رقابت ترکستان برای کسب جایگاه مقصد برتر گردشگری

به گزارش بلاگ پو، ترکستان، برای استقبال از گردشگران برنامه ریزی نموده است؛ درست مانند زمانی که در جهت جاده ابریشم قرار داشت.

رقابت ترکستان برای کسب جایگاه مقصد برتر گردشگری

اول دسامبر، هنگامی که اولین پرواز مستقیم از نورسلطان، مرکز قزاقستان، در فرودگاه تازه تاسیس ترکستان نشست؛ لحظه بزرگی برای ترکستان بود.

ترکستان که زمانی بخشی از جاده ابریشم بود، یکی از تاریخی ترین بخش های اوراسیا، با سابقه باستان شناسی است که قدمت آن به قرن چهارم میلادی برمی گردد. بر اساس بعضی سوابق تاریخی، قوم ترک با جمعیت جهانی تقریباً 160 میلیون نفر، اصالتا از ترکستان هستند.

این شهر به عنوان قطبی معنوی، زائران را از سراسر منطقه به سمت مسجد خوجه احمد یساوی جذب می نماید. نام این مسجد برگرفته از شیخ صوفی ترکستان است که در در قرن 11 میلادی در آنجا زندگی می کرد. اعتبار او به علت تبدیل کردن شهر به مرکز الهیات و فلسفه اسلامی است. آرامگاه خوجه احمد یساوی که در قرن 15 بنا شده ، در لیست یونسکو به عنوان شاهکار معماری به سبک قرون وسطی به ثبت رسیده است. با این وجود، تنها بازدیدنمایندگان از این بنا، زائران و گردشگران از کشور همسایه، ازبکستان بوده اند. در واقع، این شهر با جمعیت 176 هزار نفر، در طول سال تنها میزبان تعداد اندکی بازدیدنماینده خارجی است.

سال 2018 مصادف با آغاز تغییرات مهمی برای ترکستان بود. بیش از یک میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت های شهر و تبدیل آن به مرکز معنوی و فرهنگی قزاقستان و متعاقبا یک مقصد گردشگری پررونق سرمایه گذاری شد. منظره شهر پر از پایگاه های ساخت وساز و داربست جرثقیل ها است. ساختمان های درخشان نوی مانند هتل ریفسوس، دانشگاه بین المللی گردشگری، مرکز گردشگران و موزه های متعدد بنا شده اند.

زیارتگاه تاریخی کنتراست بالایی با تحولات نو شهر ایجاد نموده است. راهنمای انگلیسی زبان شرح می دهد که ساخت این بنا به دستور تیمور، حاکم آسیای مرکزی اجرا شده است. با این حال، در پی مرگ او، ساخت وساز در سال 1405 متوقف شد و این بنا هرگز تکمیل نشد. با این وجود، این ساختمان بینش قابل توجهی نسبت به تاریخ آسیای مرکزی ارائه می دهد. به گزارش یونسکو، وجود این آرامگاه، به توسعه معماری اسلامی یاری نموده است و ارتباط نزدیکی با معرفی و توسعه اسلام صوفی در منطقه دارد و به همین علت، هر ساله مورد احترام هزاران زائری است که از آن تماشا می نمایند. استان ترکستان علاوه بر آرامگاه ها و بناهای تاریخی، دارای سکونتگاه های باستانی مانند اوتیرار و سائوران و پارک های ملی نیز است.

مقامات محلی قصد دارند در حالی که زیرساخت های نو شهر را توسعه می دهند، ازحفظ ریشه ها و اصالت تاریخی شهر نیز اطمینان حاصل نمایند و بین این دو تعادل ایجاد نمایند.

یک مقام مسئول گفت:

در واقع این چالشی مهم برای ما است. با وجود توسعه گسترده ترکستان، ما در حال حفظ 1500 سال تاریخ غنی و تمام پایگاه های فرهنگی و مقدسی هستیم که به قرن چهارم برمی گردد.

ما می خواهیم گردشگران را به بازدید از کافه ها و مغازه های محلی تشویق کنیم. به این ترتیب، بازدیدنمایندگان در حالی که در دل فرهنگ و سنت های قزاقستان هستند، هم زمان به توسعه مالی منطقه و رفاه ساکنان محلی نیز یاری خواهند کرد.

موقعیت های تبدیل ترکستان به مقصد توریستی برتر در منطقه کدامند؟

مسلما هنوز راه زیادی در پیش است. انگلیسی هنوز به طور گسترده ای صحبت نمی گردد؛ هر چند به احتمال زیاد در آینده تغییراتی انجام خواهد نمود. تنها چند هتل و رستوران در Booking.com و Trip advisor وجود دارند و هنوز شرکت های بین المللی گردشگری زیادی فعالیت نمی نمایند؛ اما شاید بزرگترین چالش، کمبود اطلاعات در خصوص ترکستان و پتانسیل های گردشگری آن باشد. پیدا کردن جزئیات آنلاین، به ویژه به زبان انگلیسی سخت است؛ با این وجود، پایه و مسیرهای موفقیت وجود دارد. ترکستان یک مقصد بسیار مجذوب کننده برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ آسیای مرکزی و جاده ابریشم است.

علاوه بر این، فرصت تجربه فرهنگ و سنت های اصیل قزاق، چه در گذشته و چه در حال حاضر، در هیچ جای دیگر ارائه نمی گردد. این فرصت برای ترکستان وجود دارد که با ارائه خدماتی مانند اقامت در کنار خانواده های محلی، کلاس های آشپزی محلی، سوارکاری در حومه شهر و اقامت در یورت های محلی، جایگاه خود را به دست آورد. در عین حال هتل های ریفروس و هیلتون خدمات رفاهی مجللی را نیز برای کسانی ارائه می دهند که از امکانات رفاهی کامل لذت می برند.

ترکستان می تواند خود را به عنوان مقصدی ارزشمند، در کنار دیگر اماکن توریستی جاده ابریشم در نزدیکی ازبکستان، مانند سمرقند، بخارا و خیوه قرار دهد. تاشکند، مرکز ازبکستان تنها 300 کیلومتر (چهار ساعت با ماشین)، فاصله دارد؛ در حالی که بیشکک مرکز قرقیزستان نیز در فاصله 600 کیلومتری قرار گرفته است.

از آنجا که ازبکستان و قزاقستان هر دو اجازه سفر بدون ویزا را برای بیشتر کشورهای اروپایی (بعد از شرایط همه گیری کووید) صادر نموده اند، سفر بین مقصدهای توریستی کلیدی در دو کشور همسایه نسبتا ساده خواهد بود.

فرودگاه ترکستان بعلاوه میخواهد پروازهای بین المللی از استانبول، مسکو، باکو، مکه، سمرقند، و دیگر مقصدهای جهانی را برقرار کند. در حالی که کشورهای اروپایی هنوز در این لیست قرار نگرفته اند، رسیدن به مرکز قزاقستان به لطف پروازهای مستقیم از لندن، فرانکفورت، ورشو و بوداپست آسان است.

مزیت دیگر ترکستان هزینه نسبتاً مقرون به صرفه آن است. میانگین قیمت یک اتاق هتل در هر شب 25 پوند (33 دلار) و شام کمتر از 10 پوند (13 دلار) است.

لحظه کلیدی این مکان تاریخی تابستان 2021 خواهد بود که احتمال بازگشایی مرزهای بین المللی وجود دارد. زمانی که ساخت و سازها به خاتمه رسیده و شهر یک بار دیگر از بازدیدنمایندگان استقبال خواهد نمود؛ درست مانند دوران جاده ابریشم.

منبع: کجارو / thetravelmagazine.net
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 61243

به "رقابت ترکستان برای کسب جایگاه مقصد برتر گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت ترکستان برای کسب جایگاه مقصد برتر گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید