راهنمای سفر به کرمانشاه

به گزارش بلاگ پو، راهنمای سفر به کرمانشاه ، هر آنچه که قبل از سفر باید بدانید!

کرمانشاه شهری است که با سفر به آن وارد یک تونل پر فراز و نشیب تاریخی خواهید شد و می توانید از نزدیک شاهد جاذبه های تاریخی به جا مانده از کسانی که در دوره های تاریخی مختلف در این سرزمین زندگی کرده باشید. شاید باورتان نشود اما شهر کرمانشاه جز اولین سکونتگاه های بشری بوده است و در دوره حکومت ساسانیان این شهر از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بوده است. اما قبل از این که بخواهید به سمت هر شهری سفر کنید، لازم است تا اطلاعاتی در خصوص آن شهر داشته باشید تا بتوانید برنامه سفرتان به سمت آن تنظیم کنید؛ از همین رو ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره راهنمای سفر به کرمانشاه و دقیقا آنچه که لازم است درباره سفر به کرمانشاه بدانید را در طول یک مقاله خدمتتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به کرمانشاه

موقعیت جغرافیایی کرمانشاه

شهر کرمانشاه نهمین شهر پر جمعیت ایران است که دارای جمعیتی برابر با 940 هزار نفر مطابق با سرشماری که در سال 1395 اجرا شده نیز می باشد. این شهر کردنشین یکی از مهمترین شهرهای غربی ایران می باشد و از لحاظ جغرافیایی باید بگوییم که رشته کوه زاگرس این سرزمین را از همسایه های خود جدا کرده است. فاصله زمینی کرمانشاه تا تهران از سمت جاده ساوه حدود 590 کیلومتر است.

آب و هوای شهر کرمانشاه

از نظر آب و هوایی با توجه به موقعیت قرارگیری کرمانشاه، این شهر دارای آب و هوایی خنک و معتدل می باشد و در فصل تابستان یکی از بهترین گزینه های انتخابی برای سفر محسوب می گردد. اگر خواستید برنامه سفرتان به سمت شهر کرمانشاه را تنظیم کنید، پیشنهاد می کنیم از اوایل خرداد تا اوایل شهریور را به عنوان بهترین زمان سفر به این شهر در نظر داشته باشید. اگر خواستید در زمستان به سمت کرمانشاه بروید باید در نظر داشته باشید که این شهر را سرمای بسیار سختی در بر می گیرد که لازم است حتما تمهیدات لازم برای یک سفر نسبتا سخت را در نظر داشته باشید.

مختصری از تاریخ شهر کرمانشاه

اگر بخواهیم مختصری از تاریخ شهر کرمانشاه بگوییم، بنابر مدارک و شواهد تاریخی که وجود دارد این شهر اولین زیستگاه بشری و از جمله مراکز مهم جمعیتی در نواحی زاگرس میانی به شمار می رفته است. در این سرزمین با کشف آثار متعدد در باستان شناسی های مختلف که در تمامی دوره های زندگی بشری از عهد حجر تا دوره های تمدن پیش از تاریخ و حتی بعد از آن نیز اجرا شده حکومت های بزرگی در این منطقه وجود داشته است و همین خود دلیلی است که بگوییم این شهر از تاریخ کهنی برخوردار است.

شاید برایتان جالب باشد، بدانید که در زمان های دور اهالی قدیمی این منطقه تلفظ شهر کرمانشاه را کرماشان می گفتند. البته این شهر نام های مختلفی در طول تاریخ داشته است و پیش از اسلام نام آن کامبادان بوده است.

اقامت در شهر کرمانشاه

برای اقامت در شهر کرمانشاه گزینه های مختلفی نظیر هتل ها، خانه های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد که می توانید برای اقامت از آن ها استفاده کنید. ما در ادامه مطلب راهنمای سفر به کرمانشاه به چند مورد از گزینه های خوبی که برای اقامت در شهر کرمانشاه وجود دارد اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است که بدانید در انتخاب هتل محل اقامتتان می بایس حتما به فاصله هتل تا مرکز شهر توجه داشته باشید که در هزینه و زمان رفت و آمد شما برای توریستی در شهر تاثیر بسزایی دارد.

  • هتل پارسیان
  • هتل جمشید

هتل پارسیان

یکی از هتل های پیشنهادی در راهنمای سفر به کرمانشاه، پارسیان نام دارد که در یک مرکز اداری - تجاری قرار گرفته است. این هتل در حقیقت یکی از مجلل ترین هتل هایی است که در غرب قرار گرفته است و می توانید برای یک اقامت خوب و عالی آن را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که بدانید این هتل به جاذبه های تاریخی شهر نظیر طاق بستان فاصله کمی دارد.

آدرس: کرمانشاه، بلوار شهید کشوری، جنب پل ولایت

هتل جمشید

هتل دیگری که برای اقامت در کرمانشاه می توانید آن را انتخاب نمایید، هتل جمشید است. این هتل در نزدیکی دیدنی ترین نقطه شهر کرمانشاه واقع شده و در چند قدمی مهمترین جاذبه توریستی این شهر طاق بستان نیز قرار گرفته است.

این هتل دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، صندوق امانات، تاکسی سرویس، رستوران ایران، خودپرداز، فضای سبز، اینترنت در لابی و اتاق ها می باشد.

آدرس: کرمانشاه، میدان طاق بستان

شکم گردی در کرمانشاه

زمانی که نام شهر کرمانشاه می آید، همه ما به یاد جاذبه های تاریخی آن از جمله طاق بستان و کتیبه بیستون می افتیم، این در حالی است که این غذاهای قدیمی و بسیار خوش طعمی را دارد که می تواند دل هر مسافری را ببرد. از همین ما در ادامه مطلب راهنمای سفر به کرمانشاه می خواهیم به برخی از غذاهای معروف این شهر اشاره کنیم و در صورتی که خواستید بیشتر با غذاهای سنتی و محلی کرمانشاه آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که مطلبی با همین عنوان را حتما مطالعه نمایید.

خورشت خلال کرمانشاه: حتما تا به حال نام غذایی با عنوان خورشت خلال کرمانشاهی به گوشتان خورده است. بله این غذا یکی از معروف ترین غذاهای این شهر است و طعم بی نظیری دارد.

دست پیچ کرمانشاه: یکی دیگر از غذاهای سنتی و محبوب در کرمانشاه، دست پیچ است. دست پیچ در حقیقت غذایی است که از ترکیب گوشت چرخ کرده، برگه قیسی، گردوی خرد شده، کشمش، رب و پیاز نیز تهیه می گردد.

دنده کباب کرمانشاه: همواره کباب جز گزینه های انتخابی ایرانی ها برای خوردن غذا است، اما طرز تهیه کبابی که در کرمانشاه پخته می گردد به گونه ای است که مانند آن ها را هیچ کجای دیگر نخواهید خورد.

جاذبه های توریستی شهر کرمانشاه

نزدیک به 3000 اثر تاریخی در شهر کرمانشاه وجود دارد که از بین آن ها حدود 716 اثر به ثبت ملی و برخی هم به ثبت جهانی رسیده اند، در مطلب راهنمای سفر به کرمانشاه ما قصد داریم تا درباره جاذبه های توریستی که در این شهر وجود دارد صحبت کنیم.

  • طاق بستان

یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی کرمانشاه که به ثبت جهانی هم رسیده است، طاق بستان است. این جاذبه مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته هایی است که از دوره ساسانی به جا مانده و در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه از ارزش هنری و تاریخی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

|طاق بستان کرمانشاه یادگار ارزشمند ساسانیان|

  • تکیه معاون الملک

تکیه ای به نام معاون الملک از 114 سال پیش در شهر کرمانشاه بنا شده است که بعدها به همت حسن خان معین الملک ساخته شد. این مجموعه تاریخی از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است که دارای کاشی کاری های زیبایی در جهان می باشد.

  • بیستون

یک مجموعه تاریخی در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه به نام بیستون واقع شده است که از اهمیت تاریخی بسیار زیادی برخوردار می باشد. همانطور در ابتدای مطلب راهنمای سفر به کرمانشاه گفتیم، از زمان ها دور این منطقه محل زندگی بشری بوده و به همین دلیل پادشاهان مختلف در طول تاریخ به این منطقه توجه بسیاری داشته اند و کوه بیستون یکی از مهم ترین نقاط بنابر دلایل جغرافیایی و آب و هوایی بوده تا پادشاهان هر دوره از خود یک یادگاری برای آیندگان بر روی این کوه به جا بگذارند.

|محوطه تاریخی بیستون، میراث جهانی یونسکو|

  • گوردخمه های کرمانشاه

اسحاق وند

گودخمه های اسحاق وند به طور کلی از سه گوردخمه تشکیل شده اند که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در صخره هایی واقع شده اند که در شمال شرقی روستای ده نو نیز واقع می باشد. این گوردخمه های جز قدیمی ترین مقبره های صخره ای هستند که از دوران مادها در سرزمین پارسی به جا مانده اند.

دکان داوود

در فاصله 3 کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب گوردخمه دیگری به نام داوود قرار گرفته است که قدمت آن ها به دوران مادها یا هخامنشیان باز می گردد. این گوردخمه ها در دل صخره های سنگی بزرگی کنده شده اند و ارتفاع زیادی از سطح زمین نیز دارا می باشند.

صحنه

در شهر صحنه گوردخمه ای وجود دارد به نام صحنه که در سمت راست رود دربند در کرمانشاه نیز حجاری شده است. اهالی این منطقه می گویند که این گوردخمه محل دفع افراد مشهوری به نام کیکاوس، فرهاد کوه تراش و شیرین و فرهاد می باشد.

  • معبد آناهیتا

یکی از بزرگترین بناهای سنگی که در ایران وجود دارد معبدی است به نام آناهیتا که در شهر کنگاور در کرمانشاه واقع شده است. آناهیتا که نمادی از فرشته و نگهبان آب به شمار می رفته در بین ایرانی ها در زمان های گذشته بسیار ارزشمند و مقدس بوده است. این معبد پرستشگاهی قدیمی می باشد که از شیوه سکوسازی برای ساخت آن نیز بهره برده اند. قدمت این بنا به دوره اشکانیان و ساسانیان برمی گردد.

  • طاق گرا

در راستا کرمانشاه به سمت سر پل ذهاب یک طاق گرا یا طاق شیرین قرار گرفته است، که فضایی ایوان مانند دارد و به طور کامل از بلوک های سنگی ساخته شده است، دیوارهای داخلی این طاق با نقش های هندسی حجاری شده اند. در مورد زمان ساخت و قدمت این بنا اطلاعات مشخصی در دست نیست اما برخی سال ساخت این بنا را به دور اشکانیان یا ساسانیان بر می گردانند.

  • پارک کوهستان

در شمال شهر کرمانشاه در نزدیکی محوطه تاریخی طاق بستان یک پارک کوهستانی وجود دارد که جز بزرگترین و زیباترین پارک های توریستی کرمانشاه محسوب می گردد. این پارک فضای بسیار جذابی دارد و می توانید برای گذراندن یک عصر یا حتی یک روزتان آن را انتخاب کنید.

  • غار پراو

غار در 12 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار گرفته است که در میان دو کوه طاق بستان و بیستون قرار گرفته است و حدود 3357 متر ارتفاع دارد. این غار یکی از خطرناک ترین غارهای آبی می باشد و آب جاری در آن نتیجه ذوب شدن یخچال های زیرزمینی می باشد. این غار حدود 40 سال پیش کشف شد و به عنوان یک اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده است.

  • غار قوری قلعه

کرمانشاه به غیر از جاذبه های تاریخی بسیاری که دارد، جاذبه های طبیعی منحصر به فردی هم دارد که یکی از آن ها غار قوری قلعه است. این غار در فاصله 87 کیلومتری شهر کرمانشاه قرار گرفته است و در دامنه رشته کوه شاهو واقع می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم این غار حدود 500 متر طول دارد و از دو تالار و دالان به هم مرتبط تشکیل شده است. درون این غار زیباترین پدیده های غارسنگی کشف شده است که همین خود دلیلی است برای جذب توریست!

  • سرآب نیلوفر

دریاچه ای به نام سراب نیلوفر در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه وجود دارد که محلی برای رشد گل های نیلوفر آبی محسوب می گردد. بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه توریستی فصل های گرم سال است. لازم به ذکر است که بگوییم سرآب نیلوفر جز آثار ملی طبیعی ثبت شده کشور محسوب می گردد.

  • سراب صحنه

در بخش شمالی شهر کرمانشاه یک منطقه بسیار خوش آب و هوایی به نام سراب صحنه وجود دارد که دارای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی می باشد. در این منطقه چهار چشمه نام دارد که در قسمت شمالی دربند قرار گرفته است و در زمان های نه چندان دور آبشار کوچکی از آن شکل گرفته است اما متاسفانه در حال حاضر اثری از این آبشار وجود دارد و به آبشار خشکه معروف است. آب های چهار چشمه بعد از طی راستای در حدود 500 متر خود را به آبشار اصلی می رسانند.

  • تالاب هشیلان

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی که در شهر کرمانشاه وجود دارد، تالاب هشیلان است که در فاصله 30 کیلومتری شمال غربی این شهر قرار گرفته است. تالاب هشیلان بر اساس گویش های کردی از دو بخش هشی به معنای مار و لان به معنی خانه تشکیل شده که نشان دهنده این است که محل زندگی مارها به ویژه مار آبی و مار چلیپر وجود دارند.

مراکز خرید شهر کرمانشاه

سوغات کرمانشاه

  • قالی و جاجیم
  • شیرینی کاک
  • روغن کرمانشاهی
  • صنایع دستی نظیر موج بافی
  • نان خرمایی
  • چپغ بافی
  • گیوه کرمانشاه
  • نان برنجی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: الی گشت
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24284

به "راهنمای سفر به کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید