان به شرکت در جشنواره، از امکان ارسال اثر به صورت مجازی و شرکت در جشنواره به شیوه غیرحضوری هم بهره مند باشند. چرا که هزینه های حضور در جشنواره کاهش پیدا می نماید؛ در میان شرکت نمایندگان کسانی هستند که در شهرهای دور از تهران زندگی می نمایند و اگر گزینه شرکت به صورت مجازی حذف نشود، می توانند با هزینه کمتر و آرامش خاطر بیشتر در جشنواره شرکت نمایند.
شیخی ضمن ابراز خرسندی از رشد کمی جشنواره در بخش سازهای بادی برنجی، از افزایش کیفی آثار شرکت نمایندگان هم اطلاع داد و گفت: کیفیت آثار شرکت نماینده در این دوره خیلی خوب بود. کسانی که به سازهای بادی- برنجی روی می آورند، افراد کمی هستند که از روی علاقه و با آگاهی انتخاب نموده اند و معمولا کارشان هم خوب است. وقتی این افراد در جشنواره شرکت می نمایند یعنی جشنواره توانسته انگیزه لازم برای افراد فراهم کند که اثر بفرستند و توانایی های خودشان را محک بزنند.
داور سازهای بادی جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سوال که کدام گروه های سنی بهتر و باانگیزه تر ظاهر شده اند، گفت: گروه سنی ج به طور طبیعی سطح کیفی بهتری دارند چون به علت سن بیشتر، دوره آموزشی طولانی تری را سپری نموده اند و گوش موسیقایی آنها تربیت شده است. سازهای بادی دیربازده هستند و طبیعی است که گروه سنی ج کیفیت بهتری ارائه می نمایند اما انتظار داوران از هر رده سنی به مقدار توانایی های همان رده سنی است. ما شرکت نمایندگان گروه های سنی مختلف را با هم مقایسه نمی کنیم؛ از کسانی که در گروه الف شرکت نموده اند به مقدار توانایی های همین گروه سنی توقع داریم و از شرکت نمایندگان گروه های سنی ب و ج هم بر اساس توانایی های گروه خودشان متوقع هستیم.
فرشاد شیخی تاکید دارد که تعداد نوازندگان سازهای برنجی از جمله هورن، ترمپت و ترومبون در تمام کشور، چندان زیاد نیست و هم در میان نوجوانان و جوانان هم نمی توان افراد زیادی را پیدا کرد که در حال آموزش این سازها باشند. بنابراین او به دست اندرکاران جشنواره پیشنهاد می نماید، در بخش سازهایی که تعداد نوازندگان کمتری دارند، بعد از اتمام جشنواره برای کسانی که به بخش رقابتی راه پیدا نمی نمایند، مستر کلاس برگزار شود.
این نوازنده و مدرس موسیقی به اسم آخرین پیشنهاد به این نکته اشاره نمود: کاش می شد جشنواره از اجراهای استعدادهای برتر در هر دوره یک آلبوم تهیه کند و آن را به بازار ارائه کند یا مثلا روی سایت جشنواره در دسترس علاقمندان قرار بدهد. این اقدام هم برای شرکت نمایندگان انگیزه ایجاد می نماید و هم فعالان موسیقی می توانند با استعدادهای برتر آشنا شوند و بدانند جشنواره در چه سطحی برگزار می شود. شاید در این سال ها آلبوم هایی از آثار شرکت نمایندگان فراوری شده باشد اما بعید می دانم به بازار موسیقی عرضه شده یا در دسترس عموم قرار گرفته باشد.
داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک به دو صورت حضوری و مجازی در حال اجرا است که با اتمام داوریها اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.
منبع: خبرگزاری پاناfun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم
javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی