ستاری: ترس انجام کارهای عظیم در کشور ریخته است، دانش بنیان ها اراده نمایند هر آنچه می خواهند می سازند

به گزارش بلاگ پو، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از نهضتی در ساخت دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در کشور سخن گفت که ترسش از کارهای عظیم ریخته و اگر بخواهد دستگاهی همچون سی.تی.اسکن یا ام.آر.آی بسازد، تنها کافی است که اراده کند.

ستاری: ترس انجام کارهای عظیم در کشور ریخته است، دانش بنیان ها اراده نمایند هر آنچه می خواهند می سازند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، شرکت های دانش بنیان این روزها که جهان درگیر ویروس کروناست، خوب درخشیده اند، آنقدر خوب که در بعضی از مواقع حتی تعجب مسئولان کشور از این همه توانایی و استعداد را هم برانگیخته اند، در حال حاضر کشور در بسیاری از تجهیزات و امکانات مراقبتی و درمانی ویروس کرونا خودکفا شده و احتیاجی به واردات ندارد. کوشش بی وقفه و موفقیت های پی در پی این شرکت ها در این روزها بهانه ای می گردد تا گفت وگویی با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشیم، در این گفت وگو ستاری از موفقیت هایی گفت که هر کدامشان در نوع خود بی نظیر بودند، از دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) بومی که جهان به دنبال آن است تا غوغای 20 روزه یک اکوسیستم فعال در حوزه ماسک.

ستاری در این گفت وگو گفت هر تخت آی سی یو برای تجهیز احتیاجمند 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه واردات است. شرکت های دانش بنیان کاری نموده اند که شما می توانید در داخل یک تخت معمولی را با 70 تا 200 میلیون هزینه تبدیل به یک تخت آی سی یو کنید.

وی از ساخت دستگاه بومی پیشرفته تشخیص کرونا با هوش مصنوعی اطلاع داد، دستگاهی که نه تنها احتیاج داخلی کشور را رفع می نماید که به خارج از کشور نیز صادر می گردد و کشورهای اروپایی خواهان آن هستند.

ستاری در این گفت وگو از نهضتی در ساخت دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در کشور سخن می گوید که ترسش ریخته است و اگر بخواهد دستگاهی همچون سی.تی.اسکن یا ام.آر.آی بسازد، تنها کافی است که اراده کند.

گفت وگوی ما با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری را در ادامه می خوانید.

فارس: شرکت های دانش بنیان سعی در فراوری واکسن برای کرونا داشتند، به کجا رسیدند؟

امسال 5 واکسن انسانی به مدار فراوری دارویی کشور افزوده می گردد

ستاری: شرکت های دانش بنیان تا الان قرارداد فراوری 6 واکسن را امضا نموده اند. تا سرانجام امسال 5 واکسن انسانی به مدار فراوری دارویی کشور افزوده می گردد. این برای اولین بار است که بخش خصوصی ایران در حوزه فراوری واکسن فعال شده است.

تا سرانجام امسال واکسن دهانه رحم، واکسن آنفولانزا و واکسن های دیگر به بازار ارائه می گردد. 6 گروه دانش بنیان در فراوری واکسن کرونا مشغول هستند که 3 گروه از بخش خصوصی و 3گروه از بخش دولتی کوشش می نمایند. نکته مهم این که تنها واکسنی که از اول پروژه یعنی از ابتدای ساخت واکسن شامل مرحله - مطالعات و پژوهش توانستم خودمان توسعه بدهیم مانیا برای بیماری سالک است.

فارس: دانش بنیان ها در زمینه کیت های تشخیص هم خوش درخشیدند.

ستاری: در حوزه تشخیص کرونا چند کیت داریم، کیت تشخیص این دو نوع در یک پروتکل استفاده می گردد هر دو داخلی سازی شده و مورد تایید است. خدمت وزیر بهداشت نامه زده شد و اجازه صادرات کیت ها را هم گرفتیم. کیت سرولوژی چند هفته است به فراوری انبوه رسیده و در خیلی از جاها استفاده می گردد. وزارت بهداشت بیش از این تقاضا ندارد. 100 هزار کیت در هفته و 2 میلیون تست که می توانند ظرفیت را بالا ببرند.

ما الان روزانه یک میلیون تست کرونا داریم که رسیدن به این رقم هنر شرکت های دانش بنیان است، این تست ها بر اساس تست خون است، یک نوع دیگر کیت های تست سریع است که هنوز به حدی نرسیده که دقت قابل اطمینان داشته باشد، در جهان هم روی آن کار می گردد و ما هم در این زمینه فرا خوان داده ایم.

در تشخیص کرونا، یک شرکت به فراوری انبوه کیت سرولوژی رسیده و به زودی دو سه شرکت دیگر به شرکت های فراورینماینده کیت های سرولوژی اضافه می شوند، ظرفیت فراوری کیت پی.سی.ار یک میلیون در روز است. در زمینه فراوری ماسک و مواد ضد عفونی نماینده هم عملا مشکل خاصی در کشور نیست در حوزه فضای مجازی هم استارتاپ های فضای مجازی خود را نشان داده اند و در این دوره 700 یا 800 درصد رشد داشته اند. در زمینه فراوری دستگاه ام.آر.آی هم شرکت مپنا یک بخش پزشکی راه انداخته و از مدت ها پیش در این حوزه کار می نماید.

صادرات دستگاه های بومی تشخیص کرونا با هوش مصنوعی

از دیگر اقدامات اجرا شده، هوش مصنوعی است. کار خیلی قشنگی توسط چند استارتاپ اجرا شده است. در سیستم دانشگاه صنعتی شریف با آنالیز تصاویر سی تی اسکن با دقت حدود 97 تا 99 درصد می تواند بگوید یک فرد کرونا دارد یا ندارد؟ الان هم این توانمندی را به سیستم های بیمارستانی می فروشند، به خارج از کشور هم صادر می نمایند. با رادیولوژی ای که عکس را می گیرد، توسط خود همان سیستم می تواند تشخیص دهد که این کرونا است یا چیز دیگری است.

فراوری اپلیکیشن بومی هشدار دهنده کرونا

یکی از بچه هایی که ما دو سه سال قبل از خارج کشور برگرداندیم و الان در دانشگاه شریف مشغول کار روی اپلیکیشن ماسک است که وزارت بهداشت خیلی از آن حمایت می نماید. این نرم افزار هشدار می دهد کجا بروید و کجا نروید. این اپلیکیشن به حدی از دقت رسیده که مثلا وقتی شما سوار اتوبوس می شوید، می تواند بگوید در این اتوبوس چه کسانی آلوده هستند یا احتمال آلودگی دارند.

دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) بومی که جهان به دنبال آن است

فارس: ما دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) ایران ساخت داریم، کیفیت این دستگاه در مقایسه با نمونه های خارجی چگونه است؟

ستاری: در جهان روی ساخت دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) خیلی تبلیغ می گردد. ما دو شرکت دانش بنیان داریم که این دستگاه را می ساختند و به انگلیس و سوئد هم صادر می کردند، الان هم احتیاجهای کشور را رفع می نمایند.

هر تخت آی سی یو برای تجهیز احتیاجمند 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه واردات است. شرکت های دانش بنیان کاری نموده اند که شما می توانید در داخل یک تخت معمولی را با 70 تا 200 میلیون هزینه تبدیل به یک تخت آی سی یو کنید.

هر تخت آی سی یو برای تجهیز احتیاجمند 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه واردات است. این شرکت ها کاری نموده اند که شما در داخل یک تخت معمولی را با 70 تا 200 میلیون هزینه تبدیل به یک تخت آی سی یو برای کرونا می کنید. خیلی از تجهیزات مثل همین دستگاه هم اکنون در داخل از سوی دو سه شرکت ساخته می گردد. شرکت ها هم به شدت در حال توسعه هستند.

وقتی می بینم دانشگاه ام آی تی در سی ان ان برنامه تبلیغ می گذارد و از یک اسباب بازی به عنوان ونتیلاتور یاد می نماید که استاندارد آن از دستگاه ساخت ما بسیار پایین تر است، تاسف می خورم. چه غوغایی در فضای مجازی درباره آن می گردد. همین الان هزینه هر دستگاه وارداتی ونتیلاتور یک میلیارد تومان است. تازه در حال حاضر با شرایط کرونا آن را در جهان پیدا نمی کنید. اگر هم باشد، الان درخواست بدهید معلوم نیست 6 ماه دیگر به شما تحویل بدهند.اما شرکت های دانش بنیان ما دارند این دستگاه ها را می سازند و به اروپا هم صادر می نمایند. برای همین آمریکا در بحران کرونا عاجز مانده و ما اینهمه توفیق داریم.

غوغای 20 روزه یک اکوسیستم فعال در حوزه ماسک

فارس: یکی از ملزومات مقابله با ویروس کرونا ماسک است، در این زمینه چه نموده ایم؟

ستاری: فراوری ماسک N95 نانویی از دیگر کارهای اجرا شده است.این ماسک خیلی شبیه یک ماسک معمولی است ولی سیستم فیلتراسیون آن نانویی است. بالای 95 درصد آلودگی های 10 میکرون را جذب می نماید. قبلا تیراژ آن پایین بود، فراوری را افزایش دادیم و در حال حاضر در حال صادرات این ماسک ها به چین و کره هستیم.

امروز علاوه بر اینکه 56 شرکت دانش بنیان ماسک فراوری می نمایند، دستگاه فراوری ماسک نیز فراوری و حتی صادر می کنیم. شرکت های دانش بنیان ظرف چند روز 17 دستگاه فراوری و تحویل دادند. اینها واقعا دیدنی است. یک شبکه تحقیقاتی تشکیل شده است، بعضی کارخانه ها در اصفهان و اردبیل است. واقعا دیدنی است که وقتی یک اکوسیستم فعال باشد 20 روزه غوغا می نماید.

فارس: در حوزه دارویی چه نموده ایم؟

ستاری: شرکت های ایرانی در حوزه داروسازی با گذشت یک هفته از شیوع و گسترش بیماری کرونا، اقدام به فراوری داروهای مشابه خارجی نموده اند و اکنون با استفاده از داروهای ایرانی 5 روز از مدت زمان بستری بیماران کرونایی کاسته شده است. قرص فاوی پیرا ویر که برای درمان کرونا مصرف می گردد و اینهمه داستان درست نموده به محض ورود به ایران ظرف یک هفته در شرکت های دانش بنیان فراوری داخل شد. در حوزه دارو و واکنش بیش از 3 هزار تست بالینی و 76 پروژه بالینی نیز اجرا شده است.

ببینید در مواجهه با بیماری کرونا، شرکت های دانش بنیان بسیار خوش درخشیده اند. این شرکت ها در حوزه آنالیز ماهیت ویروس و شناسایی پایه های ژنتیکی آن بسیار فعال بوده و نتایج خوبی نیز استخراج نموده اند. ترس از انجام کارهای عظیم در ایران ریخته است. در این حوزه پروژه های خیلی زیادی اجرا شده است که می توان گفت هزاران تست بالینی در کشور در این مدت اجرا شده در حالی که کمتر کشوری در جهان دیتای به دست آمده در ایران را در حوزه کرونا دارد.

ترس انجام کارهای عظیم در کشور ریخته است

از روز اول ورود و شیوع بیماری کرونا در کشور، یک کمیته علمی در ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد. دکتر قانعی دبیر ستاد بیوتکنولوژی است. همه احتیاجها و توانمندی ها را در پروتکل ها برده اند. البته بعضی از افراد و جریان های خاص پشت پرده نظام دارویی کشور نسبت به فعالیت ها در حوزه فراوری داروهای جدید از سوی شرکت های دانش بنیان واکنش نشان می دهند.

نهضتی در ساخت دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در کشور درست شده است که اگر بخواهیم سی.تی.اسکن یا ام.آر.آی بسازیم، تنها کافی است که اراده کنیم، زیرا ترس این کار ریخته است.

کارهای محیرالعقول شرکت های نوپا و جوان کشور

در شرکت های دانش بنیان افراد نقش بسیار تاثیرگذاری دارند و هرگونه جابه جایی مدیران و نخبگان در این شرکت ها ممکن است که امور شرکت را با مشکل جدی روبه رو کند. نهضتی در ساخت دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در کشور درست شده است که اگر بخواهیم سی.تی.اسکن یا ام.آر.آی بسازیم، تنها کافی است که اراده کنیم زیرا ترس این کار ریخته است. بعضی از شرکت های نوپا و جوان به کارهای تکان دهنده و محیرالعقولی که 30 یا 40 میلیارد هزینه دارد ورود نموده و انجام می دهند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25452

به "ستاری: ترس انجام کارهای عظیم در کشور ریخته است، دانش بنیان ها اراده نمایند هر آنچه می خواهند می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: ترس انجام کارهای عظیم در کشور ریخته است، دانش بنیان ها اراده نمایند هر آنچه می خواهند می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید