راهکاری که ایران را تا پنج سال آینده به برند جهانی تبدیل می نماید ، از کار در اتاقی 9 متری تا دانش بنیان شدن

به گزارش بلاگ پو، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: در صورت حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان واقعی و ایجاد نهاد کنترل کیفیت محصولات، ایران می تواند تا پنج سال آینده به یک برند جهانی تبدیل گردد

راهکاری که ایران را تا پنج سال آینده به برند جهانی تبدیل می نماید ، از کار در اتاقی 9 متری تا دانش بنیان شدن

احسان بهروزی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت کاران الکترونیک مراغه در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران، می گوید: این شرکت در زمینه فراوری محصولات دانش بنیان الکترونیک، مکاترونیک، سخت افزار و نرم افزار و به طور کلی محصولات مورد احتیاج صنایعی، چون نفت و گاز، وزارت نیرو، فولاد و تجهیزات الکترونیک و مکاترونیک فعالیت می نماید و بیشتر تمرکز خود را روی بومی سازی تجهیزات خارجی تحریمی و یا اختراع جدید بین المللی گذاشته است.

به گفته وی، این شرکت بیش از 30 محصول متنوع در زمینه های مختلف از جمله کنتور اولتراسونیک گاز، روبات خطوط انتقال نفت و گاز و آب، نشت یاب های صنعتی آب و گاز، سیستم مدیریت انرژی، گازسنج و ابزار دقیق و ابزار اتوماسیون و مانیتورینگ دارد.

بهروزی در خصوص اهداف این شرکت می گوید: ما سعی داریم علاوه بر فعالیت داخلی، در خارج از کشور نیز نمایندگی داشته باشیم و فعالیت مان را گسترش دهیم. در حال حاضر به دلیل تحریم ها برای این کار باید به عنوان یک شهروند اروپایی اختراعات مان را ثبت کنیم و خدمات مان را در این کشور ها عرضه و برای کشورمان ارزآوری کنیم.

وی در خصوص مسائل سد راه شرکتش می گوید: تحریم ها مشکل عمده ماست، اما از نظری، کشور به سمتی پیش می رود که از یک کشور نفت محور به کشور فناوری محور تبدیل می گردد. از سوی دیگر، احتیاج به نفت در کل دنیا 10 الی تا 20 سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت و ایجاد فناوری های جدید باعث خواهد شد که احتیاج کشور به فروش نفت نیز کاهش یابد. این استعداد در کشور ما وجود دارد که فناوری هایی اختراع گردد که استانداردهایش فراتر از استاندارد های دنیای باشد و از نظر من، ما به زودی به کشوری تبدیل خواهیم شد که به دنیا فناوری و خدمات ارائه خواهد داد.

مدیرعامل شرکت صنعت کاران الکترونیک مراغه راه چاره هایی را برای عبور از مسائل شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد و می گوید: مسئولان کشوری باید به سمت حمایت از شرکت های دانش بنیان واقعی و نخبگان واقعی پیش برود. در واقع شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور فعال هستند، اما در این میان همه آن ها نمی توانند ارزش افزوده به همراه داشته باشند و خیلی از اختراع هایشان در سطح دنیای نیست.

وی راه چاره دوم را ایجاد یک سازمان یا ارگان فوق العاده قوی خواند که به جای وابستگی به دولت، وابسته به نظام باشد و در کنار اداره استاندارد، از کیفیت محصول و شرکت ها حمایت کند. در این صورت است که ایران حتی تا پنج سال آینده می تواند به یک برند تبدیل گردد و کشور هایی مثل چین یارای رقابت با محصولات ما را نخواهند داشت.

وی در خصوص راه چاره دوم اینطور شرح می دهد: هم اکنون دلار در کشور ما به 30 هزار تومان رسیده، در نتیجه چین نمی تواند به راحتی با کالا های فراوری داخل رقابت کند. زیرا قیمت تمام شده محصولاتش بسیار بالا تمام می گردد. از سوی دیگر، انرژی و نیروی کار در ایران خیلی پایین تر از چین است. در نتیجه ایران در ساخت محصولاتی که مواد اولیه شان در کشور وجود دارد، می تواند به پیشرفت عظیمی دست پیدا کند که حتی چین هم نمی تواند با این محصولات رقابت کند.

بهروزی در این زمینه به دانشجویان کشور توصیه می نماید: سعی کنید تفکرتان را اصلاح کنید. دانشگاه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور باشد، محلی است که فقط اطلاعات اولیه را در زمینه استارت تکنولوژی به شما آموزش می دهد و شما هستید که باید به دنبال دانش روز بروید. هم اکنون ابزاری به نام اینترنت در دسترس همه است که می توانند با دانش روز دنیا به راحتی آشنا شوند و آن ها را به کار گیرند. یک دانشمند زمانی دانشمند است که خودش اشتغال زایی کند و به دنبال کار نباشد و خودش براساس تجربیات و دانشش کار ایجاد کند.

وی در ادامه می گوید: اینکه جوانان می گویند پول و سرمایه اولیه نداریم، اشتباه است. خود من کارم را از یک اتاق 9 متری و یک سرمایه خیلی کم آغاز کردم. در ابتدا نمونه سازی دستگاه ها را انجام دادم و با سود آن توانستم دستگاه های دیگری بسازم.

جوانان، دانشجویان و نخبگان باید اول از خودشان آغاز نمایند و دست به اختراع بزنند. یکی از راه چاره های مفید برای این افراد این است که به وسیله سایت های خارجی احتیاجمندی های آن ها را تشخیص دهند و با ایجاد فناوری های مورد احتیاج آن ها در زمان تحریم با فروش این فناوری ها ارزآوری برای کشور داشته باشند.

بهروزی ادامه می دهد: پول در کشور های دنیا سوم و به ویژه در ایران است و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های خارجی در این کشور ها به دنبال پروژه هستند. پس باید از خودمان آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت کاران الکترونیک مراغه می گوید: عظیم ترین مشکل ما مقابله با شرکت های مافیای تحت حمایت اروپا به ویژه انگلیس بوده، زیرا آن ها سعی کردند در فرآیند دریافت استاندارد از اروپا جلوی پای ما سنگ بیندازند.

وی در خصوص حامیان شرکت های دانش بنیان و نخبگان کشور به طور کلی، می گوید: پارک های علم و فناوری و بیت رهبری و دفتر همکاری ریاست جمهوری بهترین حامیان شرکت های دانش بنیان هستند که حمایت از نخبگان را در دستور کار خود قرار داده اند.

لازم به ذکر است، این شرکت تا به امروز توانسته عنوان واحد فناور برتر پارک فناوری پردیس را در عرصه فراوری و توسعه فناوری کسب کند و همچنین مدیرعامل این شرکت نیز در سال 1387 به عنوان کارشناس برگزیده در حوزه پژوهش و فناوری از سوی شرکت ملی گاز ایران انتخاب شده است.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35869

به "راهکاری که ایران را تا پنج سال آینده به برند جهانی تبدیل می نماید ، از کار در اتاقی 9 متری تا دانش بنیان شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری که ایران را تا پنج سال آینده به برند جهانی تبدیل می نماید ، از کار در اتاقی 9 متری تا دانش بنیان شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید